Tänään on 16.04.2024, 15:17.

Voimalukujen päivitys

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 34

Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Heittelen tässä yleisesti keskustelunaihetta ilmaan ja samalla pienen kysymyksen.

Eli miten usein TE, jotka käytätte voimalukuja päivitätte lukuja ja kuinka? Joka pelin jälkeen? Käsin tulosten perusteella vai tietyn kaavan mukaan? Niin ja kuinka paljon voi luku muuttua noin prosentuaalisesti?

Että keskustelua saataisiin aikaan, heitän omia kokemuksia. Olen testannut useampaakin voimalukuihin perustuvaa mallia ja tällaisia systeemejä olen kokeillut.

Päivitin voimalukuja jokaisen ottelun jälkeen tietyn kaavan mukaan tuloksen ja pisteodotuksen perusteella.

- Huonona puolena tuossa automaattisessa päivityksessä näen sen kaavamaisuuden. Joskus esityksiltäänkin parempi joukkue häviää vaikka jotkut väittävät että parempi aina voittaa...
- Automaattinen päivitys ei ota huomioon avainpelaajien loukkaantumista (esim. NBA:ssa yksikin mies voi olla todella tärkeä)

Hyvänä puolena tuohon on sen selkeys, tulokset puhuvat puolestaan.

Toinen tapa jota olen kokeillut on käsinpäivitys.

- Huonona puolena voisi heittää omakohtaisen näkemyksen eli jotain tiettyä joukkuetta voi pitää parempana mitä se todellisuudessa on ja väkisin yrittää sen joukkueen arvoja nostaa

Hyvänä puolena tuossa on loukkaantumisten parempi huomiointi jne.

Ei nyt tullut niin tarkkaan mietittyä noita juttuja, tarkoitus oli herättää keskustelua että saataisiin vähän näkemyksiä muiltakin ja tämähän voi auttaa joitakin ja miksei minuakin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3193
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Neo »

Mielestäni ainut tapa on tehdä automaattipäivitys + itse lisätä asiat joita se ei ota huomioon. Turha kaikkea työtä tehdä kun sitä varten nämä kompuutterit on tehty. Tuosta kaavamaisuudesta: nämä ovat niitä asioita jotka pitää itse lisätä. Kone laskee tuloksien pohjalta "perusvoimaluvut", jonka jälkeen itse lisätään tarvittavat parametrit ja lopputuloksena syntyy se lopullinen lukema. Tai näin ainakin minun unelmissani, kunhan BetOptimiz3r valmistuu :lol:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


reinikainju
Jäsen
Viestit: 18
Liittynyt: 17.01.2003, 08:31
Pisteitä: 0
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja reinikainju »

Pärjäättekö muuten excelillä? vai pitäisikö olla joku muu ohjelma?
Itse ole todella amatööri voimalukujen tekemisessä. Tältä palstalta sain alkueväät ja pikkuhíljaa olen päässyt alkuun niiden tekemisessä. Nyt olen saanut tehtyä jääkiekon sm-liigaan jonkunlaisen voimaluku-sarjataulukon. Nyt vielä pitäisi keksiä mitä kaikkea sen excelini panisi laskemaan, eli mitä kaikkea tuloksissa pitäisi ottaa huomioon ja ennenkaikkea mitenkä paljon. Otatteko muuten mitenkä paljon kuluvankauden- ja edellisenkauden sarjataulukot huomioon laskelmissanne?
Nyt olen myös ymmärtänyt miksi mistään ei löydä täydellisiä ja selkeitä ohjeita voimalukujen tekemiseen-

se johtunee siitä, että voimalukujen määrittämisellä ei haeta absoluuttista todennäköisyyttä jollekin tapahtumalle, vaan arviota. Tästä seuraa että ei ole olemassa yhtä ja ainutta oikeaa tekotapaa, ja eikä kukaan voi väittää että hänen arvionsa ovat juuri oikeita ts. kaikkien arviot valehtelee ainakin vähän. Kyse onkin siitä kenen virhemarginaali on pienempi, kuin vedonlyöntifirmojen komissio. Tämän asian älyäminen on mielestäni äärimmäisen tärkeää.

Ajatuksia, neuvoja, opastusta otetaan mielellään vastaan AINA..
Olenkohan jäljillä?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 34

Viesti Kirjoittaja Berrie »

reinikainju kirjoitti:1. Pärjäättekö muuten excelillä? vai pitäisikö olla joku muu ohjelma?
2. Otatteko muuten mitenkä paljon kuluvankauden- ja edellisenkauden sarjataulukot huomioon laskelmissanne?
1. Jotkut tekevät hommaa käsin paperille kynän ja laskimen avulla, joten Excel riittää mainiosti. Minä käytän Exceliä ja omatekoisia ohjelmia, joita kehittelen jatkuvalla syötöllä tarpeen mukaan. Yksi parhaista puolista tuossa on, että voi esim. ajaa menneiden kausien otteluohjelmia läpi ja tarkkailla tuloksia. Tuo on osin vielä kesken, mutta jotain kuitenkin olen tehnyt.

2. Itse en nykyisessä mallissani ota sinällään mitään suoraan sarjataulukosta, edellisen kauden otteita kyllä käytän apuna lukujen muodostuksessa. Tosin mun mielestä lukuja ei oikein mitenkään saa suoraan taulukoista vaan hyvä perstuntuma sarjaan on korvaamaton. Tässä mielessä ei kannata yrittääkään pelata kaikkiin sarjoihin tai sitten ei pidä tehdä mitään muuta kuin seurata urheilua, lukea uutisia jne.

Ja yksi syy siihen miksi netissä on rajoitettu määrä paljastavaa informaatiota menetelmistä, on ehkä myös se, ettei lypsävää lehmää kannata haaskata. Eli mitä useampi löytää samat ylikertoimet, sitä nopeampi pitää olla.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


vetopiru
Jäsen
Viestit: 55
Liittynyt: 24.01.2003, 08:41
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja vetopiru »

Jossain alemmassa topikissa kirjoitinkin päivityksen vaikeudesta.
Vähän kyllä vieroksun näitä kaavamaisia kone juttuja, että kaksi tappiota pudottaa sen ja sen verran jne. Tähän päivitykseen tarvitaan varmastikin luultua rajumpaa otetta. Jos joukkue on paska, niin on ja ansaitsee arvoisensa voimaluvun. Itse pelaan enemmän otteluita joissa on iso kontrasti (onkohan hyvä ilmaus). Eli jokerit- ässät tyyliä. Ja yleensä tietenkin altavastaajaa tulee pelattua, koska sieltä ne hippuset karttuvat. Periaatteessa tässä tarvitaan sitä kuuluisaa mutua ja kovaa itsekritiikkiä erottaa paskapuhe faktasta. Joku juoru tulevasta pelaaja siirrosta ja tästä johtuva motivaation puute ei saa vaikuttaa arviointikykyyn.
Pahinta on jos jollain foorumilla leviää aatetta jonkin mitättömän asian vuoksi. Näihin ei saa langeta, vaikka olisi kuinka nimivihjaajia mukana. Tällaisia tapauksia on aika usein ja mikä pahinta oman itsetunnon kannalta on se, että näiden epäolennaisten asioiden jälkeen se veto osuu juuri niin kuin on hehkutettu. Esimerkkinä kävisi hyvin tämä kun Ranskalainen tuli HIFKiin ja jalilla levisi änärivahvistuksesta tietoa ja toista. Ja jotain muutakin soppaa siinä oli. Blues oli vastassa ja kertoimet jotain ifk 2 ja blues 2.7. Hifki voitti, eikä ranskalainen ollut silloin edes Suomessa vielä. Tuollainen syö omaa itseuskoa kovastikin, juuri kun olet vetämässä pitempää kortta kaikista muista.
Oma kassa kuitenkin antaa uskoa, jos se on sopivan läski. Suurin osa näilläkin foorumeilla leventelevistä on loppupeleissä vedonlyönnin maksajia. Tämän vahvistaa se, että nimimerkit katoavat keskusteluista kun kassat katkeavat. Pienen säästökuurin jälkeen vähäksi aikaa sitten palataan.
Omien voimalukujen tarkkuus ja niiden merkitys korostuvat enemmän NHLssä ja ulkomaiden futiksessa, kuin kotimaan sarjoissa, missä meillä on liikaakin infoa saatavana. Näissä kotimaan sarjoissa pärjää kyllä näppituntumallakin, jos vaan aktiivisesti seuraa ja tiedostaa seuraamansa. Tästä on foorumeilla esimerkkejä runsaastikin. Jopa ihan prosenteinakin on arvioita ilman mitään voimalukuja. Voisi kai puhua sisäisistä voimaluvuista, jotka tulevat noin niin kuin mutuna, vaikka ovatkin periaatteessa aivan kirjallisten voimalukujen veroisia. tässä on etuna se, että päivitys tapahtuu reaaliajassa konelukuihin nähden.
No tässähän ei ollut mitään järkevää evästä päivityksiin, mutta kai rivien välissä jotain on, että en pyyhi pois.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


hitter
Jäsen
Viestit: 58
Liittynyt: 27.01.2003, 22:08
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Tampere

ITsekin apua kaipaan...

Viesti Kirjoittaja hitter »

nyt kun on menty päin******* kohta 2vko:a putkeen ja sitä ennen oli jo kk(mar-joul).Olen alkanut miettiä pohjia joista ne voimaluvut muodostaa.Itse en omiani hevillä muuta yhtään, excell ainoastaan päivittää muutamaa eri POINTTIA KUN sinne merkkaan,4 molari tahi JAGR loukkaantuu tai jotain muuta joka vaatii perusvoimasta tulevien lukujen muokkausta,vaikka änkeänkin ne sinne jo valmiiksi.Eli voimaluvut ja sinne sekaan muutokset ja sieltä pullahtaa prossat joihin en koske,pelaan tai en.
Asia mitä olisin itse halunnut "herättää"kysym.jos tekisi voimaluvut Esim tyyliin(MUNGO&jouzka)kirjoittivat tämän aikanaan.Eli vaikka huomioitaisiin esim 7 eri asiaa.
1.Hyökkäys
2.Puolustus
3.Maalivahtipeli
4.Taktiikan hyvyys
5.Taito pysyä siinä
6.Ylivoima
7.Alivoima
Vaikka näistä perusvoima luvut numeroin 1-6 TÄSSÄ siis mun kysymys mikäköhän olisi se "oikea" juuri noiden numeroiden arvoissa/eroissa???.Riittääkö 6 parhaalle 1 huonoimmalle vai onko liikaa.
Tuo juuri on mielestäni se joka asian viimeistelee joko metsään eli ei.Nythän voi periaatteessa tulla :
Atlanta 7
Detroit 42 eli eroa paljon mutta jo liikaa no 16% atlanta saa detroitin voimasta katsoako tuo ed sarjataulukosta vai ???Tämä nyt on vain TÖRKEÄ esim joka ei sinänsä liitty joukkueisiin mitenkään...Eikä tuollaista eroa ikinä tule mut esim viime vuonna atlanta sai detroitin pisteistä 46% pitäisikö tuo olla +muutama kausi vielä mukaan luettuna se NOIN ERO VOIMALUVUISSA(ääripäät) siis jos Detroit saa vaikka täydet 7*6=42 ja huonoin eli vaik atl 19(n46%)
SIIS OLTAISIIN tilanteessa detroit 42 joista johtamalla kotiv. detroit 44.88 vieras 36.44
Atlanta 19 vieras 16.18 ja koti 21.8
Sitten peli Atl-Det 21.8/(21.8+36.44)*(1-0.23)= 0.29 eli 29% prossat siis 29-23-48
Näistä peli det-atl 57-23-20.
Alkuperäisen artikkelin kaava käskee muuttamaan voimaluvut vieras ja kotivoimaan näin: kotipisteet/kaikkipisteet*voimaluku=kotivoima.Ja tätä en alkuperäisessä artikkelissä tajua kuinka voimaluku esim 50 voi saada tuolla kaavalla mitenkään esim kotivoimaan 55 tai 60 tai sinnepäin,koska tuo kaavahan Esim tuo detroit ja viimekauden pisteet koti 62/116*42=22.44 .Tuon itse kerroin selvyyden vuoksi 2 joten detroitin kotivoimaksi tuli 44.8 ja vieras 36.44 atl koti 21.8 ja vieras 16.18.
Tässä varmasti suuri apu voimalukuja aloitteleville laskijoille mutta Itselle ,joka niitä jonkun aikaa on laskenut herää siis kaksi tärkeää kysymystä.
1.Periaatteessahan on sama lasketko voimaluvut 50 tai 500 isoimmissa arvoissa toisaalta heitto voi kasvaa toisaalta tarkkuus parantua MUTTA.Mikä siis perusteeksi heikoimman ja parhaimman väliseksi eroksi??? ED sarjataulukko pisteet ja muutamat muut kaudet mukaan erot sarjoittain kausittain yleensä 10-20% .Varsinkin jos luulee olevansa niin hyvä ettei voimalukuja muutella(minä,tyhmä)Tuo yksi tärkeimmistä ellei jopa tärkein yksittäinen asia.
2.Alkuperäisen artikkelin kirj. tai tästä tyylistä enemmän tunteville TUO KOTIVOIMIKSI JA VIERASVOIMIKSI MUUTTO,toimiihan se pienemmilläkin hullulta vain tuntuu PERUSVOIMA 50 ja siitä kotivoima 22 ESIM ESIM siis.
3.Kuinka siis määrittää tuo Kotivoima/vierasvoima perusvoimista??Järkeilemällä laskemalla mahd pisteet/saadut pisteet ,joista sitten johtaa muutos Det MAHD pisteet 82 saadut 62 (koti) Vieras 82 saadut 54
Koti siis saatu kaikista mahd 75.6% vieras 65.85% ero noin 10% MUTTA kaavalla kotivoiman ja vierasvoiman eroksi tulee n18.6% .Ja vaikka suhteet ovat eri ja perusvoimat huomioivat paljon.Detroitin voima kasvaa kotona saman verran kuin atlantan ja vähenee enemmän kuin Atlantan vieraissa ELI DETROIT PERUSVOIMA 42 vieras 36.44 pudotus 5.56 eli 13.2% ATL PV 19 vieras 16.18 muutos n 14.8% mielestäni siis muutokset väärät....Tähän osaisi vst ainakin MUNGO jos sattuu lukemaan samoin JOUZKA + AKI Lahti ainakin uskoisin niin.
Itse lasken Voimalukuni 12eri tekijällä ja muutan hieman eri tyylillä koti ja vieravoimat mutta luultavasti väärin jos osaan omaa "menestystäni" oikein analysoida.Siksi siis olen nyt näillä kysymyksillä liikenteessä uskon auttavani jo tällä aloittavia paljon mutta ITSE sitä apua kaipaan teiltä viisaammilta ja hieman paremmilta MATEMATIIKAN OSAAJILTA :-))
Kiitos siis etukäteen jo ja keskustelen tästä/näistä myös mielelläni mailin välityksellä tai privana jos ette halua jotain ymmärrettävästi julki tuoda...
VOITOKKAASEEN TAKAISIN periaatteella liikutaan....
Niin ja sorry jos on vähän sekavaa alkaa olla paisti kypsä liian hyvän alun ja *******jatkon jälkeen

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 34

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Vastaus lähinnä ylläolevalle hitterille.

Tässä voisi heti kärkeen todeta, että pienen pienet laskuharjoitukset eivät olisi pahitteeksi. Ja toisaalta asian hieman selvemmin esiintuonti ei olisi myöskään pahitteeksi.

En nyt lähde itse pohtimaan sen tarkemmin noita kaavoja ja niiden paikkansapitävyyksiä, mutta oikaisen muutamia laskuvirheitä (Jouzkalle kuuluu kiitokset).

Lähtötiedot:

Detroit
- perusvoima 42
- kotona 62 pistettä
- vieraissa 54 pistettä

Kotipisteistä 62/82 = 75,61 %
Vieraspisteistä 54/82 = 65,85 %

Sanoit tuon olevan n. 10 %, se on noin 10 prosenttiyksikköä, mutta se mitä ajat takaa eli kuinka paljon noilla on eroa voidaan laskea näin:

75,61 - 65,85 = 9,76 => 9,76 / 65,85 = 0,148 eli kotipiste% (75,61) on 14,8 % suurempi kuin vieraspiste% (65,85).

Sitten lasketaan koti- ja vierasvoimat:

Kaavat: kotipisteet / kaikkipisteet * perusvoima * 2 ja vieraspisteet / kaikkipisteet * perusvoima * 2
Lukemat: 62 / 116 * 42 * 2 = 44,90 ja 54 / 116 * 42 * 2 = 39,10
Eli
Kotivoima: 44,90
Vierasvoima: 39,10

Ja näillä on eroa: 44,90 - 39,10 = 5,8 => 5,8 / 39,10 = 0,148 eli kotivoima (44,90) on 14,8 % suurempi kuin vierasvoima (39,10).

Eli ero on siis yhtä suuri kun sen vaan oikein laskee. Sama koskee myös Atlantan laskuja, mutta nehän voit laskea itse.

Tähän loppuun vielä suora lainaus Jouzkalta:
Parhaimman ja huonoimman erotukseen ei varmaan ole mitään kaavaa. Hyvä keino on juuri katsoa viime kauden parhaimman ja huonoimman pisteitä edelliseltä kaudelta, sekä tehdä omat päätelmänsä tulevan kauden parhaan ja huonoimman erosta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


hitter
Jäsen
Viestit: 58
Liittynyt: 27.01.2003, 22:08
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Tampere

Kiitos

Viesti Kirjoittaja hitter »

Nim omaan JOUZKALLE JA MUNGOLLE KUULUU KIITOKSET JA EN VAIN YKSINKERTAISESTI TAJUNNUT tuota *2 siinä voimien muuttamisessa,koska se puuttui alkup. kirj. VAIKKAKIN sen sinne sitten lisäsin (ed post),tästä syystä ja liiasta numeroiden pyörityksestä kun rupeaa tuomaan asiaa julki TOISTEN muovaamalla tyylillä (voisin omankin paljastaa vaan tuskin ketään kiinnostaa) ja siitä vasta tulisi sekameteli soppa.En kyllä ymmärrä vihamielisyyttä kehuin artikkelin kirjoittajia ja ihmettelin onko tuo se oikea tyyli...?!! En arvostellut mitenkään enkä millään tapaa ko. kirjoitusta paitsi hyväksi!!!
Herätin vain kysymystä,että onko tuo ihmisten mielestä hyvä tapa ESIM muuttaa voimat koti-ja vieravoimiksi...?? Ja pahoittelin jo siinä tekstin sekavuutta jonka johdosta ilmoitin halua keskustella ko. asiasta.
Mielestäni toin hyvää neuvoa aloitteleville jotka ko kirjoitusta eivät ole nähneet,vai ovatko kaikki sen sitten nähneet....!
Jos olisin tuohon postannut omat tyylit kuinka lasketaan ja muutetaan sitä ei olisi minun ulosannilla ja yhdellä tuollaisella postille tuotu esiin mitenkään.JA JOUZKA&MUNGO painivat omassa sarjasaan vrt minä.Joten katsoin parhaaksi ottaa sen vain esim.sitten tuli tuo STANAN voimien muutto väsyneelle äijälle suu loksahti auki ja typerä matematikointi alkoi...
AIHEENA PITI OLLA
1.Mielipiteitä ja keskustelua voimalukujen tekemisessä PARHAAN JA HUONOIMMAN JOUKKUEEN VÄLILLÄ....
2.Eri tyylejä kotivoimaan ja vierasvoimaan muuttamisesta vai onko tämä jo puhuttu """kaikkien"""käytössä ja parhaaksi koettu
3.Samalla tuoda 2 eräiden parhaista NHL PELAAJISTA kirjoittaman voimalukujen laskentatyylin esiin...
Tämä oli tarkoituksena ja ainoa vst on vihamielinen kommentoionti mun laskuvirheistä ja erheellinen arviointi että olisin arvostellut ko tekstiä/tyyliä huonoksi.VARMAAN MYÖS LUIT KUN KIRJOITIN OMASTA HUONOUDESTA,joten tuskin arvostelen JOUZKAA/MUNGOA neg mielessä.En vain ollut ennen tuota ko tyyliä edes paperille laittanut,joten tuli se MATEM. erhe joka sitten sotki koko hoidon.JA EIKÖS PARAS OLE TUODA ESIIN NIIDEN OHJ.JOIDEN TIEDÄTÄÄN SIIHEN LUVAN ANTANEEN JA JOTKA SUURIMMAN OSAN MIELESTÄ KUULUVAT JOUKKOON NHL GURUT(mm minä).Olen kyllä suuresti pettynyt tuohon arviointiin ja vst postaukseeni ,joten unohdetaan koko asia teen työn kyllä yksinkin,aiemmin täällä taululla vain lähes jokaiseen vastaavan tyyliseen kysymykseen on löytynyt jonkinlainen keskustelu ja asioiden arviointi mutta jos asia sitten näin on olkoon se siitä TOIV. JOKU sai jotain hyötyä siitä joka tap. joka oli 3. asiana koko postissa.
Poistun :-(

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 34

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Vihamielisyyttä? Ei kyllä ollut tarkoitus, enkä löydä suurennuslasillakaan vihamielisyyttä. Hieman alussa mainitsin ajatusten tai lähinnä kirjoituksesi sekaisuutta, mutta vihamielistä en tuosta postauksesta saa millään.

Sori jos niin asian käsitit, mutta tarkoitus oli vaan tuoda esiin virheisiin johtaneet asiat.

Vielä ajattelin tarkentaa, että Mungo on kirjoittanut noi eri osa-alueiden arviointikohdat ja Jouzka noihin voimien koti-/vierasvoimiksi muuttamiseen liittyvät asiat. Tuo kohta missä kiitän Jouzkaa ylläolevassa tekstissäni, tarkoittaa sitä, että hän kommentoi minulle tuota kirjoitustasi kun pyysin häntä kommentoimaan tuota.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut Berrie, 12.02.2003, 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Minikommentit


hitter
Jäsen
Viestit: 58
Liittynyt: 27.01.2003, 22:08
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Tampere

KORJAUS

Viesti Kirjoittaja hitter »

"JA EIKÖS PARAS OLE TUODA ESIIN NIIDEN OHJ.JOIDEN TIEDÄTÄÄN SIIHEN LUVAN ANTANEEN JA JOTKA SUURIMMAN OSAN MIELESTÄ KUULUVAT JOUKKOON NHL GURUT(mm minä)."
TUOSSA OLI TARKOITUS LUKEA (mm. minun).
Eli se siitä ja taisin hieman jyrkän kommentin heittää tuohon vst BERRIE ,olen vain pettynyt KUN MAINITSIN JO EKA POSTISSA ET TOD NÄK OMIA LASKUVIRHEITÄ NUO.KUN TARKOITUS OLI VAIN HERÄTTÄÄ KESKUSTELUA JA ERI NÄKÖKANTOJA.OLEN ERITTÄIN PAHOILLANI JOS ULOSANTINI EI OLE MAAILMAN PARHAITA.SIINÄ(kö) SYYTÄ KETTUILUUN :-( Vaikka jo itse(kin) sitä pahoittelin.
Mutta tarkoitus oli tässä vain korjata tuo ULOSANTIVIRHE jottei kuvitella, että ARVIOISIN ITSENI GURUKSI.Mutta se nyt on toisaalta tuon minusta arvioinnin jälk. turhaa.Ymmärrän kyllä tarkoituksen BYE

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 34

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Jos joku minut tämän takia ampuu niin ampukoot:

http://personal.inet.fi/koti/juha.piste/faq/voima.htm

Eli tuolla on itse artikkeli.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re:

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

Berrie kirjoitti:Vastaus lähinnä ylläolevalle hitterille.

Tässä voisi heti kärkeen todeta, että pienen pienet laskuharjoitukset eivät olisi pahitteeksi. Ja toisaalta asian hieman selvemmin esiintuonti ei olisi myöskään pahitteeksi.

En nyt lähde itse pohtimaan sen tarkemmin noita kaavoja ja niiden paikkansapitävyyksiä, mutta oikaisen muutamia laskuvirheitä (Jouzkalle kuuluu kiitokset).

Lähtötiedot:

Detroit
- perusvoima 42
- kotona 62 pistettä
- vieraissa 54 pistettä

Kotipisteistä 62/82 = 75,61 %
Vieraspisteistä 54/82 = 65,85 %

Sanoit tuon olevan n. 10 %, se on noin 10 prosenttiyksikköä, mutta se mitä ajat takaa eli kuinka paljon noilla on eroa voidaan laskea näin:

75,61 - 65,85 = 9,76 => 9,76 / 65,85 = 0,148 eli kotipiste% (75,61) on 14,8 % suurempi kuin vieraspiste% (65,85).

Sitten lasketaan koti- ja vierasvoimat:

Kaavat: kotipisteet / kaikkipisteet * perusvoima * 2 ja vieraspisteet / kaikkipisteet * perusvoima * 2
Lukemat: 62 / 116 * 42 * 2 = 44,90 ja 54 / 116 * 42 * 2 = 39,10
Eli
Kotivoima: 44,90
Vierasvoima: 39,10

Ja näillä on eroa: 44,90 - 39,10 = 5,8 => 5,8 / 39,10 = 0,148 eli kotivoima (44,90) on 14,8 % suurempi kuin vierasvoima (39,10).

Eli ero on siis yhtä suuri kun sen vaan oikein laskee. Sama koskee myös Atlantan laskuja, mutta nehän voit laskea itse.

Tähän loppuun vielä suora lainaus Jouzkalta:
Parhaimman ja huonoimman erotukseen ei varmaan ole mitään kaavaa. Hyvä keino on juuri katsoa viime kauden parhaimman ja huonoimman pisteitä edelliseltä kaudelta, sekä tehdä omat päätelmänsä tulevan kauden parhaan ja huonoimman erosta.
Olen tässä nyt raapinut pääni puhki, googletellut, eikä vieläkään ole ihan täysillä avautunut. Olisin enemmän kuin kiitollinen, jos joku viitsisi mahdollisimman yksinkertaisesti avata tämän esimerkin:

Voimaluvut 1-6, 6 luokkaa. (AV/YV/VALMENNUS/HYÖKKÄYS/PUOLUSTUS/MAALIVAHDIT)

Oletetaan että esimerkiksi Montreal Canadiens saisi näistä yhteislukeman 31.
Oletetaan että esimerkiksi Toronto Maple Leafs saisi näistä yhteislukeman 26

Montrealin runkosarjan pisteet 116pts, joista 60pts kotona, sekä 56pts vieraissa.
Toronton runkosarjan pisteet 92pts, joista 56pts kotona, sekä 36pts vieraissa.

Jos minun näitä lukuja käyttäen tulisi laskea 1X2 arviot (sekä ML-arviot) otteluun Montreal Canadiens v Toronto Maple Leafs, minkälaista ajattelumallia / laskukaavaa käyttäisin?

Kiitos etukäteen!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


maibou
Jäsen
Viestit: 1468
Liittynyt: 15.04.2015, 00:04

Tuotto: +87.80 yks.

Palautus%: 103.16%

Panosten ka: 1.60 yks.

Vetoja: 1735

Pisteitä: 2322

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja maibou »

Muistaakseni aloittelin prosenttien laskemisen samantyyppisellä tavalla muutama vuosi sitten :)

Lasketaan ensin joukkueille koti- ja vierasvoimat samalla tapaa kuin tuossa Berrien viestissä:

Montrealin kotivoima: (60/116) * 31 * 2 = 32,07
Toronton vierasvoima: (36/92) * 26 * 2 = 20,35

Kotijoukkueen voiton todennäköisyyden voit laskea kaavalla kotivoima/(kotivoima+vierasvoima)*(1-tasapelin tod.). Et kerro esimerkissäsi tasapelin todennäköisyyttä ja sen laskeminen onkin sitten ihan toinen tarina mutta siinä voi lähteä liikkeelle tutkimalla kuinka monta prosenttia kyseisen sarjan otteluista päättyy tasan. Heitän nyt tätä esimerkkiä varten hatusta että tasapelin todennäköisyys on 24%.

Lasketaan Montrealin suoran voiton todennäköisyys:

32,07/(32,07+20,35)*(1-0,24) = 46,5%

Tämän jälkeen Toronton suoran voiton todennäköisyys on helppo laskea kun tiedämme kotivoiton ja tasapelin todennäköisyyden:

100%-46,5%-24% = 29,5% Eli 1X2 prosentit ovat: 46,5-24-29,5.

Näillä tiedoilla ei vielä voi laskea ML prosentteja koska emme tiedä millä todennäköisyydellä esim. Montreal voittaa jatkoajalla tai rankkareissa. Heitän taas hatusta tätä esimerkkiä varten että jatkoajan/rl-kilpailun prosentit ovat 55%-45%. Nyt voidaan laskea Montrealin ML-arvio laskemalla ensin millä todennäköisyydellä Montreal voittaa ottelun varsinaisen peliajan jälkeen ja lisäämällä se Montrealin suoran voiton todennäköisyyteen:

0,55*24 + 46,5 = 59,7%. Eli ottelun ML-arvio on 59,7%-40,3%.

Lisäksi voit laskea Montrealin "+0-arvion" voimaluvuista tai 1X2 arviosta:

Voimaluvuista: 32,07/(32,07+20,35) = 0,6118
1X2-arviosta: 46,5/(46,5+29,5) = 0,6118 Joten ottelun +0-arvio on 61,2%-38,8%. +0-arviossa siis tasapeli jätetään pois.

Näin nopeesti kirjoitettuna tuo esimerkki, toivottavasti selvensi asiaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 3. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

No nyt! Kiitos Maiboulle tuohon ylempään viestiin. Helpotti kummasti, mutta tuntuu että tuhannen kysymystä vielä jäljellä :D Eiköhän niitä tännekin palstalle ala putoilemaan, kun käärin hihat ja alan räpeltämään voimalukuja & arvioita...

EDIT: Sellainen piti vielä kysymäni, että onko noissa voimaluvuissa vain taivas rajana, kuinka paljon arvioitavaa dataa haluaa ottaa?
Onko esimerkiksi mahdollista, että lasken mitkä joukkueet pääsevät ampumaan eniten sektorista (lue= maalintekopaikasta), jonka jälkeen annan tällekin kategorialle luokan 1-6 välillä?

Miten tuo käytännössä onnistuisi, jos käyttää juuri tuota 1-6 arvostelutaulukkoa? Jos esimerkiksi liigan keskiarvo joukkueiden välillä on 12 laukausta sektorista per peli, mutta esimerkiksi Colorado Avalanche on jo 2 kautta ampunut keskimääräisesti 16 kertaa sektorista, per peli.

Vaikea kysyä hyviä kysymyksiä, kun en itsekään tiedä mitä kysyn :D

Toivotaan että joku tuostakin kopin nappaa!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

Ei prkl, exceliä pyöritetty muutama tunti ja ei tunnu saavan tolkkua tähän hommaa :D Eli onko näin, että voimaluvut näiden kahden joukkueen osalta on laskettu päin honkia, vai mistä johtuu ettei saa lähellekään markkinoita näitä arvioita. Tässä treenailen just, mutta tuntuisi siltä että jotain on mennyt pahasti pieleen.

Yritin laskea IFK v HPK peliin tn% arviota, tehden ensin molemmille joukkueille perusvoimaluvut.

IFK 65,87
HPK 35,87

HIFK Kotipisteet runkosarjassa / total pisteet = 27/56
HPK Vieraspisteet runkosarjassa / total pisteet = 12/26

Tasurin, eli 19% laskin bookkereiden keskiarvoista, pudottamalla korkeimman, sekä pienimmän pois laskuista.

Näillä luvuilla tuo ottelu menisi 53-19-28.

Voiko olla niin, että siellä on vain omat arviot niin päin prinkkalaa, sillä jos markkinoita katsoo niin tuskin aloittelijana vetäsin yhtäkkiseltään noin kovat erot arvioissani... Toki varmasti näissä henkilökohtaisia eroja tulee, mutta näin harjoitteluvaiheessa ehkä vähän huolestuttavaa jos noilla luvuilla lähtee painamaan sitä 1000 vetoa kaudessa... :D

Kaikki vinkit tervetulleita!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


HR Juz
Jäsen
Viestit: 2433
Liittynyt: 17.08.2006, 14:59

Tuotto: +755.32 yks.

Palautus%: 102.12%

Panosten ka: 7.33 yks.

Vetoja: 4853

Pisteitä: 8681

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja HR Juz »

Akunaattori kirjoitti:Ei prkl, exceliä pyöritetty muutama tunti ja ei tunnu saavan tolkkua tähän hommaa :D Eli onko näin, että voimaluvut näiden kahden joukkueen osalta on laskettu päin honkia, vai mistä johtuu ettei saa lähellekään markkinoita näitä arvioita. Tässä treenailen just, mutta tuntuisi siltä että jotain on mennyt pahasti pieleen.

Yritin laskea IFK v HPK peliin tn% arviota, tehden ensin molemmille joukkueille perusvoimaluvut.

IFK 65,87
HPK 35,87

HIFK Kotipisteet runkosarjassa / total pisteet = 27/56
HPK Vieraspisteet runkosarjassa / total pisteet = 12/26

Tasurin, eli 19% laskin bookkereiden keskiarvoista, pudottamalla korkeimman, sekä pienimmän pois laskuista.

Näillä luvuilla tuo ottelu menisi 53-19-28.

Voiko olla niin, että siellä on vain omat arviot niin päin prinkkalaa, sillä jos markkinoita katsoo niin tuskin aloittelijana vetäsin yhtäkkiseltään noin kovat erot arvioissani... Toki varmasti näissä henkilökohtaisia eroja tulee, mutta näin harjoitteluvaiheessa ehkä vähän huolestuttavaa jos noilla luvuilla lähtee painamaan sitä 1000 vetoa kaudessa... :D

Kaikki vinkit tervetulleita!
Tässä on nyt alkuun kaksi ongelmaa nyt nähdäkseni. Ensinnäkin et voi tuota "kotivoimaa" määritellä noin pienellä otoksella. Suosittelen, että katsot vaikka viimeisen viiden vuoden keskiarvon tms. Noin pienellä otoksella mennään väistämättä metsään. Olisit sen varmasti itsekin kohta huomannut tuosta esimerkistä, koska on selvää ettei HIFK pitkässä juoksussa hanki enemmän pisteitä vieraissa kuin kotona.

Toisekseen, jos minulta kysytään niin tämä tapa laskea nuo prosentit on (mielestäni) vähän heikko. Voimalukuja voi olla monenlaisia: toiset pohjaavat ne tilastoihin, toiset antavat itse voimaluvut eri osa-alueille ja kolmannet esimerkiksi pisteiden perusteella. Ongelmallisena näen tuon kaavan, jota tässä ketjussa on esitelty. Tuohan ei missään nimessä ota huomioon miten eri tasoiset joukkueet pelaavat keskenään, vaan siinä lasketaan täysin keksityllä kaavoilla ottelutapahtumien todennäköisyyksiä. Tällä tarkoitan sitä, että vaikka voimaluvuissa nyt HIFK on tuossa pelissä 2x parempi joukkue, se ei missään nimessä tarkoita sitä että HIFK voittaa ottelun juuri tuossa suhteessa. Ajatellaan vaikkapa että sinä haastat Usain Boltin 100m juoksuun. Ja oletetaan vielä, että juokset 100m 12 sekunttiin. Näin ollen olet Usainia "vain" noin 25% hitaampi tuolla matkalla, mutta todellisuudessa et häntä kuitenkaan voita kuin vaikkapa kerran tuhannesta, sillä nuo pienet asiat ovat niin isoja huippu-urheilussa. Toki tämä asia voisi olla jossain toisessa esimerkissä toiseen suuntaan, eli pienet asiat (jossain kyvykkyydessä) ovatkin niin pieniä, että prosenttien ero on pienempi kuin voimalukujen suhde.

Miten sitten selvittää tuo? Käytännössä näen vain kolme tapaa:

1. Tilastoit itse miten eritasoiset joukkueet ova pelanneet vastakkain. Tämän voit tehdä esimerkiksi tuon tyyppisellä suhdeluvulla, jolla nyt lasket prosentit. Tai ehkä vielä parempi on että jaat ne luokkiin, esim A-E tai 1-5 ja tutkit miten A on vuosien saatossa pelannut E:tä vastaan jne. Tästä löytyy forumilta useita eri keskusteluja joita löydät esimerkiksi haku-toiminnolla. Näitä on myös koottu ja kirjoitettu tänne viewtopic.php?f=10&t=3948

2. Käytät jotain oikeasti matemaattisesti järkevää kaavaa ja vielä tämän lisäksi muokkaat sen kaavan sopimaan kyseiseen lajiin ja sarjaan. Esimerkiksi moni varmaan käyttää (ainakin osana) laskentaa Poissonin kaavaa, jossa siis hyödynnetään joukkueiden maaliodotusarvoja. Huomio kuitenkin, että urheilun lainalaisuudet monesti tekevät tuosta kaavasta epätarkan, sillä sitä ei ole tuollaiseen alunperin suunniteltu. Tästä esimerkkinä vaikkapa jääkiekko, jossa otetaan maalivahti pois ja näin maalimäärien jakauma vääristyy. Myös tästä löytyy monenlaista keskustelua foorumilta.

3. Jokin muu matemaattinen malli, joka tosin usein hyödyntää ainakin jossain määrin ns. voimalukuja. Tämä onkin sitten todella laaja aihe, josta myös on ainakin osittain keskusteltu täällä.

Nuo tavat on listattu jonkinlaisessa helppousjärjestyksessä, joten ehkä on helpointa aloittaa tuosta ensimmäisestä. Suosittelen että luet nuo jutut ja muutenkin selailet foorumia läpi. Varmin tapa oppia kuitenkin on juuri epäonnistuminen ja virheet, joiden ansiosta ymmärrät vielä monta asiaa joita voit korjata. Asenne ainakin vaikuttaa olevan kohdillaan, joten ei muuta kuin hommiin. Muista kuitenkin, että maltti on valttia. Luultavasti et tule "voittamaan" yhtään isoa tai keskikokoista markkinaa pelkillä kohtalaisilla voimaluvuilla, vaan siihen tarvitaan vielä enemmän. Mutta olen täysin varma, että näiden kautta tulet näkemään voimalukujesi heikkoudet ja muut asiat (motivaatiot, taktiikat, vahvuudet/heikkoudet jne.), joita et ota otteluarvioissa huomioon, ja täten kehityt voittavaksi vedonlyöjäksi.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 7. Antamasi peukut: 0.

Panostusasteikko: x/1000, max 2% eli 20 yks. Kelly jaettuna 7-10.

Twitter
Blogi

Minikommentit

03.12.2015 00:07 <Akunaattori> Suuri kiitos jälleen kerran! Hetikun luulee olevansa

03.12.2015 00:07 <Akunaattori> Edes välttävästi asian ytimessä niin palautetaan maan

03.12.2015 00:07 <Akunaattori> pinnalle :D Hyvä siis vaan, eiköhän korjausliikkeillä

03.12.2015 00:07 <Akunaattori> päästä lähemmäs ja lähemmäs kokoajan.


betsimies
Tuplanikkitrollaaja
Viestit: 117
Liittynyt: 26.01.2015, 15:30
Pisteitä: 217

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja betsimies »

Nykyään käytetään dynaamisia voimalukuja jotka päivittyvät automaattisesti tulosten ja kymmenien/satojen muiden statsien mukaan. Tuollaisella yhteen- ja jakolaskulla mennään rankasti metsään ja mielestäni "perse edellä puuhun" jos aletaan ensin kiinnittämään tasuriprosenttia "hatusta" ja sitten jaetaan voimalukuja suoraan painottaen niiden suhdetta, joka ei lopullisiin todennäköisyyksiin suoraan heijast samassa suhteessa. Kaava lienee peräisin joltain jääkiekkolaskijalta vuodelta miekka ja kivi jolloin kynä ja paperi tyyliset laskelmat (tai suoraan Detroitia vastaan pelaaminen) riitti lyömään todella heikot markkinat mutta nykyään tilanne on täysin eri.

Ei tasapelistä kuulu lähteä liikkelle vaan joukkueiden välisistä voimasuhteista ja maaliodotuksista. Näin saat joukkueiden tasoeron ja ottelun maaliodotuksen selville, ja niistä puolestaan seuraa 1x2-jakauma, josta näet myös sen mihin tasapeli asettuu. Lisäksi mitään koti- ja vierasvoimalukuja ei tarvita sotkemaan otoskokoja, koska kotietu on aina sarjakohtainen vakio. Pienten otosten 6-2-0 kotitilastot eivät tarkoita että joukkueella olisi kova kotietu vaan ovat pelkkää sattumaa.

On olemassa matemaatiset keinot miten esim. 50% pisteistä ja 60% pisteistä ottavien joukkueiden keskinäiset pelit jakautuvat. Myös historiatilastot eivät ole hyvä keino (enää) määrittää eri tasoisten joukkueiden todennäköisyyssuhteita koska ne todellakin ovat historiaa. En laita tarkkoja kaavoja koska niiden esittäminen ja johtaminen vaatii korkeampaa matematiikkaa. Näin saavutetaan matemaattisesti eksaktit suhteet. Miinuksena toki vaativuus, joten siinä mielessä ne eivät "yhteen-ja vähennyslasku" -miehille sovi mutta se on vaan hyväksyttävä fakta että 2000-luvulla, mikään yksinkertainen painotetu suhdeluku "arvonta" ei riitä voittamaan markkinaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

06.12.2015 09:30 <maibou> Tuskinpa enää nykyään kukaan tosissaan vetoa lyövä laskee

06.12.2015 09:31 <maibou> prosentteja noilla "yhteen-ja vähennyslasku"-menetelmillä

06.12.2015 09:32 <maibou> ja tämäkin ketju on vuodelta 2003... Mutta aloittelijoiden

06.12.2015 09:33 <maibou> on kuitenkin lähdettävä "nollasta" liikkeelle.


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

betsimies kirjoitti:Nykyään käytetään dynaamisia voimalukuja jotka päivittyvät automaattisesti tulosten ja kymmenien/satojen muiden statsien mukaan. Tuollaisella yhteen- ja jakolaskulla mennään rankasti metsään ja mielestäni "perse edellä puuhun" jos aletaan ensin kiinnittämään tasuriprosenttia "hatusta" ja sitten jaetaan voimalukuja suoraan painottaen niiden suhdetta, joka ei lopullisiin todennäköisyyksiin suoraan heijast samassa suhteessa. Kaava lienee peräisin joltain jääkiekkolaskijalta vuodelta miekka ja kivi jolloin kynä ja paperi tyyliset laskelmat (tai suoraan Detroitia vastaan pelaaminen) riitti lyömään todella heikot markkinat mutta nykyään tilanne on täysin eri.

Ei tasapelistä kuulu lähteä liikkelle vaan joukkueiden välisistä voimasuhteista ja maaliodotuksista. Näin saat joukkueiden tasoeron ja ottelun maaliodotuksen selville, ja niistä puolestaan seuraa 1x2-jakauma, josta näet myös sen mihin tasapeli asettuu. Lisäksi mitään koti- ja vierasvoimalukuja ei tarvita sotkemaan otoskokoja, koska kotietu on aina sarjakohtainen vakio. Pienten otosten 6-2-0 kotitilastot eivät tarkoita että joukkueella olisi kova kotietu vaan ovat pelkkää sattumaa.

On olemassa matemaatiset keinot miten esim. 50% pisteistä ja 60% pisteistä ottavien joukkueiden keskinäiset pelit jakautuvat. Myös historiatilastot eivät ole hyvä keino (enää) määrittää eri tasoisten joukkueiden todennäköisyyssuhteita koska ne todellakin ovat historiaa. En laita tarkkoja kaavoja koska niiden esittäminen ja johtaminen vaatii korkeampaa matematiikkaa. Näin saavutetaan matemaattisesti eksaktit suhteet. Miinuksena toki vaativuus, joten siinä mielessä ne eivät "yhteen-ja vähennyslasku" -miehille sovi mutta se on vaan hyväksyttävä fakta että 2000-luvulla, mikään yksinkertainen painotetu suhdeluku "arvonta" ei riitä voittamaan markkinaa.

Jahas.

Eli itse lähdin näin liikkeelle:

1. Laskin jokaiselle joukkueelle perusvoiman, kotivoiman, sekä vierasvoiman. Koti & vierasvoimalukuihin otin pisteet kaudesta 2011-2012 lähtien.

2. Perusvoimaluvut muodostui joukkueille antamalla arvosanan yhteensä 12:lle eri kategorialle. YV, AV, Maalivahdit, Hyökkäys, Puolustus jne jne.

Olenko nyt siis tässä alussa jo mennyt aivan päin prinkkalaa? Tuossa on vielä vaikka miten tekemistä, mitä olin itse ajatellut tehdä, sillä esimerkiksi tehtyjä & päästettyjä maaleja en ole vielä ottanut huomioon. Enkä myöskään näitä aio edellisten kausien tilastoista tuijotella, vaan kuluvan kauden mittarin mukaan. Tai käytännössä, hyökkäyksen, puolustuksen ja maalivahtien arvioinnissa on toki käytetty PM/TM saraketta hyväksi, koska se oleellisesti myös on yhdistävä tekijä hyvän/huonon puolustuksen, hyökkäyksen ja maalivahtipelin kanssa.

Aika vaikea tästä nyt yhtäkkiseltään sanoa, että mitä tässä taas pitäisi alkaa tekemään kun käsittääkseni murjoit nyt koko tuon ideologian että se olisi täysin väärä, eikä johda millään tavalla toivottuihin tuloksiin? Itse paha mennä sanomaan mitään, kun tosiaan täysin nollista lähdetään ja ilmeisesti en ole nyt sitten alkua pidemmälle päässyt..

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


HR Juz
Jäsen
Viestit: 2433
Liittynyt: 17.08.2006, 14:59

Tuotto: +755.32 yks.

Palautus%: 102.12%

Panosten ka: 7.33 yks.

Vetoja: 4853

Pisteitä: 8681

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja HR Juz »

Aluksi piti antaa näiden trollailujen olla, mutta koska tätä ketjua varmasti lukee jokunen "vähemmän kokenut", niin kommentoidaan...

Betsimies toki on oikeassa, kuten jo sanoinkin, että nuo metodit eivät ole kovinkaan "edistyksellisiä".

Ei kuitenkaan kannatta ottaa tämän Nau... eikun siis Betsimihen eli "tuplanikkitrollaajan" juttuja ihan tosissaan. Noista viesteistä vähänkin harjaantuneempi silmä näkee, ettei hän ole minkäänlaista mallinnusta elämässään tehnyt. Vai voisiko betsimies selittää miten "lyödään muuttuneet maaliodotusarvot markov-laskuriin" , kuten hän tuossa 2.MV-ketjussa kirjoitti :lol: :lol: Tälle myös huutonaurua:
On olemassa matemaatiset keinot miten esim. 50% pisteistä ja 60% pisteistä ottavien joukkueiden keskinäiset pelit jakautuvat. Myös historiatilastot eivät ole hyvä keino (enää) määrittää eri tasoisten joukkueiden todennäköisyyssuhteita koska ne todellakin ovat historiaa. En laita tarkkoja kaavoja koska niiden esittäminen ja johtaminen vaatii korkeampaa matematiikkaa. Näin saavutetaan matemaattisesti eksaktit suhteet. Miinuksena toki vaativuus, joten siinä mielessä ne eivät "yhteen-ja vähennyslasku" -miehille sovi mutta se on vaan hyväksyttävä fakta että 2000-luvulla, mikään yksinkertainen painotetu suhdeluku "arvonta" ei riitä voittamaan markkinaa.
Varsinkin kun tässä luultavasti viitataan johonkin Log5-skeidaan tms, joka.. noh sanotaanko että on melko yleistävä :P ...

Kuten Maibou sanoikin, on jostain on lähdettävä liikenteeseen ja noista perusvoimien määrittelystä on eritttäin hyvä aloittaa. Niin ja kukaanhan ei estä näiden perusvoimien olevan "dynaamisia". Betsimies ei vain ilmeisesti ymmärrä tuon termin merkitystä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 8. Antamasi peukut: 0.

Panostusasteikko: x/1000, max 2% eli 20 yks. Kelly jaettuna 7-10.

Twitter
Blogi

Minikommentit


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

Minä täällä taas... Edistystä on tapahtunut rutkasti ja viimeiset päivät ovatkin menneet Excelin parissa.

Yritin haku-toimintoakin jo käyttää, mutta aika vähän tuntui tietoa olevan saatavilla.

1X2 & ML kertoimien laskeminen on (ainakin siltä osin, että nyt jotain arvioita saa tehtyä jo...) ns. rintataskussa, mutta o/u vetojen laskeminen sitten onkin hepreaa jälleen kerran.

Mikä olisi siis se peruskaava, jolla o/u 5,5 (ja 4,5 jne jne) todennäköisyydet pääsisi laskemaan? En oleta että kukaan sen kummemmin liikesalaisuuksiaan paljastaa, mutta niin kuin mainitsinkin jo, se peruskaava olisi itsellä hakusessa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6215
Paikkakunta: Eura

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

Luultavasti nykyisillä menetelmilläsi noiden o/u-arvioiden laskeminen on haastavaa. Voisin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että suosittelisin aluksi pysymään vain 1x2/ml/handicap -vetojen puolella. Markkinoilta on paljon vaikeampi voittaa totalseista, vaikka ihan mututuntumalla luulisi asian olevan toisin päin.

Jos nyt kuitenkin haluat laskea niitä o/u -arvioita, niin sinun täytyy laskea ottelulle maaliodotusarvo jollain tapaa ja sen jälkeen laskea kaikkien eri tulosten todennäköisyydet. Tämän jälkeen pitää laskea yhteen kaikki ne lopputulokset, joilla esim. jäädään alle 5,5 maalin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 4. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Akunaattori
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 13.11.2015, 11:53

Tuotto: -43.09 yks.

Palautus%: 92.10%

Panosten ka: 3.66 yks.

Vetoja: 149

Pisteitä: 6

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Akunaattori »

JussiQ kirjoitti:Luultavasti nykyisillä menetelmilläsi noiden o/u-arvioiden laskeminen on haastavaa. Voisin ihan omasta kokemuksesta sanoa, että suosittelisin aluksi pysymään vain 1x2/ml/handicap -vetojen puolella. Markkinoilta on paljon vaikeampi voittaa totalseista, vaikka ihan mututuntumalla luulisi asian olevan toisin päin.

Jos nyt kuitenkin haluat laskea niitä o/u -arvioita, niin sinun täytyy laskea ottelulle maaliodotusarvo jollain tapaa ja sen jälkeen laskea kaikkien eri tulosten todennäköisyydet. Tämän jälkeen pitää laskea yhteen kaikki ne lopputulokset, joilla esim. jäädään alle 5,5 maalin.
Kiitti! Hokasin just viestin jälkeen itsekin täältä foorumilta tuon Poissonlaskurin, ja piti oikein manuaalisesti laskea että saiko saman tulekosen kun annabetin poissonedista..

Kotijoukkueen maalikeskiarvo / peli + vierasjoukkueen maalikeskiarvo / peli -> syötä poissonediin. Käy järkeen miksi markkinoiden biittaaminen ei tuossa ole kovin helppoa ja mikäli ymmärsin oikein niin nimenomaan sen maaliodotusarvon laskeminen on haastavaa, kun suurimmaksi osaksi pitäisi seurata sitä saatavilla olevaa dataa? Muiden tekijöiden huomioon ottaminen onkin vaikeampaa, menee varmasti mutuilun puolelle.

Mutta joo, pitäydytään 1X2, ML, HC linjoilla, ja katsotaan miten hommat etenee!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


betsimies
Tuplanikkitrollaaja
Viestit: 117
Liittynyt: 26.01.2015, 15:30
Pisteitä: 217

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja betsimies »

Ei totalsien laskeminen sen vaikeempaa loppujen lopuksi ole. Pitää vaan osata vähän matematiikkaa. Minulla on ollut apuna yliopistotasoiset matemaatikot, jotka ovat luoneet korkeampaa matematiikkaa käyttäen korjatut mallit, joilla markkina voitetaan niukasti. Siitä niukkuudesta voi päätellä että millään kynä ja paperi tai yhteen ja vähennyslaskuilla tai jollain poissonedeilla syödään elävältä markkinoilla eikä ole mitään jakoa. Pikkuvinkkinä että arvioi vaikka ennen kautta joka joukkueen tehdyt/päästetyt maalit keskimääräistä vastustajaa ja/tai keskimäärin ylipäänsä ja päivittele niitä muutosnopeus optimoiden merkitykseltään riittävän suurilla statseilla. Näin saat matemaattisesti täydelliset arvot jotka ovat dynaamiset. Pelkällä poissonilla ei pitälle pötkitä sillä poissonhan ei sinänsä sovellu urheiluun. Ei voida olettaa että jalkapalloa potkitaan tai kiekkoa tökitään samalla lailla riippumatta siitä mikä tilanne on. Yksi vaihtoehto on markovin malli eri tiloille kuten kiekko keskialueella ja hyökkäysalueella ja miten tiloista siirrytään toiseen minuutti kerrallaan 60 minuuttia ja myös minuuttien sisällä tulos huomioiden sillä sehän vaikuttaa etenkin viimeisessä erässä se mikä tilanne on. Jos ei matematiikka riitä luomaan markovin mallia niin poissonista kun kerroin vaikka 1 maalin voittojen todennäköisyydet luvulla 0,75 ja 3 maalin voittojen todennäköisyydet luvulla 1,25 niin pääset jo suht lähellä (tyhjämaalikorjaus). Jos tämän jälkeen kotivoittotulosten summa on 52% mutta kotivoiton piti olla 56% niin kerrot kaikki kotivoittotodennäköisyydet luvulla 56/52 niin kaikki taas täsmää. Ja sama tasurille ja vierasvoitolle. Markkinoita ei todellakaan voiteta enää samoin kuin vuonna miekka ja kivi. Vaan tarvitaan dynaamista voimalukua, optimointia ynnä muuta. Jollain peruskoulun matematiikalla ei kannata yrittää.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


lammpa-1 v2.0
Jäsen
Viestit: 1746
Liittynyt: 28.09.2012, 18:03

Tuotto: -117.17 yks.

Palautus%: 96.72%

Panosten ka: 1.04 yks.

Vetoja: 3419

Pisteitä: 902
Paikkakunta: Utopia siellä jossain...
Viesti:

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 v2.0 »

betsimies kirjoitti:Ei totalsien laskeminen sen vaikeempaa loppujen lopuksi ole.
Onpa!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

lammpa-1 lyö oikeasti vetoa ja lammpa-1 v2.0 vain testailee, älä peesaa kakkoseen ;) paitsi formulaa...

Minikommentit


Aku2.0
Jäsen
Viestit: 43
Liittynyt: 09.12.2015, 15:11

Tuotto: +0.85 yks.

Palautus%: 100.78%

Panosten ka: 2.67 yks.

Vetoja: 41

Pisteitä: 19

Re: Voimalukujen päivitys

Viesti Kirjoittaja Aku2.0 »

Hmm, tuli tuossa mieleen hieman noista painotuksista, että miten se käytännössä onnistuikaan? Esimerkiksi jos haluan painottaa tiettyä kategoriaa laskiessani voimalukuja, minkämoinen laskutoimitus on kyseessä?

Nythän minun perusvoimalukuni tulee kategorioista saaduista pisteistä, tällä tapaa: (Kategoriat esimerkkinä ainoastaan)

1. MV
2. HYÖK
3. PUOL
4. YV
5. AV
6. SOG

jos pisteet olisi esimerkiksi 5, 5, 4, 4, 3, 3 jaettaisiin tämä kuudella, perusvoimaluvun ollessa = 4,00

.... Mitä jos haluan painottaa esimerkiksi YV:n osuutta tuossa voimaluvussa? Alunperin tein näin:

1. MV * 2
2. HYÖK
3. PUOL
4. YV * 2
5. AV
6. SOG

Eli painotettuna MV pelin ja YV pelin osuus. Tästä saadaan laskutoimitus (5*2 + 5 + 4 + 4*2 + 3 + 3) / 8 = 4,125

Tämä ei kuitenkaan muuta joukkueiden välisiä voimalukuja käsittääkseni millään tavalla, vaikka tuo painotus tuolla mukana olisikin. Samassa suhteessahan ne kaikilla nousevat / laskevat hippasen.

Eli pähkinänkuoressa: Minkämoisen laskutoimituksen tarvitsen, jotta tuo YV:n osuus nyt esimerkiksi saisi nostettua paino-arvoa laskelmiin nähden.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

20.12.2015 19:43 <JussiQ> Kyllä se muuttaa, kokeile vaikka yv-arvoa 2 ja vertaa.

20.12.2015 19:56 <Aku2.0> Ahaa, eli tuo painotettu laskukaava millä nytkin menen

20.12.2015 19:56 <Aku2.0> On siis ihan oikein?

21.12.2015 19:51 <RightinHendrix> Oikein tuo menee. ks "painotettu keskiarvo" vaikka wikipedia


200% 60€ vedonlyöntibonus Ninjacasino.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin