Tänään on 29.03.2024, 12:14.

Todennäköisyyskysymys

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
repehoo
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 08.09.2005, 15:40
Pisteitä: 0

Todennäköisyyskysymys

Viesti Kirjoittaja repehoo »

En ole riittävästi perillä todennäköisyyslaskennasta, joten vastatkaapas te, jotka olette:

Pelattu 2430 vetoa, 1x2-vetoja, keskimääräinen kerroin 2,33, tasapanos. Bookkeri on Betfair, normaalilla 5% komissiolla.

Palautus: 109,4%

Mitenköhän todennäköistä on, että moinen palautus johtuisi sattumasta?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Oliver
Avatar
Jäsen
Viestit: 1330
Liittynyt: 14.01.2003, 12:22
Pisteitä: 263
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oliver »

Jos leikitään, että arviot ovat TÄYSIN riippumattomia toisistaan, jokaisen vedon kerroin on 2.33 ja markkinassa on aina 100% palautus, niin 0% on lähempänä kuin 1% sille, että vastaavaan tulokseen pääsisi kuka tahansa noppaa heittämällä.

Todellisuudessa arviot eivät kuitenkaan ole ikinä täysin riippumattomia, joten on huomattavasti suurempi tn sille, että käytetyt arviot ovat olleet oikeasti huonommat kuin kertoimet. Lukema riippuu monesta asiasta, kuten analyysin päivitysnopeudesta ja käytetyistä menetelmistä. 2400 vedon sarja on kuitenkin jo sen verran pitkä, että analyysivirheet alkavat menemään 50-50, joten voisin väittää, että arviot ovat olleet parempia kuin kertoimet 98% varmasti.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


TT
Jäsen
Viestit: 432
Liittynyt: 22.08.2003, 15:27
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Espoo :-(

Viesti Kirjoittaja TT »

Ilmeiseti tulosdata kertoimineen on käyty koneelisesti läpi ja nyt olet löytänyt kaavan voitolliseen peliin, jolla voisi rikastua vain "nappia painamalla". Jos olisit itse nuo prosentit laskenut kohteille et asiaa täällä kyselisi.

Sellaisen varoituksen annan, ettei systeemi toimi mikäli olet käyttänyt lopullisen sarjataulukon tehtyjä ja päästettyjä maaleja laskiessasi poissonilla todennäköisyydet.

Kuntopuntarilla tiettyä kaavaa (löytyy joltakin internetsivulta, en muista mistä) laskien on ainakin kokeissa päästy vuosia sitten selvään plustulokseen jalkapallossa. Ehkä tällaista apuna käyttäen voi dataa taaksepäin katsella, mutta lopullisen sarjataulukon käyttö vie metsään.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut TT, 16.01.2009, 09:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Minikommentit


repehoo
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 08.09.2005, 15:40
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja repehoo »

TT kirjoitti:Ilmeiseti tulosdata kertoimineen on käyty koneelisesti läpi ja nyt olet löytänyt kaavan voitolliseen peliin, jolla voisi rikastua vain "nappia painamalla". Jos olisit itse nuo prosentit laskenut kohteille et asiaa täällä kyselisi.

Sellaisen varoituksen annan, ettei systeemi toimi mikäli olet käyttänyt lopullisen sarjataulukon tehtyjä ja päästettyjä maaleja laskiessasi poissonilla todennäköisyydet.

Kuntopuntarilla tiettyä kaavaa (löytyy joltakin internetsivulta, en muista mistä) laskien on ainakin kokeissa päästy vuosia sitten selvään plustulokseen jalkapallossa. Ehkä tällaista apuna käyttäen voi dataa taaksepäin katsella, mutta lopullisen sarjataulukon käyttö vie metsään.
Kiitos vastauksista, molemmille tähän mennessä vastanneille. Menetelmäni ei perustu kumpaankaan noista yllä mainitsemistasi asioista, vaan vähän muihin tekijöihin, mutta kieltämättä tulos tuntuu siinä määrin "liian hyvältä", että epäilen omia menetelmiäni vieläkin. Katsotaan 10 000 vedon jälkeen tilannetta uudestaan.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


credit
Jäsen
Viestit: 5495
Liittynyt: 02.08.2003, 00:47

Tuotto: +232.86 yks.

Palautus%: 104.64%

Panosten ka: 1.57 yks.

Vetoja: 3193

Pisteitä: 4777

Viesti Kirjoittaja credit »

Onnittelut loistavasta suorituksesta! Tuollainen 109,4 prosentin palautus on todella kova tulos, ja kun otanta on pitkälle yli 2000 tasapanoksin pelattua vetoa, niin on lähestulkoon mahdotonta, että pelaamasi vedot olisivat olleet keskimäärin tappiollisia.

Haluaisin kuitenkin esittää pari täsmentävää kysymystä:

1) Miten pitkän aikavälin tuloksesta on kysymys? Oletko pelannut kaikki nämä 2430 vetoa tänä vuonna vai useamman vuoden aikana? Onko pelitapasi siis kytätä vain kaikkein parhaimpia ylikertoimia vai pelata aina, kun mielestäsi saat vedollesi tuottavan kertoimen?

2) Jos jaat pelaamasi vedot saamasi kertoimen mukaan viiteen luokkaan siten, että ensimmäisessä luokassa ovat ne 486 vetoa (20 % kaikista vedoista), joille olet saanut pienimmän kertoimen, toisessa luokassa ovat seuraavat 486 vetoa, joille olet saanut 1. luokkaan kuuluvia vetoja suuremman kertoimen jne., onko yksikään näistä luokista tappiollinen?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


repehoo
Jäsen
Viestit: 15
Liittynyt: 08.09.2005, 15:40
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja repehoo »

credit kirjoitti:Onnittelut loistavasta suorituksesta! Tuollainen 109,4 prosentin palautus on todella kova tulos, ja kun otanta on pitkälle yli 2000 tasapanoksin pelattua vetoa, niin on lähestulkoon mahdotonta, että pelaamasi vedot olisivat olleet keskimäärin tappiollisia.

Haluaisin kuitenkin esittää pari täsmentävää kysymystä:

1) Miten pitkän aikavälin tuloksesta on kysymys? Oletko pelannut kaikki nämä 2430 vetoa tänä vuonna vai useamman vuoden aikana? Onko pelitapasi siis kytätä vain kaikkein parhaimpia ylikertoimia vai pelata aina, kun mielestäsi saat vedollesi tuottavan kertoimen?

2) Jos jaat pelaamasi vedot saamasi kertoimen mukaan viiteen luokkaan siten, että ensimmäisessä luokassa ovat ne 486 vetoa (20 % kaikista vedoista), joille olet saanut pienimmän kertoimen, toisessa luokassa ovat seuraavat 486 vetoa, joille olet saanut 1. luokkaan kuuluvia vetoja suuremman kertoimen jne., onko yksikään näistä luokista tappiollinen?
Moro!

1) Tulos on reilun vuoden ajalta. Pelaan aina, kun saan tietyt omat pelikriteerit täyttävälle kohteelle odotusarvoltaan positiivisen kertoimen. Jos pörssin kertoimet ovat jostain syystä pienemmät, kuin jossain toisessa, varteenotettavassa tomistossa tarjolla olevat, jätän pelaamatta. Eli lähinnä tarkistan, että saamani kerroin vastaa markkinan linjaa ja on korkein tarjolla oleva. Muihin toimistoihin en ole vielä viitsinyt tilejä avata, kun yleensä parhaat kertoimet kuitenkin saa pörssistä. Oma pelitapani perustuu markkinan linjan korjaamiseen tietyillä psykologisilla tekijöillä, joita näyttäisi esiintyvän osassa otteluita. Itse en osaa laskea prosentteja ollenkaan :oops:

Mikäli tarkoitat 2) kohdassa sitä, olenko onnistunut saamaan pörssistä pyytämällä tarjolla olevaa suuremman kertoimen, niin ko. asiasta en ole pitänyt kirjaa. Jos olen nähnyt, että pyytämällä ei suurempaa kerrointa ole saatavilla (ei gappia tarjotun ja pyydetyn välissä), olen yleensä tyytynyt pelipäivän aamulla tarjolla olevaan kertoimeen. Nämä ovat yleensä suuren vaihdon kohteita, joissa linja on muutenkin suunnilleen kohdallaan. Pienissä sarjoissa saa helpommin pyytämällä lisää kertoimeen. Eli minulle on tärkeämpää saada kassa kiertämään, kuin jonkun kymmenyksen lisä kertoimeen. Mukaan on varmasti päässyt myös jonkin verran alikertoimia. Toki aina pyrin tinkimään, jos mahdollista. Avoimeksi tietysti jää se, kuinka paljon tuloksesta on lähtöisin juuri niistä kohteista, joista olen jostain syystä saanut pyytämällä ekstraa kertoimeen.

Jos tarkoitat eri kerroinluokissa olevia kohteita, niin altavastaajat ovat olleet selvästi suosikkeja tuottavampia, kuten tietysti saattaa olettaakin. 20% osuuksiin jakamalla voisi löytyä eroja, mutta sitten otokset menevät niin pieniksi, ettei niistä voine sanoa juuri mitään. Tulevaisuudessa tulee kuitenkin eteen se, että altavastaajia ei saa pelattua yhtä suurilla panoksilla kuin suosikkeja.

Kuten huomannet, olen melko amatööri näissä hommissa, mutta tuntuu toimivan :)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


credit
Jäsen
Viestit: 5495
Liittynyt: 02.08.2003, 00:47

Tuotto: +232.86 yks.

Palautus%: 104.64%

Panosten ka: 1.57 yks.

Vetoja: 3193

Pisteitä: 4777

Viesti Kirjoittaja credit »

repehoo kirjoitti: 1) Tulos on reilun vuoden ajalta. Pelaan aina, kun saan tietyt omat pelikriteerit täyttävälle kohteelle odotusarvoltaan positiivisen kertoimen. Jos pörssin kertoimet ovat jostain syystä pienemmät, kuin jossain toisessa, varteenotettavassa tomistossa tarjolla olevat, jätän pelaamatta. Eli lähinnä tarkistan, että saamani kerroin vastaa markkinan linjaa ja on korkein tarjolla oleva. Muihin toimistoihin en ole vielä viitsinyt tilejä avata, kun yleensä parhaat kertoimet kuitenkin saa pörssistä. Oma pelitapani perustuu markkinan linjan korjaamiseen tietyillä psykologisilla tekijöillä, joita näyttäisi esiintyvän osassa otteluita. Itse en osaa laskea prosentteja ollenkaan :oops:
Mielenkiintoista. Olin jo tuossa aiemmassa viestissäni aikeissa esittää ajatuksen, että jos 109,4 prosentin palautustasi voidaan pitää luotettavana estimaattina menetelmäsi pitkän aikavälin suoriutumisesta, niin olet onnistunut todistamaan urheiluvedonlyöntimarkkinan (tai jonkin sen osamarkkinan) olevan varsin tehoton. Se, että käytät vain psykologisia tekijöitä pelikohteiden valinassa etkä edes yritä itse laskea todennäköisyyksiä antaa lisätukea tälle ajatukselleni. Se nimittäin kertoo siitä, että olet ilmeisesti onnistunut löytämään varsin suuren systemaattisen virheen vedonlyöjien käyttäytymisessä.

On myös mielenkiintoista, että pelaat vain silloin, kun yksikään varteenotettava toimisto ei tarjoa korkeampaa kerrointa. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä, että pelikohteiksesi on tämän rajoituksen ansiosta valikoitunut vain tietyntyyppisiä otteluita: sellaisia, joissa pörssin näkemys todennäköisyysjakaumasta poikkeaa yksittäisten vedonvälittäjien näkemyksestä. Voikin siis ajatella, että jonkin isomman firman tarjotessa korkeamman kertoimen kuin vedonlyöntipörssissä on tarjolla, kyseisen firman kertoimenlaskijoilla (tai kertoimien liikkeisiin vaikuttavalla asiakaskunnalla) on kyky arvioida kohdeottelun todennäköisyyksiä paremmin kuin vedonlyöntipörssin massoilla, mikä edelleen tukee näkemystä markkinan osittaisesta tehottomuudesta.
repehoo kirjoitti: Mikäli tarkoitat 2) kohdassa sitä, olenko onnistunut saamaan pörssistä pyytämällä tarjolla olevaa suuremman kertoimen, niin ko. asiasta en ole pitänyt kirjaa. Jos olen nähnyt, että pyytämällä ei suurempaa kerrointa ole saatavilla (ei gappia tarjotun ja pyydetyn välissä), olen yleensä tyytynyt pelipäivän aamulla tarjolla olevaan kertoimeen. Nämä ovat yleensä suuren vaihdon kohteita, joissa linja on muutenkin suunnilleen kohdallaan. Pienissä sarjoissa saa helpommin pyytämällä lisää kertoimeen. Eli minulle on tärkeämpää saada kassa kiertämään, kuin jonkun kymmenyksen lisä kertoimeen. Mukaan on varmasti päässyt myös jonkin verran alikertoimia. Toki aina pyrin tinkimään, jos mahdollista. Avoimeksi tietysti jää se, kuinka paljon tuloksesta on lähtöisin juuri niistä kohteista, joista olen jostain syystä saanut pyytämällä ekstraa kertoimeen.

Jos tarkoitat eri kerroinluokissa olevia kohteita, niin altavastaajat ovat olleet selvästi suosikkeja tuottavampia, kuten tietysti saattaa olettaakin. 20% osuuksiin jakamalla voisi löytyä eroja, mutta sitten otokset menevät niin pieniksi, ettei niistä voine sanoa juuri mitään. Tulevaisuudessa tulee kuitenkin eteen se, että altavastaajia ei saa pelattua yhtä suurilla panoksilla kuin suosikkeja.

Kuten huomannet, olen melko amatööri näissä hommissa, mutta tuntuu toimivan :)
Tarkoitin nimenomaan tuota jälkimmäistä vaihtoehtoa. Haluaisin nimittäin tietää, onko korkeiden kertoimien luokassa selvästi suurempi palautusprosentti kuin muissa luokissa. Voit tietenkin jakaa otoksen 25 %:n luokkiin 20 %:n luokkien sijasta, jos haluat, mutta itse sanoisin, että tuollainen ~500 vedon otos tasapanoksin pelattuna on jo enemmän kuin pelkästään suuntaa antava.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin