Sivu 1/1

Opinnäytetyö vedonlyönnistä?

Lähetetty:
Kirjoittaja shight1
Alustuksena tulevalle ajattelin postata tähän osioon viestin, jonka toivon edesauttavan tulevaa tavoitettani. Suunnitelmissa on tehdä opinnäytetyö, tässä tapauksessa "vain" kandidaatintutkielma (ohjepituus n. 25-35 sivua) eräälle kaupallisen alan oppilaitokselle ja ykkösprioriteetti olisi löytää tutkimusalue, joka liittyisi jollain tavalla vedonlyöntiin.

Aihetta ei ole millään tavalla lyöty lukkoon ja se saattaa lopulta olla jotain ihan muuta, mutta lähipäivät olisi tarkoitus intensiivisesti tarkastella mahdollisuutta linkittää tutkimuskohde johonkin vedonlyönnin ilmiöön. Ensinnäkin saisi tehdä aiheesta joka aidosti kiinnostaa ja samalla olisi mahdollista tehdä tutkimusta aiheesta, josta ei pahemmin ole aikaisemmin kirjoitettu, ainakaan markkinoinnin näkökulmasta. (Vaikka toki tyhjän päälle ei kannata alkaa rakentamaan taloa)!

YK:n etusivultahan löytyy jo valmiiksi pari ansiokasta gradua ja googlettamalla löytyy vielä lisää. Tässä kun rupeaa vielä kirjastoja ja muita lähteitä penkomaan toden teolla, niin virikkeitä löytyy varmasti entistä enemmän. Tieto, edes vedonlyönnistä, kun ei tästä maailmasta lopu. Erona aikaisemmille julkaistuille töille on se, että teen omani markkinoinnin laitokselle ja tästä näkökulmasta vedonlyöntiin tehtyjä graduja yms. on todella vähän. Toki eri kaupallisen alan koulukuntien rajat ovat varsin häilyviä, mutta tässä tapauksessa esimerkiksi matemaattispohjainen näkökulma tyyliin Marttilan gradu "Creating a profitable betting strategy for football by using statistical modelling" on luonnollisesti poissuljettu (ja hyvä niin)! :D

Mutta tietyin varauksin mielikuvitustakin voi käyttää tutkimuskohteen ja näkökulman valinnassa kunhan se jollain tavalla linkittyy omaan aihepiiriin ja noudattaa tieteellisen kirjoittamisen pelisääntöjä.

Tämän tutkielman enimmäispituus on tosiaan rajoitettu ja tutkimusongelman tulee olla siksi tarpeeksi suppea. Kyseessä onkin siis oikeastaan vain teoreettinen eli kirjallisuuteen perustuva katsaus eikä empiiristä osiota suositella tehtävän tilapuutteen vuoksi, vaan vasta sitten Gradu-vaiheessa. Case-analyysi on myös mahdollinen, mutta epäilen että ei tule omalla kohdallani toteutumaan (Case-Veikkaus ehkä..??)

Se mihin voisin tarvita tämän palstan keskustelijoiden apua, on ensinnäkin lähdekirjallisuusvinkit, erityisesti kaikki vähänkään tieteelliset tekstit vedonlyöntiin liittyen. Näitä toki löytyy jo olemassa olevista graduista ja johonkin Jorman kirjaan voi helposti viitata sopivassa kohdassa, mutta jos jollain on mielessä jotain todella hyvää/hyviä kirjallisuusvinkkejä, niin mielellään otetaan vastaan.

Koska aihetta olen vasta hahmottelemassa, niin kaikki brainstorming on tervetullutta tai jos jostain pinnalla olevasta ilmiöstä joku saa idean niin kehiin. Näitä yritän itsekin kovasti miettiä, sillä koko rahapeliliiketoiminnan kehityskaari on ollut viimeisen n. 20 vuoden aikana hyvin mielenkiintoinen ja toimiala on kokenut ja tulee kokemaan (monopolien murtuminen?) vielä murroksia. Nyt kun näkökulma on markkinoinnissa, niin kertoimenlaskenta ynnä muu urheiluvedonlyönnin ydintoiminta päästään sivuuttamaan ja keskittymään ympärillä oleviin, entistä mielenkintoisempiin ilmiöihin.

Markkinointi voi tuntua välillä aika abstraktilta käsitteeltä, mutta laitanpahan tähän alle karkeata jaottelua sen osa-alueista ja mahdollisista linkityksistä vedonlyöntiin.

- kuluttajan käyttäytyminen - vedonlyöjä kuluttajan ominaisuudessa, pelipäätösprosessin
vaiheet, bookkereiden mainonnan vaikutukset, bookkereiden promootiot (esim. bonuskampanjat)
niiden tarkoitusperät ja vaikutus esim. bookkerin valinnassa..
- asiakassuhteiden johtaminen - vedonvälittäjien asiakashallinta vrt. kotimaiset/ulkomaiset
bookkerit, asiakashallinta kilpailukeinona, digitaalisen markkinoinnin merkitys asiakassuhteiden
hallinnassa, pelaajien segmentointi, millä perusteilla? …
- markkinoinnin johtaminen - Veikkauksen yhteiskunnallinen roolin merkitys markkinoinnissa,
tuotevalikoimat, lainsäädännön vaikutukset..
- palvelujen markkinointi - kerroin=tuote ?? Muiden tekijöiden (palvelut?)vaikutus bookkereiden valinnassa
- merkkituotejohtaminen - bookkereiden asemointi, erot vrt. pörssi/perinteinen vedonvälittäjä, vedonvälittäjät brändeinä…

Ja näitähän riittää, voi tulla vielä lisää mieleen, mutta lisäillään sitten jos on tarvis. Oikeastaan nyt huomaa, ett mielikuvitusta voi todellakin käyttää ja vedonlyönnin maailma on hyvin idearikas yhdestäkin näkökulmasta.

Mikään kiire tässä ei ole vielä kun koko kevät aikaa, tällaisia tutkielmia on kuulemma joskus tehty viikonlopun aikana, mutta kun startti on usein se vaikein osuus niin se aika kuluukin yllättävän nopeasti. Mutta toivotaan että tästä se lähtee. Kiva jos jaksoitte lukea loppuun asti ja kaikki kommentointi aiheen suhteen on hyvin tervetullutta.

Lähetetty:
Kirjoittaja shight1
Päivittelen tätä topicia sen verran, että jokunen päivä sitten tämäkin urakka saatiin valmiiksi.

Työn aiheena on kuluttajan rahapelaamisen motiivit ja sinänsä mitään järisyttävän uutta yk:laiselle tästä tuskin löytyy. Tärkein johtopäätös on varmaankin, että suomalaiset ovat tuulipukukansaa :D

Ja kiitokset Villalle, tuli jonkun verran käytettyä graduasi apuna.

Lähetetty:
Kirjoittaja TheSavageSam
Miten tätä tietoa sitten markkinoinnissa hyödynnetään? :shock:
Laita toki jakoon, jos uskallat, vedonlyöntiaiheista materiaalia ei ole koskaan liikaa. 8--)

Lähetetty:
Kirjoittaja shight1
Voin laittaa toki, jos kelpaa. Joutuu varmaan graduvaiheessa sitten samasta aiheesta jatkamaan.

Ja kuluttajan ostokäyttäytymisen alle tämä menee. Tiedon hyödyntäminen onkin sitten eri asia :)