S.Mäenala kirjoitti:Tarkoitus on tällä kertaa selvittää markkinan pelikäyttäymistä laajemmin ja erityisesti pyrin selvittämään pelirobottien käytön yleisyyttä ja laatua.
Sain tätä Supermoniveto 4:ää koskevaa robottipelaamisen seurantadataa suuria määriä. Seuraavassa on siitä joitakin poimintoja.
Käytettyjä merkintöjä:
- margin > 1.20 : rivit, joita voidaan positiivisella odotusarvolla pelata panoksella, joka on yli 20% nykyisestä panossummasta ("suuri pelimarginaali"),
- margin > 1.10 : rivit, joita voidaan positiivisella odotusarvolla pelata panoksella, joka on yli 10% nykyisestä panossummasta,
- margin > 1.05 : rivit, joita voidaan positiivisella odotusarvolla pelata panoksella, joka on yli 5% nykyisestä panossummasta.
Seuraava taulukko käsittää siinä mainituilla kellonajoilla
enitenpelatuista 3000 rivistä poimitut
suuren pelimarginaalin rivit.
Kun huomioidaan että lopullisessa tilastossa on yli 200 000 riviä, top 3000 rivit sisältävät vain hyvin kapean suosituimpien rivien kärjen.
Esimerkiksi klo 16:00 näitä vahvasti alipelattuja, suuren marginaalin rivejä oli top 3000:ssa 52 kappaletta.
Värikoodaus:
- vihreä = rivit, jotka löytyvät myös seuraavan tarkasteluhetken rivien joukosta,
- punainen = rivit, joika ei enää seuraavalla tarkasteluhetkellä löytynyt suuren marginaalin riveistä.
Punaisella merkittyjä rivejä oli siis ennen seuraavaa tarkastelua pelattu niin paljon että niiden pelattavuus-marginaali oli pudonnut alle 20%:n, mahdollisesti silti säilyen vielä alemmissa pelattavuus-luokissa.
Nähdään että klo 16:00:sta mennessä ei tapahdu mitään erikoista. Jotkut rivit putoavat pois isomarginaalisten joukosta, jotkut rivit säilyvät siellä, ja myös joitakin uusia rivejä ilmestyy joukkoon.
Ilman robotteja (=ilman pelatuimmuisuus-tietoja) pelaavien pelit kohdistuvat satunnaisesti sekä ali- että ylipelattuihin riveihin.
Kello 17:30:een tultaessa tapahtuu radikaaleja muutoksia:
- klo 16:00 löydetyistä 52:sta vahvasti alipelatuista rivistä putoavat (3 riviä lukuunottamatta) lähes kaikki pois,
- klo 17:30 tarkastelussa vahvasti alipelattuja rivejä löytyy huomattavasti aiempia tarkasteluja vähemmän (vain 7 kpl).
Näin suuri osumatarkkuus voidaan selittää vain pelirobottien käytöllä.
Joku tai jotkut ovat tienneet tarkasti, mitä rivejä kannattaa pelata.
Se että vahvasti alipelattuja rivejä pari minuuttia ennen järjestelmän sulkeutumista vielä löytyy muutama kappale, selittyy Veikkauksen seurantajärjestelmän sisäisellä hitaudella. Pelatut rivit näkyvät järjestelmässä muutaman minuutin viiveellä.
Tämä taulukko on ehdottoman selkeä ja ainakin itselleni yksiselitteinen osoitus robottien käytöstä, käytön ajankohdista ja niiden tehokkuudesta.
Tein myös tarkemman selvityksen rivien siirtymisestä alempiin luokkiin, mutta jätän nämä tulokset tästä selvityksestä pois.
Ne sopivat erittäin hyvin yhteen yo. karkeamman tarkastelun tulosten kanssa.
Esitän ne tässä vain seuraavien yhteenvetojen muodossa.
Taulukossa esim. rivi 1000 tulkitaan näin: pelatuimmuusjärjestyksessä sijoilla 801 - 1000 olevien rivien joukossa esiintyvien alipelattujen rivien määrät eri tarkasteluhetkillä.
Taulukoista on nähtävissä että vaikka robotit löytävät pahimmin alipelatut rivit melko hyvin ja niiden vaikutus on nähtävissä myös näissä pienempien marginaalien jaotteluissa, niiden
- teho on alemmissa luokissa heikompi
- vaikutus ei ulotu kovin pitkälle pelatuimmuisuus-luokittelussa.
Sama päätelmä voidaan ulottuvuuden suhteen tehdä myös yli 20%:n marginaalilla kun tarkastelua jatketaan vähän pitemmälle:
Unohtuneita rivejä löytyy pitemmälle mentäessä kasvavassa määrin.
Tarkastelussa rivien todennäköisyydet määriteltiin Pinnaclen feed'istä haetuilla kertoimilla:
Klo 18:22 feed-haku tehtiin myös, mutta jäi jostain syystä pois tästä taulukosta.
====
Tällä kertaa kävi näin:
Toteutunut rivi oli niukasti ylikertoiminen. Pelattavuusmarginaalia löytyi 0.14€ (2.0%), mutta kun oma pieni pelini kohdistui vain kaikkein pahiten alipelattuihin riveihin, tämä rivi ei mahtunut mukaan.