Re: ESBC
Lähetetty:
Paljon se ainakin näyttää antavan Ylikerroin.comille julkisuutta.
Suomen suurin veikkausvihjesivusto ja parhaat pitkävetovihjeet
https://forum.ylikerroin.com/
Nuo esitetyt laskelmat ovat hyvin suuntaa-antavia, eivätkä mielestäni päde tähän millään tavalla. "Yleisellä tasolla" pätevät kuten Mungo kirjoittikin. On luonnollisesti täysin eri asia mikäli yritys myy jotain palvelua/konsultointia tai esimerkiksi jotain bulkkitavaraa, jonka ostaa ulkopuolisilta valmistajilta. Esimerkkinä voidaan pitää vaikka ruokakauppaa, jossa käytännössä mikään kauppa ei Suomessa kykene yli 5% liikevoittoon. Tätä rasittaa jo se että liikevaihdosta, sanotaan vaikkapa, 70% menee jo pelkästään näiden tavaroiden hankintaan. Toisaalta taas pelkkiä palveluita myyvä yritys pystyy tekemään vaikkapa 30-50% voittoa. Tässä tapauksessa tuo 12,5% ei enää olekaan enää voitollisuuden este.Mungo kirjoitti:Keskustelin silloin aikanaan Vuoksenmaan ja Linnan kanssa koko riitakuviosta, mutta ei siitä enempää.
Sen sijaan ajattelin tuoda yleisellä tasolla esille muutaman faktan yritystoiminnasta. Kun mikä tahansa firma saa tulonsa tuotteen, palvelun tai vastaavasta myynnistä, yleensä oleellista loppupeleissä on se kuinka kannattavaksi yritystoiminta muodostuu. Kannattavuutta voidaan arvioida yrityksen tekemällä liikevoitolla. Sellainen peruslaskutapa on, että jos yrityksen kanattavuus tai liikevoittoprosentti on 10 tai enemmän, yritys on hyvin kannattava. Siitä kun mennään alle eli vaikkapa 5-9 prosenttiin, ollaan enää tyydyttävällä tasolla ja sen alla kannattavuus on heikko. Käytännössä kannattavuus lasketaan siten, että liiketoiminnan tulos jaetaan liikevaihdolla ja kerrotaan sitten sadalla. Normaalissa yritystoiminnassa on iso joukko kuluja kuten palkat, työnantajamaksut, vuokrat tai vastikkeet jne. Tämä voidaan yksinkertaistaa sanomalla, että toiminta on kannattavaa silloin kun tulot ovat suuremmat kuin menot.
Jos ajatellaan, että myyntitulot ovat 200 000 euroa (ennen rahoituseriä) ja myyntiin sekä koko hallintoon yms kohdistuvat kokonaiskulut ovat 180 000 euroa, yritys tuottaa kohtuullisen voiton eli toiminta on kannattavaa. Näinkin positiiviseen tulokseen selvä vähemmistö suomalaisista yrityksistä pääsee. Mikäli yritys on kuitenkin tehnyt sopimuksen, jonka perusteella se maksaa aina 12.50 prosenttia myynnistä rojaltina jollekin taholle, terveeltä yritystoiminnalta on näillä ehdoilla leikattu pohja koska myyntitulot ovat enää 175 000 euroa ja kulut kaikkineen 180 000 euroa. Jotta yritys voisi toimia kannattavasti mainituilla ehdoilla, sen olisi saatava myyntituloja vähintään 225 000 ilman että kulupuoli kasvaisi. Toisin sanoen, vaikka 12.50 prosentin rojaltti kuulostaa ehkä pieneltä, sillä on valtava vaikutus kannattavuuteen tullessaan muiden kulujen päälle.
Olen aiemmassa duunnissani joutunut näitä pohtimaan monta kertaa kun tein sopimuksia esimerkiksi yhteistyökumppaneidemme kanssa. Tälläinen ikuinen rojalti myyntituloista kun autoimme alkuun tai ikuinen rojalti esimerkiksi uuden asiakkaan osoittamisesta jollekin kolmannelle yritykselle ei ole yleisten liiketoimintatapojen mukaista ellei kyseessä ole esimerkiksi alihankintatoiminta tai tekijänoikeus tai teollisoikeus. Meillä viime vuosina homma oli tarkkaa kun kyse oli pörssiyhtiöstä ja tyypillistä oli se, että rojaltit juoksivat meidän suuntaan vuoden tai pari ellei kyseessä ollut esimerkiksi tekemämme ohjelma tai palvelu, joiden osalta ne juoksivat sopimuksessa erikseen määrätyin ehdoin. Lähtökohta on siis se, että ihan noin vaan vaikka olisi alkuun auttanut ja kouluttanutkin ei voi jatkaa toisen rahastusta "kaikista tulevista myyneistä."
Suomessa ja muualla maailmassa tällaisia sopimuksia on kohtuullistettu edellä kuvatuista syistä.
Onko mitään tilastoa tarjolla? Eli onko otos viimeisen viiden vai viimeisen tuhannen otoksella?vetoja kirjoitti:Asiasta seitsemänteen. Kuulema tekstiviestillä tulevat päivän vedot ovat osuneet todella hyvin viime aikoina
https://fi.unibet.com/betting/news/jorm ... n-1.752819nibet ja ammattilaisvedonlyöjä ja -sijoittaja Jorma Vuoksenmaa ovat sopineet, että suomalainen vedonlyönnin merkkiteos Urheiluvedonlyönti - voittajan opas vuodelta 1999 saa jatko-osan. Vuoksenmaa luonnehtii kirjaa omaksi perinnökseen vedonlyöntiyhteisölle. Unibet julkaisee kirjan ennen kesän jalkapallon EM-kisoja.
Jorma Vuoksenmaan 35 vuoden voitollinen vedonlyöntiura on Suomen ja myös maailman mittakaavassa ainutlaatuinen. Miehen vuonna 1999 kirjoittama Urheiluvedonlyönti – Voittajan opas on kattavuudessaan vedonlyönnin merkkiteos, ja nyt teoksen periaatteet päivitetään vuoteen 2016.
– Vedonlyöntiin on tullut valtavasti uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia vuoden 1999 jälkeen. Nyt on erinomainen aika tehdä Voittajan oppaalle jatko-osa ja kehittää omalta osaltani vedonlyöntitiedettä eteenpäin, Vuoksenmaa kertoo.
Muun muassa japanilaisten samurai-sotilaiden oppeja hyödyntävä 54-vuotias Vuoksenmaa haluaa jättää uudella kirjalla entistäkin kestävämmän perinnön koko vedonlyöntiyhteisölle. Mies on kokenut urallaan monia seikkailuja, ja matkan varrelle mahtuu myös takaiskuja.
– Legendaarinen samurai Miyamoto Musashi voitti 62 kaksintaistelua, minkä jälkeen hän vetäytyi vuorille ja kirjoitti kirjan The Book of Five Rings. Musashin mestariteos pureutuu itsensä voittamiseen ja kehittämiseen, kurinalaisuuteen, omistautumiseen, riskien hallintaan ja pahimman hyväksymiseen, mutta myös voittamiseen, harjoitteluun ja omissa arvoissa pysymiseen. Kaikki nämä periaatteet ovat ohjanneet myös minun pitkää vedonlyöntiuraani. Voi kuulostaa suureelliselta verrata 35 voitollista vedonlyöntivuotta 62 voitettuun kaksintaisteluun, mutta tavoitteeni on nyt kirjoittaa urheiluvedonlyönnin The Book of Five Rings, vedonlyöntilegenda linjaa.
Kirjan kustantaja Unibet on yhteistyöstä innoissaan.
– Jorma Vuoksenmaa on vedonlyönnin elävä legenda. Kirjan julkaiseminen yhteistyössä hänen kanssaan alleviivaa tunnuslausettamme Pelaajilta pelaajille. Haluamme jakaa asiakkaillemme maailmanluokan tietoa vedonlyönnistä, mutta myös auttaa heitä pelaamaan järkevästi. Kirja käsittelee vedonlyöntiopin lisäksi muun muassa riskien, pelikassan ja panostusten hallintaa. Uskomme, että kirjasta tulee jokaisen vedonlyönnistä kiinnostuneen, niin viihdepelaajan kuin ammattilaisen, must have, ja lukijat otetaan mukaan myös kirjan tekoprosessiin, Unibetin Antti Tikka sanoo.
Unibet julkaisee kirjan yksinoikeudella ennen Ranskassa pelattavia jalkapallon EM-kisoja. Kirja tullaan julkaisemaan Suomen lisäksi myös Ruotsissa, Norjassa ja Isossa-Britanniassa.
Taas kirja jossa kerrotaan että "kaavio on tärkeä" ja "NFL:ssä on eri divisioonat" tai että "NHL:ssä ja SM-liigassa pelataan paljon turhia otteluita" ikään kuin muu markkina ei jo tietäisi tätä kaikkea. Tarviiko näitä itsestäänselvyyksiä ilman yhtään oikeaa "näin teet rahaa" -vinkkiä enää painaa tuhanteen kertaan kirjoihin ja kansiin? Jormahan teki kai omaisuutensa silloin kun Lontoossa sai Mats Wilanderille 2.20 ja Stefan Edergille 2.10 kadun toiselta puolelta samaan peliin mutta siitä sitten internetin myötä markkina on "hieman" tehostunut. 2000-luvun alussa toki oli unohtunu NHL, jota kukaan P-Amerikkalainen ei pelannu eli siksi sieltä sai mitä sattuu kertoimia mutta nyt sekin on syöty aikaa sitten. Samaan aikaa seurantojen nimiin vannoneelta Jormalta seurannat mystisesti "katosivat". Jokainen voi päätellä miksi näin kävi.Turbojugend kirjoitti:Tämä on ehdottoman positiivinen uutinen
Paljon asiaa, että markkina on koventunut jne, mutta ei se tilanne ihan noin synkkä ole. On paljon ihmisiä jotka takoo paljon rahaa vedonlyönnillä tänä päivänä, enkä usko että tilanne huonompaan suuntaan muuttuu. Myös yritysmaailmassa kilpailu kiristyy koko ajan ja se tarkoittaa sitä, että jos vedonlyöntialalla firmat tekee hurjaa tulosta, niin uusia yrityksiä suuntaa sinne entistä enemmän. Kilpailun kiristyessä katteet (välittäjien välistä vetävät marginaalit) pienenee ja tämä tuo etua pelaajille. Tästä uusimpana esimerkkinä Matchbookin tulo. Olihan se selvää, ettei Betfair pysty noilla komissioilla hallitsemaan markkinaa enää pitkään. Pörsseissä seuraavan kymmenen vuoden aikana komissiot tulevat takuulla vieläkin alaspäin. Jos helppoa rahaa ei ole enää tarjolla pelaajille, niin ei samaten yrityksillekään.betsimies kirjoitti:Turbojugend kirjoitti:
Jäljelle jää enää pörssit kuten Betfair ja Matchbook, joissa "markkina on aina oikeassa" jos volyymiä on riittävästi ja lisäksi nämä toimijat vetävät isot siivut liiveihinsä komissioina ja 2000-luvulla kyllä, jopa kotiutuskuluina, ellet kierrätä riittävästi (ja tuota näille loisijoille lisää riskitöntä komissiota).
Ennen kuin uusia pelimuotoja tulee niin koko vedonlyönti on niin loppuun kaluttu luu ja markkina tehokas ja tietää kaikesta kaiken että eipä sillä toimeentuloa muut saa kun nämä välillisesti mukana olevat, jotka vetävät siivun liiveihintä kaikestä oheistoiminnasta.
Koventuneet ovat. Syitä on monia.Afinogenov kirjoitti: Paljon asiaa, että markkina on koventunut jne, mutta ei se tilanne ihan noin synkkä ole. On paljon ihmisiä jotka takoo paljon rahaa vedonlyönnillä tänä päivänä, enkä usko että tilanne huonompaan suuntaan muuttuu.
Lukumäärällisesti ja ehkä jopa suhteellisestikin nykyisin on kuitenkin enemmän voittavia pelaajia. Se on totta, että nykyään se vaatii eri määrän työtä kuin ennen.odds kirjoitti:Koventuneet ovat. Syitä on monia.Afinogenov kirjoitti: Paljon asiaa, että markkina on koventunut jne, mutta ei se tilanne ihan noin synkkä ole. On paljon ihmisiä jotka takoo paljon rahaa vedonlyönnillä tänä päivänä, enkä usko että tilanne huonompaan suuntaan muuttuu.
Merkittävin juttu saattaa olla se, että vedonlyöjille on tarjolla paljon paremmin dataa kuin esim 10 vuotta sitten. Tai ehkä silloinkin oli, mutta silloin sen datan hakeminen ja jalostaminen vaati omaa osaamista. Toinen isohko muutos on, että lähes kaiken mahdollisen pystyy katsomaan kotoa omalta ruudulta. Kuten tälläkin foorumilla näkee, niin eri sarjoilla on omat osaajansa ja tälle tasolla toimiminen vaatii isoa panostusta. Ennen riitti tilastojen murskaaminen - nyt ei niin välttämättä ole.
Kommentoin nyt kuitenkin nimimerkillä peräkammarin poika.KilgoreTrout kirjoitti:
Ketään täällä ei ärsytä tämä(ajassa 5:13) mustamaalaaminen, panettelu ja nuo ylimieliset hymyt? Itse analyysin tasosta ja tuoreudesta en sano mitään, ettei tule paha mieli.
Ja mikä oleellisempaa, niin eivät julkaise seurantaa. Jormahan puolustautui sillä, että seuranta paljastaa mitä joukkueita ESBC painaa. Kun kyseessä on Moniveto ja voittoja hehkutetaan jokatapauksessa, niin ei ole mitään perusteita sille ettei kirjanpitoa ole. Toki tämä on ESBC:n valinta, mutta ainakin asiakkaan pitäisi osata vetää johtopäätökset siitä, että miksi ESBC markkinoi itseään mielikuvilla eikä faktisella tuloksella.MacGyver kirjoitti: Aina jaksaa naurattaa tuo Jorman ja ESBCn mainostaminen.. Unohtavat näissä moniveto hehkutuksissa mainita todellisen kertoimen.
Ja kyllä - nuo seurannat todistavat sen, että Jorma oli viime vuosituhannella jatkuvasti aikaansa ja markkinaa edellä.Hän jopa julkaisi 5000 ensimmäistä julkisessa vihjepelvelussaan paljastamaansa Vetolinjalla paljastamaansa ja pelaamaansa kolmen kohteen vedonlyöntiriviä - kuitteineen. Näistä riveistä vain 8% osui, mutta ne antoivat 41% puhtaan tuoton/veto.
Ärsytti, paljon. Ei se Jorman koulukiusaamistausta loputtomasti tuo sympatiaa, vaan nyt tuntuu että käyttäytyy suurin piirtein samalla tavalla kuin ne kiusaajansa koulussa. Vastenmielistä katsoa tuollaista narsismia. Huvittavinta tosiaan jos ja kun on vielä väärässä, niinkuin odds sanoi.KilgoreTrout kirjoitti:
Ketään täällä ei ärsytä tämä(ajassa 5:13) mustamaalaaminen, panettelu ja nuo ylimieliset hymyt? Itse analyysin tasosta ja tuoreudesta en sano mitään, ettei tule paha mieli.
Itse asiassa melkein koko sijoituspalveluala kuuluu tähän "tyhjän myymisen" kategoriaan. Ja koska vedonlyöntikin on eräänlaista sijoittamista (ainakin pienelle vedonlyöjien vähemmistölle), ESBC:n toiminta ei poikkea "oman alansa" normaaleista käytännöistä mitenkään järisyttävästi. Esimerkiksi sijoitusrahastojen tarjoajat ovat taipuvaisia suosittelemaan hyvin menestyneitä rahastojaan, vaikka suurin osa niiden rahastoista häviäisi vertailuindeksilleen jo ennen kulujen vähentämistä. Samaan tapaan Vuoksenmaakin osaa aina poimia jonkin viime aikoina hyvin menneen lajin tai sarjan - ja hehkuttaa sitten sen tuottoja. Ääriesimerkki tällaisesta valikoimisesta on poimia yksittäisiä osumia tai muutamien osumien sumia hyvin lyhyiltä aikaväleiltä ja esittää ne sitten esimerkkeinä vihjepalvelufirman analyysin ylivertaisuudesta ja sen asiakkaille tuomasta hyödystä.Afinogenov kirjoitti: Harvalla toimialalla pystytään myymään tyhjää asiakkaille vaikka markkinointistrategiat olisi kuinka hyviä.