Ylikerroin.com
Suomen suurin vedonlyöntisivusto
Tänään on 12.12.2017, 13:52

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia



Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1267 viestiä ]  Mene sivulle 1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 51
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 16.02.2014, 16:26 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Mitä v*ttua :? .... E-Formulalla ei sitten oikean kilpa-autoilun kanssa olekaan mitään tekemistä... ihan käsittämätön veto :x
No katsotaan nyt vielä, miten tuo on toteutettu ja kuinka iso teholisä annetaan, mutta näin alustavasti ei vois järjettömämmältä kuulostaa...

E-Formulapomo kirjoitti:
Kisoissa tullaan toteuttamaan ainutlaatuinen ”fan boost” -ominaisuus, jonka myötä fanit voivat äänestää twitterissä hashtageilla, kuka kuljettaja tulee saamaan ylimääräisen teholisän autoonsa vaikuttaen näin kisan kulkuun.

- Mikään muu laji ei mahdollista fanien suoraa interaktiota, joka vaikuttaa tulokseen, Agag sanoi.
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 16.02.2014, 16:46 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Lainaa:
Saksalaislehti Auto Motor und Sportin F1-toimittaja Michael Schmidt kirjoittaa, että Ferrari-talli on myöntänyt, ettei se ottanut Jerezin testeissä edes kaikkea irti moottoreistaan. Mercedeksen Niki Lauda sen sijaan sanoi, että Mersun koneista otettiin kaikki irti.

- Menimme limitillä, koska ei ole järkeä ajaa tarkoituksella hiljaa. Ei siitä opi mitään.

Kimi Räikkösen huippunopeudet olivat 18 kilometriä tunnissa heikommat kuin Jerezissä nopeinta vauhtia pitäneen Felipe Massan. Massa ajaa Williamsilla, jonka autoissa jylläävät Mercedeksen moottorit.


http://www.suomif1.com/2014/02/amus-rai ... vauhtiaan/
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 17.02.2014, 20:34 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Paolo Filisetti kirjoitti:
graphical view of a series of laps per each driver, deduction of the fuel load, perf. drop down analysis in long runs


Kuva
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 17.02.2014, 20:39 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Lainaa:
Q -ANAL synthesis of intermediate times,identifying +/- points of the track per driver, deriving their car set up

Kuva
Lainaa:
Q- ANALYSIS Graphical synthesis of the speed in each sector, identifying and comparing the aero balance of each car

Kuva
Lainaa:
RACE ANALYSIS Graphical synthesis of the race, identifying and comparing drivers performance using the same tyres

Kuva
Lainaa:
Race analysis. Comparison between drivers while using the same tyres

Kuva
Lainaa:
Race analysis. Comparison between drivers while using the same tyres

Kuva
Lainaa:
Q- ANALYSIS Graphical synthesis of the speed in each sector, identifying and comparing the aero balance of each car

Kuva
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
18.02.2014 10:52 <Neo> palaako lammpan futiskone lataamosta pian? ;)
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 18.02.2014, 14:10 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Lainaa:
18.02.2014 10:52 <Neo> palaako lammpan futiskone lataamosta pian? ;)

On sitä tuossa hierottu sivussa, mutta meni niin saamarin kunnianhimoiseksi uusimmat suunnitelmat tuon tauon aikana (rakentaessa ehti pohdiskelemaan samalla kehitysideoita), että ei ehtine euroopan sarjoihin enää tälle kaudelle. Katsellaan josko Brassi Serie A lähtis tuossa loppukeväästä.... Mitään en kyllä lupaa vielä :(
Ja aika saatanan rättivässy ollut nyt, kun pääsi vihdoin muuttamaan.
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 05:01 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Kuinka puhua paljon sanomatta mitään? Alonso antaa oppitunnin 8--)
Alonso kirjoitti:
– On mukavaa ajaa taas, varsinkin kun on enemmän vertailukohtia edelliseen kertaan. Se tarkoittaa, että saa paremman tuntuman autoon, Alonso iloitsi.

– Olemme vaiheessa, jossa tutkimme eri juttuja ja opimme joka kierroksella jotain uutta. Kaikilla on vielä paljon tehtävää, jotta olemme Melbournessa hyvin valmistautuneita, joten tärkeää saada jokaisesta päivästä kaikki irti.
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 05:08 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
MTV kirjoitti:
Red Bull sai tehtyä vain muutaman kierroksen

MTV kirjoitti:
Toro Rosson autossa oli öljyvuoto

MTV kirjoitti:
Lotuksella ongelmia energian talteenoton kanssa


Tähän Renault kommentoi:

Lainaa:
– Yritimme saada kaiken valmiiksi avauspäivään ja onnistuimme siinä, kuten odotimme - tavallaan


No seurataan ja katsellaan. Eiköhän RB ala olemaan uhka kolmelle kärkitallille nopeudessa heti alkukesästä ja mestaruustaistossa heti kun vaihtavat moottoritoimittajan Hondaan, eli 2015 :wink:
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 18:28 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Tänään nähtiin ensimmäinen takuuvarma "aika-ajoveto" testeissä. Magnussen jäi vedollaan viime vuoden paalusta vain 2.5 sekkaa. Eiköhän tuostakin lähde vielä ainakin sekka pois ennen AUS osakilpailua, joten ei nää ihan nuhapumppuja ole nää uudetkaan autot (moottori). Hyvä niin.

Kisakierrosten luulisi olevan suhteessa vähän heikompia, kun sitä polttoainetta on niin pirun vähän, joskin tuo energiankierrätys korvaa ainakin osan pois otetusta löpöstä. Maalaismatikalla laskettuna se ei kuitenkaan korvaa sitä läheskään kokonaan. Sanoisin pikaisesti, että jos aika-ajokierroksella tullaan jäämään viimevuotisista ajoista n. sekunti, niin kisakierroksilla jäädään keskimäärin kolme sekuntia. Toki jokainen talli/kuski voi päättää missä vaiheessa kisaa käytetään löpöä enemmän ja ajetaan kovempaa ja missä vaiheessa kisaa taas säästellään pöltsikkää ja ajetaan hitaampaa. Voi olla alkukaudesta vedonlyöjää ajatellen shokeeraavia viimeisiä kierroksia .... :o kun toiset säästelee ja toiset vetää miljoonaa...
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 18:46 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Williamsin meininki näyttää erittäin hyvältä. Bottakselle päivän viidenneksi nopein kierros ja kokonaiskierroksia yli 100.

Force Indian sairaaseen nopeuteen en oikein vielä ota kantaa. Olen hieman skeptinen. Ei kai se noin nopea voi oikeasti olla? No aika näyttää. Eilen kuitenkin ykkönen ja tänään kakkonen ja kierroksia ihan pirusti. Ei siitä kyllä ainakaan floppiakaan tule, mutta että TOP3 talli? Ei kai sentään.... Williamsin kanssa voi tulla hyvät skabat :idea:

Mersu, Mäkki ja Ferkku - ei yllätyksiä. Ferrari toki kertoi, että vielä ei ole edes yritetty ajaa oikeasti kovaa. Vasta seuraavissa testeissä reilun viikon päästä vedetään urku auki. Uskoo joka tahtoo. Itse uskon ainakin osittain, joten Ferrarilta voidaan odottaa takuuvarmasti hyviä tuloksia kauden alusta alkaen.

Sauber ja ToroRosso ovat aikapitkälti sellaisessa kunnossa kuin odottaa saattoikin. Caterhan yllätti tänään vähän, mutta ei yllättäne enää kauden aikana :lol:

RB sai ekaa kertaa järjellisen määrän kierroksia ja alkaa pikkuhiljaa tekemään nousua. Aika ei vaan riittäne kaikkeen ennen kauden alkua :(
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
20.02.2014 18:51 <Hese> ForceIndia veti supersofteilla parhaansa.
20.02.2014 18:51 <lammpa-1> ty loistavasta lisätiedosta. itse en ehtinyt seuraamaan
20.02.2014 18:51 <lammpa-1> noin tarkkaan ja karmee homma noi livetykset
20.02.2014 18:52 <lammpa-1> kelata päivän päätteeksi :(
20.02.2014 19:02 <Hese> Juu sattumalta huomasin, kun itse seurasin liveä
20.02.2014 19:03 <Hese> On mielenkiinto(isin) kauden alku ilm. tulossa
20.02.2014 19:18 <Hese> Pakko vetää takaisin. En ole varma Hulkin renkaista. Magnus-
20.02.2014 19:19 <Hese> sen veti supersofteilla, mutta Force>Indiasta en ole varma.
20.02.2014 19:19 <Hese> Alonso veti softeilla.
20.02.2014 19:23 <lammpa-1> ok. kyllähän nämä viekä ennen kauden alkua selviää
20.02.2014 19:23 <lammpa-1> ja äärimmäisen mielenkiintoinen kausi on kyllä tulossa :)
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 20:05 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Kobayashi "kehuu" Renua:
Kobayashi kirjoitti:
During testing, we meet some other cars and clearly we can see the Mercedes cars are much quicker in the straights, 20-30km/h more and it would mean different braking points, everything, if we had proper power.

Kobayashi kirjoitti:
We will see what we can do in a short time. At the moment, we are definitely quite late.

Kobayashi kirjoitti:
We had many problems on the engine side

Autosport kirjoitti:
Kobayashi, who also suffered problems with the telemetry system of the Caterham this morning, is finding the power delivery out of slower corners to be a problem

Kobayashi kirjoitti:
we have too aggressive power delivery, which is very difficult to handle under acceleration out of the corner. So at the moment, slow corners are very difficult because we don't know how much grip we can get.


Ei taas kuulosta hyvältä...
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 20.02.2014, 22:34 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Hieno laji... hieno mies...
Kuva

omat kokemukset:
Pujottelu - "ei vittu niitä vikureita kukaan hallitse... niillä suksilla on enemmän voimaa kun yhdelläkään ihmisellä"
Suurpuikka - "loistavaa... tää on mun laji"
Super-G - "voi viiiiiittttuuuuu.... pelottaa.... voi saatanaaaaa hyppykin vieläääää...."
Syöksy - "AAAAAARRRRRRRGGGGGGHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH.......... EIIIII IKINÄÄÄÄÄÄÄ EEEEEENÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.........."
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 21.02.2014, 01:03 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Vilanderin Tonin kummisetä mun hyvä ystävä. En oo paljon aikaisemmin yrittänyt missään hommissa ns hyvävelihommia käyttää. Aattelin nyt kysäistä sopivan mutkan kautta, josko olis mahdollista saada oikeeta sisäpiiritietoa, kun Toni on kommentaattorina ja Toni-Kimi = Perse-Paita nuoruudesta lähtien. Mitään en lupaa, mutta aattelin kysäistä.

Ajattelin esittää vaihtoehdot insider-tietojen herkkyyspohjan mukaan niiden antamiselle:
- tieto jota ei voi antaa kenellekään - tough luck
- tieto jonka voisi antaa mulle, mutta en saa antaa muille - näkyy sitten mun vedoissa ja vinkki insiderista annetaan myös teille
- tieto joka ei ole yleisessä jaossa, mutta jonka mä saisin jakaa tällä foorumilla julkisesti

Jos Tonin kanssa minkäänlaiseen sopimukseen päästään, niin luonnollisesti minun ja teidän täytyy ehtoihin tyytyä 8--)

edit. Koska kysymys on aina miljoonista, kun Formuloista puhutaan, niin ei elätellä turhia toiveita. Huomenna pistän kuitenkin anelun menemään.
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
21.02.2014 08:28 <Hese> Kohta lunastetaan.
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 21.02.2014, 04:52 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Kuinka kännissä tää on tehty? Vanhukset muistaa tämän hyvinkin....


Jos ei vielä naurattanut, niin tämän biisin jälkeen viimeistään...


Jos ei vieläkään naurattanut, niin nimi alle ja Mikon suostumuksella tilataan lääkäri :peukku: foorumin piikkiin 8--)
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 21.02.2014, 05:05 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
peukutuslistalta oli pakko ottaa talteen

Lainaa:
23. Raimond 666


:twisted:
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 22.02.2014, 04:05 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Paolo Filisetti kirjoitti:
After the third day of test is clear Renault is not in a position to compete with rival engine manufacturers Merc e FER. Still no catch up!
As usual,in F1 special effects don't work. Cars that just appear "conventional" as W05 and F14T, hide huge innovations. Comp to shouting E22


Ossi Oikarinen kirjoitti:
Huomenna suunta kohti Helsinkiä ja F1 talvitestien analyysiä @OskariSaari kanssa, paljon mielenkiintoista asiaa tulossa!
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 22.02.2014, 04:15 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Button kisasimulaation jälkeen kirjoitti:
It will not be easy to manage fuel in an efficient way once the racing begins. In testing it's relatively easy to do because you just drive around really slow. I think we are all going to find it tricky.
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 22.02.2014, 11:05 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Jahas... Nico veti Mesellä ekan aika-ajovedon 1.33.2XX :o

1.7 sekkaa nopeampi kuin mikään muu auto koko viikolla. 3.3 sekkaa nopeampi kuin Ferrari.

Ei liene epäselvyyksiä siitä, mikä auto on paalulla Australiassa. Mäkkäri saattaa olla lähin haastaja. Ferrarin en usko nousevan paalutaistelussa uhkaajaksi, sillä vaikka renkaista sais sekan, niin en kyllä oikein jaksa uskoa Ferrarin pidätelleen yli kahta sekkaa suorituskyvystä piilossa tähän asti. Kyllä niiden kuitenkin on ollut pakko ajaa vähän kevyenäkin ja pikkuhiljaa on pakko alkaa ottamaan moottoristakin kaikki irti, että nähdään mitä se oikeasti kestää.
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
22.02.2014 11:11 <Hese> agree
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 22.02.2014, 21:12 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Pirelli info: "Supersoft is around 0.7s faster than soft, soft is around 1.2s quicker than med, med is around 1.3s quicker than hard"
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 13:37 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Lainaa:
- Johtava henkilö Ferrarilta paljasti tällä viikolla, että talli uskoo heidän moottorinsa olevan noin 75 hevosvoimaa jäljessä Mercedestä eivätkä he ymmärrä, kuinka heidän kilpakumppaninsa saavat niin paljon tehoa pysyen samalla tämänvuotisen polttoainerajoituksen sisällä. Tämä arvio ei maalaa kovin kaunista kuvaa Fernando Alonson ja Kimi Räikkösen kannalta, Benson kirjoittaa BBC:n nettisivuilla.


Voi voi....
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
27.02.2014 13:46 <betpanda> Onko Mersun valmistajien mestaruus anyprice kamaa?
27.02.2014 16:45 <lammpa-1> tämän hetken tiedoilla yli 50% reippaasti
27.02.2014 16:46 <lammpa-1> itse en kuitenkaan aio pistää näihin kausivetoihin mitään
27.02.2014 16:46 <lammpa-1> koska olemme suorittamassa hyppyä tuntemattomaan
27.02.2014 16:47 <lammpa-1> kaikki saattaa kääntyä hetkessä päälaelleen, joten itse
27.02.2014 16:47 <lammpa-1> menen kisa kerrallaan ja odotan milloin mesestä
27.02.2014 16:48 <lammpa-1> löytyy se laittomuus tai ainakin prostestoitava juttu ;)
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 16:38 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Lainaa:
Onko Mersun valmistajien mestaruus anyprice kamaa?


Toivotaan, että seuraava jaarittelu vastaa ainakin osittain kysymykseesi ;)

Autojen nopeusarvioita yhdellä kierroksella:

Ensinnäkin Lotuksesta ei voi sanoa oikein mitään edes etäisesti varmalta kuulostavaa. Niillä on Rellun kone, joka pudottaa ne kyllä varmasti ihan kärjestä, mutta jos tuo keula, jota ne ovat kehuneet (ja muutkin ilmeisesti joutuneet tutkimaan viime aikoina) toimii puheiden mukaisesti, niin noussevat kauden mittaan jopa Ferrarin uhkaksi nopeudessa.

Ferrari ei liene vielä vetänyt ollenkaan varsinaisia aika-ajovetoja. Siitä huolimatta olisin valmis pistämään vasemman kivekseni vetoa, että ilman havereita alkukaudesta paalut vie Mersu. Mersun takana seuraavat neljä sijaa mennevät ensin kaks Mäkkärille ja sitten 5/6 sijat ForceIndialle. Luulisin Ferrarin tappelevan sijoista 7/8 Williamsin kanssa. Voi kylläkin olla, että Ferrari ei pärjää tässäkään taistossa ja Williams yltää jopa FI:n kanssa tappelemaan.

Sauber lienee kohtuullisen turvallisessa "välitilassa" kärkiautojen takana, mutta yhtä selkeästi paskoja edellä.

ToroRossosta ei myöskään voi sanoa Lotuksen lailla oikein mitään. Eivät itsekään tiedä sanojensa mukaan yhtään mitään nopeudestaan eivätkä luotettavuudestaan. Arvalla asettaisin TR:n tappelemaan Marussian kanssa toiseksi paskimman tallin tittelistä nopeudessa. Caterham tulee olemaan... kuinka sen nyt sanoisi... ihan vitun paska. Niillä ei toimi mikään tulevalla kaudella. Kauden päätteksi sanomme Caterhamille hei-hei (ellei jo ennen kauden loppua ;)).

Autojen luotettavuudesta:

Paras A-ryhmä, jolla ei liene ongelmia edes kauden alussa. Tai ainakin ongelmia on hyvin selvästi vähemmän kuin keskimäärin talleilla.
Mese, Mäkkäri, Williams

Paras B-ryhmä, jolla esiintyy hieman (mutta vain hieman) enemmän ongelmia kuin A-Ryhmällä.
Ferrari, ForceIndia

Sitten C-ryhmä, eli Sauber, joka voisi kuulua edelliseen ryhmään, mutta tallin pienuuden ja resurssipuutteiden vuoksi ei kuulu.

Loput tallit kuuluvat toistaiseksi paskimpaan Ö-ryhmään luotettvuudessa. Lotus, RB, Toro, Marussia, Caterham. Nämä eivät välttämättä pysty ajamaan edes aika-ajoa, jos huonosti sattuu. Täyden kisan ajaminen ei nykyhetken tiedoilla onnistu näiltä yhdeltäkään muuten kuin tuurilla.

Vielä on toki kolme testipäivää jäljellä ja sen jälkeen tehdastyötä pari viikkoa ennen kisaa, joten moni asia voi muuttua. Mikään asia ei tulle kuitenkaan radikaalisti muuttumaan.

Pohdiskellaan lopuksi monimutkaisinta asiaa, eli kisanopeutta:

Kaikki voima, joka autoa eteenpäin liikuttaa tulee bensiinistä. Mikäli Bensaa ei ole, ei F1 liiku. Tallien välisissä bensoissa saattaa olla minimaalisia eroja, mutta oletetaan niiden seuraavassa olevan täysin marginaalisia.

Bensa omaa tietyn energiatiheyden (oliko oikea sana ;)), joten tietystä bensamäärästä ei kertakaikkiaan voi saada kuin tietyn verran energiaa, joka autoa eteenpäin vieväksi voimaksi muutetaan. Jokaiselle autolle annetaan kisaan 100 litraa bensaa. Jokaisella on siis sama energiamäärä muutettavaksi liikuttamaan autoa mahdollisimman nopeasti tietty matka. Tämä tulee olemaan hyvin merkittävässä osassa tämän vuoden lopputuloksia ajatellen.

(Onko muuten autoon laitettavan polttoaineen lämpötila määrätty säännöissä? Bensahan kyllä omaa kohtuullisen ison lämpölaajenemiskertoimen, joten kun täräyttää lämpöeristettyyn tankkiin vitun kylmää tavaraa, niin on myös vitusti enemmän energiaa käytössä. Kisan aikana bensa sitten laajenee lämmetessään, mutta samalla sitä käytetään, joten tankkiin mahtumisongelmaa ei tule.)

ERS kerää akkuun jarrutusenergiaa ja pakokaasujen lämpöenergiaa. Järjestelmästä saadaan kierroksen aikana otettua ulos haluttuina hetkinä kaikkiaan noin 30 sekunnin ajan noin 200 heppaa. Uskon, että yhdelläkään tallilla(moottorivalmistajalla) ei ole ongelmaa saada kerättyä järjestelmään noin paljon energiaa per kierros, joten kaikilla on aina se sama lisäenergia käytössä.

Listaan tähän ajatusvirtana mistä ne varsinaiset erot sitten voivat kisanopeudessa tulla?

- moottorin palotapahtuman puhtaudesta (en usko suuriin eroihin moottorien välillä)
- moottorin/voimansiirron kitkahäviöistä
- hyötysyhteesta siirrettäessä ERS:stä energiaa voimansiirtoon/ahtimen turbiinin pyörittämiseen
- AERODYNAMIIKASTA

Koska kaikissa Mersukoneita käyttävissä autoissa on keskenään erilainen aerodynamiikka, niin mikäli tämänpäivänen Ferrarin arvio pitää paikkansa (Mesellä kisassa 75hp enemmän), on Mesen täytynyt keksiä kolmen ensimmäisen asian kohdalla jotain todella mullistavaa?? Tai joku porsaanreikä säännöissä. En pysty millään uskomaan, että Mese olisi pystynyt kehittämään >10% paremman hyötysuhteen omaavan koneen kuin kaksi muuta valmistajaa, ellei takana ole jotakin.... jotakin.... polttoaineen viilennys, polttokammioon menevän ilman erityinen viilennys tms... en vaan usko. Uskon, että kaikillä valmistajilla moottorin polttomoottoriosa tuottaa käytännössä samat tehot (pienillä eroilla).

ERS on erittäin monimutkainen hässäkkä ja sen suhteen voisin Mesen jo uskoakin kehittäneen jotain erityislaatuista. Koska se ei voi liittyä energian talteenottamiseen (koska oletan hukkaenergiaa olevan niin paljon, että kaikki saavat sallitun määrän talteen), on se liityttävä energian uudelleenkäyttämiseen. Joko mese on onnistunut suhteuttamaan suoraan ahtimen turbiinille menevän ja akkuun menevän energian jotenkin parhaiten, tai sitten ovat onnistuneet tavalla tai toisella saavuttamaan täysin eri sfäärissä olevan hyötysuhteen siirrettäessä akusta enrgiaa pyörille. Nämä spekulaatiot pystyisin jo uskomaan, koska ERS on uusi ja monimutkainen järjestelmä, jota ei ole varmaankaan vielä säännöilläkään osattu kovin rajata.

Totuus lienee kuitenkin se, että Ferrarin mielestä Mese kulkee radalla niin kovaa kisavedoissa, että Ferrarin autoon pitäisi saada 75hp enemmän päästäkseen samaan nopeuteen. Eli kyse ei ole moottorin tehoista, vaan tod.näk. kaikesta muusta. Edellä käsittelin jo ERS:n, joten siirrytään aerodynamiikkaan..... (jatkuu seuraavassa postauksessa, ettei mene tekstit hukkaan....)
12

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
27.02.2014 17:20 <betpanda> Arvoituksellinen kausi kyllä tulossa.
27.02.2014 17:30 <lammpa-1> erittäin...
27.02.2014 19:18 <S.Mäenala> Aika monipuolisia opintoja tämä vedonlyönti nykyään vaatii!
27.02.2014 19:18 <S.Mäenala> Kiitos lammpa!
01.03.2014 00:38 <lammpa-1> tänks juu huikeesta peukkumäärästä. ajattelinkin, että siinä
01.03.2014 00:38 <lammpa-1> oli pitkästä aikaa kunnolla asiaa. Niin tekin näköjään
01.03.2014 00:39 <lammpa-1> ajattelitte. Good for you.... and me ;)
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 17:30 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Aerodynaaminen vastus koostuu periaatteessa (vähän yksinkertaistetusti) kolmesta osasta:
- painevastus (eli muotovastus)
- indusoitu vastus
- kitkavastus

Kitkavastuksen voinemme unohtaa, koska kaikki autot liikkuvat alle 400 km/h (=laminaarinen virtauksen rajakerros, ei turbulenttinen) ja kaikki ne kiillotetaan mahdollisimman sileiksi. Laminaarisessa rajakerrosvirtauksessa merkittävin kitkaan vaikuttava tekijä on pinnan sileys. Edellä mainitun lisäksi kitkavastus ei "parhaimmillaankaan" edusta merkittävää osaa kokonaisvastuksesta, joka koostuu 99.X% noista kahdesta muusta tekijästä.

Painevastus, eli muotovastus, edustaa tässä kolmiossa sitä meidän kaikkien ymmärtävää "ilmanvastusta". Se on periaatteessa niinkin yksinkertainen homma, että ainoa asia joka vaikuttaa on ilmanpaine juuri ennen kappaletta verrattuna ilmanpaineeseen heti kappaleen jälkeen :) Voinette arvata, että tuohon paine-eroon sitten vaikuttaakin noin kvadriljoona asiaa...
Merkittävin asia on tietenkin kappaleen muoto, eli virtaviivaisuus. Ja sen jälkeen merkittävässä osassa on kappaleen otsapinta-alan suuruus.

Indusoitu vastus taasen edustaa sitä osaa aerodynaamisesta vastuksesta, joka aiheutuu "nostovoiman" tuottamisesta. Lentokoneissa tässä kohtaa puhutaan luonnollisesti nostovoimasta, mutta Formuloiden kohdalla, koska voiman halutaan painavan autoa maata vasten voisimme kutsua tuota voimaa päinvastaisesta suunnastaan johtuen vaikkapa "laskuvoimaksi" yleisemmin "downforceksi". Lentsikassa tätä voimaa tuotetaan siipiprofiilin muodolla ja kohtauskulmalla (profiilin etenemissuunta suhteessa ilmavirtauksen suuntaan). Lentsikoissa ei voida käyttää luonnollisista syitä maaefektiä millään lailla pois lukien loppulaskeutuminen, jossa maaefekti tulee erinomaisesti esiin. Formuloissa taasen ei voida käyttää hyväksi kohtauskulman muuttamista (ei sen jälkeen, kun liikkuvat aerodynaamiset osat autoissa kiellettiin), mutta toisaalta Formuloissa voidaan käyttää erinomaisesti hyväksi maaefektiä (siitä huolimatta, että varsinaiset maaefektiautot kiellettiin) luonnollisesta maapallon läheisyydestä johtuen :). Tässä tapauksessa myös Venturi-ilmiö luetaan maaefektiin kuuluvaksi :).

Maaefektin käyttö downforcen tuottamisessa on se parempi juttu, koska se ei periaatteessa lisää muotovastusta eli painevastusta, vaan parhaimmillaan jopa vähentää sitä. Maaefektiä voidaan tuottaa/hyväksikäyttää käytännössä ainoastaan auton pohjan muotoilulla.

Lisäksi downforcea voidaan tuottaa yksinkertaisesti ilmavirtaa vastaa suunnatuilla siivillä. Tässä on se helvetin huono puoli, että mitä enemmän siipiä käännetään ilmavirtaa vastaan, sitä enemmän ne tuottavat paine eli muotovastusta (tämä vastus kasvaa ilmanopeuden neliössä). Niinpä kaikki tallit panostavat järjettömästi tuon "ilmaisen" downforcen tuottamiseen, eli pohja muotoiluun.

Jotta tuota "ilmaista" downforcea voidaan yleensäkään tuottaa, pitää auton alle saada virtaamaan mahdollisimman paljon ilmaa ja siksi oli tallien kannalta perseestä, että uusi nenä pitää viistää maata.

Edellisestä postauksesta ja tästä postauksesta voinemme tehdä yhteendon:

Parempi kierrosaika syntyy autolla, joka pystyy tuottamaan enemmän downforcea pohjan muotoilulla, koska pohjan muotoilun tuottama downforce ei lisää vastusta (yksinkertaistaen).

Mersu on keksinyt jotain kummallista ERS:iin ja/tai auton pohjan muotoiluun. En kerta kaikkiaan usko, että polttomoottoreissa sinällään valmistajien välillä olisi merkittäviä eroja.

Edellä mainittujen syiden vuoksi Ferrarista tuntuu siltä, että he tarvitsisivat 75 heppaa lisää yltääkseen mesen kisanopeuteen.

Hajokkaa jos ette ymmärrä :twisted:
4

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 18:26 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
yhen varman vinkin tähän kauteen voin kyllä nyt jo heittää... Vettel ei tuu mestaruutta voittamaan

Vetteliä saa layata Fairilla näköjään 5.8 kertoimella... ALL-IN

Vetoa ei tageihin, koska vaihto Fairilla näissä on mitä on... (no kyllä sinne useita satasia saa, jos on mun linjoilla, että kaikki alle 10 riittää layaamiseen)
2

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 18:34 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
kolikoilla voi layata fairilla qual winneriksi any price kaikkia muita paitsi meseä ja mäkkäriä
samaten kolikoilla voi pelata roosenberggia kisan voittajaksi kaikilla yli 4 kertoimilla
hamiltonin 2.6 tasoiset on liian pieniä...
2

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
27.02.2014 20:24 <lammpa-1> ja tässä kyse ausseista siis....
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 20:43 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Niin... sen verran vielä jäi tuosta downforce-asiasta sanomatta (vaikka se olikin rivien välistä luettavissa), että mikäli pystyt tuottamaan tuota "ilmaista" downforcea enemmän kuin muut, niin hyödyt siitä nelinkertaisesti, koska..... Jokaisella radalla on jokin optimisuhde downforcella ja suoranopeudella, joten jos pystyt tuottamaan enemmän ilmaista downforcea saat käyttää "neljä kertaa vähemmän" niitä siipiä, jotka leikkaavat suoranopeutta ihan sairaasti. Ja jos oletetun mukaisesti kaikkien valmistajien polttomoottoriosa moottorista tuottaa noin yhtä paljon tehoa, niin..... edullisimmalla polttoainekulutuksella pääsee se, jonka auto tuottaa eniten..... ilmaista downforcea...
1

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
 Viestin otsikko: Re: Futista laidasta laitaan
ViestiLähetetty: 27.02.2014, 21:14 
Avatar
Status: JäsenLiittynyt: 20.01.2007, 11:16Viestit: 2186
Pisteitä: 873
Kassa: +96.12 yks. Palautus%: 111.49% Panosten ka: 2.56 yks. Vetoja: 327
Ja vielä.... koska huhujen/tietojen mukaan Renu vaatii mahottoman paljon jäähdytystä, niin Renulla ajavissa autoissa tullee koko kauden ajan olemaan suuremmat ilmanottoaukot kuin muissa -> paljon lisää otsapintaa ja järjettömän huono muotovastuskerroin -> renut eivät tule pärjäämään tällä kaudella missään vaiheessa ennen kuin tuo lämpiämisongelma ratkaistaan :(

edit: tätä kohtaa Neweye tarkoittaa sillä, kun puhuu siitä tiukasti suunnitellusta aerodynaamisesta paketista, jota he nyt joutuvat muuttamaan merkittävästi. Sitä joudutaan merkittävästi muuttamaan Rellun vaatiman jäähdytyksen vuoksi. Tiukka paketti tarkoitti äärimmäisen tarkkaan suunniteltua pientä otsapinta-alaa ja muotovastusta ja nyt se valuu kankkulan kaivoon, koska ilmanottoja jouduttaneen suurentamaan merkittävästi ja paketti ns. leviää käsiin....

edit2: ilmanottojen muuttamisesta johtuen RB joutunee suunnittelemaan koko auton etupään uudelleen, jotta uusi suurempi ilmanotto toimisi optimaalisesti. ei ole kysymys pikkuhommasta...
0

_________________
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Ylös
  Profiili Seuranta
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1267 viestiä ]  Mene sivulle 1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 51

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: SuGarDaDDy ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  


Powered by phpBB © 2008 phpBB Group | Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com
subSilver+ theme by Canver Software, sponsor Sanal Modifiye