Viisut 2024 ensivaikutelmat:
Turha näitä on enempää pimittää, kun harjoitukset ja finaalin esiintymisjärjestys laittavat alustavat arviot aina osin uusiksi.
Ensimmäinen ranskalainen viiva on kirjoitettu aina ensikuuntelun jälkeen. Joidenkin maiden alla on useampi ranskalainen viiva ja se tarkoittaa sitä, että olen myöhemmin kokenut tarpeelliseksi päivittää mutuarviota. Mietin, että kopioinko muistiinpanot vain sellaisenaan julkistamisjärjestyksessä vai sijoittelenko maat semifinaalien mukaan. Päädyin ensin mainittuun. Ensivaikutelmia laatiessani esiintymisjärjestys ei ollut vielä tiedossa enkä niitä juurikaan pohtinut kuin vasta viimeisimpien biisien kohdalla. Toki kun järjestys ehdittiin julkaista ennen tämän viestin julkaisua, muokkailin yksittäisten maiden kohdalla mietteitä välieräsijoittelusta ja myös viime viikonlopun Madridin live-vedoista
Ranska:
- Vangitsee koko kolmiminuuttiseksi. Ajatus ei karkaile. Vahva ääni, mutta lopussa pientä hengästymistä, joka voi ehkä rokottaa raatipisteitä. Genre sopii esittäjälle, Slimanea olisi hankala nähdä rallattelemassa. Siltikään yleisömagneetti tämä ei ole, koska Mengoni-tasolle tulkinnassa ei päästä, vaan pisteet tulevat raadeilta. Viime vuosina raatien TOP10-maat ovat olleet finaaleissa 16-17 parhaan joukossa. Slimanella tekee tiukkaa murtautua siihen joukkoon, kun perusballadien osakkeet ovat olleet ehkä hienoisessa laskussa kuten guessingames viimeksi loppuyhteenvedossaan pohdiskeli. Parhaana verrokkina Azerbaijanin vuoden -22 (Mon Amourissa on paljon samaa kuin Fade To Blackissa) kaltainen tulos voisi olla mahdollinen (jury 10:s 103p, tele 23:s 3p) ja sillä kamppailtaisiin TOP15-sijasta, mutta tuo on minusta aika lailla Slimanen maksimi. Alustava arvio olkoot siis sijat 15-20. Aivan hännille Ranska ei valu, koska esityksessä on kuitenkin tunnetta ja autenttisuutta jonkin verran.
- Useammalla kuuntelulla oivalsin, että ehkä tässä on vähän samoja menestysaihioita kuin viimevuotisessa Virossa nimenomaan tuon vangitsevuuden suhteen. Mutta jos lavastus ei onnistu hyvin, sitten tuo alkuperäinen arvio on lähempänä. Eikä pelkkä paikallaan seisominen ole myöskään kiinnostavaa. Maksimissaan näen, että Slimane klaaraa juryista 140 pistettä, koska biisi ei vain riitä parempaan. Näen, että ainakin kolme miessolistia kerää häntä enemmän jurya, joten se kyllä sitten väkisin näkyy ehkä kuitenkin Ranskan pisteissä. Telessä La Zarra keräsi viimeksi 50 pistettä, mutta se oli kuitenkin discobiisi, kun taas Mon Amour muistuttaa enemmän kahden vuoden takaisia Azerbaijania, Australiaa ja Sveitsiä, jotka saivat 0-5 pistettä yleisöltä. Ehkä Mon Amour voisi saada 30 pistettä yleisöltä, mutta ei kyllä minusta sen enempää
Tsekki:
- Olisin valinnut MYDYn, mutta tsekkiläiset valitsivat Aikon kappaleellaan Pedestal. Kertosäkeessä on pientä pontta, mutta kansallisessa finaalissa livevokaalit olivat amatöörimäiset eikä takapuolenheilutus koreografia noin tökerösti esitettynä aiheuta kuin reidenraavintahäpeää. Juryille genre on myrkkyä eikä tälle pitäisi kyllä yleisöääniäkään juuri sataa. Hyvä verrokki on viimevuotinen Romania, joka jäi yhdessä San Marinon kanssa seminsä jumboksi nollalla pisteellä. Jo muutaman pisteen saalis olisi kova juttu. Jos Tsekki olisi valinnut MYDYn, potentiaalia olisi ollut tulostaulun vasemmalle puolelle kaavalla 35+100.
Albania:
- Kansallisen finaalin asuja tuskin viisuissa nähdään, koska välieräkaapu voisi karkottaa joitain äänestäjiä ja finaaliriepuun hän kompuroi kertaalleen. Vaikka Albaniassa tämä oli yleisön suosikki, itse viisuissa ovat edessä haastavammat ajat, koska taso Albaniassa ei tällä kertaa ollut järin häävi, mutta iloitsin vähiten huonoimman voitosta. Kertosäe on taattua albanialaista naisvoimaballadilaatua ja biisin parasta antia. Tuollainen huutaminen tehoaa minuun kerran kerrasta. Silti Besa ei ole tulkitsijana ihan sillä tasolla kuin Arilena Ara, Anxhela Peristeri tai varsinkaan kaikkein samanhenkisin Jonida Maliqi. Lisäksi Ktheju Tokes ja Karma olivat vielä parempia biisejä ja ne livahtivat jatkoon niukasti. Ensin mainittu oli yleisöäänissä yhdeksäs ja Karma 11:s. Lähtökohtaisesti noille samoille haminoille Zemrën N'Dorë kuuluu myös. Sen hyvyytenä on tietty kotikutoisuus ja aito tunne kaiken muovisuuden seassa. Luulen, että kertoimissa Albania tulee olemaan aliarvostettu ja pääsen betsaamaan sen läpimenon puolesta. Jos Besa menee läpi, finaalissa sijoitukseksi voisi äkkiseltään povata Albanialle viime vuosilta niin tuttuja sijoja 18-22 (kaavalla 35+35=70p). Muttei TOP15:kaan ole poissuljettu, kun Ktheju Tokes oli 17:s kakkosslotilta. Se oli juuri tuolla sijalla niin raadeissa kuin yleisöäänissä, mutta toisaalta kirjasin itselleni viimeksi opiksi sen, että on arvotettava enemmän menestystä yksittäisessä komponentissa kuin tasapaksuutta molemmissa, joten ei TOP15-sija kuitenkaan kovin realismia ole, jollei sitten muokattu versio ole tajunnanräjäyttävä
- Uusi versio muuttaa itse asiassa Albanian rajatapauksesta NQ:ksi. Väärään suuntaan mentiin ja kertosäe on paljon pliisumpi englanniksi. C-osan tempomuutos aiheuttaa kiusallisuutta, äsh. Ja kun vielä välierissä esiintymispaikka on toisena, ei tätä kukaan enää muista äänestää.
Norja:
- Gåten solistilla on vahvat vokaalit ja livessä yhdistyy hyvin etukäteen kuvatut pätkät ja valoshow. Viisulavalla varmasti visuaalisesti upea. Muistuttaa hieman parin vuoden takaista Ukrainaa, muttei niin pauhaava, joka on juryille hyvä juttu. Kertosäe aiheuttaa kylmät väreet. Tämän haluaa kuunnella heti uudestaan, mikä on hyvä merkki. Verrokki Go_A sai teleä 267p ja jurya 97p. Luulen, että Norjan jakauma on tasaisempi, koska biisissä on loreenmaista nostatusta. Alustava arvio olkoot 130+250=380p. Mitalitaistossa. Povaan väh. viime vuoden aussien kaltaista jurya, koska soundit ovat niin jykevät ja tämä olisi helppo kuvitella kesän festareille pimenevään iltaan
- Kun aiemmin tässä ketjussa siis povasin "jokeria" mitaleille, Norja voisi minusta sellainen olla. Tai sitten olen vain liian sokea tämänvuotisen suosikkini mahdollisuuksista, mutta yritin olla objektiivinen. Toki 250 telepistettä on varmaan alkuperäisenä ennusteena yläkanttiin, koska telepisteistä on niin suuri kilpailu, joten pudotin arviota hieman tekstin lopussa olevassa yhteenvedossa, mutta Norja on päräyttävä kokemus ja yksi niistä maista itse asiassa, joka voi sen "voittaja"-hetken tarjoilla, koska niin maaginen kokonaisuus on kyseessä
- Rankingeja laatiessa lopulta jouduin leikkaamaan Norjan telestä sata pistettä. Se satuttaa, mutta kilpailu on vain niin kovaa. Juryissa uskon kyllä yhä noin 120 pisteen pottiin, mutta teleleikkuri vesittänee TOP5-saumat. Pohjoismaiden kärkiponina kuitenkin pisteitä tulee se 140-150 kappaletta. Luotan, että tarpeeksi moni katsoja saa tästä kylmikset
Itävalta:
- Säkeistöt eivät iske, mutta reivaava kertosäe kasvaa mukavasti. Tiedä sitten, että miten haastava tällainen tanssihitti on lavastaa toimivaksi konseptiksi ja onko biisissä kuitenkaan tarpeeksi kiinnostavaa koukkua? Minusta se jää vähän ontoksi. Ensikuuntelun jälkeen olen melko spektinen menestysmahdollisuuksista, kun samassa genressä on paljon kilpailijoita? Serbian Hurrikaanien Loco Loco keräsi 80+20 pistettä finaalissa ollen 15:s. Sanoisin, että se on Kaleenin katto
- Tuo ensivaikutelma oli tehty etukäteen vuotaneen pätkän perusteella eikä koko versio muuttanut näkemystäni mitenkään. Vaikka Kaleen on viisulavalla esiintynyt ennenkin valmistavissa harjoituksissa muille maille, olen vähän skeptinen hänen kyvyistään loistaa itse tosipaikassa. Guessingameskin hahmotteli tätä sijoille 10-20 ja olen siitä siis ihan samaa mieltä
Slovenia:
- Taideviisu kuten viimevuotinen Georgia. Punainen varoituslippu siis ilmaan. Video on siisti, mutta miten laulu toimii oikeasti livenä tai esityksestä saadaan vangitseva? Veikkaan, että jää välimallin tuherrukseksi. On vaikea saada edes otetta, mistä lauletaan, joten en usko suureen telesuosioon, vaan selkeään karsiutumiseen. Jos live onnistuu, kattona on Future Loverin tulos (EDIT: Muistin, että Armenia olisi ollut 18:s, mutta se olikin jopa 14:s. TOP15:een Raiven ei kyllä millään yllä)
- Ykkössemin toinen puolisko ei lopulta kovinkaan tasokkaaksi muovautunut, joten se edesauttaa Slovenian mahdollisuuksia mennä läpi. Kroatian kansallisessa finaalissa hän esitti Veronikasta riisutun version ja sen perusteella laulu kulkee livenä, mutta rajatapaushan Slovenia silti parhaimmillaankin vain on
- Yhdeksäs slotti Slovenialle napsahti semiin. Ajattelin ensin, ettei se ole hyvä, koska Ukraina-Puola-Kroatia on vahva kolmikko edellä, sitten tulevat välipillerit Islanti ja Slovenia, jonka jälkeen Suomi taas astuu esiin. Mutta Saksahan esiintyy vielä Islannin ja Kroatian välissä. Noiden kahden jälkeen Veronika kuulostaa ihan raikkaalta enkä parempaakaan viidettä maata vain toiselta puoliskolta jatkoon löydä. Ja onhan tämä viimevuotiseen Georgiaan verrattuna radioystävällisempi ja saanut ainakin kohtalaisen fanivastaanoton, joten veikkaan nyt kuitenkin tason ollessa kakkospuoliskolla kehno, että Slovenia raapii itsensä viimeisenä jatkoon. Veronikalla on livenä kuitenkin riittävästi karismaakin, sen todisti mielestäni Madridin esitys. Finaaliarvioni on alustavasti sellainen, että raadeilta tulisi noin 25-30 pistettä (Luke Blackin ja Monika Liun välimaasto). Teletuki voisi olla ehkä 15-20 pisteen luokkaa?
Luxemburg:
- Naomin biisistä pidin itse eniten, mutta valinta kohdistui Talin Taistelijaan. Koreografia ja live-esitys oli kansallisessa finaalissa vähän halvan näköinen. Laulu kuulosti osin pakotetulta ja eniten häiritsi se, että kertosäe ei riittämiin erottunut säkeistöistä, vaan biisi eteni tasapaksusti eteenpäin. Huudahdukset kertsissä saisivat olla vielä kuuluvampia. Ranskan kieli tuo toki pientä eksotiikkaa. Kovinkaan suurta sykähdystä Tali ei tuolla kokonaisuudella silti katsojissa herätä. Luxemburgin paluuta kuitenkin varmasti hehkutetaan aikanaan lähetyksessä isosti ja se voi saada sympatiaääniä, mutta kallistun ensivaikutelmalta niukasti NQ:n suuntaan, koska tämä kuulostaa vanhanaikaiselta. Ehkä yksi verrokki voisi olla Valko-Venäjän Zena, joka vuonna 2019 oli semissään yleisöäänten 11:s 44 pisteellä, mutta eteni viimeisenä jatkoon raatien turvin. Jos live onnistuu, en ylläty viimeisestä jatkopaikasta, koska tämä voidaan laittaa parhaalle paikallekin palaavana maana. Alustava arvio semissä on 40-50 pistettä ja mahdollisessa finaalissa 15+15=30p (sijat 21-26). Klassinen rajatapaus, johon ei ole kiinnostusta ottaa kantaa suuntaan tai toiseen
- Joo, Luxemburg sai parhaan paikan ja menee kyllä finaaliin
Irlanti:
- Tämä on enemmän näytelmä kuin laulu. Raadeilta tulisi nollat tauluun. Siitä ei tarvitse huolehtia, koska finaaliin Irlanti ei etene. Taiteellisuus ei vetoa riittämiin. Verrokki The Moon is Rising sai aikoinaan 10 telepistettä. Bambie Thugin kohtalo on samanlainen.
- Toisaalta, kun kuuntelin tämän uusiksi kuukautta myöhemmin, ehkä tätä voisi verrata Lenan Taken By A Strangeriin vuodelta 2011. Silloin Saksa oli molemmissa komponenteissa kymppisijan tuntumassa ja se oli lopputuloskin... Mutta Lenaan verrattuna tämä ei ole millään kuitenkaan niin hienostunut, että se saisi kehuja raadeilta... Ehkä semistä läpimeneminen on silti mahdollista, vaikka Irlanti on ykkössemin ensimmäisen puoliskon heikoin maa Kyproksen kanssa
- Välierän nelospaikka on kohtalainen, koska ei ykköspuoliskolla hyviä tontteja Irlannille ollut edes tarjolla laadun seassa. Edellä on Liettua ja perässä Ukraina-Puola-Kroatia, joten en vain usko viiden perättäisen maan jatkoonmenoon, joten Irlanti karsiutuu. Ei voi mitään
Malta:
- Loop ei biisinä vain riitä ja Sarahin laulu myös särkyy pahasti parissa kohtaa. Koreografia on vauhdikas ja yritystä on siltä osin, muttei tämä vain motivoi juuri ketään äänestämään, veikkaan ma. Selkeä NQ.
Ukraina:
- Viime vuosista oppineena Ukrainalle voi valmiiksi budjetoida sata telepistettä. Yksi duokin on yleensä viisuissa kuuden sakissa. Viime vuosi oli poikkeus sääntöön, kun Itävalta floppasi livenä, mutta nyt se taas pätee. Teresa ja Maria on pitkästä aikaa sellainen Ukrainan viisu, joka kelpaa omallekin soittolistalle. Tunnelma on intiimi ja taustabiitti sointuu siihen. Laulajien kemia toimii. Tosi vaikea tätä on biitata ja mitali on varma, kun viisuissa yleisö hoilannee vielä vakuuttavasti mukana. Ensiarvio on se, että juryt antavat 260 pistettä kuten Cornelia Jacobsille ja teleä tulee 300 pistettä. Raatikakkoselle ja telen voittajalle (yleensä vaaditaan väh. 290 p) veikkaan siis tylsää ylimarssia noin 550 pisteellä. Loreen sai 583, Måneskin 524 ja Kalush jopa 631 pistettä
- Myöhemmin pohdittuna en pidä itse asiassa Ukrainaa enää niin isona suosikkina. Ihmiset voivat olla kyllästyneitä lahjoittamaan sille voiton uudestaan ja löysin vielä paremman voittajakandidaatin, kun Ukrainan raatitukeakin kenties yliarvioin ensikuuntelun jälkeen. Toki silti raadit yleensä pitävät pariskunnista, joten minimi on Brividin 158 jurypistettä, mutta on tässä enemmän tunnetta ja aitoutta kuin tuolloin puolivaloilla osallistuneissa italialaisissa, jotka skippasivat treenejäkin, joten pidän lattiana 180 pistettä raadeilta. Voyagerin
Youtube-arvio avasi jonkin verran silti silmiäni, että se jokin tästä ehkä puuttuu, vaikka melodia on hyvä. Kappale ei kasva riittävästi, vaan jää ehkä hieman klubijammailuasteelle. Silti kun viimevuotinen kuraviisu toi sille 190 pisteen telepotin, pakkohan Ukrainan on sitä kasvattaa ainakin 60 pisteellä? Olkoot tele-arvio siis 250+ pistettä...
- Nojoo, lopullista alustavaa rankingia pohtiessa päädyin lopulta veikkaamaan Ukrainalle telestä 225 ja juryista 185 pistettä. Brividi sai teleä vähän päälle 100 pistettä, joten tuplasin sen valmiiden lähtöpisteiden takia, mutta kisa on niin kovaa, että enempää ei uskalla luvata puhelintukea. Juryja ajatellen tässä on sopivaa rauhallisuutta ja koskettavuutta (vrt. POR -22) sekamelskan ja huudon keskellä, joten sekin puoltaa niissä menestymistä. Voin toki yliarvioida raatitukea, mutta minusta tämä on tosiaan Brividia vähän parempi tuotos
Espanja:
- Viime vuonna ensimutu oli se, että Espanjan karsinta on tasapaksu ja B. Palomankin viisutyrkky on edeltävää vuotta huonompi. Silti sokeuduin sen mahdollisuuksista sosiaalisen paineen myötä. Kun kuuntelin tänä vuonna Espanjan ehdokkaat, yksikään niistä ei oikein inspiroinut taaskaan. Sanotaanko näin, että Nebulossa oli vähiten huonoin. Zorrassa on tosi tuttu melodia, mutten saanut päähäni sitä, että mistä se on tuttu, kunnes muistin Tanskan parin vuoden takaisen bändin. Nebulossan laulu laahaa minusta liikaa ja vaikka yleisö oli hyvin mukana paikallisessa finaalissa, Ruotsissa ei osata espanjaa yhtä hyvin, joten live-esitys ei ole yhtä interaktiivinen, vaan veikkaan, ettei tätä äänestusvaiheessa enää kukaan erityisemmin muista ellei sitten paikka ole ihan lopussa, koska onhan kokonaisuus hieman kömpelö loppujen lopuksi. Arvio on jury 10 + tele 25 = 35p. Verrokki Tanskan Fyr og Flamme sai semissään 89 pistettä (9+80) eikä päässyt läpi. Teletukeen vaikutti suuresti viimeinen esiintymispaikka. Neburossakin hurmannee ennemmin muutamia katsojia kuin raateja, mutta jää silti ulos TOP20:sta
- Mjoo, Espanja saattaa kyllä jäädä jopa nollille, kun väsäsin alustavaa rankingia tarkemmin
Suomi:
- Köyhää eurotanssia. Karisma uupuu. Reidenraadintahäpeää. Viisuissa kokisi karsiutumisen, koska Puolan toimimattomat viritykset ovat hyviä verrokkeja. Vaikea genre saada toimimaan livenä
- UMK:ssa oli saatu toimimaan yllättävän hyvin. Tuulareiden spontaanit naurut ympärilläni katsoessani finaalia saivat miettimään, että kyllä tämä semistä läpi menee helposti, koska kokonaisuus on absurdiudessaan itkunaurua aiheuttava eikä myötähäpeää. Ihmiset äänestävät tätä, koska siitä tulee pirskatin hyvä fiilis. Finaalissa tietysti raatituki jää olemattomaksi ja telessä on varmasti kovia kisaajia, mutta ehkä lattiana pidän viimevuotisen Kroatian saldoa 11+112=123p. Tulostaulun vasen puoli on siis mielestäni realismia, kun verrokki oli 13:s vuosi sitten. Ja jos hype kasvaa kevään myötä, topkymppiinkin on sauma. Kattona on Moldovan tulos kaudelta -22 (14+239=253p, 7:s).
- Mitä enemmän Windows-miestä ja hänen laulupartneriaan miettii, sitä enemmän saan Waldo's People -mielleyhtymiä. Raatituen uskon olevan joka tapauksessa yhtä olematonta, mutta jos esiintymispaikka on vaikkapa avauspuoliskolla, sitten voi tulla vaikeuksia mahtua jopa kahdenkympin sakkiin lopputuloksissa. Luulen, että joko Suomi tai Viro "floppaa" sijoille 19-24. Suomi tuntuu todennäköisemmältä juuri nyt ja se näkyy tekstin lopun piste-arvioissakin. Henrin laulu jää vähän päälleliimatun oloiseksi kuten WP:lläkin. Ennakoin siis hyytymistä kovassa kilpailussa, jollei nyt sitten esiintymispaikka ole aivan otollinen unilaulujen keskellä. WP sai teleä 25 maan finaalissa 30 pistettä ja kun Windows-mies on kuitenkin pikkaisen karismaattisempi tapaus, hion televeikkauksen 36 pisteeseen, koska Ruotsille ei hävitä
Italia:
- La Noia kuulostaa kuin joltain tangomarkkinoiden laululta. Paljon tapahtuu, mutta jotenkin jättää silti kylmäksi. Yksisarvisen kaltainen virtuoosimaisuus voi edesauttaa pärjäämistä?
Viimeksi kun nainen voitti San Remon ja edusti viisuissa 50-60 vuotta sitten, Italia klaarasi voiton, mutten näe historian toistavan itseään. Mahmoodin kertsi oli kisan paras, mutta aiemmat edustukset vaikuttivat varmasti hänen suosioonsa. En tiedä, alustavasti hahmottelisin Italiaa korkeintaan pistesijoille. Mango oli mielestäni stailattu paremmin myöhempinä iltoina San Remossa vrt. avausiltaan. Kalomira- ja välimerimaisuus sopii biisiin paremmin. Luulen, että tämä uppoaa lopulta ennemmin raadeille kuin kansalle. Verrokki voisi olla virtuoosimaisuudessaan viimevuotinen Belgia. Gustaph sai raadeilta 127 pistettä ja teleä 55 paunaa. Vaikka Italia on viime vuosina pärjännyt telessä, on sillä ollut parempia biisejäkin. Sanoisin, että Mangon kattona on seiskasija juurikin noin 180 pisteellä.
-
Vai olisiko La Noia sittenkin Lenan Satelliten kaltainen hitti? Pelottavan paljon niissä on samoja elementtejä, rytmiikkaa ja naiskarismaa muutoin keskinkertaisessa kisakentässä. Tämä pohdinta on tehty, kun vain Azereiden kappale on enää julkistamatta, joten taidan sittenkin korjata Italian arviota saman tien rutkasti ylemmäs keksittyäni tuon Lena-vertauksen... Saksahan voitti tuolloin sekä raadit että telen.
Historialla on tapana myös toistaa itseään, joten ennen kuin on myöhäistä, teen täyskäännöksen Italian suhteen ja pidän sitä ykköshevosena kilpailun voittoon tällä hetkellä. Se voi hyvinkin saada noin 250 pistettä molemmista komponenteista, koska fanimittauksissakin se on keikkunut kärkipäässä ja Kerttu Niskasen kaksoisolennon live-veto on takuulla laadukas. Spotifyssa La Noia taitaa olla toiseksi kuunnelluin biisi Europapan jälkeen, mutta noihin lukuihin pitää tietysti vähän varauksella suhtautua, koska Europapa ei teleä ole finaalissa voittamassa. Mutta olen itsekin ihan alkanut tykkäämään La Noiasta, vaikka ensin sitä karsastin.
Guessingames kirjoitti keväällä, että katsoi lopulta Loreenia transsissa pari päivää ennen finaalia, vaikka inhosi sitä aiemmin. Olen nyt itse lumoutunut La Noiasta vähän samaan tapaan. Viime kaudella tapahtui sama juttu Due Viten kohdalla, jota pidin alkuun tylsänä, mutta sittemmin TOP5-maana hyvissä ajoin toisin kuin monet muut. Siksi Belgia-betsin kylkeen otin nyt siivun Italiaakin. Tämänhetkinen viilattu veikkaukseni on se, että Italia saa teleä 230 pistettä eli on mitaleilla siinä komponentissa ja harjaa raadit noin 270 pisteellä, koska sitä luokkaa raativoittajat ovat yleensä pisteitä saaneet. Loreen oli ylivoimainen poikkeus
- Lisäkommenttina vielä se, että jos Soldi sai jurya yli 200 p, vaikka italiankielisen räpin uppoamista ehkä hitusen etukäteen epäiltiin, La Noian on silloin saatava vähintään 250 pistettä
Ja telessä pärjäämistä auttaa se, että minusta menestyskelpoisia naistanssipoppiksia ei oikein ole, koska en usko Itävaltaan, joten Angelina napsii hieman niitäkin korvamerkittyjä ääniä liikkuen rutkasti lavalla ja saaden jalan vipattamaan. Luin myös vanhoja viisuketjuja ja vuonna 2020 vai 2021 Wingdead kirjoitti Islannin hepusta niin, että koska tämä on todella monipuolinen muusikko, juryt tykkäisivät siitä. Sovelsin sitä ajattelua nyt Mangoon ja mietin sitä, että koska hän esittää oman monivivahteisen biisinsä niin ammattimaisesti, on sen saatava arvostusta raadeilta
- Vielä yksi lisäpointti Italia-vihjeen julkaisun jälkeen. Voittaja on ollut telessä top 2 viimeiset seitsemän vuotta ja raadeissa top 4. En löydä muita kuin Italian, Ukrainan ja Belgian ruksaamaan nuo boksit tänä vuonna. Soldi tosiaan jäi telen kakkossijasta 8p päähän ja Ermal Meta-Fabrizio Morokin sai aikoinaan teleä sen 250 pistettä. Heitä auttoi viimeinen slotti, mutta biisi oli huonompi. Paras naissoolo on puolestaan ollut minimissään kolmen parhaan joukossa telessä (Loreen, Alessandra, Chanel, Barbara Pravi, Lena, Netta yms.), joten markkina nukkuu vielä isosti Italian telepotentiaalin kanssa, sanon minä. San Remon kaltaiset lähikuvakulmat saavat katsojan kokemaan, että Angelina laulaa juuri hänelle. Tulkinta on sielua raastavaa ennen viimeistä kertsiä. Juryvoittoa puoltaa puolestaan fotogeenisyyskin virtuoosimaisuuden lisäksi
Latvia:
- Vaikeuksia on päästä jatkoon, vaikka Dons tulkitsee melko hyvin ja kertsissä on mukavaa raspisuutta. Kuuluisan jääkaappitauon makua esityksessä silti on, kun se on melko simppeli ja unohtuu lopulta turhan helposti. Toki Viro on samassa semissä ja paikka toisella puoliskolla mahdollistaa ohuen finaalisauman. Ja verrokki viime vuodelta eli Sveitsi meni jatkoon seminsä seiskana jopa 97 pisteellä.
- Mjoo, Latvia on haudattu semifinaalinsa keskelle. Ei muuta kuin varaamaan lennot kotiin perjantai-aamuksi kuten joku Twitterissä lohkaisi. Pienen portin jätän auki sille, että Dons on tämän vuoden Eugent Bushpepa, mutten kovin suurta
Saksa:
- Tykkään Isaakin äänestä ja run-nostatuksista, mutta onhan tämä lopulta viisu, joka menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, vaikka se hetkeksi pysäyttääkin. Lavastus lienee melko simppeli itse viisuissakin. Jotenkin tästä tulee vähän mieleen brittien James Newman kappaleellaan Embers parin vuoden takaa ja sehän jäi nollille. Toivon, ettei Isaak jäisi jumboksi. Ehkä joku raati voi antaa sille pisteitä.
Moldova:
- Moldovan karsinta oli aika kuraa tällä kaudella. Natalia oli yksi vähiten huonoista. Vaikeuksia on silti tulossa vain puhelinäänestäjät huomioivassa semifinaalivaiheessa. Lavastus jää mieleen, mutta taideviisulle tuskin on riittämiin äänestäjiä, kun ei se oikein sykähdytä. Staattisuus ei ole kiinnostavaa ellei ääni ole poikkeuksellisen hyvä. Portugalin ja Liettuan vastaavat naisryhmittymät ovat viime vuosina pärjänneet, mutta ne olivat biiseinä parempia, joten sieltäkään vertailukohtaa ei voi hakea
- Nojoo, Moldova sai 11. paikan semiin. Edellä on Suomi, mutta perässä Ruotsi (Azerit). Sanotaanko näin, että kun ykköspuoliskolta kuuden maan läpimeno ei missään nimessä ole varmaa, vaan aika 50-50, joten ehkä Moldova olisi se viides toisen puoliskon jatkaja Suomen, Portugalin, Luxemburgin ja aussien ohessa, vaikka Suomen ja Ruotsin välissä esiintyminen satuttaa. Ja perustuen nimenomaan tyttökombojen jonkinlaiseen aiempaan suosioon. Eihän Islanninkaan countrytrion pitänyt alustavasti jatkoon mennä pari kautta sitten, mutta se oli telessä seminsä kymmenes juurikin ja raatikahdeksikko. Ja vaikkei Romania ole skaboissa mukana, Moldovalle pisteitä antaneista maista tässä semissä äänestävät Australia, Ukraina, Azerit ja Portugali. Toki veikkaan silti NQ:ta, mutten täysin dumaisi Moldovaa
Liettua:
- Mystinen. Kamerakulmat toimivat jo kansallisessa finaalissa. Mutta viimeinen minuutti on biisin heikkous. Se ei kanna tarpeeksi. Ensimmäiset säkeistöt ovat paljon kiehtovampia. Jotenkin minulle tulee mieleen Slovenia vuodelta 2019, kun Zala ja Gasper olivat Sepillään sijalla 15. Jurya tuli 46 ja teleä 59 pistettä. Tunnelma ei ole ihan samanlainen, mutta osin kylläkin. En pidä tätä rajuna telemagneettina, mutta Baltiasta tulee pisteitä ja onhan toki Liettualla diasporaa. Ensituntuma on se, että viimevuotinen tulos olisi täten sauma toistaa eli TOP11 kaavalla 45+80=125. Toki Monika sai teleä ~50p, vaikka se oli Norjan ja Israelin välissä pihvissä, joten siten Silvesterin katto voi olla paljon korkeammallakin
- Ilmeisesti tämä on idässä jonkin sortin hitti, joten se toki sitten nostaa telekattoa ylöspäin roimasti... Ja keksin hyväksi verrokiksi sittenkin Bulgarian vuodelta 2016 eli If Love Was A Crimen, joka oli neljäs saldolla jury 127 + tele 180. Jos joku mies on mitaleille veikattava, ehkä se olisi sittenkin Silvester, kun LED-seinän käytössä on paljon samaa kuin Poli Genovalla. Joo, unohdetaanpa höpinä samankaltaisuudesta Sepiin
- Ja kun olin jo lähes raapustanut tämän tekstin valmiiksi, päässäni välähti. Silvester on tietysti tämän vuoden Benjamin Ingrosso, mutta sillä erolla, että hän saa myös teleä. Dance You Off oli samanlainen kevyesti esitetty moderni ja radioystävällinen LED-pläjäys. Voisiko Silvester vetää jurya yli 200 pistettä? Tuo viimeisen minuutin jumputuskohta mahdollistaa jonkinlaisen päräyttävän tanssikoreografian luonnin viime vuoden Israelin malliin, joten ei se heikkous kyllä ole sittenkään, heh. Luktelk on tämän vuoden She Got Me ja yleisö lähtee messiin kuten Soldin kohdalla aikoinaan. En pidä liettuan kieltä ongelmana, koska tämä on kuitenkin niin moderni kokonaisuus
- Hmm, otan hieman vielä takapakkia lopullista rankingia hioessa. Jos Luca Hänni sai jurya 150 pistettä vain ja Unicorn 177 pistettä (toki Loreen vei kaikki ykköstilat), en kyllä uskalla Silvesterille 200 pistettä luvata, vaan 150 p kuulostaa reilulta. Ja telestä tulee päälle 200 pisteen potti, koska hän tarjoaa naisille silmänruokaakin ja yleisö syttyy tästäkin isosti. Luca sai 212 p ollen telen vitonen eikä Luktelk ehkä ihan niin hyvä ole, joten olisiko tasan 200 p realismia?
Tanska:
- Geneeristä kuraa. Saba sentään laulaa Reileyta paremmin, mutta eihän tätä kukaan ole kiinnostunut äänestämään, joten Tanska karsiutuu jälleen. Karisma ja biisi eivät nyt vain riitä valoefekteistä huolimatta
- Tai no, karisma saattaa riittää, koska Saba on sympaattisen oloinen, mutta biisi on niin ja näin. Hän ottaa siitä maksimit irti ja kun semifinaalin samalla puoliskolla on kolme heikompaa maata (Malta, Tsekki, ehkä Albania), en sittenkään liputtaisi Tanskaa täysin varmasti pihalle
- Seiskapaikka tarjoaa Saballe sauman edetä jatkoon, se on sanottava jälkikäteen. Klassinen rajatapaus
Puola:
- Semimukava poppibiisi ja Luna vaikuttaa äänestettävältä henkilöltä. Aliarvioin Puolaa viime vuonna, joten ennen TV-klippiä reeneistä on vaikea sanoa potentiaalista mitään. Shakkiteema voi olla mielenkiintoinen, jos se tuodaan lavastukseen. Verrokki on Tanska vuodelta 2019. Leonora oli 12:s silloin ja hellyyttävyys eritoten toi ääniä. Se keräsi jurya 70p ja teleä 50p. Sanoisin, että tuo on Puolan katto
- Erään viisupodin kommentti siitä, että tästä voi muodostua paikallinen hitti ja diaspora äänestäisi sitä, koska Puola on harvoin topkympin ulkopuolella telessä, edesauttaa sijojen 11-15 saalistusta. Ja yksi GG:n muistiinpanopointeista viime viisujen jälkeen oli se, että virtuoosimaisesti esitetyt kevyet poppikset uppoavat juryille. Onko tämä sellainen? Summa summarum, olen Puola-myönteinen. Jos miettii sitä, että Solo sai teleä 81p viime vuonna, vaikka se esiintyi vuorolla neljä, Luna ei välttämättä siitä hirveästi jää. Vuonna 2018 Flashlightkin sai 41p kakkospaikalta. Jollain kaavalla Puolan uskon keräävän 120 pistettä, mutten ole varma siitä, miten pisteet raatien ja telen kesken lopulta jakaantuvat. Ehkä 60-60?
Viro:
- En siedä viisua, mutta selkeä Moldova-kopiohan tämä on parin vuoden takaa. Tele 240 + jury 15 on siis lähtökohta ja sillä saisi pistesijan finaalissa. Veikkaan alustavasti vähän tasaisempia pisteitä Virolle eli noin 30+200
- Kansallisessa finaalissa lavastuksen ja show'n kanssa oli vielä tekemistä, joten kun minun piti tekstin lopussa karsia telepisteitä tietyiltä mailta, Viro joutui uhriksi. Näen, että Luktelk on kuitenkin vielä kovempi pisteveturi Baltiassa ja ehkä pieni punainen vaate nuo tummat aurinkolasit (Tix, Sheldon Riley) esittäjillä ovat verrattuna Moldovan humppaan, jossa tarkistettuani asian vain solistilla oli aurinkolasit. En kuitenkaan halua täysin luopua ensivaikutelmasta ja viisuhistorian pisin kappaleen nimikin varmasti jää ihmisten mieliin kuten yhtenäinen tanssi kertsissäkin ja erottaa tämän Suomen sekoilusta. Ei Viro välttämättä siis niin kauas jää 200 telepisteestä, vaikka kilpailu on hurjaa, mutta sitten liven pitää mennä nappiin. Rankingissani alustava arvio on 115 pistettä, mutta sitä tekisi mieli nostaa. Floppaus sijan 20 tuntumaankaan ei silti saa tulla yllätyksenä eli viimevuotisen Moldovan kaltainen tulos
Belgia:
- Toisin kuin Liettuan kohdalla, pidän viimeisestä minuutista. Mutta sitä ennen tästä on vähän vaikea saada otetta. Biisi on sinällään kyllä hyvä ja sopivan kiehtova. Joka vuosi joku miessolisti on ollut mitaleilla viimeiset kymmenkunta vuotta, joten Mustii voi olla yksi ehdokas putken jatkajaksi eeppisellä lavastuksella. Raadeille tämä ainakin maistuu. En keksi muuta verrokkia lopun mahtipontisuudessa kuin Sound of Silencen kaudelta 2016 ja Voilan muutaman vuoden takaa. Australia oli raativoittaja 320 pisteellä ja sai teleäkin 191 pistettä. Ranskan statsit olivat 250+250. En pidä mahdottomana 500 pisteeseen yltämistä Mustiille, oikeasti.
- Eräässä viisupodissa tähän suhtauduttiin kriittisemmin ja ymmärrän sen. Verrokkeja olivat Kreikan Die Together ja Bulgaria 2021. Ne saivat jurya 140-160 pistettä ja telessä meni sitten heikommin. Kreikka oli kahdeksas ja Bulgaria 11:s. Tuollaistakaan tulosta ei voi siis sivuuttaa spekulaatiosta, vaikkakin Mustiin live-vetojen perusteella en epäröi, etteikö hän tekisi kevääksi kovaa show'ta, joka aiheuttaa lopussa kylmät väreet. Sekä enemmän tulkintaa että vähän riehakkaammat biisit hän on laulanut mallikkaasti
- Jostain miesballadista raadit ovat yleensä pitäneet ja kyllähän Belgia vahvin tuossa genressa on, koska en usko Ranskaan. Eikä kahta miestä korkealle mahdu, joten se vahvistanee alkuperäistä Ranska-mutuani eli Slimanelle povaan tosiaan noin 100 pisteen jurya. Taidan tämänhetkiseksi arvaukseksi lukita Sam Ryderin suuntaisen tuloksen eli teleä tulee 170-180 ja jurya 250 pistettä. Sillä saa mitalin, muttei voita
- Madridin livevedosta en aluksi pitänyt, mutta sitten katsoin sen uusiksi pari kertaa paremmista kuvakulmista. Pidin tummanpunaisesta värimaailmasta ja varmaan viisulavallakin jotain tuollaista nähdään. Mustii taisi olla hieman juhlafiiliksissä, koska esitys meni vähän yli, mutta viisuissa hän lienee sitten skarppina. Luin sitten alkuviikosta taas vanhoja viisuketjuja. Belgia vuonna 2017 oli telen neljäs, vaikka Blanchea epäiltiin kovin. Biisin pohja oli kuitenkin niin vahva, että se sai isosti suosiota, vaikka livenä Blanche oli pelokas. Mustiin karisma ja varmuus on ihan eri luokkaa, joten siksi minullakin Belgia on telessä viiden parhaan joukossa, koska biisi on vain niin valmista radiohittikamaa. Toki jos Belgia arpoutuu ykköspuoliskolle, sitten pitää ehkä miettiä asiaa uusiksi, mutta luotan toistaiseksi siihen, että biisi kantaa hyvään telepottiinkin, vaikka ykköspuoliskolta maksimi lienee 180 pistettä ja toiselta puoliskolta voi sen 200 pistettä rikkoa. Yksi sooloballadi normaalisti kuitenkin telessä mahtuu aina viiden sakkiin. Ja juryille tämän pitäisi edelleen olla nannaa, koska kuuntelin tovi sitten pitkästä aikaa Voilan ja mietin sitten, että mikä tämän vuoden balladeista välittää samanlaista tunnetta. Ainoana lähelle pääsi mielestäni Belgia, kun Israelin verrokki on erilainen
San Marino:
- Megara tarjoilee kovin kädenlämpöistä rockia. 11:11 ei yllä viime vuoden Arcadian tasolle, joten karsiutuminen uhkaa, vaikka Espanja äänestää samassa semissä. Ei käytetä siis tähän aikaa sen enempää.
- Kakkossemin toisella puoliskolla on ainakin kuusi todennäköisempää jatkajaa, joten hyvästi San Marino
- Otetaanpa takapakkia. Listaan toistaiseksi San Marinon sittenkin viimeiseksi jatkajaksi ja käytän verrokki Kyprosta 2016. Alter Ego sai semissä peräti kuudenneksi eniten teleä paikalta 11. Samoin Unkarin AWS paineli rockhenkisellä biisillään selkeästi jatkoon kuusi kautta sitten. 11:11 ei ole samantasoinen viisu, mutta tässä seurassa sen pitäisi biitata vain Tanska ja Georgia... Kyllä kait noista San Marino voi eniten teleä saada helpostikin, kun Espanja on vielä antamassa täydet pisteet ja eiköhän tällainen rockviisu erotu positiivisesti kahteen muuhun nähden. Edellä esiintyvät Latvia ja Espanja, joten erottuminen edukseen pitäisi onnistua eikä seuraavana esiintyvä Georgia ole niin hyvä, että sitä pitäisi pelätä. Finaalissa sitten viime vuoden Saksan kaltainen 3+15 pistesaldo voisi olla realismia, mutta jurytuki toki vähän suurempaa Espanjan ansiosta eli ehkä 10+20?
Kroatia:
- Kansallisen finaalin esitys oli vielä aika riisuttu. Tiesin ennalta, että solistin livelaulu ei ollut vakuuttanut, mutta yllätyin positiivisesti, ettei se ollutkaan niin karmaisevaa kuin raportit kertoivat. Kertosäe on varmaankin kauden paras ja voimakkain, mikä edesauttaa menestymistä. Sanoisin katoksi Blind Chanelin 85+215 kombon. Lopullinen live määrittää sen, yltääkö Kroatia tuohon. Käärijään verrattuna aggressiivisuus on tässä suurempaa eikä laimene lopussa, minkä vuoksi raatien en usko lämpenevän tälle sataa pistettä
- Jälkikäteen mietin sitä, että kun kaveri on entinen kitaristi ja vasta tuore sooloartisti, lähtökohta esim. Käärijään on aika eri, kun tämä oli kuitenkin keikkaillut vuosia jo ennen viisuja. Siksi minusta TOP5-tuloskin olisi kova juttu. Ennemmin veikkaan sijoja 6-10.
- Kunnioitan lopulta markkinaa ja suosikkiasemaa sen verran, että nostan telerimaa ylemmäs. Eikös Queen of Kings ollut suosittu tiktokbiisi ennen viime viisuja, joten senkaltaiset 240 pistettä on varmaan minimi. Kroatia on kuitenkin kerroinsuosikki, joten se ei tule saamaan käärijämäistä alakoirasympatiaa tai kansan suosikin viittaa itselleen isoa pahaa Ruotsia vastaan. Ja joillekin äänestäjille aggressiivinen jumputus on varmasti luontaantyötävää vrt. Cha Cha Cha:n vähän erilaiseen tunnelmaan.
Mutta toisaalta jos Belgian lavastus ei toimi, Kroatia jää vahvimmaksi kandidaatiksi jatkamaan miessolistien mitaliputkea... Ehkei minun pitäisi olla siis nyt "Kroatia-vastainen", vaan nostaa saman tien telerima lähemmäs 300 pistettä ja raatitukikin 110-120 pisteeseen. Hmm. Pakko kait se on tehdä ja veikata noin 290 telepistettä tässä vaiheessa sesonkia. Voittaakseen Kroatian pitäisi raadeissa yltää TOP4:een, koska niin kaikki voittajat ovat raatiaikakaudella tehneet. Käärijä teki sen niukasti uniikilla biisillään. Rim Tim Tagi Dimin kohdalla epäilen vahvasti sen yltämistä samaan. Jos tuollaisella jumputusbiisillä irtoaa viisuvoitto, rima on historiallisen alhaalla
- Itse asiassa käännän vielä kerran takkiani ja palaan alkuperäiseen ajatukseen. Ilmassa tuoksuu Occidentali's Karman tasoinen floppi, joten en vain koe, että Baby Lasagnan laulutaito ja karisma oikeuttaa telen voittoon. Karu totuus valkenee viimeistään toukokuussa
Toisaalta sitten luin vanhasta viisuketjusta, että tietty suoraviivaisuus puree siellä päin Eurooppaa, missä Kroatiakin on, joten en silti alle 200 telepistettä veikkaisi, vaan 215-230p kuulostaa hyvältä arviolta
Islanti:
- Scared of Heights yllättikin sitten villin lännen, heh. Eihän tämä läpi semeistä ole millään menossa, koska kyseessä on niin geneerinen biisi, joten turha tähän on sen enempää analyysiaikaa tuhlata. Kiitos ja näkemiin. Jos joulu käy ja finaalin ovi aukeaa, siellä saldona on viimeistään alle 10 pistettä.
Sveitsi:
- Alun perusteella ajattelin, että biisi olisi viimevuotisen Itävallan kaltainen, muttei The Code lähtenyt lentoon kyllä sitten yhtään. Nemon ääni on sellainen, että se ei minusta ole kovin äänestettävä, vaan inhottavaa ininää. Jonkin sortin taideviisuna lavastaminen ei tule olemaan helppoa ja ensimutu puoltaa karsiutumista, sillä niin keskeneräinen tai vaihtoehtoisesti täyteen ahdettu sillisalaatin maku teoksesta ikävä kyllä jää. Oopperakohdat ovat OK, mutta aika vähän biisistä lopulta jää mieleen. Yksi verrokki voisi olla Australia 2022, joka sai finaalissa vain pari telepistettä, mutta oli 15:s saatuaan raadeilta reilun satkun tukea. Koska semeissä ei ole raateja, NQ on lähellä?
- Myöhemmillä kuunteluilla biisi on kasvanut, mutta silti se on vuoden vaikeimmin arvioitava tekele mielestäni, joten ylläolevaankin ranskalaiseen viivaan kannattaa suhtautua varauksella. Vedonlyöntikertoimet tykkäävät Sveitsistä, mutta itse olen skeptinen
- Kunnioitan sen verran markkinaa, että povaan lopulta Sveitsille samanlaista tulosta kuin Australialle 2019, sillä The Codessa on samanlaista aihiota kuin Zero Gravityssa aikoinaan. 130 pistettä per komponentti kuulostaa hyvältä kompromissilta. Jos Nemo haluaisi teleä ja jurya yli 200 pistettä, kiekumisen pitäisi olla Gjon's Tearsin tasoa eikä se sitä kyllä minusta ole, vaan lähempänä La Forzaa ja Zero Gravitya. Ja vähän se lavastuskin mietityttää edelleen. Luin vielä vanhasta viisuketjusta ensivaikutelman tuosta Australiasta 2019 ja siihen olisi silloin pitänyt vain luottaa eli niukkaan TOP10-sijaan sen sijaan, että taivuin veikkaamaan Katea myöhemmin ainoana naisena viiden sakkiin. Minusta The Code on turhan haastava biisi, jotta siihen isosti sytyttäisiin lauantai-iltana ja miessolisteissa on kova skaba Liettuaa, Kroatiaa ja Belgiaa vastaan, joten ehkä telessä 110 pistettä kuulostaa realismilta, kun GJ sai aikoinaan sekin vain 165 pistettä raatiykkösenä. Laitan itselleni muistiin siis sen, että Sveitsin hypejunaan ei tule hypätä kevään edetessä matkaan, vaan pitää pää kylmänä. Se voi olla virhe, mutta aion kuitenkin niin tehdä
- Madridin jälkeen Sveitsi nousi betsilistan ykköseksi, hullua. Pidän pään kylmänä enkä ylireagoi korkeisiin nuotteihin, vaikka hän ne hyvin vetikin. Odottelen yhä jurya, joka on tasoa 100-150 pistettä eli Blanca Paloman, Katen ja Elina N:n hujakoilla. Noin voimakas huutaminen ja pauhaavuus voi olla punainen lippu ja kädet heiluivat kuin heinämiehellä ainakin Sveitsin TV:n esityksessä. Sinällään esitys oli ammattimainen ja kliininen, mutta jotenkin yliyrittämisen maku siitä jäi ja tunne jäi teknisen briljeerauksen jalkoihin. Vähän friikkimäinenkin The Code on. Jos miettii sitä ihan ensimmäistä reaktiota maailmalla, Sveitsin kertoimet kasvoivat isosti ja sitten hiljalleen ne ovat palautuneet niinkin alhaalle kuin ne nyt ovat. Miksi maksavan yleisön ensireaktio olisi aikoinaan toukokuussa erilainen? Keskivertokatsojalle tämä on turhan hankala biisi hahmotettavaksi yhdeltä istumalta. Näen Sveitsin kattona jurykutos- ja teleseiskasijan.
Alankomaat:
- Vuoden korvamato. Nyt selviää se, miten viimevuotinen Portion Boys olisi viisuissa pärjännyt. Toki tässä ei kosiskella niin laajasti Eurooppaa. Plussaa on se, että ainakin ihmiset muistavat tämän. Raadeille näin halpa renkutus ei liiaksi uppoa. Maksimina näen niiltä 70 pistettä. Lopetus oli yllättävä ja tehokeinona itse asiassa aika hyvä, kun odotin ainakin itse vielä yhtä nostatusta. 160 pisteen tele on varmaan aika maksimi finaalissa, kun sen verran aikoinaan sai vuonna 2006 Liettuan We Are The Winners, johon Europapaa voisi verrata. Odotan mielenkiinnolla lavaylöspanoa. Jos se on toimiva, TOP10:een on sauma
- Joo, kyllähän Europapa villitsee Malmön. Katsokaapa
tätä menoa ja tuon hokeman muistavat kaikki äänestettäessä... Ehkä realistisin pistearvio jonka keksin on Norja 2022, jolloin Subwoolfer keräsi teleä 150 ja jurya 36 pistettä.
- Itse asiassa nostan pisteodottamaa vielä isosti. Varastan tylysti Twitteristä näkemäni pointin siitä, että tämä on se narratiivi, jonka taakse ihmiset tänä vuonna pakkautuvat. Ykköstason ajattelulla viesti yhtenäisestä Euroopasta tuo ison telejytkyn ja onhan tuota europappaa hauska hokea. Loppuosan synkistelystä tulee mieleen myös Italia 2017, joka sai teleä 250 pistettä. Joku vertasi tätä myös Käärijään olemukseltaan eikä se tavallaan kaukaa liippaa. Huomattavasti positiivisempi ja helpommin äänestettävä Joost on kuin vaikkapa Baby Lasagna, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Niinpä veikkaan Alankomaiden voittavan telen, vaikka aiemmin sen jo dumasin Italia-vihjeen yhteydessä. Raadeissa käärijämäinen 150 pistettä on kyllä liikaa vaadittu, mutta vähän päälle 100 pistettä on mahdollista mielestäni raapia kasaan, jolloin lopputulemana olisi TOP5-tulos. Venäjän mummotkin saivat aikoinaan 94 pistettä raatitukea Party For Everybodylla
- Yksi lisäverrokki voisi olla vielä Helsingin kisoista Dancing Lasha Tumbai. Sekään ei ollut täyttä ilottelua, vaan seassa oli vähän melankolisempaa laulantaa. Ukraina oli tuolloin telessä kakkonen 235 pisteellä
Kypros:
- Paikallinen Saara Aalto kera geneerisen popbiisin. Jos Liar jatkoon menee, siellä se jää hännille. Verrokki Saara sai aikoinaan semissä teleä 73 pistettä ollen seiska, mutta finaalissa tulos oli 23+23=46, millä irtosi toiseksi viimeinen sija finaalissa. Jotain tuollaista ennustan Liarille tutustumatta sen tarkemmin vielä semifinaalijakoon
- Ykkössemin avauspuoliskolta on kyllä tiukka paikka kammeta jatkoon, aijai. Toki jos joskus, niin tänä vuonna ykköspuoliskolta kaikki maat voivat mennä jatkoon. Se olisi historiallista. Katsoin pari live-vetoa nuorelta naiselta ja ainakin Whitney Houstonia hän tulkitsi hyvin, mutta entäs sitten tällainen nopeampi biisi? Näen jonkin sortin uhkakuvia siitä, että livenä Kapsisin karisma ei riitä ja silloin NQ on ihan mahdollinen, kun ympärillä on laatua
- Silia avaa semifinaalin, kiintoisaa. Kaiketi koskaan semin kolme ensimmäistä esiintyjää eivät ole kaikki läpi menneet, joten Kyproksen pitäisi biitata Serbia päästäkseen finaaliin. Hmm. Youtuben Shorts-klippien perusteella Silialla tulee olemaan koreografia, jossa on ainakin mieleenjäävä tanssi, kun jalat vispaavat joka suuntaan. Taidan silti nyt povata NQ:ta, koska pidän Serbiaa varmempana korttina ja eikös aika pitkään ollut niin, että Kypros-Suomi kaksikosta vain toinen menee aina semistä läpi. Joku vuosi tuo taika murtui, mutta nyt se voisi taas olla ajankohtainen. Viime vuonnakin Queen Of Kingsin tasoinen biisi keräsi ykkösslotilta teleä vasta kuudenneksi eniten eikä Liar ole lähelläkään sitä. Ja kun Kyproksen Tamta avasi semin vuonna 2019 Replayllaan, se oli telessä kymmenes, vaikka perässä esiintyi kolme karsiutujaa. Heikolta näyttää siis Siliaksen osalta. NQ kelvannee lapulle toukokuussa
-
Tuore liveveto on ihan OK, muttei tajunnanräjäyttävä. Vaarana on tietty onttous. Kun toisen rajatapauksen Serbian jälkeen tulee parempi tanssibiisi Luktelk, ilmaiseksi Kypros ei läpi mene
Iso-Britannia:
- Ihan miellyttävää kuunneltavaa Dizzy on, mutta se sopii ehkä enemmän radioon kuin viisulavalle. Nopea leikkaus toiseen säkeistöön ja silta-osa ovat parasta antia. TOP15:een on saumoja, mutta toisaalta ylittääkö Olly äänestyskynnyksen vai pidetäänkö häntä yleisesti 11. tai 12. parhaana kappaleena, jolloin pisteitä ei heru keskipakan teokselle
- Katseltuani viisun kuuntelemisen jälkeen joitain Ollyn live-esiintymisiä, uskoisin, että hän on äänestettävä tyyppi, joka saa nostettua sinällään tämän keskinkertaisen kappaleen tasoa Malmön lauteilla. Ollya katsellessa tulee vain minusta hyvälle tuulelle ja se on tärkeää. Hänessä on tietynlaista karismaa ja ääni on persoonallinen. Balladiksi biisiä ei voi luokitella, mutta kun yleensä toiseksi paras mies-sellainen on ollut sijan 12 hujakoilla, se lienee brittien maksimi kaavalla 95+25=120. Friikkisirkuksen keskellä Ollyn hillitty ammattimaisuus vedonnee raateihin. Toisaalta toki konservatiivisemmissa maissa olemus ei välttämättä ole kaikkien mieleen. Jotta Olly olisi finaalissa TOP17:ssa, sen pitäisi mahtua raadeissa kymppisakkiin. Ei se mahdotonta minusta ole
- Eräässä tuoreehkossa livevedossa Olly kulki huoneesta toiseen... se vei mielestäni liikaa terää laulusta, joka jäi ponnettomaksi. En oikein syttynyt siihen, että tilpehööriä oli liikaa. Jos Malmön lavastus on samanlainen, en siinä tapauksessa usko TOP15-sijaan. Armenian Snapissa ja Maltan kameleontissa oli samansuuntainen lavastus ja ne saivat jurya aikoinaan 40 ja 87 pistettä. Molempien verrokkien tele oli 20 pistettä ja jotain sellaista Ollyllekin hahmottelen. Tunnettuvuus ei saa hämätä, koska ei se The Rasmukselle ja kumppaneillekaan mitään merkannut. Lopullinen arvaukseni ennen treenejä on tele 20 + jury 40.
Serbia:
- Ramonda on kaunis kappale. Ensimmäinen minuutti on todella epäkiinnostava, mutta sen jälkeen biisi on hyvä ja vangitsee kuuntelemaan. Kertosäkeissä on kaihoisaa jylhyyttä. Siltikin kun muistelee sitä, ettei Eurooppa syttynyt Krunan kaltaiseenkaan voimaballadiin (35+53), en povaa kummoista menestystä tälle tekeleelle mahdollisessa finaalissa, koska biisinä tämä ei ole Krunan veroinen. Sekin on todettava, että kun olen etsinyt seuraajaa kahden viime kauden kahdeksannen sijan napsijoille Kreikalle ja Virolle naisballadeineen, niihin verrattuna tässä on paljon pliisumpi kertsi eikä kieli ole englanti
- Useamman kuuntelun jälkeen jätän itse asiassa valtavan portin auki sille, että Ramonda olisi tämän vuoden Saudade tai Stay, koska samanlaista herkkyyttä biisistä löytyy. Kruna oli paljon kylmempi biisi, joten ehkei siihen ole hedelmällistä verrata Ramondaa, vaan viimekautisiin Portugaliin ja Liettuaan ennemmin. Ykkössemistä ei ole helppo mennä läpi, mutta jos Teya sen tekee, finaalissa raadit voivat arvostaa tämän korkealle. Maro sai 171+36 ja Liettua 80+46 pistettä. Esiintymispaikka ei siis välttämättä telesuosioon juuri vaikuta, vaan se lienee noin 40 pistettä mahd. finaalissa. Raadeilta ennakoisin pistemäärää Portugalin ja Liettuan välimaastosta eli ehkä jotain 130-150 pistettä. 170+ yhteispisteellä ollaan kymmenen sakissa. Ramonda on se hetki finaalissa, joka tarjoaa mahdollisuuden pysähtyä ja rauhoittua hetkeksi kuten Saudade. Semissä Maro oli telessä kuudes 87 pisteellä esiintyen kymmenentenä. Sen perusteella Ramondankin pitäisi kyllä saada riittävästi tukea
- Uskon läpimenoon kakkospaikaltakin semistä. Mutta finaalissa olen alkanut kallistua siihen, että liian pliisu tämä kuitenkin on, jotta se saisi jurya 140 pistettä. Ja viimevuotisen Liettuankin 80 pistettä on liikaa vaadittu. Veikkaan silti pientä petrausta Krunasta eli saldoa 50+40. Kukasta laulaminen ei vain ole niin kiinnostavaa, että se saisi raatitukea. Ja Krunakin on lopulta itse asiassa rakenteeltaan ja tunnelmaltaan aika samanlainen kuin Ramonda. Telesuosikit saavat juryakin kohtalaisesti, joten sekin heikentää Serbian saalista
Australia:
- Biisistä tulee ainakin hyvälle tuulelle ja se on tuotettu erinomaisesti. Viisu soundaa komeasti. Seassa on pari kivaa koukkua, mutta semeistä läpimeno ei ole läpihuutojuttu missään nimessä. Finaalissa raadeilta herunee 100 pistettä. Jossain määrin tästä tulee mieleen viimevuotinen Liettua, joka tosiaan keräsi 80+46 pistettä. Ennusteeni ausseille on lähtökohtaisesti 100+25 olettaen, että lavastus toimii
- Youtubesta vanhoja
livevetoja tutkittuani näyttää siltä, että nainen laulaisi aina yksinään edessä ja mies soittaisi sitten koskettimia taustalla. Jos viisuissa on sama kaava, sitten voi tulla vaikeuksia, kun verrokiksi voi ottaa vaikka sen, miten Darudelle tai muutamalle Puolan esitykselle kävi viime vuosina samalla sapluunalla. Ehkä jotain muuta aussien olisi keksittävä saadakseen esityksestä muistettavan eikä se olisi pelkkää läpilaulantaa, vaikka sinällään tuo viiden vuoden takainen maafinaalin esitys olikin ihan miellyttävä ja parasta, mitä olen tuolla "solisti edessä+soittaja takana"-kombolla nähnyt varmaan ikinä. Tuossa vedossa oli sopivasti ammattimaisuutta Euroviisu-verrokkeihin nähden ja siksi uskon kyllä aussien jatkopaikkaan. Ja saihan tuolloin maafinaalissa Eletric Fields toiseksi eniten teleä Katen jälkeen, joten ehkei se finaalissakaan jäisi nollille täysin. Mutta mitä enemmän noita lopullisia pistearvioita tekee, tuosta alkuperäisestä 100 jurypisteen arviosta on otettava takapakkia jonkun verran, koska kilpailu on kovaa ja vaarana on käydä "darudet/puolat"
- 13. paikka on ausseille semissä hyvä. Sen pitäisi erottua positiivisesti ja painella minusta jatkoon, jos Voyagerkin viimeksi viimeisenä esiintyjänä harjasi koko semivoiton itselleen, joten veikkaan siksi Electric Fieldsinkin saavan tarpeeksi ääniä kasaan
Kreikka:
- Täh, täh, täh -kohta jää päällimmäisenä mieleen, mutta nautin eniten Marinan heleästä laulusta välikohdissa. Ensikuuntelulla Zari saattaa kyllä monelta mennä ohitse ja punaista lankaa on vaikea hahmottaa. Soundimaailma on sellainen, ettei se välttämättä suurta yleisöä motivoi äänestämään enkä ole kyllä varma raatienkaan arvostuksesta. 30+30 pistettä finaalissa kuten Mata Harille haiskahtaa maksimilta. Loppusijoitus olisi silloin 19-22. Mata Hari sai semissä teleä 91 pistettä mennen kirkkaasti läpi, joten kaipa Zarikin jatkoon menee, mutta kyseessä on liian monimutkainen viisu, jotta se menestyisi lauantai-illan huumassa kaksisesti
- Yksi lisäverrokki voisi olla etnisyydessä Armenian Fly With Me, joka sai 60+20 pistettä. Muokkaan Kreikan kohdalla sen muotoon jury 50 + tele 30. Mata Hari oli vähän muovisempi, mutta 80 pistettä enempää en Kreikalle saa raavittua kokoon ainakaan ennen liven näkemistä, vaikka kyseessä on jossain määrin suosittu biisi Välimerellä. Muistaakseni Mata Hariakin veikkailtiin alustavasti niukasti kymppisakkiin, mutta se valui sieltä tosiaan sitten reilusti ulos lähemmäs sijaa 20. Minusta ilmassa on samanlaisia merkkejä, mutta varaudun silti myös nostamaan Kreikan teleä johonkin 100 pisteeseen tarvittaessa
Ruotsi:
- Taustabiitti toimii. Duot ovat aina plussaa. M ja M esiintyvät ammattimaisesti. Mutta silti tästä tuli ensikuuntelulla mieleen vähän viimevuotinen Itävalta. LED-seinä on komea, mutta jääkö itse biisi silti ontoksi lavalla? Ja jotain tahatonta komiikkaa siinä on, kun "pikkupojat" yrittävät vakavina laulaa unohtumattomasta tytöstä tai ainakin minua hymähdyttivät herrojen tuimat kasvojenilmeet. Itävaltahan keräsi viimeksi 104+16=120 pistettä, mutta telesuosiota söi ykkösslotti. En tiedä, ensiarvioni on jotain tuon suuntaista eli 100+25, jolloin loppusijoitus olisi kympin ulkopuolella. Toki jos teinit ympäri maanosan intoutuvat, TOP6:een on sauma yltää
- Nojoo, Ruotsi arvottiin ykköspaikalle, joten pysyn Itävallan kaltaisessa pistearviossa. Joku kuvasi jossain tätä hyvin parodiaesitykseksi. Tusse sai aikoinaan raadeilta vain 46 pistettä, joten se todistaa sen, ettei Ruotsi automaattisesti juryissa aina kymppisakissa suinkaan ole. Ingrosso olisi luonnollinen verrokki, mutta ei tästä ihan samoja viboja tule. Ennemmin vertaisin tätä tehosteiltaan ja temmoltaan Stefanian tanssibiisi Last Danceen, joka sai jurya 91p ollen raatikymppi. Toisaalta sitten pojat liikkuvat lavalla paljon ja laulu pysyy silti puhtaana. Saan ohuesti Unicorn-vibojakin, joten ehkei joku 170 pisteen jurypotti ole mahdottomuus, mutta karisma ei vain millään voi riittää 200 pisteeseen ainakaan. Mitä enemmän Ruotsin jurya ajattelee, sitä enemmän sekaisin itsekin menee. Veikkaisin 100-170 pistettä, mutta onko todellisuus sitten tuon haitarin ala- vai yläpäässä? Italian duo sai viisuja isännöidessään sen 158 pistettä jurya ja 110 pistettä teleä, mutta M ja M:n ylilipevyys ei voi riittää samaan, eihän? Ja duoista Ukraina on parempi. Lukitsen veikkaukseksi jury 120+tele 35.
Portugali:
- Ensikuuntelulla biisistä ei oikein jää tarpeeksi mieleen mitään seikkaa, joka innostaisi isosti. Iolanda laulaa perusnätisti, mutta veikkaan kyllä tämän jäävän aika pahasti jalkoihin finaalissa ainakin telessä. Raateja ajatellen tässä ei ole minusta sellaista laatua kuin vaikkapa MAROlla oli ja aputanssijoiden kasvot peittävät hunnut ovat punainen lippu. Lavastus on ihan jees, mutten keksi mitä lisäarvoa alun ja lopun zoomaukset tuovat. Lopussa varsinkin se lähinnä tuskastuttaa katsojan. Pitkä nuotti on raatisyötti, joka ehkä uppoaa. Löysin verrokiksi Unkarin 2019. Pidin silloin itse Joci Papaita varmana jatkajana, mutta samantyylinen hissutteleva herkkyys ei sitten vedonnutkaan kumpaankaan komponenttiin riittävästi. Unkari sai teleä vain 32 pistettä. Raadit toki rankkasivat sen yhdeksänneksi 65 pisteellä. Koska Portugali esiintyy toisella puoliskolla semissään, uskoisin sen kuitenkin menevän läpi. Finaalissa saldoksi povaan alustavasti jury 45 + tele 20 = 65p. Samaisen Jocin pari vuotta aiempi menestys Origolla rakentui telen varaan, kun se sai jurya 48 pistettä ja teleä 152 pistettä. Eli olen aika luottavainen, että Portugalin raatipisteet ovat luokkaa 40-50, mutta tietty jos biisi kerää hypeä keväällä, sitten telepotentiaalia pitää tarkistaa ylöspäin. Sinällään kyllä kuuntelen viisua mielellään, joten en poissulje äänestyspiikkiä
- Jälkikäteen luettuna tuutulaulu on kyllä ihan oiva kuvaus kappaleesta ja siksi itsekin olen skeptinen. Yksi lisäverrokki Norma John Blackbirdillään muistuttaa aika paljon Gritoa ja se jäi semiin. Toki syynä oli raadeissa sija 12 41 pisteellä, kun teleä Suomi sai 51p (10:s). Mutta saatan harkita Portugalia vastaan betsaamista hyvinkin...
- Nojoo, Portugali sai hyvän paikan semissä eikä kyllä tuosta karsiudu, joten se NQ-idea meni siinä
Israel:
- Tyhjiössä analysoituna C-osa on kehno, mutta sitä ennen pianoballadi on melko miellyttävä. Edenin ääni on täyteläinen ja herkkä. Kertosäe on hyvä. Mutta jo pari minuuttia ensikuuntelun jälkeen olin oikeastaan unohtanut melodian ja lyriikat, joten kovin muistettavasta biisistä itsessään ei ole kyse yhdellä kertaa. Muut seikat huomioiden Israel ei toki unohdu. Raadeille tämä varmaankin maistuisi tyhjiössä mukavasti, mutten tiedä todellisuudesta
- Yksi verrokki voisi olla kasvavalta tunnepitoisuudeltaan Italia 2018, joka sai jurya 50 pistettä, mutta teleä 250 ollen lopulta viides. Kaikkein eniten Hurricane silti muistuttaa Venäjää vuodelta 2015. A Million Voices by Polina Gagarina oli kisan kakkonen oltuaan raatikolmonen ja telen kakkonen. Toki C-osa ja mahtipontisuus Venäjällä oli parempaa, mutta ensimmäiset pari minuuttia ovat jokseenkin samanlaisia. Jos Israelkin olisi raatikolmonen ja telekakkonen, sen pinnamäärä olisi 230+240=470 pistettä. Sillä voisi olla hopeaa tarjolla kuten Venäjällekin. Jäädään seuraamaan tilanteen etenemistä. Sveitsin tapaan Israel on minusta aika hankala arvioitava, joten en nyt suurta painoarvoa ensivaikutelmalle välttämättä antaisi. Lavastus ratkaisee paljon
- Ehkä paras verrokki on sittenkin jo aiemmin mainitsemani Die Together ja Bridges. Kun suljin silmät ja kuvittelin tämän viisulavalle, sain kakkossäkeistöstä alkaen mielleyhtymiä, jos Eden vaikkapa lähtisi pianon äärestä liikkeelle vesipisaroiden putoamisen aikana. Eli ainakin tyhjiössä ajateltuna Israel voisi olla se raatimenestyvä naispianoballadi, jolloin pistehahmotelma olisi 140+?, mutta lopputulos ei sijoja 8-10 korkeammalla. Se kuulostaa jopa realistiselta. Jotkut raadit varmaan boikotoivat Israelia rankaten sen alas, mutta kun se kerran on hyväksytty kilpailuun, luulen, että tukea voisi raadeilta löytyä tuon 140 pisteen edestä. Kreikka sai pari vuotta sitten teleä 60 pistettä, mutta Israelin kohdalla pieni buusti on realismia. Taidan päätyä Israelin kohdalla alustavaan arvioon 140+90=230
- Yksi lisäverrokki, joka Hurricanesta tulee mieleen, on Tamaran Proud, joka voitti siis raadit 2019. Hurricane on samanlainen tunteisiin vetoava balladi, joka on silti vähän tylsä vrt. esim. Voilaan tai Hold Me Closeriin. Proud sai jurya 270 ja teleä 58 pistettä. Rehdissä kisassa Israel voisi olla juryissa kolmen sakissa kera 200 pisteen (miksei toki nytkin), mutta kaipa sitä maana inhotaan sen verran, että tuo 140 jurypistettä on ennemmin realismia ja siihen päälle sitten noin 90-100 telepistettä. Aika monet tuntuvat hahmottelevan Israelille enemmän tele- kuin jury-tukea, joten taidan olla poikkeus siinä mielessä, mutta hyvin hataralla pohjalla arvaukseni on tässä kohden kautta. Ehkä myöhemmin povaan itsekin sitä telessä viiden sakkiin
Georgia:
- Geneeristäkin geneerisempää peruspoppia, jossa on muutama koukku ja ihan jees vokaalit. Firefighter ei vain herätä oikein mitään tunteita suuntaan tai toiseen, vaan se menee korvasta sisään ja toisesta ulos. Kakkossemin toisella puoliskolla on ainakin viisi vahvempaa teosta, joten parhaimmillaankin Georgia on rajatapaus riippuen vähän esiintymisnumerosta. Jos lavalle tuodaan jotain tulitaiteilijoita, sitten jatkoon on vähän paremmat saumat. Nutsa pärjää livenä varmasti Ameriikan kokemusten myötä, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Jotenkin tästäkin tulee mieleen toisen laulukisaveteraanin Saara Aallon Monsters (telessä semin kahdeksas 73 pisteellä) eli jos finaaliin Georgia menee, sitten se jää kyllä hännille.
- Voiko kakkossemistä mennä kuusi biisiä putkeen läpi? Viisi viimeistä ovat finalisteja, jos ei jotain yllättävää tapahdu. Toki välissä on suora finalistikin esiintymässä, mutta kun niistäkin se on maaginen Italia, se kyllä laittaa Georgian entistä huonompaan valoon. En tällä järjestyksellä usko finaalipaikkaan hirveästi
Armenia:
- Ensisävelistä tuli mieleen viimevuotinen Moldova. Ihan siihen suuntaan biisi ei mennyt, mutta ei tämäkään kyllä mikään raatityrkky ole, kun laulu on vähemmistössä soittimiin verrattuna. Loppupeleissä ei tästä hirveästi jää mieleen kuin la la la:n toistaminen. Se ei motivoine äänestämään Armeniaa jatkoon, vaikka etnosoundit ehkä joihinkin vetoavat. Toinen ja parempi verrokki on varmaankin Valko-Venäjä vuodelta 2017. Navibandissakin oli naissolisti ja mies rimputtamassa kitaraa vieressä. Sen biisin yleistunnelma oli kuitenkin sopivan hilpeä ja kepeä eikä niin jankkaava ja pauhaava kuin nyt Armenialla. Valko-Venäjä oli seminsä seiska telessä 55 paunalla. Raadeilta tuli pisteitä yhtälaisesti, mutta sija oli yhdeksäs. Finaalissa saldo oli tele 33 + jury 50. En vain usko, että Armenia samaan yltäisi Jakolla millään. Biisi on kuitenkin vähän liian lyhyt ja simppeli, että raadit ainakaan siitä syttyisivät
- Niin, itse asiassa kakkossemi ei ole niin kilpailullinen ensimmäinen puoliskon osalta etteikö Armenialla olisi saumoja BLR-verrokin telepottiin semissä. Pitääpä kevään edetessä paneutua vielä tarkemmin siihen, ketkä sen kavereista ovat samassa semissä. Nopeasti muutamia live-vetoja katsottuani ne olivat ihan kohtalaisia, joten eiköhän Armenia saa raavittua tarvittavat pisteet kasaan. Ja mitä enemmän Armenian biisin vastaanottoa on seurannut, kyllähän se aika varma jatkaja on, koska tällaiselle viisulle on kuulijakuntansa. Mutta tuohon BLR-verrokkiin nähden ainakaan samanlaista jurya tämä ei saa. Telestä 35 pistettä voisikin kuulostaa ihan realismilta
- Madridin liveveto nosti Armenian osakkeita. En edelleenkään usko merkittävään raatisuosioon, mutta telestä 50 p saalis on mahdollinen. Sen enempää ei uskalla luvata, kun kärkimaat vievät isoimmat pisteet. Taidan veikata finaalisaaliiksi tele 45 + jury 35
Azerbaijan:
- Sielukas esitys. Pelkään, että tämä on silti vähän liian välimallin kamaa eikä ole tarpeeksi herkkä tai räväkkä kerätäkseen ääniä. Özunle Apar on siis miellyttävää kuunneltavaa taustameluna melodiansa ansiosta. Verrokki Qami vuodelta 2018 sai teleä 41p ollen sillä semissään sijalla 14 tuossa komponentissa. Koska azerit kuitenkin esiintyvät ykkössemin toisella puoliskolla, jossa kilpailu on kevyttä, jatkopaikkaan on saumoja. Saatan silti kyllä betsata karsiutumista
Norjalla tulossa mielenkiintoisempi kolmeminuuttinen mitä Ruotsin geneerisillä kaksosilla. Tiukkaa tekee, mutta tämäkin maistuu oikein hyvin.