WRC 2006
Lähetetty:
Vähän alkupohdintaa kauteen, joka alkaa 20.1 Montessa. Shane voisi tulla korjailemaan typeryydet
Se on ainakin varma, että vedot Loebin puolesta tai vastaan tulee olemaan vitun kinkkisiä heti Monte Carlosta lähtien. Vaikka tästä tuleekin siirtymäkausi, niin paljon hyviä kuskeja saanee kuitenkin jatkuvasti alle yksityistallien kalustoa = varmasti mielenkiintoisia ja hyviä vetoja on luvassa.
Yritän itse saada tällä kaudella aikataulut kohdalleen ettei tämä leikki jää nyt kesken kuten viime vuonna kävi.
Kronos Total Citroen
#1 Sebastian Loeb
Sorateiden Schumacher on ollut kaksi vuotta sarjan paras kuski, jolla on ollut myös ylivoimaisesti paras auto sekä parhaat tuurit. On myös 10x fiksumpi kuljettaja mitä kohkaaja-Grönholm, ottaa pisteet eikä hölmöile: huikea suoritusvarmuus maaliin jos auto vain kestää. Nyt kalusto antaa tasoitusta, joten ajotaidot mitataan oikeasti. Tallin autoilla ajeltiin melko lailla kärjen tahtiin (sijojen 3-5 tuntumaan) myös viime vuonna, joten Loeb on kyllä yksityisvehkeilläkin tunkemassa kolmen joukkoon – se on varma.
#2 Xavier Pons
Kokematon Espanjalainen, takana vasta 11 kisaa WRC-kalustolla. Viime kauden ja WRC-uran ainoa top5 sijoitus tuli kotikisassa, jossa Mikko Hirvonen tykitti viimeisellä pätkällä ohi kolmanneksi. Aloitti kauden yksityistiimin pösöllä ja ajoi ännäläisellä 4 kisaa, joista voitto (NZ) + kaksi kertaa neloseksi. Loppukauden veivasi rattia samaisella Kronos-tiimin Citroenilla, jolla Manfred Stohl veti mm. sijoitukset 2,3,5 MM-sarjassa. Ei asiaa top3 sijoille mutta kympin sakkiin kevyesti.
BP Ford
#1 Marcus Grönholm
Bosse on tapellut jo pari vuotta Peugeotin erilaisten ongelmien kanssa ja hölmöillyt myös itse keskeytyksiä yliyrittämisellään. Menetti kakkossijan tasapistein viime vuonna jäätyään pari kertaa nollille Solbergin vietyä täyden potin, mutta kokonaisuutena erittäin tasainen kaksikko – niin kuin on tänäkin vuonna. Bosse on ykkössuosikki norskin kanssa mestariksi nyt, kun Loeb on kaluston osalta takana. Fordilla tultiin kovalla prosentilla maaliin viime vuonna, joten Bossen ajaessa fiksusti pisteitä on pakko ropista ja paljon. Taistelee joka kisan voitosta ja MM-sarjan #1 tai #2.
#2 Mikko Hirvonen
Ainekset tehdä sama mitä Garde viime kaudella, eli ampua palkintopallille joka kisassa. TG ei koskaan oikein tehnyt sitä huippusuoritusta (=voittoa), joten tallipaikka meni Hirvoselle. Viime kaudella 5 kisaa WRC Focuksella, 3 kertaa maaliin ja aina 5 joukossa. 2004 myös käytännössä täysi MM-sarja Imprezalla, ja joka kerta maaliin päästessään sijoilla 4-8. Nyt alla kunnon kalusto ja näytön paikka kuten TG:llä viime vuonna, Hirvonen lunastanee lupaukset. MM-sarjassa hyvät saumat kolmoseksi ja avausvoitto voisi myös tulla. Vakiokamaa kolmen joukkoon ja jopa kärkitaisteluun – riippuu paljon mikä on Loebin iskukyky.
Subaru World Rally Team
#1 Petter Solberg
Selkeä voittajasuosikki Grönholmin kanssa, ja ennakkoon hyvin tasaväkinen pari kuten viime vuosina on ollut. Voittanut Bossen MM:ssä kolmena viime vuonna putkeen, ja on ehkä hienoinen ennakkosuosikki ykköseksi. Johti viime kaudella sarjaa 5 ekan kisan jälkeen, ja kaupan päälle vielä Montessa katsojien tielle heittämä lumi johti keskeytykseen kolmossijalta. Hyvä auto, hyvä kuski, ja joka ainoalla mittarilla paremmat statsit kuin Grönholmilla viime vuosina.
#2 Chris Atkinson
Kokematon aussi, joka oli myös viime kaudella Subarun kakkonen. Hirvittävä alkukausi; pääsi 11 ekassa kisassa vain 4 kertaa keskeyttämättä maaliin ja tuloksena sijat 9,11,18,19. Loppuvuodesta sai kuitenkin kolmossijan Japanista ja päätöskisassa kotikentällä neloseksi. Ajoittain hyviä suorituksia, mutta hirvittävästi virheitä. Auton puolesta ainekset vaikka mihin, mutta ei lähelläkään samaa tasoa mitä Hirvonen. Opetteluksi menee myös tänä vuonna, mutta päässee ainakin 10 kertaa jo maaliin ja kerää tasaisemmin pisteitä. Väläyttelee, mutta vielä ei ole Atkinsonin vuosi.
Muita turisteja pitää tarkastella kisakohtaisesti, Red Bull Skoda –tiimissä esim Panizzi & Ekström, Rovanperä taisi saada RalliArtilta jonkinlaista kalustoa myös kahteen ekaan kisaan. Sen lisäksi kolmoskuskit Kresta Fordilla ja Sarrazin Subarulla.
Se on ainakin varma, että vedot Loebin puolesta tai vastaan tulee olemaan vitun kinkkisiä heti Monte Carlosta lähtien. Vaikka tästä tuleekin siirtymäkausi, niin paljon hyviä kuskeja saanee kuitenkin jatkuvasti alle yksityistallien kalustoa = varmasti mielenkiintoisia ja hyviä vetoja on luvassa.
Yritän itse saada tällä kaudella aikataulut kohdalleen ettei tämä leikki jää nyt kesken kuten viime vuonna kävi.
Kronos Total Citroen
#1 Sebastian Loeb
Sorateiden Schumacher on ollut kaksi vuotta sarjan paras kuski, jolla on ollut myös ylivoimaisesti paras auto sekä parhaat tuurit. On myös 10x fiksumpi kuljettaja mitä kohkaaja-Grönholm, ottaa pisteet eikä hölmöile: huikea suoritusvarmuus maaliin jos auto vain kestää. Nyt kalusto antaa tasoitusta, joten ajotaidot mitataan oikeasti. Tallin autoilla ajeltiin melko lailla kärjen tahtiin (sijojen 3-5 tuntumaan) myös viime vuonna, joten Loeb on kyllä yksityisvehkeilläkin tunkemassa kolmen joukkoon – se on varma.
#2 Xavier Pons
Kokematon Espanjalainen, takana vasta 11 kisaa WRC-kalustolla. Viime kauden ja WRC-uran ainoa top5 sijoitus tuli kotikisassa, jossa Mikko Hirvonen tykitti viimeisellä pätkällä ohi kolmanneksi. Aloitti kauden yksityistiimin pösöllä ja ajoi ännäläisellä 4 kisaa, joista voitto (NZ) + kaksi kertaa neloseksi. Loppukauden veivasi rattia samaisella Kronos-tiimin Citroenilla, jolla Manfred Stohl veti mm. sijoitukset 2,3,5 MM-sarjassa. Ei asiaa top3 sijoille mutta kympin sakkiin kevyesti.
BP Ford
#1 Marcus Grönholm
Bosse on tapellut jo pari vuotta Peugeotin erilaisten ongelmien kanssa ja hölmöillyt myös itse keskeytyksiä yliyrittämisellään. Menetti kakkossijan tasapistein viime vuonna jäätyään pari kertaa nollille Solbergin vietyä täyden potin, mutta kokonaisuutena erittäin tasainen kaksikko – niin kuin on tänäkin vuonna. Bosse on ykkössuosikki norskin kanssa mestariksi nyt, kun Loeb on kaluston osalta takana. Fordilla tultiin kovalla prosentilla maaliin viime vuonna, joten Bossen ajaessa fiksusti pisteitä on pakko ropista ja paljon. Taistelee joka kisan voitosta ja MM-sarjan #1 tai #2.
#2 Mikko Hirvonen
Ainekset tehdä sama mitä Garde viime kaudella, eli ampua palkintopallille joka kisassa. TG ei koskaan oikein tehnyt sitä huippusuoritusta (=voittoa), joten tallipaikka meni Hirvoselle. Viime kaudella 5 kisaa WRC Focuksella, 3 kertaa maaliin ja aina 5 joukossa. 2004 myös käytännössä täysi MM-sarja Imprezalla, ja joka kerta maaliin päästessään sijoilla 4-8. Nyt alla kunnon kalusto ja näytön paikka kuten TG:llä viime vuonna, Hirvonen lunastanee lupaukset. MM-sarjassa hyvät saumat kolmoseksi ja avausvoitto voisi myös tulla. Vakiokamaa kolmen joukkoon ja jopa kärkitaisteluun – riippuu paljon mikä on Loebin iskukyky.
Subaru World Rally Team
#1 Petter Solberg
Selkeä voittajasuosikki Grönholmin kanssa, ja ennakkoon hyvin tasaväkinen pari kuten viime vuosina on ollut. Voittanut Bossen MM:ssä kolmena viime vuonna putkeen, ja on ehkä hienoinen ennakkosuosikki ykköseksi. Johti viime kaudella sarjaa 5 ekan kisan jälkeen, ja kaupan päälle vielä Montessa katsojien tielle heittämä lumi johti keskeytykseen kolmossijalta. Hyvä auto, hyvä kuski, ja joka ainoalla mittarilla paremmat statsit kuin Grönholmilla viime vuosina.
#2 Chris Atkinson
Kokematon aussi, joka oli myös viime kaudella Subarun kakkonen. Hirvittävä alkukausi; pääsi 11 ekassa kisassa vain 4 kertaa keskeyttämättä maaliin ja tuloksena sijat 9,11,18,19. Loppuvuodesta sai kuitenkin kolmossijan Japanista ja päätöskisassa kotikentällä neloseksi. Ajoittain hyviä suorituksia, mutta hirvittävästi virheitä. Auton puolesta ainekset vaikka mihin, mutta ei lähelläkään samaa tasoa mitä Hirvonen. Opetteluksi menee myös tänä vuonna, mutta päässee ainakin 10 kertaa jo maaliin ja kerää tasaisemmin pisteitä. Väläyttelee, mutta vielä ei ole Atkinsonin vuosi.
Muita turisteja pitää tarkastella kisakohtaisesti, Red Bull Skoda –tiimissä esim Panizzi & Ekström, Rovanperä taisi saada RalliArtilta jonkinlaista kalustoa myös kahteen ekaan kisaan. Sen lisäksi kolmoskuskit Kresta Fordilla ja Sarrazin Subarulla.