F1 Malesian GP
Lähetetty:
Seuraava kisa on jo ensi viikonloppuna Malesiassa, joten on aika alkaa jo keskittyä tulevaan kisaan. Itse löysin muutaman mielenkiintoisen kohteen.
Winner: Nico Rosberg 40.0 (BAW)
More points in race: Williams 20.0 (BAW)
Nico ajoi hienon kisan Bahrainissa, ja sai varmasti rutkasti itseluottamusta seuraaviin kisoihin. Myös Williams Cosworth vaikutti nopealta ja luotettavalta autolta Bahrainissa. Nicolle merkittiin kisassa nopein kierrosaika ja kilpailun kymmenestä nopeimmasta kierrosajasta peräti kuusi merkittiin Rosbergille. Ensimmäisen kierroksen kolarin jälkeen Nico ajoi tasaisesti nopeita kierroksia, joten ilman ylimääräistä varikkokäyntiään hän olisi taistellut jopa palkintopallipaikasta. Malesia on Nicolle uusi rata, mutta jos mies oppii sen nopeasti, niin hän on varmasti mukana kärkitaisteluissa. Tämä tietysti edellyttää myös onnistunutta aika-ajoa.
EDIT: Lisätään hieman kierrosaikavertailua. http://www.alesi.demon.nl/ löytyy formuloista kiinnostuneille mainio työkalu, johon on saatavilla nyt Bahrainin kisan kaikkien kuskien kaikki kierrosajat. Lisäksi siihen on lisätty kommentit, että milloin kuski on esimerkiksi juuttunut hitaamman kuskin perään ja milloin taas päässyt ajamaan puhtaalla radalla.
Käsitellään aluksi Nico Rosbergin eroa kärkeen. Kierroksella 14 Rosberg oli 72 sekuntia Schumia perässä, kun vielä kukaan kärkimiehistä ei ollut tehnyt suunnitelmiin kuulunutta varikkopysähdystä. Maalissa ero oli enää 63 sekuntia voittaja Alonsoon. Statistiikan mukaan Nico pääsi ajamaan kisassa 39 kierrosta puhtaalla radalla, jolloin hän ei siis juuttunut hitaampien perään tai ohittanut kierroksella ketään. Alonsolle puhtaita kierroksia kertyi 36 ja Schumille 45 kierrosta. Jokaisen kuskin 35 nopeimman kierrosajan keskiarvoissa nopeimmat ovat Rosberg 1:33.168, Alonso 33.304, Schumi 33.381, Massa 33.463, Button 33.503, Räikkönen 33.550, Webber 33.670 ja Montoya 33.815. Milestäni tuosta saa hyvän kuvan siitä, että ketkä todellisuudessa olivat nopeimpia miehiä radalla. Kimi tosin ajoi kisan keskimäärin muita raskaammalla autolla, joten hänen kierrosaikansa eivät ole kovinkaan vertailukelpoisia muiden kanssa.
Lisäksi statistiikasta pistää silmään, että hitaista Toyotista Ralf pisti Trullia turpaan kisassa keskimäärin n. sekunnilla per kierros. Ralf päihitti kolmen varikkokäynnin taktiikalla kahden varkikkokäynnin Trullin 25 sekunnilla. Trulli toimi kisan lopussa lähinnä muiden pujottelukeppinä. Ainoa bookeri, jolta löysin kyseisen parin H2H-vedon auki, oli BAW. Kerroin 1.85 Ralffille on siinä ja siinä, että kannattaako pelata.
BMW parivaljakko ajoi hyvin tasaisia kierrosaikoja keskenään kisassa niin kauan kunnes Villeneuven auton kone sanoi poks. Villeneuve saa kuitenkin uuden myllyn seuraavaan kisaan, joten mielestäni H2H-veto Heidfeldia vastaan kertoimella 2.30 (BAW) on hyvinkin pelattava.
Winner: Nico Rosberg 40.0 (BAW)
More points in race: Williams 20.0 (BAW)
Nico ajoi hienon kisan Bahrainissa, ja sai varmasti rutkasti itseluottamusta seuraaviin kisoihin. Myös Williams Cosworth vaikutti nopealta ja luotettavalta autolta Bahrainissa. Nicolle merkittiin kisassa nopein kierrosaika ja kilpailun kymmenestä nopeimmasta kierrosajasta peräti kuusi merkittiin Rosbergille. Ensimmäisen kierroksen kolarin jälkeen Nico ajoi tasaisesti nopeita kierroksia, joten ilman ylimääräistä varikkokäyntiään hän olisi taistellut jopa palkintopallipaikasta. Malesia on Nicolle uusi rata, mutta jos mies oppii sen nopeasti, niin hän on varmasti mukana kärkitaisteluissa. Tämä tietysti edellyttää myös onnistunutta aika-ajoa.
EDIT: Lisätään hieman kierrosaikavertailua. http://www.alesi.demon.nl/ löytyy formuloista kiinnostuneille mainio työkalu, johon on saatavilla nyt Bahrainin kisan kaikkien kuskien kaikki kierrosajat. Lisäksi siihen on lisätty kommentit, että milloin kuski on esimerkiksi juuttunut hitaamman kuskin perään ja milloin taas päässyt ajamaan puhtaalla radalla.
Käsitellään aluksi Nico Rosbergin eroa kärkeen. Kierroksella 14 Rosberg oli 72 sekuntia Schumia perässä, kun vielä kukaan kärkimiehistä ei ollut tehnyt suunnitelmiin kuulunutta varikkopysähdystä. Maalissa ero oli enää 63 sekuntia voittaja Alonsoon. Statistiikan mukaan Nico pääsi ajamaan kisassa 39 kierrosta puhtaalla radalla, jolloin hän ei siis juuttunut hitaampien perään tai ohittanut kierroksella ketään. Alonsolle puhtaita kierroksia kertyi 36 ja Schumille 45 kierrosta. Jokaisen kuskin 35 nopeimman kierrosajan keskiarvoissa nopeimmat ovat Rosberg 1:33.168, Alonso 33.304, Schumi 33.381, Massa 33.463, Button 33.503, Räikkönen 33.550, Webber 33.670 ja Montoya 33.815. Milestäni tuosta saa hyvän kuvan siitä, että ketkä todellisuudessa olivat nopeimpia miehiä radalla. Kimi tosin ajoi kisan keskimäärin muita raskaammalla autolla, joten hänen kierrosaikansa eivät ole kovinkaan vertailukelpoisia muiden kanssa.
Lisäksi statistiikasta pistää silmään, että hitaista Toyotista Ralf pisti Trullia turpaan kisassa keskimäärin n. sekunnilla per kierros. Ralf päihitti kolmen varikkokäynnin taktiikalla kahden varkikkokäynnin Trullin 25 sekunnilla. Trulli toimi kisan lopussa lähinnä muiden pujottelukeppinä. Ainoa bookeri, jolta löysin kyseisen parin H2H-vedon auki, oli BAW. Kerroin 1.85 Ralffille on siinä ja siinä, että kannattaako pelata.
BMW parivaljakko ajoi hyvin tasaisia kierrosaikoja keskenään kisassa niin kauan kunnes Villeneuven auton kone sanoi poks. Villeneuve saa kuitenkin uuden myllyn seuraavaan kisaan, joten mielestäni H2H-veto Heidfeldia vastaan kertoimella 2.30 (BAW) on hyvinkin pelattava.