Tapahtui edellisessä kisassa Kiinassa:
Koodi: Valitse kaikki
Kiinan GP:n lopputulokset 54 kierroksen jälkeen:
1. Lewis Hamilton Mercedes 1.33.28,338
2. Nico Rosberg Mercedes +18,0
3. Fernando Alonso Ferrari +23,6
4. Daniel Ricciardo Red Bull Racing-Renault +27,1
5. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +47,8
6. Nico Hulkenberg Force India-Mercedes +54,3
7. Valtteri Bottas Williams-Mercedes +55,7
8. Kimi Räikkönen Ferrari +1.16,3
9. Sergio Perez Force India-Mercedes +1.22,6
10. Daniil Kvyat STR-Renault - 1 kierros
11. Jenson Button McLaren-Mercedes - 1 kierros
12. Jean-Eric Vergne STR-Renault - 1 kierros
13. Kevin Magnussen McLaren-Mercedes - 1 kierros
14. Pastor Maldonado Lotus-Renault - 1 kierros
15. Felipe Massa Williams-Mercedes - 1 kierros
16. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari - 1 kierros
17. Jules Bianchi Marussia-Ferrari - 1 kierros
18. Kamui Kobayashi Caterham-Renault - 1 kierros
19. Max Chilton Marussia-Ferrari - 2 kierrosta
20. Marcus Ericsson Caterham-Renault - 2 kierrosta
Keskeyttäneet:
Romain Grosjean Lotus-Renault Gearbox
Adrian Sutil Sauber-Ferrari Engine
FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPAÑA PIRELLI 2014
Espanjan GP:llä on pitkät perinteet F1-sirkuksessa, ja sarja on vuosien saatossa vieraillut useissa eri kaupungeissa ympäri maata. Vuodesta 1991 lähtien kisapaikkakunnaksi on kuitenkin vakiintunut miljoonakaupunki Barcelonan lähistöllä sijaitseva Montmelón kunta, jossa sijaitsee nimeä Circuit de Barcelona-Catalunya -nimeä kantava moottorirata. Barcelona-etuliitteen rata sai nimeensä syksyllä 2013. Vaikeasta taloustilanteesta huolimatta Espanjan osakilpailu on säilyttänyt vankan asemansa osana kisakalenteria, ja vuosittainen tapahtuma on ollut etenkin paikallisten keskuudessa suuressa suosiossa. Tästä on suurelta osin kiittäminen Fernando Alonson menestyksen aloittamaa varsinaista formulabuumia, joka alkoi jo 2000-luvun ensimmäisinä vuosina, ja jolle ei loppua tunnu näkyvän. Espanjan kisa on jo hyvän aikaa tunnettu myös kauden ensimmäisenä Euroopassa ajettavana osakilpailuna. Tallit tuovat useimmiten juurikin Espanjaan kauden ensimmäiset suuret päivitykset autoihinsa, mistä johtuen kisaviikonlopun katsotaan antavan suuntaa koko loppukauden voimasuhteille.
Circuit de Barcelona-Catalunyan rataa voi hyvällä syyllä pitää nykyaikaisen moottoriradan perikuvana. Rata on melko monipuolinen sekoitus erityylisiä mutkia, mutta painopiste on eritoten nopeissa ja keskinopeissa mutkissa. Radan luonnetta ja sen tärkeyttä takavuosien testiratana kuvaa hyvin toisinaan käytetty fraasi: "Jos auto on nopea Barcelonassa, on se sitä joka paikassa". Radan loppuosa on tätä nykyä hitaampi mihin vielä 2000-luvun alkuvuosina totuttiin, sillä vuodeksi 2007 radalle lisättiin hidas shikaani ennen viimeistä mutkaa sekä hillitsemään vauhteja että helpottamaan ohituksia pitkällä pääsuoralla. Rata kärsikin vielä kymmenkunta vuotta sitten merkittävästä "ohitusongelmasta", sillä joinain vuosina kisan aikana tapahtuvat ohitukset saattoi laskea yhden käden sormilla. Shikaanin lisääminen ei kuitenkaan itsessään juuri tuonut helpotusta ongelmaan, mutta tätä nykyä DRS-järjestelmä antaa melko hyvät mahdollisuudet ohituksiin parissakin eri paikassa. Circuit de Barcelona-Catalynuan rata on asfalttinsa ja perusluonteensa vuoksi jopa kauden kovin testi renkaille. Pitkät kaarteet kuormittavat huomattavan paljon pääasiassa vasenta eturengasta, eivätkä kisaviikonlopun aikana nähtävät rengasrikot ole lainkaan poikkeuksellisia. Varsinkin radan kolmas ja neljäs kaarre, sekä todella vauhdikas Campsa-mutka asettavat renkaiden kestävyydelle huomattavan kovan haasteen. Asiaa tuskin auttaa tänäkään vuonna se, että Espanjassa päästään usein ajamaan aurinkoisissa ja lämpimissä olosuhteissa.
Osakilpailun perustiedot:
Ensimmäinen F1-osakilpailu: 1951 (Pedralbes)
Rata: Circuit de Barcelona-Catalunya
Sijainti: Barcelona, Katalonia, Espanja
Radan pituus: 4,655 km
Kierroksia kisassa: 66 (307,104 km)
Rataennätys: 1:21.670 (Kimi Räikkönen, Ferrari, 2008)
Rengasseokset: Keskikova (valkoinen) ja kova (oranssi)
DRS-alueet: Pääsuora ja mutkien 9-10 välinen suora
DRS-mittauspisteet: Ennen mutkia 9 ja 16
Radan viralliset kotisivut: Espanjan GP
Formula uutiset
Rataesittely onboard 2013 Nico Rosberg paalupaikka kierroksella
Aikataulu (Suomen aikaa):
Perjantai 9.5.
1. harjoitukset: 11.00
2. harjoitukset: 15.00
Lauantai 10.5.
3. harjoitukset: 12.00
Aika-ajot: 15.00
Sunnuntai 11.5.
Kilpailu: 15.00
Sää Barcelonassa:
Metcheck sääennuste
Netweather sääennuste
Accuweatherin sääennuste
Weather.com sääennuste
Weatherspark sääennuste
Wunderground sääennuste
Englanninkieliset livestream-sivustot:
Drakulastream
Hahasport
SportLemon
First row sports
MyP2P
Vedonlyönti työkalut:
Oddschecker kerroinvertailu
Justbookies kerroinvertailu
Odds1x2 kerroinvertailu
Wincomparator kerroinvertailu
Puntersparadise kerroinvertailu
Valuechecker kerroinvertailu
Oddscheckerillä on laaja valikoima erilaisia vetomuotoja, ja viikonloppua kohden löytyy mitä erikoisempia vertailuja. Valitettavasti heillä on varsin niukasti peliyhtiöitä listassa. Huomaa että asetukset pitää muuttaa vasemmassa reunassa mikäli haluaa desimaali kertoimet. Muutamia formuloita tarjoavia bookkereita joita ei ole mukana oddscheckerin vertailussa: 5dimes, 10bet, 12bet, 188bet, bet-at-home, betcris, betngo, betsafe, betsson, comeon, expekt, gamebookers, goldbet, jetbull, nordicbet, paf, pinnacle, sbobet, the greek, tipico, veikkaus
Kaikenlaisia tilastoja ja dataa - erinomainen apu vedonlyöntiin
Erilaisia tilastoja 1950-2014
Stats F1 tilastot
Huippunopeudet ja sektoriajat
Kaudella 2013
Vuosi sitten Espanjan GP:n aika-ajot olivat Mercedes-kuljettajien välinen otatus paalupaikasta. Nico Rosberg valloitti ykkösruudun Lewis Hamiltonin ajettua toiseen lähtöruutuun, mikä korosti Mercedes-autojen erinomaista aika-ajovauhtia alkukauden kilpailuissa. Kahden kärkiauton jälkeen kärkikymmenikön järjestys oli mukavan sekaisin, sillä Red Bull, Lotus ja Ferrari vaikuttivat aika-ajon perusteella olevan vauhdin puolesta melko tasaväkisiä keskenään. Kimi Räikkönen petasi itselleen hyvät lähtöasetelmat ajettuaan neljänteen lähtöruutuun. Joidenkin mielestä viime kauden kisasta muodostui todellinen F1-osakilpailun irvikuva, kun taas joidenkin mielestä kyseessä oli erittäin viihdyttävä tapahtuma. Kilpailun luonnetta hallitsivat parille viime kaudelle totuttuun tyyliin rengastaktiikat, mistä johtuen monet tahot olivat valmiita tuomitsemaan lajin muuttuneen jo turhan taktiikkapainotteiseksi, todellisen kilvanajon jäädessä liikaa taka-alalle. Heti kisan alusta lähtien olikin nähtävissä, että totuttuun tapaan Mercedes-kuskit olivat suurissa vaikeuksissa kovan rengaskulutuksen kanssa jo ensimmäisistä kierroksista lähtien.
Rosberg ja Hamilton putosivat kisan edetessä lopulta sijoille 6 ja 11, ja varsinkin Hamilton koki suuria vaikeuksia lähes koko kisan ajan. Kisan voitosta vaikutti vielä alkuvaiheissa muodostuvan useamman auton välinen taistelu, mutta jo ennen kisan puoliväliä kävi selväksi, ettei Fernando Alonson vauhtiin ollut muilla juuri sanan sijaa. Alonso ja hänen tallikaverinsa Felipe Massa käyttivät kisan aikana kaikkiaan viisi sarjaa renkaita, mikä mahdollisti suurimman osan ajasta auton täyden suorituskyvyn hyödyntämisen. Lotus-kuljettaja Kimi Räikkönen puolestaan käytti renkaita yhden sarjan vähemmän, ja kyseinen taktiikka onnistuikin siinä määrin mainiosti, että Räikkönen nousi lopulta toiseksi Massan edelle. Hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel oli kisan alkuvaiheissa vielä hyvin kärkitaisteluissa mukana, muttei rajusti renkaita kuluttavalla autollaan pystynyt vastaamaan kolmen kärjen vauhtiin, vaikkei kisan aikana juuri muita ongelmia kokenutkaan. Renkaiden merkitystä kisan kulussa korosti entisestään se, että kisan nopein kierros merkittiin lopulta Sauber-kuljettaja Esteban Gutiettezin nimiin, joka teki nopeimman kierroksen kisan loppuvaiheessa tuoreella rengassarjalla. Normaaliolosuhteissa Sauber oli vielä tuohon aikaan kaudesta kaikkea muuta kuin kilpailukykyinen auto.
Tulokset 2013
Koodi: Valitse kaikki
Espanjan GP:n lopputulokset: varikkokäyntiä
1. Fernando Alonso Ferrari 1.39.16,596 4
2. Kimi Räikkönen Lotus-Renault +9,338 3
3. Felipe Massa Ferrari +26,049 4
4. Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault +38,273 4
5. Mark Webber Red Bull Racing-Renault +47,963 4
6. Nico Rosberg Mercedes +1.08,020 3
7. Paul di Resta Force India-Mercedes +1.08,988 4
8. Jenson Button McLaren-Mercedes +1.19,506 3
9. Sergio Perez McLaren-Mercedes +1.21,738 4
10. Daniel Ricciardo STR-Ferrari - 1 kierros 4
11. Esteban Gutierrez Sauber-Ferrari - 1 kierros 4
12. Lewis Hamilton Mercedes - 1 kierros 4
13. Adrian Sutil Force India-Mercedes - 1 kierros 4
14. Pastor Maldonado Williams-Renault - 1 kierros 5
15. Nico Hulkenberg Sauber-Ferrari - 1 kierros 6
16. Valtteri Bottas Williams-Renault - 1 kierros 3
17. Charles Pic Caterham-Renault - 1 kierros 3
18. Jules Bianchi Marussia-Cosworth - 2 kierrosta 4
19. Max Chilton Marussia-Cosworth - 2 kierrosta 3
Keskeyttäneet:
Jean-Eric Vergne STR-Ferrari
Giedo van der Garde Caterham-Renault
Romain Grosjean Lotus-Renault
Vieläkö muistat?
Jo suhteellisen pitkästä historiastaan huolimatta, Espanjan osakilpailu on harvemmin tarjonnut katsojille mitään ikimuistoista jännitysnäytelmää. Vuonna 1986 sellainen kylläkin todella nähtiin, kun Ayrton Senna ja Nigel Mansell kävivät keskenään jännittävän kamppailun voitosta. Kisan loppuvaiheissa erittäin nopea Mansell saavutti Sennan, ja pyrki vielä viimeisen mutkan jälkeen nousemaan brasilialaisen rinnalle, tässä kuitenkaan täysin onnistumatta. Loppuratkaisu oli kuitenkin yksi F1-historian tiukimmista, Sennan voittomarginaalin ollessa ainoastaan 14 sekunnin sadasosaa. Sama parivaljakko muistetaan niin ikään näyttävästä kamppailustaan kaudella 1991, tuolloin historian ensimmäisessä Circuit de Catalunyan radalla ajetussa kilpailussa.
Suuren yleisön mieliin Espanjasta on ehkä kuitenkin jäänyt Michael Schumacherin ajosuoritus kaudella 1996. Saksalainen ajoi tuolloin ensimmäistä kauttaan Ferrarilla, ja avausvoitto Maranellon punaisissa oli kuuden osakilpailun jälkeen vielä ottamatta. Kolmas lähtöruutu ylivoimaisten Williams-autojen takana ei liikoja myöskään Espanjasta luvannut. Kisapäivänä kuitenkin satoi, ja tuona sateisena kesäkuun päivänä Circuit de Catalunyan radalla koettiin yksi F1-historian loistokkaimpia ajosuorituksia. Schumacher oli jo aiemmin tunnettu poikkeuksellisen taitavana kuljettajana sateisissa olosuhteissa, mutta tämä suoritus sinetöi hänen asemansa sarjan todellisena sadekelin mestarina. Kisan alku ei ollut Schumacherilta järin hyvä, mutta tiensä joukon kärkeen raivattuaan oli hän täysin omaa luokkaansa. Ferrarin auto ja itse asiassa koko talli oli vielä tuolloin pahasti rakennusvaiheessa, mutta Schumacher osoitti suuruutensa kuljettajana ajaen täysin ylivoimaiseen voittoon. Äärimmäisen vaikeita olosuhteita korosti entisestään se, että Schumacherin kanssa samalla kierroksella tuli maaliin vain kaksi muuta autoa, ja maaliin saapui kaikkiaan ainoastaan kuusi autoa. Yhä tänäkin päivänä moni pitää tätä voittoa Schumacherin uran parhaana.
Minikommentit