Euroopan GP 2007
-
Käyttäjätunnus
- Jäsen
- Viestit: 996
- Liittynyt: 24.01.2004, 01:46
-
Tuotto: +2663.49 yks.
Palautus%: 119.36%
Panosten ka: 13.89 yks.
Vetoja: 990
- Pisteitä: 1532
Euroopan GP 2007
Heidfeld-Kubica 2 2,55 (2,38) 5Dimes
Trulli-Schumacher 1 1,60 (1,49) Nordicbet
Alonso-Räikkönen 1 2,10 (1,89) Expekt
Näille perusteluja ja toivon mukaan jonkinlaista ennakkoa/näkemystä paaluveikkaukseen illalla
-
Käyttäjätunnus
- Jäsen
- Viestit: 996
- Liittynyt: 24.01.2004, 01:46
-
Tuotto: +2663.49 yks.
Palautus%: 119.36%
Panosten ka: 13.89 yks.
Vetoja: 990
- Pisteitä: 1532
Hamilton-Räikkönen 1 2,15 (1,85) Bodog
Mediassa on viime aikoina ollut melko paljon juttua Ferrarin ja McLarenien sopivuudesta erilaisiin rataprofiileihin, esimerkkinä vaikkapa tämän viikkoisen Veikkaajan mielestäni hyvä analyysi loppukauden radoista. Mediassa monesti ajellaan mutkat suoraksi ja ylireagoidaan asioihin sekä haetaan syyt seurauksiin vaikka väkisin. Jatkumon toisella laidalla majailevat buukkerit, jotka tuntuvat reagoivan ainoastaan viimeisten kilpailujen tuloksiin. F1-vedonlyöjän pitäisi luonnollisesti tasapainoilla keskellä.
Tällä kerralla voi kuitenkin ottaa reilun etunojan median suuntaan, sillä tämän kertaisissa jutuissa on totuuden siemen. Syy kauden 2007 poikkeukselliseen vahvaan korrelaatioon ratatyypin ja tallin menestymisen välillä löytyy sääntömuutoksista, jotka nostavat autojen aerodynamiikan aiempia kausia merkittävämpään rooliin. Näkyvimpänä esimerkkinä Ferrarin ja McLarenin aerodynaamiset ratkaisut sekä valinnat aksevälin pituudesta autoa synnytettäessä. Ferrari näyttää soveltuvan paremmin nopeammille mutkille ja radoille, kun McLaren puolestaan löytää paremman vauhdin hitaista mutkista ja hitailta radoilta.
Radan nopeutta voi arvioida yksinkertaisesti vaikkapa vertaamalla kisan nopeinta kierrosta radan pituuteen. Tässä omia analyysejä varten alkukauden tilastoja, ensin rata, sitten suhde radan pituuden ja nopeimman kierroksen välillä, eli nopeus m/s sekä viimeisenä voittanut talli
Australia 62,4 Ferrari
Malesia 57,1 McLaren
Bahrain 57,6 Ferrari
Espanja 56,1 Ferrari
Monaco 44,5 McLaren
Kanada 57,4 McLaren
USA 57,4 McLaren
Ranska 58,0 Ferrari
Britannia 63,5 Ferrari
Pelkkien tilastojen lisäksi kannattaa katsoa myös rataprofiilia, eli sisältääkö se hitaita vai nopeita mutkia.
Seuraavaksi herää tietysti kysymys minkälainen on Nürburgring? Pelkkiä tilastoja katsomalla vastaus kuuluu että kohtalaisen hidas. Rata on lähes täsmälleen samanmittainen kuin edellinen kisatanner, Silverstone. Silti esimerkiksi viime vuonna radan kiertämiseen meni kilpailun nopeimmalla kierroksella kymmenen sekuntia enemmän aikaa.
Rataprofiili siis tuntuu suosivan McLarenia, mutta kuinka paljon? Olihan Ferrari selvästi vakuuttavampi edellisessä kisassa (nopeutensa puolesta). Itse saan McLarenin niukaksi suosikiksi Ferraria vastaan. Kisavetoihin en vielä uskalla koskea, koska säätilanne on tätä kirjoittaessa epävarma, mutta aika-ajovetoja on mennyt muutama sisään. Toimistot ovat asettaneet Räikkösen aika-ajovedoissa suosikiksi McLareneita vastaan. Tässä olen erimieltä. Mahdollisen rataprofiilin sopivuuden lisäksi pitää muistaa että tämä on Mersun kotikisa ja runsaslukuiset kutsuvieraat saatetaan hyvinkin palkita paalulla. On todennäköisempää että McLarenit ovat aika-ajon viimeisessä osassa kevyempiä kuin Ferrarit -ainakin toinen on. Kauden aika-ajokamppailussa Alonso johtaa Kimiä 5-4 ja Hamilton puolestaan 6-3.
Vielä lyhyet perustelut muihin kohteisiin:
Kubica on alkukauden arkailun jälkeen saanut otteen Bridgestonen renkaisiin ja tulos näkyy vauhdissa selvästi. Aika-ajokamppailu Heidfeldin hyväksi 5-3, mutta viimeiset kaksi puolalaiselle. Arvion pitää kohtuullisen maltillisena se että tämä on myös Heidfeldin kotikisa ja on todennäköisempää että hän valitsee kevyemmän kuorman kuin Kubica
Schumacher oli vajaa pari viikkoa sitten Trullia nopeampi aika-ajossa, mutta kyseessä oli kauden ensimmäinen kerta. Tämän kauden aika-ajot siis 8-1 Trullille. Bensalastit eivät ole niin suuri uhka kuin Bemareilla, sillä Toyotat selviytyvät huomattavasti epävarmemmin aika-ajon viimeiseen osioon.
Minikommentit
-
tonobu
- Jäsen
- Viestit: 268
- Liittynyt: 07.11.2004, 13:02
- Pisteitä: 0
Minikommentit
-
tonobu
- Jäsen
- Viestit: 268
- Liittynyt: 07.11.2004, 13:02
- Pisteitä: 0
edit:
Myös Liuzzi ja Speedin välinen kamppailu on mielenkiintoinen. Kummatkin tasaväkisiä. Liuzzilla olisi ehkä aika tulla myös maaliin? Pelaan NB:lle Speedin @ 2.10 koska tämä minulla 50-50. Ja editti tähän perään. Eipä tuo Speedikään kovin varmaan maalin pääsijä ole
Minikommentit
-
tonobu
- Jäsen
- Viestit: 268
- Liittynyt: 07.11.2004, 13:02
- Pisteitä: 0
Minikommentit
- lammpa-1
- Jäsen
- Viestit: 2186
- Liittynyt: 20.01.2007, 11:16
-
Tuotto: +96.12 yks.
Palautus%: 111.49%
Panosten ka: 2.56 yks.
Vetoja: 327
- Pisteitä: 873
Minikommentit
- Hese
- Jäsen
- Viestit: 4768
- Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
- Pisteitä: 2437
Minikommentit
-
Käyttäjätunnus
- Jäsen
- Viestit: 996
- Liittynyt: 24.01.2004, 01:46
-
Tuotto: +2663.49 yks.
Palautus%: 119.36%
Panosten ka: 13.89 yks.
Vetoja: 990
- Pisteitä: 1532
Minikommentit
- Hese
- Jäsen
- Viestit: 4768
- Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
- Pisteitä: 2437
Unibetiltä:
Alonso-Massa/ Alonso 1.75.
Tuntuu pirun hyvältä.
Fisichella-Heikki/ Fisico 1.7.
Kerran näin päin. Heikin autossa ehkä jotain ongelmia.
edit. siis kertoimet eivät huimia, mutta pelattavia. Kimi voittajaksi Sportingbet 2.5.
Minikommentit
-
winorloose
- Jäsen
- Viestit: 3347
- Liittynyt: 14.01.2003, 23:43
-
Tuotto: +0.00 yks.
Palautus%: -
Panosten ka: -
Vetoja: 0
- Pisteitä: 281
Minikommentit
-
Arrows
- Jäsen
- Viestit: 1776
- Liittynyt: 17.01.2003, 21:55
-
Tuotto: +5.08 yks.
Palautus%: 106.91%
Panosten ka: 1.88 yks.
Vetoja: 39
- Pisteitä: 75
Itse kisaan pääsee taas pelaamaan Räikköstä. Paalu, nopein auto, pari kierrosta enemmän bensaa mitä Alonsolla ja startitkin toimii. Miten tämä kisa menee jollekin muulle jos kaikki muuten sujuu normaalisti? Ei mitenkään?
Interwettenillä 1,80 ja laitetaan arvioksi tuollanen 60%. 1,75 löytyykin sitten jo muutamasta muustakin paikkaa.
Minikommentit
-
Olpa
- Jäsen
- Viestit: 189
- Liittynyt: 07.02.2005, 11:25
- Pisteitä: 16
http://www.fmi.fi/saa/saaulkom_1.html
Kartta ja ne jotka suurinpiirtein tietää missä Saksa on niin näyttää aika lohduttomalta...
Minikommentit
-
kit
- Jäsen
- Viestit: 104
- Liittynyt: 14.09.2003, 12:49
- Pisteitä: 11
http://weather.yahoo.com/forecast/GMXX2527_c.html
Kävin myös läpi lähimmät kaupungit Bonn, Trier, Aachen ja samantapaista puolipilvistä poutasäätä niihinkin luvattiin. Radan webbikamerakuvassa aurinko paistaa kirkkaasti tätä kirjoitettaessa. Tietysti puolipilivisessä säässä aina on pieni sadekuuron mahdollisuus, mutta sadetta ei kisan ajaksi todellakaan ole ennustettu.
Alonson huonolla suorituksella ajama hyvä kierrosaika tietysti viittaa kevyeen autoon ja onkin kutakuinkin satavarmaa, että Kimi viihtyy ekalla stintillä ainakin pari-kolme rundia pitempään radalla. Startissa saa kuitenkin olla tarkkana, sillä suht pitkällä lahtösuoralla kevyempi Mäkkäri voi vetää pidemmän korren. Onneksi kuitenkin rata on varsin kapoinen, mikä jossain määrin helpottaa peittämistä. Jos Kimi onnistuu pitämään paikkansa lähdössä, voittoprossa pomppaa Arrowsin arvioimasta lähtötilanteesta varmaan jonnekin 80% nurkille. Päinvastaisessa tapauksessa voittajasuosikin nimi vaihtuu. Ferrareilla on taas se etu, että ekaan stoppiin tultaessa he tietävät jo Mäkkärin taktiikan ja ehtivät optimoida omansa sen mukaan, mutta sekään ei välttämättä riitä, jos Alonso pystyy kevyemmällä ja tällä radalla luultavasti muutenkin nopeammalla autolla ajamaan itselleen riittävän kaulan.
Minikommentit
- Hese
- Jäsen
- Viestit: 4768
- Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
- Pisteitä: 2437
Niinpä hedareihin
Nordicbet:
Massa – Alonso 2.1. Eli Alonson stoppi lienee tulossa selvästi aikaisemmin.
Trulli – Ralf 2.1. tasainen pari, mutta Ralf on kauden mittaan parantanut, ja lähtee paremmalta puolelta heti Trullin perään.
Webber –Coulthard 1.4. Pieni kerroin, mutta lähtöpaikat 6 ja 20 tietävät selvää kauraa.
Fisichella – Kovalainen 1.6. Taas samat autot kuten edellisessäkin parissa, taktiikka ilmeisesti myös samantapainen ja lähtöpaikat 7 ja 13. Heikki on ottanut mielestäni pienen niskalenkin kauden vanhetessa.
Sportingbet:
Heidfeld – Kubica 2.38. Heidfeldillä ilmeisesti kevyempi auto ja lähtee huonommalta puolelta peräkkäisistä ruuduista.
Minikommentit
-
Mungo
- Jäsen
- Viestit: 4418
- Liittynyt: 25.05.2003, 23:13
-
Tuotto: +59.91 yks.
Palautus%: 101.26%
Panosten ka: 3.65 yks.
Vetoja: 1305
- Pisteitä: 4112
Minikommentit
-
Käyttäjätunnus
- Jäsen
- Viestit: 996
- Liittynyt: 24.01.2004, 01:46
-
Tuotto: +2663.49 yks.
Palautus%: 119.36%
Panosten ka: 13.89 yks.
Vetoja: 990
- Pisteitä: 1532
winorlooselle Massan ajasta, bensapohdintoihin jne. liittyen: Kimi itse sanoi että oli vaikeuksissa höyryillä ajettaessa q1 ja q2:ssa, mutta raskaampi kuorma toi taas balanssia peremmaksi. Tuo saattaa olla osatekijä aikojen heilahduksiin eri osioiden välillä.
Toinen selvempi juttu on se että Alonso selvästi on kevyempi kuin Ferrarit. Hyvin luultavasti McLarenin taktiikkana oli eturivin valloitus Ferrareita kevyemmillä kuormilla ja kisan kannalta on itseasiassa harmi, että epäonnistuivat tässä totaalisesti. Tosin nyt nähdään kuinka kova luu Hamilton on nousemaan takaa kohti kärkeä F1:ssä. Hamilton ajoi ulos ja muista kuskeista Alonso kärsi tästä eniten, koska oli kevyin, mutta virhemarginaali hupeni ulosajon myötä.
Pidän Kubicaa hyvänä pelikohteena hedareissa. Nimittäin hän on niukempi suosikki kuin kertoimet antavat ymmärtää tallikaveriaan Heidfeldia vastaan. Bemarin kuskeista Kubica on luultavasti hieman raskaammalla kuormalla ja omaa hyvät mahdollisuudet tallikaverinsa päihittämiseen. Ruudusta viisi lähtevä Kubica on päässyt sinuiksi alkukaudesta päänvaivaa aiheuttaneiden Bridgestonen renkaiden kanssa ja pistänee Heidfeldin kisassa ahtaalle. Heidfeldille syntyi tänä viikonloppuna poika, jonka luokse hän lensi heti aika-ajon päätyttyä. Saattakohan tämä vaikuttaa miehen keskittymiseen? Joka tapauksessa esimerkiksi Bodog tarjoilee Kubicasta 2,40 kerrointa, joka kannattaa poimia pois.
Alonso Hamilton 1,18 6,49
Alonso Massa 1,81 2,23
Alonso Räikkönen 2,90 1,53
Hamilton Räikkönen 6,40 1,19
Fisichella Kovalainen 2,49 1,67
Fisichella Rosberg 1,87 2,15
Kovalainen Heidfeld 3,76 1,36
Kovalainen Kubica 3,31 1,43
Kovalainen Webber 1,58 2,72
Kovalainen Rosberg 1,66 2,52
Massa Räikkönen 3,20 1,46
Button Barrichello 2,40 1,71
Button Coulthard 1,60 2,68
Barrichello Wurz 2,14 1,88
Heidfeld Kubica 1,84 2,18
Schumacher Trulli 2,12 1,90
Trulli Rosberg 1,85 2,17
Coulthard Webber 2,97 1,51
Rosberg Wurz 1,68 2,47
Liuzzi Speed 2,05 1,95
Sutil Winkelhock 1,38 3,61
Sato Davidson 1,94 2,07
Minikommentit
-
juspa
- Jäsen
- Viestit: 3138
- Liittynyt: 10.09.2004, 22:27
-
Tuotto: +12.67 yks.
Palautus%: 100.15%
Panosten ka: 2.80 yks.
Vetoja: 2934
- Pisteitä: 980
- Paikkakunta: ylöjärvi
Minikommentit
-
Mungo
- Jäsen
- Viestit: 4418
- Liittynyt: 25.05.2003, 23:13
-
Tuotto: +59.91 yks.
Palautus%: 101.26%
Panosten ka: 3.65 yks.
Vetoja: 1305
- Pisteitä: 4112
Minikommentit
-
odds
- Jäsen
- Viestit: 2527
- Liittynyt: 13.11.2003, 12:37
-
Tuotto: +718.57 yks.
Palautus%: 102.40%
Panosten ka: 3.21 yks.
Vetoja: 9344
- Pisteitä: 4965
- Paikkakunta: Helsinki
Sitä ihmettelin, että kun Massan stoppi oli noin 2 sekunttia nopeampi kuin Alonson mutta Alonso silti tuli aikaisemmin toisenkin kerran varikolle. Olisiko ollut virhe ajanotossa tai omassa huomiokyvyssä..
Minikommentit
- Hese
- Jäsen
- Viestit: 4768
- Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
- Pisteitä: 2437
Minikommentit
-
tonobu
- Jäsen
- Viestit: 268
- Liittynyt: 07.11.2004, 13:02
- Pisteitä: 0
Minikommentit