Tänään on 29.03.2024, 13:29.

Prossia vai perusteluja ???

Yleiseen turisemiseen muustakin kuin pelaamisesta.
timo
Avatar
Jäsen
Viestit: 4773
Liittynyt: 14.01.2003, 14:56
Pisteitä: 3528
Paikkakunta: Out of space

Prossia vai perusteluja ???

Viesti Kirjoittaja timo »

Olen tässä foorumia lähes alusta asti seuranneena ja joskus kirjoittavana jäsenenä hiukan huolestunut tyylistä, joka tuntuu vain lisääntyvän.
Monilla osioilla annetaan otteluista vain prosentit, jotkut tosin pelivalintansa, mutta perustelut jätetään pois. En millään muotoa aliarvioi prossien arvoa pelivalintaa tehtäessä, mutta lukisin mielelläni perusteluja niiden takaa.
On mielestäni äärimmäisen helppoa napata vain softasta prossat ja kirjoittaa ne tänne. En väitä, että kaikki prossia heittelevät tekevät näin.Huomasin vertaillessani erään osion prossia, että ne olivat n.prosentin heitolla samat kuin esim. Neurodesignerin softassa. Ja nämä prossat sain tuosta softasta vääntelemättä muuttujia millään tavoin!!!

Olen itse seuraillut ulkomaisia foorumeja jo vuosia ja useilla foorumeilla ei edes siedetä pelkkien prossien ja perustelemattomien pelivalintojen kirjoittelua, vaan moderaattorit puuttuvat asiaan.
Ymmärrän, ettei kaikilla ole aikaa / halua / kykyä perustella omia valintojaan, mutta silloin minun mielestäni ne saisi jättääkin omalle koneelleen. Pelaaja, joka ottaa urheiluvedonlyönnin ammatikseen tai tosissaan sijoittaa siihen rahaa myös varaa sille riittävästi aikaa. Ellei kykene / viitsi perustella pelejään on aika lailla hakoteillä, sillä pelivalinnatkin ovat usein samalla tavoin sutaistuja mutuvalintoja perustuen mm. vain ja yksinomaan prossiin.
Toivon, ettei tämä "purkaukseni" johda allekirjoittaneen persoonaan tai vedonlyöntimenestykseen johtaviin kommentteihin, sillä en suinkaan halunnut tällä ketään loukata enkä muutoin aina ehdi pelivalintojani tänne laittaa, mutta jos laitan pyrin tekemäänn ne perusteltuina.

En tiedä mitäs muut ovat asiasta mieltä eli onko hyödyllisempää lukea perusteluja kuin prossia???

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Vuosi 2016 uudella systeemillä, tasapanoksin 10 yksikköä.
16.06.2016: 52-35, +70.60 yksikköä.

Minikommentit


MarkusM
Jäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 23.03.2003, 16:54

Tuotto: -109.66 yks.

Palautus%: 95.74%

Panosten ka: 14.63 yks.

Vetoja: 176

Pisteitä: 76
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja MarkusM »

Tätä asiaa olen itsekkin jo pitkään pohtinut ja vaihdellut omaa linjaani lajista ja päivästä riippuen.

Prossat ovat sinänsä paikallaan että tällähän lähes kaikki tuottavat prosentit koneellisesti ja pelaavat niiden mukaan. Mielestäni myös prosentit ovat paras tapa yksiselitteisesti ja yksinkertaisesti kertoa kuinka hyvä mikäkin kohde on.

Perusteluista ei tietenkään ole mitään haittaa mutta yleensä ainakin minulla perustelut tuntuvat menevät siihen samaan kaavaan tyyliin: "JoukkueA on hyvässä kunnossa koska.., JoukkueB:llä on loukkaantumisia.. jne." jotka tuskin herättävät kovin suurta luottamusta.

Itse en ainakaan toistaiseksi kirjoita kovin paljon perusteluita sillä MLB pelien ulkopuolella minulla ei riitä niin suurta kiinnostusta että jaksaisin kirjoitaa jokaisesta pelistä kovin monen rivin yhteenvetoa ja tietysti toinen syy on se että arvioin suurelta osin sarjoja(NFL,NCAA futis ja CFL) joihin muut eivät lähetä arvioita eikä usko että noiden pelien syvällisestä perusteluista olisi mitään hyötyä(Ainakin jos menestys jatkuu nykyisellä huonolla tasolla).

Sitten perustelut ja tarkempi keskustelu kohteesta on paikallaan jos eri vihjaajien prosentit menevät huomattavasti eri suuntiin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


comax
Jäsen
Viestit: 31
Liittynyt: 02.07.2003, 13:05
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja comax »

Tästä on tainnut olla keskustelua jo useampaankin kertaan, ei vaan haulla sattunut silmään yhtään topiccia.

Itselleni ainakin riittää prossat vallan mainiosti, omasta mielestäni perusteluilla helposti vääntyy mielikuva helposti "varmasti" voittavaksi vedoksi. Toki perusteluita on mukava lukea ja ne on aina plussaa, varsinkin jos prosenteissa on yleiseen linjaan selviä heittoja. Joku taisikin sanoa aikaisemmin että prosentit ovat jo aika selkeä kannanotto & mielipide ottelusta.

Prosenteista sen verran että jos joku ottaa suoraan omasta softasta täysin konearviot niin olisi kiva nähdä ainakin jonkin näköinen maininta asiasta. Itse kun omaa neurosoftaa väsään ja säädän sitä pikkuhiljaa toimivammaksi niin pystyis hieman vertailemaan.

Toivon myös että täällä ei ainakaan mentäisi siihen suuntaan että jokaisesta pelistä mistä porukka antaa prosentit ja omat pelinsä niin vaadittaisiin myös perustelut. Eli mieluummin prossat kuin ei mitään. :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Zenmaster
Jäsen
Viestit: 608
Liittynyt: 21.05.2003, 12:55
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Zenmaster »

Itse olen kyllä kylmän faktan kannalla ja pidän prosenteista. Jos huomaan, että jokin vihjaaja heittää voitollisia arvioita, on minulle lähes samantekevää kirjoittaako hän arvioidensa jatkeeksi perusteluja. Perustelut tuppaavat olemaan yleensä sellaista jaarittelua, etten niitä ainakaan minä jaksa lukea. Eri asia on perustelut tyyliin: Caloun ei pelaa tai kakkosveska on päivän matsissa kehissä.

Palautusprosentti ratkaisee, ei sepustukset joilla se saavutetaan. Itse olen laittanut omien viestieni allekirjoitukseen palautusprosentin, jota vihjeitäni pelaamalla olisi 'saavuttanut'. Hajonnan vietyä palautusprosentin pakkaselle en ole sitä päivittänyt. Mutta kenties jo piakkoin voisi lukemia päivittää.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

3.7.2005 (wanhoja)
vihjattu 137 (436)
palautus
108,7 % (102,7%)
palautus tasap.
105,0 % (102,4%)
profit 69,46 (81,3)

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 33

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Olen tehnyt itsekin samansuuntaisia huomioita. Aiemmin olisin ollut täysin kannallasi. Mutta nyt on mieli muuttunut oikeastaan aika paljonkin. Lieneekö syynä että koodasin omasta mielestäni paremman prossasoftan.

Kirjoitin aiheesta kohtalaisen napakan jutun tuonne lätkään -> viewtopic.php?p=11441#11441

Mutta pyöristetään särmiä hiukan.

Itse perustelin/yritin perustella vihjeitäni ainakin tän kauden alkuun asti, viime kaudella koneisto oli vain apuvälineenä. Mutta tosiasia on, että jos kone laskee prosentit peliin, on siihen aika hankala lähteä vääntämään tarinaa. Toki jos jotain loukkaantumisia on huomioituna arviossa, voi asiasta heittää sanan tai parikin että mitenkä paljon se ja se vaikuttaa. Koneellalasketut arviot on kuitenkin mun mielestä puolueettomammat kuin itsearvioidut lukemat. Tietysti asetuksista paljon riippuu tuo puolueettomuus.

Minä olen itse testannut ohjelmani toimivuuden muutaman vuoden otoksella ja olen siihen kohtalaisen tyytyväinen. Aikaa sen tekemiseen on mennyt aivan hiton kauan ja prosessi jatkuu kokoajan. Lisäksi olen seurannut sarjaa kohtalaisen paljon muutaman vuoden, joten aikaa on harrastukseen mennyt. Tämä pohjatyö ja otteluennakoiden lukeminen ja huomioiminen tuottaa juuri noita prosentteja joita minä sitten "orjallisesti" tottelen, en henkilökohtaisesti osaisi välttämättä sanoa mikä tekee prosenteiksi juuri ne 64.2 ja 35.8. Näin ollen ymmärrän miksi arvioita ei perustella mitenkään.

Lukijan kannalta tämä ei toki olekaan kovin hyvä asia. Jos tänne eksyy joku uusi petsari pusikoista, on hänen hankala lähteä seuraamaan ketään tiettyä vihjaajaa. Seurannat ovat toki sitä varten että nähdään kuka tekee tulosta ja kuka ei. Lisäksi kun seuraa palstaa kuten minä, osaa jo käyttäjätunnuksesta katsoa luenko/noteeraanko/pelaanko noita arvioita.

Mutta kuten tuolla lätkässä aiemmin kirjoitin: "Aina löytää kyllä perusteluja suuntaan tai toiseen jos niin haluaa jotain lisätä."

Eli halutessaan molemmille/kaikille vaihtoehdoille löytyy perusteluja jos niitä lähtee etsimään. Joten siinä mielessä tuosta perustelemisen tärkeydestä voi olla kumpaa mieltä tahtoo.

Ja tuosta että prossat ovat samansuuntaisia, en osaa muuta sanoa kuin että arviointimenetelmät voivat olla hyvinkin samanlaisia, täällä ja muilla foorumeilla ja faqeissa on esitetty samanlaisia arviointimenetelmiä, joten jos niitä moni käyttää, niin eipä sitä kovin suuria eroja voi löytyä. Se jos revitään prossia jostakin maksullisesta softasta ja laitetaan ne ominaan, niin sitä minä en näe hyväksyttäväksi.

Eiköhän tuossa ollut enimmät, kertokaa muutkin mielipiteitänne vapaasti.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 33

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Zenmaster kirjoitti:Palautusprosentti ratkaisee, ei sepustukset joilla se saavutetaan. Itse olen laittanut omien viestieni allekirjoitukseen palautusprosentin, jota vihjeitäni pelaamalla olisi 'saavuttanut'. Hajonnan vietyä palautusprosentin pakkaselle en ole sitä päivittänyt.
Varsin mielenkiintoinen lähestymistapa. Tällainen ei mun mielestä anna hyvää kuvaa vihjaajasta, jos palautusprosentin mennessä alle sadan, jätetään se päivittämättä.

Toivottavasti tuosta vaan puuttui hymiö.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Prossia vai perusteluja ???

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

viewtopic.php?t=2645&postdays=0&postorder=asc&start=15

EDIT: sama linkki kuin Berriellä
timo kirjoitti:Olen itse seuraillut ulkomaisia foorumeja jo vuosia ja useilla foorumeilla ei edes siedetä pelkkien prossien ja perustelemattomien pelivalintojen kirjoittelua, vaan moderaattorit puuttuvat asiaan.
Hah-hah!!! Mikä tuulipukumeininki! Ei ulkomailla ole yhtään varteenotettavaa, avointa foorumia, ja jos joku sellaisen löytää niin kuulisin siitä ilomielin. Niissä on meininki juuri tuonkaltainen...
timo kirjoitti: Ymmärrän, ettei kaikilla ole aikaa / halua / kykyä perustella omia valintojaan, mutta silloin minun mielestäni ne saisi jättääkin omalle koneelleen.
Ei näin. Mielestäni hyvä perustelu silloin tällöin riittää. Kaikkia valintoja ei ole järkevä perustella, mutta kun joskus perustelee, niin kaikki varmasti huomaavat, että kyllä tuo kaveri noista ehkä jotain tajuaa.
timo kirjoitti: Pelaaja, joka ottaa urheiluvedonlyönnin ammatikseen tai tosissaan sijoittaa siihen rahaa myös varaa sille riittävästi aikaa. Ellei kykene / viitsi perustella pelejään on aika lailla hakoteillä, sillä pelivalinnatkin ovat usein samalla tavoin sutaistuja mutuvalintoja perustuen mm. vain ja yksinomaan prossiin.
Hmm... Mielenkiintoinen yleistys, joka tosin on väärä. Jos joku ottaa hommat tosissaan ja tekee esim. arvioita 6h päivässä ja sitten laittaa ne tänne, niin tuskin enää siinä vaiheessa jaksaa alkaa jokaista kohdetta sanallisesti perustelemaan, kun kaikki oma tieto-taito on sisällytetty niihin prosentteihin. Esim. Malmuth tekee NHL:n puolella huimaa tulosta ja itse ainakin katson mieluusti täysipainoisesti tehtyjä arvioita. Ajattele jos esim. Malmuth perustelisi jokaisen NHL-vetonsa (Niitä on monta!), niin varmasti niiden tärkeimpien, eli prosenttien laatu mitä todennäköisemmin heikkenisi. Malmuthkin on jo muutamissa perusteluissaan osoittanut olevansa todellinen ammattilainen, joten jatkuvaa perustelua muiden vakuuttamiseksi ei tarvita.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Willy
Jäsen
Viestit: 603
Liittynyt: 08.05.2003, 16:35

Tuotto: +3.16 yks.

Palautus%: 103.33%

Panosten ka: 2.26 yks.

Vetoja: 42

Pisteitä: 57

Viesti Kirjoittaja Willy »

Minä ainakin olen hemmetin kiitollinen kaikille, jotka vaivautuvat tänne vähänkin säännöllisesti edes prosentteja laittamaan. Jokainen tehköön päätelmänsä kenen arvioille antaa minkäkin verran painoarvoa. Koska kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja ihmisillä toivottavasti on vähän muutakin elämää, on mielestäni kohtuutonta odottaa sanallisia arvioita. Mukavahan niitä on lukea, mutta niiden laittaminen tänne saattaa viedä paljonkin aikaa. Täällä on vihjaajia, jotka ovat jo kauan nähneet helvetisti vaivaa analyysien kehittämiseen ja hiomiseen, ja jakavat vastikkeetta täällä lopputulosta kaikille kiinnostuneille. Hatunnosto erityisesti heille.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Zenmaster
Jäsen
Viestit: 608
Liittynyt: 21.05.2003, 12:55
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Zenmaster »

Berrielle vaan sen verran kommenttina, että se hajonnalla selittely oli mielestäni = hymiö... :D

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

3.7.2005 (wanhoja)
vihjattu 137 (436)
palautus
108,7 % (102,7%)
palautus tasap.
105,0 % (102,4%)
profit 69,46 (81,3)

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 33

Viesti Kirjoittaja Berrie »

Hyvä. :D

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Olazabal
Jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 06.02.2003, 15:08
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja Olazabal »

Samaa mieltä olen kuin tämä yleinen linjakin tuntuu täällä olevan. Tosin prosenttien lisäksi jonkunlainen seuranta olisi mukava olla. Myös joku lyhyt kommentti sillointällöin on ihan piristävä.

Silloin kommentit ovat todella tarpeen jos ei ole esittää prosentteja. Eli jos viesti on vain "Jokerit-TPS 1 2,20 Centrebet" ilman prosentteja, niin sitten tarvitaan kyllä jotain muita perusteluja.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


soiro
Jäsen
Viestit: 1469
Liittynyt: 07.04.2003, 17:26

Tuotto: +1.93 yks.

Palautus%: 127.57%

Panosten ka: 1.00 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 528
Paikkakunta: 65.767 24.400

Viesti Kirjoittaja soiro »

Willy vei sanat suustani. Jos istutaan valmiiseen pöytään, ei kai voida vaatia kattavia perusteluja prosenttien seuraksi. Itsekin tällä palstalla jo tovin hengailleena tietää, kenen arviot ovat varmasti sielläpäin ilman perusteluja. Itse en aio enää alkaa julkaisemaan arvioita mihinkään sarjaan ennen kuin saan riittävästi aikaa ja arviot voitolliselle tasolle. Mielestäni hattuarvioiden julkaisu on ajanhukkaa ja joku saattaa vielä onnistua tuhoamaan niillä kassaansakin. Tähän ketjuun voisinkin liittää kiitokset, jotka on ollut tarkoitus postata jo pitempäänkin.

Jumalaisen suuret kiitokset JussiQ:lle hienoista ja tarkoista SM-liiga analyyseista. Hienoa työtä!

Jumalaiset kiitokset Malmuthille hyvistä ja (ainakin tähän asti :) ) voitollisista NHL arvioista. Samalla suurkiitokset Sharkielle ja kaikille muillekin, jotka jaksavat NHL analyysinsa tänne postata. Kelvollista työtä!

Suurta isommat kiitokset Neolle siitä, että jaksat kaivaa hienoja pelikohteita Enklannista päin. Samalla heilahtaa hatunnosto myös Shiirerille, Oliverille ja Portillolle.

Basic-kiitokset myös osoitteeseen WINORLOOSE, MarkusM, Lvi, Berrie, Tallipoika, Zenmaster, Epe ja monet muut palstan hengissäpitäjät.

Vaikka oma kassani romahti vuodentakaisiin lukemiin synkän syyskuun aikana, on matkalla oppinut jo kaikkea hyödyllistä. Koittakaahan jaksaa jatkaa samaan malliin. Itse hyödyntelen analyysejänne jatkossakin ihan täältä taustalta vaan. Olivatpa ne perustelujen kera tai ilman.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Nauroivat kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää.

Minikommentit


Oliver
Avatar
Jäsen
Viestit: 1330
Liittynyt: 14.01.2003, 12:22
Pisteitä: 263
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Oliver »

Toivon ns. perusteluja vain siinä tapauksessa, että arvio heittää yleisestä linjasta huomattavasti, tai jos käytössä on merkittävää lisätietoa kohteesta. Ei ole yhtään mitään pienintäkään järjen pisaran hivenen puolikkaan neljäsosaakaan järkeä heittää arvioiden perään 100 riviä tekstiä, että miten lukemat on saatu.

Se on kylläkin ihan toivottavaa, että jos laitetaan ei-lopullisia arvioita, niin siitä myös mainittaisiin. Täällä näkee aika usein, että kirjoittaja antaa ensin nipun prosentteja ja niiden alle vetonsa, joita ei sitten kuitenkaan ole vedetty arvioiden mukaan.

Prosenttiarvioita ei pidä sotkea konearvioihin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


timo
Avatar
Jäsen
Viestit: 4773
Liittynyt: 14.01.2003, 14:56
Pisteitä: 3528
Paikkakunta: Out of space

Re: Prossia vai perusteluja ???

Viesti Kirjoittaja timo »

JussiQ kirjoitti: Hah-hah!!! Mikä tuulipukumeininki! Ei ulkomailla ole yhtään varteenotettavaa, avointa foorumia, ja jos joku sellaisen löytää niin kuulisin siitä ilomielin. Niissä on meininki juuri tuonkaltainen...
JussiQ ... :roll: :roll: ... ethän kirjoittanut tuota sammakkoa tosissasi!!! :shock: :shock: Kuvitteletko todella, että tämä tai jokin muu foorumi voisi olla parempi kuin esikuvansa? Suomessa urheiluvedonlyöntihän on vasta lapsenkengissä, kun monissa maissa on lyöty vetoa laillisesti jo yli sata vuotta ja foorumeita on laidasta laitaan pilvin pimein!
Itse olen seuraillut foorumeita netin alkuajasta lähtien, pelaillut monille ulkomaisille bookereille lähes 20 vuotta ja asunut monessa "ulkomaassa".
Kommentoimatta millään tavoin kenellä on tuulipukumeininki, laitan alle muutaman foorumin n.150 foorumin valikoimasta, jotka on talletettu Suosikit-valikkooni. Kuten huomaat laitoin niitä laidasta laitaan, mutta ainakin Majorwagerissa ja PunterLoungessa, joissa kirjoittavat sellaiset vedonlyöntisuuruudet kuin mm. Zickler ja Stevo. Kaverit joiden vuotuinen budjetti on nollia täynnänsä ja jotka ovat kirjoittaneet / luennoineet vedonlyönnistä ja siihen liittyvistä teorioista.

Joten eiköhän pidetä vaan nämä tuulipukutermit vain koskemassa omaa maatamme...

Lisäksi haluan todeta, että edelleenkin kyse tästä perusteluista ja prossista ja siinä aloittamani keskustelun omat kantani eivät suinkaan tarkoita, että jollain tavalla aliarvioisin niitä, jotka vain antavat prossansa. Kaikki kunnia kaikille, jotka tänne jaksavat omia näkemyksiään laittaa : perustellen ja ilman. :D :D

http://www.majorwager.com/fusetalk/cate ... m?catid=44
http://pub112.ezboard.com/bpunterslounge
http://www.soccermamak.net/forums/index.php
http://www.everyedge.com/vb/index.php

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Vuosi 2016 uudella systeemillä, tasapanoksin 10 yksikköä.
16.06.2016: 52-35, +70.60 yksikköä.

Minikommentit


epe
Jäsen
Viestit: 1004
Liittynyt: 14.01.2003, 16:14
Pisteitä: 2
Paikkakunta: Heräilemässä

Re: Prossia vai perusteluja ???

Viesti Kirjoittaja epe »

timo kirjoitti:Olen tässä foorumia lähes alusta asti seuranneena ja joskus kirjoittavana jäsenenä hiukan huolestunut tyylistä, joka tuntuu vain lisääntyvän.
Monilla osioilla annetaan otteluista vain prosentit, jotkut tosin pelivalintansa, mutta perustelut jätetään pois. En millään muotoa aliarvioi prossien arvoa pelivalintaa tehtäessä, mutta lukisin mielelläni perusteluja niiden takaa.
On mielestäni äärimmäisen helppoa napata vain softasta prossat ja kirjoittaa ne tänne. En väitä, että kaikki prossia heittelevät tekevät näin.Huomasin vertaillessani erään osion prossia, että ne olivat n.prosentin heitolla samat kuin esim. Neurodesignerin softassa. Ja nämä prossat sain tuosta softasta vääntelemättä muuttujia millään tavoin!!!
Minäkin perinteinen sanallinen bullshitgeneraattori alan olla jo sitä mieltä että pelkät prosentit riittää :D Tietysti olisi mukava jos uudet tulijat ansaitsivat kannuksiaan jollakin tapaa... esim. seurantaa pitämällä niin näkisi vähän vihjeiden tasoa. Kaikkihan täällä perustaa kuitenkin vapaaehtoisuuteen ja eikä perusteluja tai seurantaa voi keneltäkään vaatia. Uudet tulijat voisivat tosissaankin ilmoitella vähän, että mistä ne luvut putkahtuvat, hatusta/valmisohjelmasta/omista softista.

Omat arvioni tulevat (niinkun suurin osa tietääkin) täysin omasta hatusta (hattu=näkemys :wink: ) toistaiseksi, periaatteessa itse muotoilen rajakertoimet joilla olen valmis pelaamaan... niinkun varmaan huomaatte niin team-newsit painottuvat liikaa arvioissa (kun ei saa sinne päähän painettua, että ei ne niin paljoa vaikuta), mutta mahdollisimman objektiivisesti olisi tarkoitus kohteita käsitellä. Myös kerroinvertailua käytän paljolti apuna joka paljastaa karkeat virheet helposti.
Olen itse seuraillut ulkomaisia foorumeja jo vuosia ja useilla foorumeilla ei edes siedetä pelkkien prossien ja perustelemattomien pelivalintojen kirjoittelua, vaan moderaattorit puuttuvat asiaan.
Ymmärrän, ettei kaikilla ole aikaa / halua / kykyä perustella omia valintojaan, mutta silloin minun mielestäni ne saisi jättääkin omalle koneelleen. Pelaaja, joka ottaa urheiluvedonlyönnin ammatikseen tai tosissaan sijoittaa siihen rahaa myös varaa sille riittävästi aikaa. Ellei kykene / viitsi perustella pelejään on aika lailla hakoteillä, sillä pelivalinnatkin ovat usein samalla tavoin sutaistuja mutuvalintoja perustuen mm. vain ja yksinomaan prossiin.
Toivon, ettei tämä "purkaukseni" johda allekirjoittaneen persoonaan tai vedonlyöntimenestykseen johtaviin kommentteihin, sillä en suinkaan halunnut tällä ketään loukata enkä muutoin aina ehdi pelivalintojani tänne laittaa, mutta jos laitan pyrin tekemäänn ne perusteltuina
.

Mä en ole kyllä tällaista ilmiötä vielä havainnut :? Tosin harvassa paikassa on kyllä prosentteja esillä, mutta yleisesti ulkomaisilla foorumeilla keskitytään huomattavasti enemmän paskanjauhantaan ja muiden turhien viestien lähettelyyn.

YHTEENVETONA:

Oma mielipide asiasta on, että jokainen tavalla, MUTTA olisi todella mukavaa jos etenkin uudet kirjoittelijat vähän pohjustaisivat pitämällä seurantaa esimerkiksi. Kovin syvällisiä analyysejä ei ole mielestäni järkevää tehdä jos ei ole mitään pohjaa niille... turhaa analysoida ottelutuloksia pelkästään tuloksien perusteella, jokaisella on silmät päässään ja taustatietoja kaivaessaan ainakin nämä faktat pitäisi käydä poimimassa. Enemmänkin voisi painottaa analyyseissä/sepostuksissa :lol: sellaisiin asioihin mitkä ei välttämättä käy viimeisistä tuloksista ilmi tai jotakin mielenkiintoisia tai tärkeitä faktoja. Monet pelaavat kuitenkin pelkästään tuloksien perusteella, joten siinä olisi se lisäarvo mitä voisi tuoda tänne... Esim. Neo tuo hyvin laukaisutilastonsa esille, jotka antavat tuloksia enemmän tietoja pelin kulusta.

Omasta puolestanikin kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille... etenkin "vakkareille"!! Useampi mummonmarkka tullut teidän vihjeillänne voitettua... nyt on alkanut jo harmittamaan, että tuli jätettyä lätkä kokonaan pois... pitäis alkaa pelaamaan teidän vihjeillä pelkästään ... tyypit tekee aivan tolkutonta tiliä lätkäpuolella :D ... vaihtakaa lajia :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Mamba
Jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: 11.03.2003, 17:18

Tuotto: +19.96 yks.

Palautus%: 102.00%

Panosten ka: 5.91 yks.

Vetoja: 169

Pisteitä: 208
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Mä väitän, että lähes kaikki ammattivedonlyöjät ovat todennäköisyyslaskennan ja tilastomatematiikan asiantuntijoita tai sitten he ostavat/kopsaavat arviot joltakulta joka on. Pitkässä juoksussa voitollisessa vedonlyönnissä on kertakaikkiaan välttämätöntä tehdä todennäköisyysarvioita, jotka ovat buukkereita tarkempia. Prosenttiarviot on se paras konsti esittää todennäköisyysarvioita.

Vai mitä mieltäolette näistä ulkomaisten keskustelupalstojen todennäköisyysarvioista?

I think Celtics wins.
Kiev has no chance against Arsenal.
Muutenkin olen jonkin aikaa seurannut joitain ulkomaisia palstoja, ja ihmetellyt niiden todella heikkoja tasoa sekä kirjoittajien täydellistä itsekritiikin ja omien kommenttien suodattamisen puutetta.

Nimenomaan se tärkein asia joka tekee tästä palstasta useimpia ulkomaisia palstoja parempitasoisen on prosenttiarviot, joita muualla ei juuri näe. Hyvällä matemaattisella mallilla ja kohdallaan olevilla voimaluvuilla tehdyt prosenttiarviot pitkän aikavälin palautusprosentin kanssa kertovat usein enemmän kuin tuhat sanaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Willy
Jäsen
Viestit: 603
Liittynyt: 08.05.2003, 16:35

Tuotto: +3.16 yks.

Palautus%: 103.33%

Panosten ka: 2.26 yks.

Vetoja: 42

Pisteitä: 57

Viesti Kirjoittaja Willy »

Oletko Timo tosissasi??? Itsekin olen noita suosittuja jenkkifoorumeja jonkun verran seurannut, ja oma kokemukseni on, että tuskin 10 %:ia siellä kirjoittavista edes tietää mikä on odotusarvo puhumattakaan, että tietäisivät, että menestyksekkäässä vedonlyönnissä keskeisessä osassa ovat prosentit. Toivottavasti eivät tule tietämäänkään. Uskallan väittää, että täällä on prosentuaalisesti huomattavasti suurempi määrä vihjaajia ja pelaajia, jotka tekevät tulosta puhumattakaan esim kassan kaksinkertaisemisesta vuodessa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Prossia vai perusteluja ???

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

timo kirjoitti: JussiQ ... ... ethän kirjoittanut tuota sammakkoa tosissasi!!!
Myönnän että kirjoitin kärjistetysti, mutta tosissani.
timo kirjoitti: Kuvitteletko todella, että tämä tai jokin muu foorumi voisi olla parempi kuin esikuvansa?
Foorumihan perustuu sinne kirjoittavista ihmisistä, ja voihan jollain palstoilla olla pitkä perinne, mutta se ei välttämättä takaa mitään. Voisin väittää melko huoletta, että täältä Ylikertoimen "pienestä" porukasta löytyy varmasti enemmän järkeviä pelureita, kun esim. Everyedgestä yhteensä!! Seuraan itsekin Everyedgen ja Majorwagerin kirjoituksia, ja tottakai sieltä löytyy muutamia huippukavereita jotka tekevät hienoa tulosta (esim. Joe C). Mutta mielestäni jo peruskäsitteissä on siellä porukoilla puutteita. Suurin osa siellä kirjoittavista eivät ymmärä kertoimia, vaan pelaavat voittajaa, ja panostuskin taitaa olla tasa-sellaista. Mielestäni tuo on yksi "tuulipukupelaajan" tunnusmerkki, ja näin ollen voin mielestäni kutsua myös heidän foorumeitaan sellaisiksi, vaikka sielläkin toki järkipelureitakin on, kuten mainittua. Vertailun vuoksi jos katsotaan Ylikertoimen kirjoittajakuntaa, niin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kaikki ymmärtävät voitollisen pelaamisen idean, eikä siihen tosiaankaan kuulu varman voittajan etsiminen.

Ylläoleva koski siis Everyedgen ja Majorwagerin jääkiekko- ja yleistä- keskustelua. Toki muissa osiosta voi löytyä jotain huippuvihjaajia, mutta niitä en ole seurannut. Puntersloungea en ole myöskään seurannut, joten siitä en osaa sanoa mitään.

timo kirjoitti: Suomessa urheiluvedonlyöntihän on vasta lapsenkengissä, kun monissa maissa on lyöty vetoa laillisesti jo yli sata vuotta ja foorumeita on laidasta laitaan pilvin pimein!
Määrä ei korvaa laatua!!
timo kirjoitti: Kuten huomaat laitoin niitä laidasta laitaan, mutta ainakin Majorwagerissa ja PunterLoungessa, joissa kirjoittavat sellaiset vedonlyöntisuuruudet kuin mm. Zickler ja Stevo. Kaverit joiden vuotuinen budjetti on nollia täynnänsä ja jotka ovat kirjoittaneet / luennoineet vedonlyönnistä ja siihen liittyvistä teorioista.
No se on hyvä jos asiantuntijoita löytyy, mutta koska yleinen taso on noissa paikoissa sen verran sekava, niin tuollaisia hyviä vihjaajia on vaikea löytää. En tosin ymmärrä mitä nollien määrällä on merkitystä.

EDIT: Willy ja Mamba ehtivätkin jo puhumaan samasta asiasta, joten jutustani saattaa löytyä pientä toistoa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


shiirer
Avatar
Jäsen
Viestit: 789
Liittynyt: 14.01.2003, 11:29

Tuotto: +10.34 yks.

Palautus%: 101.08%

Panosten ka: 4.31 yks.

Vetoja: 221

Pisteitä: 215
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja shiirer »

Samoilla linjoilla.

Prosenttiarviovihje riittää itselle tosi hyvin, kunhan sen vaan on kirjoittanut semmoinen joka hommaan on paneutunut ja osoittanut foorumilla pystyvänäsä tekemään +merkkistä toimintaa. KIITOS SIITÄ HEILLE!

Yksinkertaisesti ajan käytöstähän tämä aika pitkälle on kiinni ja on todella paljon parempi kun pelimiehet joilla heittää kiiressä prosentit kehiin sen kummin kommentoimatta, kun toinen vaihtoehto ettei ennätä kirjoittaa mitään.
Itse aina jotain yritän perustellakin, mutta joskus kun aikaa ei ole niin laitan vaan pelit/prosentit. Ja ainahan sitten voi kysellä syitä, jos prosentit poikkeaa omista prosentteista.

Toki tietysti jos vihjaa jotain eksoottista Panaman pääsarjan kaukalapallo peliä, niin silloin muutama kommentti on paikallaan, vaikka kirjoittajalla jo "katu-uskottavuuta" foorumilla olisikin.

Mutta myös keskustelua pitää olla ja ihan paskanjauhantaakin pitää olla seassa, koska aika tylsäähän se on katsella pelkkiä numeroita keskustelufoorumilla.

Eli yksinkertaisesti mielummin luen esim Jussin %arviot SM-liigaan kuin NM "Avasin äsken tilin Unibetille" perustellun vihjeen.
On tietysti hyviä ulkomaalaisia Foorumejakin, mutta kyllä tämä on kuitenkin korkealla niihin verrattuna.
Ja kyllä mielestäni matematiikka kuuluu vedonlyöntiin.

Eli prosenttia vai perusteluja? Molempia, kiitos.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut shiirer, 05.11.2003, 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vanhemmat seurannat: viewtopic.php?f=8&t=18

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3188
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Neo »

Willy kirjoitti:Oletko Timo tosissasi??? Itsekin olen noita suosittuja jenkkifoorumeja jonkun verran seurannut, ja oma kokemukseni on, että tuskin 10 %:ia siellä kirjoittavista edes tietää mikä on odotusarvo puhumattakaan, että tietäisivät, että menestyksekkäässä vedonlyönnissä keskeisessä osassa ovat prosentit. Toivottavasti eivät tule tietämäänkään. Uskallan väittää, että täällä on prosentuaalisesti huomattavasti suurempi määrä vihjaajia ja pelaajia, jotka tekevät tulosta puhumattakaan esim kassan kaksinkertaisemisesta vuodessa.
Tuo on hyvin totta. Tuntuu että karkeasti ottaen:
- Suurin osa vihjeistä koskee vain suosikkeja, ja perustelut ovat luokkaa "New Jerseyn saldo Atlantaa vastaan 5 vuoden ajalta on 8-1-1, joten he voittavat tänään ihan varmasti". Tai vastaavia. "Päivän pankki on ManU, koska ne ovat kovia kotonaan". Siis mitä vittua :roll:
- Tämän jälkeen iso könttä on periaatteessa ihan ok vihjeitä jopa perusteluin, mutta koska kukaan ei ole kuullut termistä ylikerroin niin vihjataan tyyliin "Sunderland on pelannut viime aikoina hyvin, joten se voittanee Gillinghamin". Käytännössä sama vaikka kerroin olisi 1,60 tai 2,50.
- Ja sitten murto-osa on oikeasti hyviä vihjeitä, joko
a) perustuen omaan prosenttiarvioon + tähän päälle perustelut tai
b) hyvää tietoa tyyliin "paikallisradiossa kerrottiin tänään...." tai "juttelin yhden tutun kanssa joka tuntee pelaajan x, ja hän sanoi..."
(edit: ettei kukaan nyt sekoita - tällä tarkoitin noita jenkkifoorumeita ja muita ulkomaalaisia).

Yleisesti ottaen tämän foorumin laatu kestää mielestäni vertailua oikein hyvin mihin tahansa ulkomaiseen. Muita kotimaisia, johon verrata, ei taida edes olla.


Itse pyrin aina perustelemaan pelivalintani, ja ennen en ole koneen avulla systemaattisesti edes prosentteja laskenutkaan. Lähinnä karkean tason omien laskujen + muiden arvioiden antaman suunnan perusteella teen pelivalinnan - jos taustatiedot (laukaisutilastot, kunto jne) tukevat. Nyt kun olen saanut lottokoneen toimintakuntoon niin alan itse julkaisemaan sen antamia prosentteja myös täällä, mutta pyrin ainakin jollain tasolla myös perustelemaan valintani. En itse ainakaan koskaan vetäisi silmät kiinni vain koneen antamaa ylikerrointa jos muu taustatieto ei sitä tue. Ja toiseksi tykkään kirjoitella niin ei noiden perusteluiden naputtelu itselleni teetä mitään suurta tuskaa. Aina tietysti mukava jos muutkin niitä kirjoittelevat :wink:

Yleisesti ottaen täällä foorumilla on ihan hyvä henki, turha vittuilu ja paskanjauhaminen on poissa ja hyviä vihjeitä/prosentteja kirjoitellaan. Kiitokset kaikille niille jotka sitä jaksavat tehdä, jokainen varmaan tuntee hiljaa sisimmässään oman panoksensa tähän yhteisöön :) Enemmänkin tavaraa tietysti voisi olla kun rekisteröityneitä on noin hurjat määrät suhteessa aktiivisiin kirjoittelijoihin.

Edit: vielä hieman jatkoa - liittyen topicin aloittajan viestiin: olen samaa mieltä että pelkkien prosenttien julkaisu ei hirveästi lämmitä mieltä, mutta on sekin parempi kuin ei mitään. Ennemmin katselen pelkkiä copy-paste-prosentteja kuin tyhjää taulua, koska noita prosentteja on aina mukava sitten verrata omiin arvioihin. Ja kaikki eivät välttämättä ole synnynnäisiä runoilijoita, joten perusteluiden naputtelu voi tuntua toisista liian työläältä. Jokainen vihjatkoon tyylillään.

T: Neo

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Suomen paras opas kryptovaluutoista bitcoinkeskus.com | På Svenska bitcoincenter.se | På Norsk bitcoinsentralen.no | In English aboutbitcoin.io |

Minikommentit


Xavi
Jäsen
Viestit: 3359
Liittynyt: 14.01.2003, 19:34

Tuotto: +9.21 yks.

Palautus%: 101.49%

Panosten ka: 2.18 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 217
Paikkakunta: Telakalla

Viesti Kirjoittaja Xavi »

Pitäähän munkin vanhana hihasta ravistajana tuoda oma näkemykseni tähän keskusteluun...
Mä väitän, että lähes kaikki ammattivedonlyöjät ovat todennäköisyyslaskennan ja tilastomatematiikan asiantuntijoita tai sitten he ostavat/kopsaavat arviot joltakulta joka on.
Vaikka mä en ammattilainen (vielä) olekaan, niin osa maamme rajojen ulkopuolella vaikuttavista kavereista, joille mä SM-liiga arvioitani annan tekee kyllä tätä ihan työkseen ja myös he arvioivat pelejä ilman matemaattista mallinnusta. Itse olenkin sillä kannalla, että tilastoihin perustuva mallinnus on luotettavin tapa saada ainoastaan karkeat prosentit, koska ottelukohtaisia muuttujia on niin paljon (ja niiden merkitys vaihtelee joukkueen mukaan), että tilastot eivät tällaisissa tapauksissa pysty kertomaan absoluuttista totuutta.

Joka tapauksessa prosenttiarvio + tasaisesti päivitettävä seuranta ovat täysin riittävä yhdistelmä, koska prosenttiarvio kertoo tarkasti kyseisen kirjoittajan mielipiteen ottelusta. Kuten aiemmin on jo todettu, eriäviä mielipiteitä olisi kyllä hyvä perustella, koska samalla saattaa ilmetä joitakin asioita, joita muut eivät välttämättä ole ottaneet huomioon.

Ja mitä vertailuun Suomi - Muu maailma tulee, niin kylmä fakta on, että suomalaiset ovat matemaattisesti erittäin lahjakasta porukkaa ja se on varmasti yksi syy siihen, miksi matemaattinen mallinnus on paljon yleisempää ja laadukkaampaa täällä kuin muualla. Ja jos katsotaan vaikka ESBC:n tulosta muutaman vuoden takaa, niin kyllähän se vertaistaan hakee. Ja milläköhän tavalla se on tehty, matematiikkaa hyväksikäyttämällä... Rajansa kuitenkin kaikella. Itse nimittäin arvelen, että kyseisen firman viime kaudella kokema alamäki johtui yksinkertaisesti siitä, että he yrittivät luoda täysin automatisoidun järjestelmän otteluiden arvioimiseen ja unohtivat inhimillisen aspektin kokonaan. Kone voi tehdä pohjatyön, mutta kyllä jonkun sarjaa erittäin hyvin tuntevan ihmisen täytyy viimeistellä arviot.


PS. Mä en ole vieläkään keksinyt, miten tohon "lainauksen" tilalle saa lainatun henkilön nimen. Auttakaa nyt miestä mäessä... :(

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Ei taidolla vaan tuurilla... ja todennäköisyyksillä

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3188
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Neo »

Xavi kirjoitti:PS. Mä en ole vieläkään keksinyt, miten tohon "lainauksen" tilalle saa lainatun henkilön nimen. Auttakaa nyt miestä mäessä... :(
Ai näin? :P

Klikkaa suoraan "quote" -nappia siitä viestistä jonka haluat lainata, tai sitten pane tagit:

{quote="Xavi"}
Xavilta lainattua
{/quote}

(korvaa luonnollisesti nuo tagit hakasuluiksi)

-Neo

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Xavi
Jäsen
Viestit: 3359
Liittynyt: 14.01.2003, 19:34

Tuotto: +9.21 yks.

Palautus%: 101.49%

Panosten ka: 2.18 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 217
Paikkakunta: Telakalla

Viesti Kirjoittaja Xavi »

Danke schön. Helppoa kuin heinänteko. Luulisin...

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Ei taidolla vaan tuurilla... ja todennäköisyyksillä

Minikommentit


epe
Jäsen
Viestit: 1004
Liittynyt: 14.01.2003, 16:14
Pisteitä: 2
Paikkakunta: Heräilemässä

Viesti Kirjoittaja epe »

Xavi kirjoitti:Pitäähän munkin vanhana hihasta ravistajana tuoda oma näkemykseni tähän keskusteluun...
Mä väitän, että lähes kaikki ammattivedonlyöjät ovat todennäköisyyslaskennan ja tilastomatematiikan asiantuntijoita tai sitten he ostavat/kopsaavat arviot joltakulta joka on.
Vaikka mä en ammattilainen (vielä) olekaan, niin osa maamme rajojen ulkopuolella vaikuttavista kavereista, joille mä SM-liiga arvioitani annan tekee kyllä tätä ihan työkseen ja myös he arvioivat pelejä ilman matemaattista mallinnusta. Itse olenkin sillä kannalla, että tilastoihin perustuva mallinnus on luotettavin tapa saada ainoastaan karkeat prosentit, koska ottelukohtaisia muuttujia on niin paljon (ja niiden merkitys vaihtelee joukkueen mukaan), että tilastot eivät tällaisissa tapauksissa pysty kertomaan absoluuttista totuutta.

Mä oon oikeastaan hatustavedettynä aika paljolti samoilla linjoilla!! Pelkillä "kylmillä" arvioilla ollaan varmasti keskimäärin enemmän oikeassa, mutta enemmän omia näkemyksiä painottaen mahdollisuus joko AIVAN ÄLYTTÖMÄÄN tiliin tai siis mennä päin honkia totaalisesti (kuten itse tämän vuoden Veikkausliigassa). Mäkin oon kyllä ajatellut siirtyä tuonne prosentti"pellejen" puolelle :wink: :wink: (katotaan montako tappouhkausta tulee PMänä)... ei vaan ajattelin ottaa todnäkarviot käyttöön kunhan aika antaisi hieman periksi. Katsellaan sitten mikä kannattaa ottaa tn-arvioiden ja omien näkemysten optimaaliseksi suhteeksi.

Neo kirjoitti: En itse ainakaan koskaan vetäisi silmät kiinni vain koneen antamaa ylikerrointa jos muu taustatieto ei sitä tue. Ja toiseksi tykkään kirjoitella niin ei noiden perusteluiden naputtelu itselleni teetä mitään suurta tuskaa. Aina tietysti mukava jos muutkin niitä kirjoittelevat
Minunkaan mielestä paskanjauhannasta kohteista ei ole mitään vastenmielestä, päinvastoin kun kirjoitat asiat tänne niin selkiytyy näkemys paremmin... ja fiksut ihmiset ovat sanoneet, että kun kirjoittaa juttuja ylös niin muistaa paremmin ja kykynee vastaanottamaan uutta tietoa (puhuuvat varmaan omasta puolestaan). :shock:

Tietysti olisi mukavampaa ja motivoivampaa jos monet ihmiset kirjoittelisivat enemmänkin, mutta aika on vaan sellainen pahuksen rajoittava tekijä... pitäisi vissiin siirtyä täysammattilaisuuteen :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Mamba
Jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: 11.03.2003, 17:18

Tuotto: +19.96 yks.

Palautus%: 102.00%

Panosten ka: 5.91 yks.

Vetoja: 169

Pisteitä: 208
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Mamba »

Xavi kirjoitti:Pitäähän munkin vanhana hihasta ravistajana tuoda oma näkemykseni tähän keskusteluun...
Mä väitän, että lähes kaikki ammattivedonlyöjät ovat todennäköisyyslaskennan ja tilastomatematiikan asiantuntijoita tai sitten he ostavat/kopsaavat arviot joltakulta joka on.
Vaikka mä en ammattilainen (vielä) olekaan, niin osa maamme rajojen ulkopuolella vaikuttavista kavereista, joille mä SM-liiga arvioitani annan tekee kyllä tätä ihan työkseen ja myös he arvioivat pelejä ilman matemaattista mallinnusta. Itse olenkin sillä kannalla, että tilastoihin perustuva mallinnus on luotettavin tapa saada ainoastaan karkeat prosentit, koska ottelukohtaisia muuttujia on niin paljon (ja niiden merkitys vaihtelee joukkueen mukaan), että tilastot eivät tällaisissa tapauksissa pysty kertomaan absoluuttista totuutta.
:(
No, ehkä mä yleistin vähän liikaa. Varmaan pelkällä lajituntemuksellakin pystyy voitolliseen pelaamiseen, mutta kyllä se vaatii lisäksi myös hemmetin hyvää korvien välistä todennäköisyyksien arviointikykyä.

Otetaanpa päinvastaisena esimerkkinä Xavin ulkomaisille kavereille ehkä Suomen paras jääkiekkotietäjä Pentti Lindegren. Mies joka tietää jääkiekosta kaiken tarpeellisen ja tarpeettoman. Lindegren teki edesmenneellä Sport FM-kanavalla analyysejään tulevista NHL- ja Elitserien peleistä. Mun mielestä Linkun ottelu-analyysit olivat pääasiassa tosi hyviä ja ammattitaidolla tehtyjä. Mutta sen sijaan Lindegren ei tajunnut yhtään mitään todennäköisyyksien arvioinnista eikä odotusarvoista yms. Linkun vetovihjeet meni suunnilleen kaavalla:

- Pelataan ykköstä jos kotijoukkue on selvä suosikki.
- Pelataan ristiä jos vastakkain on tasaiset joukkueet.
- Pelataan kakkosta jos vierasjoukkue on selvä suosikki.
- Lopuksi tarkistetaan kertoimet.

Eli vaikka olisi kuinka hyvä lajituntemus tahansa ei se takaa sitä, että pystyisi pelaamaan pitkässä juoksussa voitollisesti. Mä vaan koitan sanoa, että mitä enemmän tajuaa todennäköisyyslaskennasta/arvioinnista, sitä paremmat edellytykset ainakin on pistää buukkereita polvilleen.

Eihän konearvioilla eikä millään arvioilla voida absoluuttisiin todennäköisyyksiin päästä. Konearviot on usein huonompia silloin kun joukkueiden voimasuhteissa tapahtuu nopeita muutoksia(loukkaantumiset tai kakkosmaalivahtien käyttö), mutta kyllä pelkillä konearviolla ja tilastoilla voi voittoa tehdä. Mäkään en paljon NHL:ää seuraa, mutta silti olen ihan puhtailla konearviollani päässyt melkein Malmuthin lukemille.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin