Tänään on 29.03.2024, 09:42.

Jääkiekko / salibandy -laskin

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Kirjaan laskimen uusimman version aina tämän ketjun ensimmäiseen (=tähän) viestiin.

Viimeisin versio: päivitetty 30.08.2011 klo 00.36
Maenalatoy_hfb_v1.0 DL-linkki: (päivitettävänä)

Aiemmat versiot:
Maenalatoy_hfb_ou_beta2 DL-linkki: (päivitettävänä)

Tarvittava salasana on kaikissa versioissa: ylikerroin.com

Nykyinen versio on siis ensimmäinen täys-versio v1.0.

Nykyinen työvaihe: jatkan versiossa 1.0 aloitetun käyttöohjeen kirjoittamista, sujuu valitulla kielellä jokseenkin hitaasti. :roll:

Vastailen mielelläni mahdollisiin kysymyksiin. :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut S.Mäenala, 18.11.2011, 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“There are two kinds of forecasters: those who don’t know, and those who don’t know they don’t know.”
(J K Galbraith)

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Versio 1.0 julkaistu. :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Eugene -versio

Tämä on siis makrojen käyttöön perustuva versio, jossa jokin haluttu pelivalinta voidaan helposti kirjata erilliseen "Bets" taulukkoon tähän tapaan:

Kuva

Makro kirjaa kaikki tässä näkyvät seitsemäntoista tietoa yhdellä klikkauksella. Bookerin kerroin on annettava syöttötietona omassa solussaan. Muut tiedot haetaan makron toimesta.
Haluttu peli valitaan klikkaamalla sen kerroinrajaa laskimessa.
Esim.
Haluat viedä taulukkoon kuvan mukaisen Nashville over 3.25 pelin:
1. Kirjoita bookerin tarjoama kerroin (3.05) soluun AG5
2. Klikkaa pelin rajakerrointa (2.942) ja paina "Copy selection"

Makro vie myös Kelly -laskimen tarvitsemat tiedot automaattisesti sivulle "Odds 2".

DL-linkki: (päivitettävänä)
Pw: ylikerroin.com

Makrojen sallimista ja tietoturvaa koskeviin kysymyksiin vastaan tarvittaessa parhaani mukaan. Näistä tosin on foorumilla jo aiemminkin ollut puhetta.
Jos et allekirjoittaneeseen luota, jätä tämä laskinversio kokeilematta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut S.Mäenala, 18.11.2011, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“There are two kinds of forecasters: those who don’t know, and those who don’t know they don’t know.”
(J K Galbraith)

Minikommentit


Eugene
Jäsen
Viestit: 409
Liittynyt: 11.08.2010, 09:09

Tuotto: +68.38 yks.

Palautus%: 105.07%

Panosten ka: 3.61 yks.

Vetoja: 373

Pisteitä: 60
Paikkakunta: Suomi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja Eugene »

tää on mahtava! Kiitos!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Pontus
Avatar
Jäsen
Viestit: 1271
Liittynyt: 26.01.2006, 22:51

Tuotto: -13.18 yks.

Palautus%: 83.52%

Panosten ka: 4.44 yks.

Vetoja: 18

Pisteitä: 52

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hienolta näyttää. Nyt kun NHL kausi koht alkaa, niin nuo team totalssit näyttäisivät olevan 60 minuutin mukaan.
Aika monella bookkerilla ne ovat ja+rl. Jolloin esim. 2,5 under veto voi kosahtaa vasta rankkari laukausilla. Itsellä oli siihen jonkinlaine viritys, ei kauhean hyvä. Sama tietysti muissakin team totalsseissa ja U5 vedsta tulee push jos peli on 2-2 60min jälkeen.
Vai onko siinä sellainen, mutta puusilmä ei sitä löydä.
Lopuksi iso kiitos, kun joku jaksaa tällaisia tehdä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

seuranta
Päivitetty 7.11.10

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Pontus kirjoitti:Hienolta näyttää. Nyt kun NHL kausi koht alkaa, niin nuo team totalssit näyttäisivät olevan 60 minuutin mukaan.
Aika monella bookkerilla ne ovat ja+rl. Jolloin esim. 2,5 under veto voi kosahtaa vasta rankkari laukausilla. Itsellä oli siihen jonkinlaine viritys, ei kauhean hyvä. Sama tietysti muissakin team totalsseissa ja U5 vedsta tulee push jos peli on 2-2 60min jälkeen.
Vai onko siinä sellainen, mutta puusilmä ei sitä löydä.
Lopuksi iso kiitos, kun joku jaksaa tällaisia tehdä.
Ole hyvä Pontus!
Et ole yhtään puusilmä. Laskimessa ei Team totalseissa nyt ole ja+rl -vaihtoehtoa valittavissa. Se löytyy vain Totalseihin ja Moneylineen. Mutta jos sille tarvetta on niin pitää sitten laitella sekin mukaan. En usko että tuo kovin isoja koodauksia aiheuttaa.

Aikatauluista en uskalla mitään sanoa. On vähän turhan monta projektia nyt käynnissä. Pitkään olen jo miettinyt mistä ne mulle liksankin maksaa... :oops:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

Hyvää työtä S.Mäenalalta, mutta tuon tässä nyt esille yhden seikan tuosta jääkiekkolaskimesta. Betsaari kyseli minulta mistä syystä minun oma arvioni suosikin tasoitusvoitosta erosi S.Mäenalan laskurin arviosta, vaikka molemmissa on sama 1x2- ja totals lähtöarvio.

Syyhän on siinä että S.Mäenalan laskuri laskee suoraan Poissonilla kaikki tulosvaihtoehdot, eikä tee niihin mitään ylimääräisiä korjauksia muuta kuin tasapelin osalta (tosin en tarkkaan tuota laskentatapaa tutkinut, mutta ainakaan maalieroihin ei tehdä korjauksia). Jääkiekon erityispiirteisiin kuuluu kuitenkin se, etteivät eri voittojen maalierot noudata suoraan Poissonin jakaumaa. Näin ollen mm. tasan maalin voitosta tulee siirtää todennäköisyyksiä muihin maalieron voittoihin.

Esim. S.Mäenalan laskuri antaa esimerkkiotteluun Brynäs - Djurgården 2 +1,5 arvioksi 56,7%, mikä onkin tarkalleen oikein Poissonilla laskettuna. Poisson ei kuitenkaan tiedä että yhden maalin/kahden maalin takaa-ajoasemissa altavastaaja ottaa maalivahdin pois maaliltaan. Oman arvioni mukaan +1,5 on tässä tapauksessa noin 55%. Tuo ei toki ole mikään eksakti luku, koska jokainen tekee omat tutkimuksensa ja sen pohjalta päätyy parhaaksi näkemäänsä korjauskertoimeen.

Toin tämän nyt esiin, kun asiasta minulle ihmeteltiin ja totean vain että noin suuret virheet laskurissa voivat tulla kalliiksi. :)

Joten jos jossain vaiheessa teet uusia päivityksiä lätkälaskuriin, niin kannattaa tutkia lätkäotteluiden eri maalieroja suhteessa Poissonin antamiin arvioihin. Dataahan tuohon löytyy kyllä tarpeeksi :)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

JussiQ kirjoitti:Hyvää työtä S.Mäenalalta, mutta tuon tässä nyt esille yhden seikan tuosta jääkiekkolaskimesta. Betsaari kyseli minulta mistä syystä minun oma arvioni suosikin tasoitusvoitosta erosi S.Mäenalan laskurin arviosta, vaikka molemmissa on sama 1x2- ja totals lähtöarvio.

Syyhän on siinä että S.Mäenalan laskuri laskee suoraan Poissonilla kaikki tulosvaihtoehdot, eikä tee niihin mitään ylimääräisiä korjauksia muuta kuin tasapelin osalta (tosin en tarkkaan tuota laskentatapaa tutkinut, mutta ainakaan maalieroihin ei tehdä korjauksia). Jääkiekon erityispiirteisiin kuuluu kuitenkin se, etteivät eri voittojen maalierot noudata suoraan Poissonin jakaumaa. Näin ollen mm. tasan maalin voitosta tulee siirtää todennäköisyyksiä muihin maalieron voittoihin.
Tätä asiaa on puitu tuolla taustalla jo muutama päivä... mutta selvisipä minullekin viimein mistä kenkä puristaa!

JussiQ siis esittää että jääkiekossa hänen havaintojensa mukaan maalivahdin poisotto ottelun loppuhetkillä tilanteessa, jossa joukkue on maalin ('tai kaksi') häviöllä vähentää johdossa olevan joukkueen voittomahdollisuuksia selvästi.
JussiQ kehottaa ystävällisesti allekirjoittanutta tutustumaan jääkiekon tilastoihin ja ottamaan asian seuraavassa versiossa huomioon.

Mutta, niinkuin Jussikin itse toteaa:
JussiQ kirjoitti:Tuo ei toki ole mikään eksakti luku, koska jokainen tekee omat tutkimuksensa ja sen pohjalta päätyy parhaaksi näkemäänsä korjauskertoimeen.
Mihin tälläisen spekulatiivisen aineksen mukaanotto Maenalatoyn kaltaisiin universaali-laskimiin sitten johtaisi?
- Se johtaisi tilanteeseen, jossa eri laskimilla saataisiin hyvin erilaisia todennäköisyyslukemia aina sen mukaan mitä 'lisukkeita' kukin laskimen tekijä on omaan laskimeensa tunkenut (juuri niinkuin Betsaari tässä toi esille).
- Se olisi aivan mahdoton tilanne laskimien käyttäjille. He kyselisivät että mikä tässä nyt on oikein ja mitkä arvot ovat ne oikeat?
Siinä riittäisi laskimen tekijällä selittämistä! 8--)

Tälläisiä 'mun tutkimusten mukaan' -lisukkeita ei julkisessa jakelussa olevissa laskimissa voi olla. :!:
Ei niitä ole Annabetin laskimessa eikä niitä ole minullakaan. Jos niihin tälläistä 'mutu' -ainesta liitettäisiin mukaan, siitä olisi oltava hyvin suuri konsensus ja sen lisäksi käyttäjiä olisi tarkoin informoitava tälläisistä 'ei-tieteellisistä' osista.

JussiQ:n esittämälle korjaukselle tälläistä konsensusta ei ole saatavissa. Siitä todistaa ainakin se että esim. minä en tuota hänen teesiään ainakaan laskutavan osalta nielaise. Viesteistä ei selkeästi ilmene kuinka hän korjauksensa tekee, mutta hän puhuu joistain erikoisista 'maalilukujen korjauskertoimista'

On totta että jääkiekossa 1 maalin voittojen todennäköisyyksissä on selkeät 'kuopat'. Omien laskelmieni mukaan noiden kuoppien todennäköisyysmassasta valtaosa, ehkä noin 70 - 75 prosenttia on valunut 2 maalin voittoihin ja vain pieni osa tasapeleihin. Siltä osin kuin tämä todennäköisyysmassa on siirtynyt 2 maalin voittoihin, sillä ei ole joukkueiden voittotodennäköisyyksien kannalta mitään merkitystä. Tasapeleihin tätä todennäköisyyttä on siirtynyt vain pieni osa ja sekin juuri oikeassa suhteessa joukkueiden voittotodennäköisyyksiin nähden.

Aivan yhtä perustellusti kuin JussiQ voisin sanoa havainneeni että
'NHL:ssä alkaa tasapelien määrä kevättalvella kasvaa'
ja että päätinpä sitten itse vääntämilläni kertoimilla ruuvata tasapelitodennäköisyyksiä laskimessani vähän ylöspäin. :o
Jne. Tälläisiä 'korjauksia' voidaan laskureihin kasata eri lajeihin tai sarjoihin tai milloin milläkin perusteella vaikka kuinka paljon. Varmaa niissä on vain se ettei niiden suuruuksista tai tarpeellisuudesta koskaan päästä yksimielisyyteen.

Tälläiset ruuvaukset saattavat laskimen käyttäjät luonnollisesti hankalien kysymysten eteen:
- Mitä asioita minun on otettava arvioissani huomioon?
- Mitkä seikat on huomioitu jo suoraan laskinta kirjoitettaessa?

Tälläisistä ruuvailuista aiheutuvat virheet voivat tulla laskimen käyttäjälle hyvin kalliiksi.

Viulun virittäminen kuuluu sen käyttäjälle, ei sen valmistajalle.
Jos jääkiekon suhteen ollaan samaa mieltä kuin mitä usein kuulee sanottavan jalkapallosta:
- Poisson -pohjaiset laskijat antavat liian pieniä tasapelitodennäköisyyksiä,
niin apu on lähellä. Tasapeliarvioon pari prosenttia boostia ja asia on hoidettu ilman mitään kummallisia Poisson-korjaimia joihinkin tiettyihin maalilukuihin! :wink:

Sitäpaitsi olen vahvasti sitä mieltä että oikeilla maaliarvioilla mitään tämäntyyppisiä ongelmia ei esiinny. Esim. tässä esilläolevan tietylle lajille ominaisen tasapelien lievän korostumisen on luonnollisesti sisällyttävä jo maaliarvioihin.

Todettakoon tässä vielä lopuksi että samanlainen ilmiö on havaittavissa myös jalkapallossa, tosin aavistuksen lievempänä. Jussilla on toki varmasti sielläkin korjauskertoimet viriteltynä!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut S.Mäenala, 26.09.2011, 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“There are two kinds of forecasters: those who don’t know, and those who don’t know they don’t know.”
(J K Galbraith)

Minikommentit


Lethalen
Jäsen
Viestit: 386
Liittynyt: 17.11.2006, 14:36

Tuotto: +4.88 yks.

Palautus%: 148.80%

Panosten ka: 2.00 yks.

Vetoja: 5

Pisteitä: 1

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja Lethalen »

JussiQ siis esittää että jääkiekossa hänen havaintojensa mukaan maalivahdin poisotto ottelun loppuhetkillä tilanteessa, jossa joukkue on maalin ('tai kaksi') häviöllä vähentää johdossa olevan joukkueen voittomahdollisuuksia selvästi.
Esim. S.Mäenalan laskuri antaa esimerkkiotteluun Brynäs - Djurgården 2 +1,5 arvioksi 56,7%, mikä onkin tarkalleen oikein Poissonilla laskettuna. Poisson ei kuitenkaan tiedä että yhden maalin/kahden maalin takaa-ajoasemissa altavastaaja ottaa maalivahdin pois maaliltaan. Oman arvioni mukaan +1,5 on tässä tapauksessa noin 55%
Onko mulla vielä kuumetta vai eikös Jussin mielestä johdossa olevan joukkueen kahden maalin voiton todennäköisyys nimenomaan suurene koska 56,7 > 55%? Tuo 55hän on altavastaajalle annetut +1,5 eteen.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Vanha seuranta. Panostus 1/3.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Lethalen kirjoitti:
JussiQ siis esittää että jääkiekossa hänen havaintojensa mukaan maalivahdin poisotto ottelun loppuhetkillä tilanteessa, jossa joukkue on maalin ('tai kaksi') häviöllä vähentää johdossa olevan joukkueen voittomahdollisuuksia selvästi.
Esim. S.Mäenalan laskuri antaa esimerkkiotteluun Brynäs - Djurgården 2 +1,5 arvioksi 56,7%, mikä onkin tarkalleen oikein Poissonilla laskettuna. Poisson ei kuitenkaan tiedä että yhden maalin/kahden maalin takaa-ajoasemissa altavastaaja ottaa maalivahdin pois maaliltaan. Oman arvioni mukaan +1,5 on tässä tapauksessa noin 55%
Onko mulla vielä kuumetta vai eikös Jussin mielestä johdossa olevan joukkueen kahden maalin voiton todennäköisyys nimenomaan suurene koska 56,7 > 55%? Tuo 55hän on altavastaajalle annetut +1,5 eteen.
Sulla on vielä kuumetta!
En mä ole missään väittänytkään että johdossa olevan joukkueen 2 maalin voiton todennäköisyys ei kasvaisi! :!:
Päinvastoin, olen samaa mieltä!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


soiro
Jäsen
Viestit: 1469
Liittynyt: 07.04.2003, 17:26

Tuotto: +1.93 yks.

Palautus%: 127.57%

Panosten ka: 1.00 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 528
Paikkakunta: 65.767 24.400

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja soiro »

S.Mäenala kirjoitti: On totta että jääkiekossa 1 maalin voittojen todennäköisyyksissä on selkeät 'kuopat'. Omien laskelmieni mukaan noiden kuoppien todennäköisyysmassasta valtaosa, ehkä noin 70 - 75 prosenttia on valunut 2 maalin voittoihin ja vain pieni osa tasapeleihin. Siltä osin kuin tämä todennäköisyysmassa on siirtynyt 2 maalin voittoihin, sillä ei ole joukkueiden voittotodennäköisyyksien kannalta mitään merkitystä. Tasapeleihin tätä todennäköisyyttä on siirtynyt vain pieni osa ja sekin juuri oikeassa suhteessa joukkueiden voittotodennäköisyyksiin nähden.
Kai mulle on sitten kuumetta tulossa. Joukkueiden voittotodennäköisyyksiin tuolla tn-massan siirtymisellä ei liene merkitystä mutta eihän Jussi tässä siihen varsinaisesti puuttunutkaan.

Yhden maalin tappio sisältyy tuohon +1,5-vedon kenttään samoin kuin tasapelikin. Nyt kun molse otetaan pois, moa nousee hurjasti ja todennäköisyys johtavan joukkueen kahden maalin voitolle kasvaa paljon isommaksi kuin mitä se olisi maalivahtien pelatessa häkin suulla matsin loppuun saakka. Jos tätä ei huomioi jollain tavalla vaikkapa tasapelikorjatussa poissonissa, niin pieleenhän tämä menee.

Ajatellaanpa vaikka tuota Brynäs - Djurgården 2 +1,5 56,7% matsia. Peli on minuutti ennen loppua 3-2 ja Mäenalalla Jussilta peesattu betsi vielä sisässä. Jos saisit nyt valita jääkö vieraiden molse tolppien väliin vai luisteleeko aitioon, niin kumman valitsisit? Itse käsitin juttusi perusteella että pidät valintaa merkityksettömänä.

Menen varmuuden vuoksi ottamaan Buranan ja ihmettelemään yksinkertaisuuttani.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Nauroivat kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää.

Minikommentit


soiro
Jäsen
Viestit: 1469
Liittynyt: 07.04.2003, 17:26

Tuotto: +1.93 yks.

Palautus%: 127.57%

Panosten ka: 1.00 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 528
Paikkakunta: 65.767 24.400

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja soiro »

No joo, tietysti jos puhutaan universaalista laskimesta niin asia eri. Kahteen kertaan lukeminen kannattaa aina.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Nauroivat kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää.

Minikommentit


ilpola
Jäsen
Viestit: 227
Liittynyt: 23.05.2009, 10:52
Pisteitä: 1

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja ilpola »

Mitä buranoita Soiro vetelee kun ne vaikuttaa noin nopeesti :lol:
Mä haluan samoja.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

Itse en tähän ketjuun enää puutu. Kyseessä on S.Mäenalan laskin, joten hän voi itse päättää mitä ominaisuuksia siinä on. :) Toin vaan esille sen seikan, että kyseessä on ns. puhdas laskuri, joten käyttäjien on syytä se huomioida jos sen avulla vetoja asettaa. (tästä kun oli epäselvyyttä ja S.Mäenalan toimesta leimattiin minun laskutapani yksiselitteisesti vääräksi)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


soiro
Jäsen
Viestit: 1469
Liittynyt: 07.04.2003, 17:26

Tuotto: +1.93 yks.

Palautus%: 127.57%

Panosten ka: 1.00 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 528
Paikkakunta: 65.767 24.400

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja soiro »

ilpola kirjoitti:Mitä buranoita Soiro vetelee kun ne vaikuttaa noin nopeesti :lol:
Mä haluan samoja.
Nyt onneksi riitti kun keitti vaan sumpit. :)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Nauroivat kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

JussiQ kirjoitti:Itse en tähän ketjuun enää puutu. Kyseessä on S.Mäenalan laskin, joten hän voi itse päättää mitä ominaisuuksia siinä on. :) Toin vaan esille sen seikan, että kyseessä on ns. puhdas laskuri, joten käyttäjien on syytä se huomioida jos sen avulla vetoja asettaa. (tästä kun oli epäselvyyttä ja S.Mäenalan toimesta leimattiin minun laskutapani yksiselitteisesti vääräksi)
Yksiselitteisesti vääräksi mä en muista Sinun laskutapaasi leimanneeni. Ainoastaan pidin sitä kummallisena.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

soiro kirjoitti:Kai mulle on sitten kuumetta tulossa. Joukkueiden voittotodennäköisyyksiin tuolla tn-massan siirtymisellä ei liene merkitystä mutta eihän Jussi tässä siihen varsinaisesti puuttunutkaan.

Yhden maalin tappio sisältyy tuohon +1,5-vedon kenttään samoin kuin tasapelikin. Nyt kun molse otetaan pois, moa nousee hurjasti ja todennäköisyys johtavan joukkueen kahden maalin voitolle kasvaa paljon isommaksi kuin mitä se olisi maalivahtien pelatessa häkin suulla matsin loppuun saakka. Jos tätä ei huomioi jollain tavalla vaikkapa tasapelikorjatussa poissonissa, niin pieleenhän tämä menee.

Ajatellaanpa vaikka tuota Brynäs - Djurgården 2 +1,5 56,7% matsia. Peli on minuutti ennen loppua 3-2 ja Mäenalalla Jussilta peesattu betsi vielä sisässä. Jos saisit nyt valita jääkö vieraiden molse tolppien väliin vai luisteleeko aitioon, niin kumman valitsisit? Itse käsitin juttusi perusteella että pidät valintaa merkityksettömänä.

Menen varmuuden vuoksi ottamaan Buranan ja ihmettelemään yksinkertaisuuttani.
Kait mä sitten ilmaisin itseäni huonosti. Tarkoitus oli sanoa että ottelun oikean merkin suhteen 1 maalin johdon muuttumisella 2 maalin johdoksi ei ole merkitystä. Se mikä merkitys sillä on S.Mäenalan tai jonkun muun kulloisiinkin vetoihin, on aivan eri kysymys. Jos mun kupongissa on pelattu tuossa esimerkkiottelussa 4 - 2 -kotivoittoa, mä olen hyvin iloinen jos Djurkka ottaa molsen pois.

Sitä näyttää olevan vaikea ymmärtää että mä käsittelen tilannetta laskumenetelmien kannalta. Myös se 'kritiikki' (?) jota mä mahdollisesti olen kohdistanut JussiQ:n viestiin koskee nimenomaan
1. sitä voidaanko tämäntyyppisiä henk. koht. arvioon perustuvia säätöjä sisällyttää mun laskimen kaltaisiin yleislaskimiin,
2. laskumenetelmiä.
Sikäli kuin minullakin ei ole melko paljon kuumetta, en muista missään väittäneeni JussiQ:n laskutapoja virheellisiksi, ainoastaan 'kummallisiksi'. Niiden suhteen olen edelleen samalla kannalla. :o
Itse korjauksesta olen pitkälti samaa mieltä, ehkä suuruusluokkaa lukuunottamatta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

S.Mäenala kirjoitti:Sikäli kuin minullakin ei ole melko paljon kuumetta, en muista missään väittäneeni JussiQ:n laskutapoja virheellisiksi, ainoastaan 'kummallisiksi'.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Totesit minun laskevan väärin (yksityisviesteissä), joten minun piti se korjata.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Betsaari
Jäsen
Viestit: 2303
Liittynyt: 19.11.2009, 10:45

Tuotto: +76.24 yks.

Palautus%: 111.02%

Panosten ka: 2.58 yks.

Vetoja: 268

Pisteitä: 1112
Paikkakunta: Kupittaa, Tku

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja Betsaari »

Otetaas nyt tänne yksi esimerkki, kun olen jo kohta sinisten ja punaisten -yhdistelmäpillereiden tarpeessa :o

TPS-Tappara 50,2-20,0-29,8 moa 3,070-2,110 (mun arviot kyseiseen matsiin).

S.Mäenala suosittelee tasapelikorjausta, eli 2%:aa lisää tasuriin ja sitten oikeassa suhteessa molemmilta pois osansa:

TPS-1,5 34,6% (raja 2,890)
TPS-1,5 33,7% (raja 2,970) Tasapelikorjauksella

JussiQ taas suosittele näin:

TPS-1,5 34,6% (raja 2,890)
TPS-1,5 35,6% (raja 2,809) JussiQ korjaus +1%

Eli tässähän käy nyt niin, että suosikin, eli TPS:n prosentit tippuu S.Mäenalan metodilla, kun taas JussiQ:n yhden prossan lisällä ne nousevat ja raja luonnollisesti laskee. Ero on jo metdien välillä melkoinen, eli 1,9% ja rajakin on vetäytynyt kuin konsanaan tukka mun otsalta 2,970 -> 2,809 . Kertokaas nyt, että missä mennään metsään ja missä taas ei :roll:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Henkka
Jäsen
Viestit: 11059
Liittynyt: 14.06.2003, 11:39

Tuotto: +507.09 yks.

Palautus%: 120.53%

Panosten ka: 1.46 yks.

Vetoja: 1695

Pisteitä: 3683
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja Henkka »

Näin äkkiseltään tutkastuna Jussin TPS-1,5 35,6% vaikuttaa kyseiseen esimerkkiin järkevämmältä kuin Mäenalan 33,7%. Itse siis menisin ehdottomasti tässä kohtaa Kuisen Jussin arviolla.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


kovaleka
Jäsen
Viestit: 1098
Liittynyt: 07.09.2003, 19:12

Tuotto: +216.43 yks.

Palautus%: 115.50%

Panosten ka: 6.50 yks.

Vetoja: 215

Pisteitä: 167
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja kovaleka »

Itse käytän ihan yleensä näissä tasaisissa otteluissa yhden maalin voiton todennäköisyyttä 13-14%, joten 36% kuulostaa oikeammalta. Hieman on tapauskohtaisia, mutta kyllä tällä tavalla aika pitkälle pärjää.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3733
Paikkakunta: Kamppi

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

JussiQ kirjoitti:
S.Mäenala kirjoitti:Sikäli kuin minullakin ei ole melko paljon kuumetta, en muista missään väittäneeni JussiQ:n laskutapoja virheellisiksi, ainoastaan 'kummallisiksi'.
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Totesit minun laskevan väärin (yksityisviesteissä), joten minun piti se korjata.
Tämäpäs käy mielenkiintoiseksi! :o

Lainaampa sitten tännekin tuon viestin. Tosin kirjoitin sen Betsaarille, en Sinulle, mutta Betsaarin luvalla:
Mä tsekkasin nuo tulokset juhaa'n laskurilla ja Annabetillä. juhaa'n laskurilla pystyy laskemaan vain ilman 1X2-mukautusta ja silloin se antaa pelkillä maaliarvioilla 1.84 eli saman minkä munkin laskin.
Annabet samoin antaa pelkillä maaliarvioilla 1.84.
1X2-arvioihin mukautettuna se antaa 1.95.

Eli näihin kahteen laskuriin verrattuna Maenalatoy antaa täsmälleen samat tulokset.
Jos JussiQ saa jotain muuta niin hän laskee väärin.
Toisin sanoen tuo 'väärin' -lausuma perustui sille arviolle että tässä
kaikki mainitut laskevat samaa asiaa: Poisson-laskurilla maaliarvioihin perustuen ja 1X2-todennäköisyysjakaumaan mukautettuna.
Betsaarin viestistä ei käynyt ilmi että Sinä käytit laskuissasi myös korjauskertoimia joillekin maaliluvuille!
:!:

Tuosta asiasta itkeskeleminen on näin muodoin aivan turhaa!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


soiro
Jäsen
Viestit: 1469
Liittynyt: 07.04.2003, 17:26

Tuotto: +1.93 yks.

Palautus%: 127.57%

Panosten ka: 1.00 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 528
Paikkakunta: 65.767 24.400

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja soiro »

x

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut soiro, 13.11.2012, 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nauroivat kun kerroin ryhtyväni koomikoksi. Eivätpä naura enää.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

S.Mäenala kirjoitti: Lainaampa sitten tännekin tuon viestin. Tosin kirjoitin sen Betsaarille, en Sinulle, mutta Betsaarin luvalla.
Niin, Betsaarille totesit useaan otteeseen että minä lasken väärin. Joten eiköhän minulla ole oikeus korjata tuollaiset väitteet ilman että se tulkitaan itkemiseksi? Jos asiassa on ollut joku epäselvyys miten kukin laskee ja mitä korjauskertoimia käyttää, niin se on ainakin nyt selvä.
S.Mäenala kirjoitti:Betsaarin viestistä ei käynyt ilmi että Sinä käytit laskuissasi myös korjauskertoimia joillekin maaliluvuille!
Ja alla olevan poiminnan yksityisviestistä olit lähettänyt minulle (Su, 25.09.11 11:31) sen jälkeen kun olit jo kuullut käyttämistäni korjauksista (esim. tässä ketjussa la-iltana). (Tämä poiminta siis sinun minulle lähettämästäsi yv:stä, jossa olit lainannut juttuasi Betsaarille.)
S.Mäenala kirjoitti:Jos taustaa Sinulle vähän selvittää, mä olen johtanut omat laskukaavat itse ja tarkastanut kaiken moneen kertaan. Mun luotto niihin on järkkymätön.

Jos Jussi olisi oikeassa, menisivät nettilaskuritkin roskikseen.
Mutta juu eiköhän tässä lähtökohtaisesti ole ollut kyseessä vain väärinkäsitys. Toinen laskee toista ja toinen toista, mutta en tosiaan halua leimaantua miksikään vain sen takia että selvensin asiani. Edelleenkään henkilönä S.Mäenalaa kohtaan minulla ei ole mitään vastaan. Pelionnea!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


maig
Avatar
Jäsen
Viestit: 2456
Liittynyt: 30.01.2005, 17:27

Tuotto: -206.24 yks.

Palautus%: 98.03%

Panosten ka: 4.33 yks.

Vetoja: 2424

Pisteitä: 1369

Re: Jääkiekko / salibandy -laskin

Viesti Kirjoittaja maig »

Kerrankin kun saadaan keskustelua, jota voidaan pohdiskella, keskusteluun tulee jotenkin tulehtunut sävy.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin