VIIDEN KÄRKI 2013 TALVITESTIEN JA VIIME KAUDEN PERUSTEELLA:
Red Bull
1 Sebastian Vettel, 2 Mark Webber
Red Bull ei testeissä tehnyt kärkiaikoja, mutta todennäköisesti vauhtia piiloteltiin ajamalla raskaalla autolla – esim. Barcelonassa 30kiloa = yksi sekunti kierroksella. Silti fakta on, ettei Vettel kertaakaan ajovuorollaan ollut joukon nopein, ja Webberkin vain Barcelonan toisen viikon ensimmäisenä, eli sateen pilaamana päivänä. Aika oli vertailukelvoton 1.22,693, eikä kerro mitään auton suorituskyvystä. Melbourne on näistä syistä testien jälkeen Red Bullille ja vedonlyöjille pieni kysymysmerkki.
Vettel sanoi suoraan Barcelonan päätösviikolla olevansa pettynyt autoon, mutta kauden mittaan A. Newey repii siitä kaiken mahdollisen irti, ja RB9 paranee kuten tapahtui viime kaudellakin, jolloin puoli kautta meni etsiessä oikeita säätöjä.
Omasta mielestäni Red Bullin pitäisi talven testien heikohkoista – ellei heikoista - kierrosajoista ja kaikista spekulaatioista huolimatta olla nopea heti, sillä tekniset säännöt ovat muuttuneet vain vähän, ja Red Bullin organisaatio ja lähtökohdat ovat samat kuin syksyllä, jolloin auto dominoi.
Vettel on tallin selvä ykköskuski ja suurin maailmanmestarisuosikki. Pisteenä kakun päälle RB9:ssä on yhtenä neljästä tallista käytössä sääntörajoja kokeileva ”passiivinen tupla DRS-järjestelmä” (passive double DRS) ja huippuunsa viritetyssä, neljässä kaudessa 34 osakilpailuvoittoa saavuttaneessa organisaatiossa systeemillä saadaan tarvittaessa pari sadasosaa pois kierroksella. Horner näytti muille organisaatiossa - myös kuskeille – hienoa esimerkkiä jäämällä talliin Ferrarin ja Mercedeksen kosiskeluista huolimatta.
Ferrari
3 Fernando Alonso, 4 Felipe Massa
Massa oli testien kolmantena päivä Jerezissä ja Alonso seitsemäntenä päivänä Barcelonassa tuloslistan kärjessä. Ferrari on ”200 prosenttisen varmasti”, kuten Alonso totesi, kauden alussa iskukykyisempi kuin vuosi sitten, mutta riittääkö se? Ferrari oli viime kauden lopussakin - otettuaan isoja edistysaskeleita - kuitenkin edelleen 0.7-0.8 sekuntia hitaampi auto kuin Red Bull ja McLaren, ja tuota eroa on vaikea kuroa pitkälti viime kauden malliin perustuvalla evoluutiolla; Ferrari F138 on kuten useimmat muutkin autot vain kehitysaskel viime kauden mallista, mutta varmasti ero kärkiautoihin on kaventunut.
Mikäli kausi ei lähde hyvin käyntiin (eli Alonso taistele mestaruudesta), vedot jo kesällä Ferraria vastaan. Maranellossa on tuulitunneli täysremontissa, ja kehitystyö kauden aikana voi kärsiä tästä. Pahimmassa tapauksessa Ferrari voi keskittyä hyvissä ajoin jo ensi kauden kokonaan uuteen turboautoon.
Vettelin tavoin tallinsa ehdoton ykköskuski Alonso on kuitenkin ennen ensimmäisiä kisoja saksalaisen jälkeen toinen mestarisuosikki, kuten täälläkin jo todettu.
Lotus
7 Kimi Raikkonen, 8 Romain Grosjean
Pelkästään talvitestien aikoja sokeasti tuijottamalla voisi päätellä, että Lotus on
Nopeampi kuin Red Bull ja Ferrari. Siinä missä Red Bull piilotteli vauhtiaan ja Ferrari oli kahtena päivänä nopein, Räkä kellotti pohjat Jerezin päätöspäivänä ja Grosjean Jerezin toisena ja koko testien kymmenentenä päivänä Barcelonassa.
Lisäksi kuljettajien feedback samoin kuin radanvarsiasiantuntijoiden kommentit olivat positiivisia; E21 näytti hyvältä ja meni mutkissa sinne minne kuskikaksikko halusi. Tallista huokuukin tyytyväisyys, ja kauden alusta on helppo ennustaa viime vuotta parempaa, jolloin Lotus ja varsinkin Kimi menettivät turhia pisteitä ensimmäisissä kisoissa.
Testeissä Lotus oli ajoittain vaikeuksissa pikkuvikojen kanssa, mutta kun kaunis auto saatiin radalle, sen pitkät vedot ihastuttivat mm. Autosportin live-kommentaattorit. Koko talven paras kisasimulaatio oli Grosjeanin 23 kierroksen loistoveto Jerezissä, joista ensimmäiset 21 olivat todella nopeita.
Suomalaisittain voi Kimin puolesta heittää hyvin vetoja podium-sijoituksista, mutta myös Grosjean on taatusti tänä vuonna valmiimpi kuin viime kaudella. Lotus voi näillä kuskeilla taistella paikasta kolmen joukossa myös tallina Kimin viime vuoden pronssin jälkeen.
McLaren
5 Jenson Button, 6 Sergio Perez
Mac on kärkitalleista uudistanut eniten autoaan – ei lasketa ennen Melbournea vielä Mercedestä mukaan - eivätkä muutokset ole pelkästään kosmeettisia. Jousitus, pakoputkiratkaisut, koko keula etc. Uusi McLaren MP4-28 ei ole pelkkä evoluutio.
Mac oli viime kauden lopussa jopa
Nopeampi kuin Red Bull, ja voitti kauden aikana peräti seitsemän Grand Prixtä, joka helposti unohtuu ihasteltaessa Red Bullin kolmatta tuplamestaruutta. Vain pari umpisurkeaa kilpailua, joissa taktiikkakin epäonnistui pilasivat kauden.
Jerezissä Mac oli alussa hämmästyttävän paljon muita edellä, mutta Barcelonan testeissä tallilla oli suuria vaikeuksia löytää oikeita säätöjä autoon, ja vasta Melbournessa nähdään ymmärtääkö tiimi jo riittävästi uutuutta? Auto aliohjautuu edelleen ja koko etupään jousituksen kanssa on ongelmia, joita on vaikea nopeasti ratkaista. Vaikka McLarenilla olisi Melbournessa ongelmia, uudessa autossa on muita enemmän kehityspotentiaalia, kunhan autosta ja sen säätämisestä saadaan riittävästi kokemuksia.
Button on nyt ehdoton ykköskuski, ja saa tallin tuen. Silti Hamiltonin lähtö saksalaiseen tiimiin kirpaisee McLarenia muutenkin kuin henkisesti.
Mercedes
9 Nico Rosberg, 10 Lewis Hamilton
Puhtaasti kierrosaikoja katsomalla Mercedeksen voi rankata talven nopeimmaksi autoksi. Barcelonan jakson kahdeksan päivän aikana Hopeanuolet olivat nopeimpia peräti neljänä päivänä, ja Nicon sekä Hamiltonin lisäksi ainoastaan Alonso kellotti alle 1.21 ajan, ja jäi sillä 0.363 sekuntia samaan aikaan radalla olleen Rosbergin taakse. Myös Nicon koko talven viimeisenä testipäivänä ajama 16 kierroksen kisasimulaatio onnistui, ja aikaisemmin ongelmia tuottaneet renkaat toimivat viileässä yllättävän hyvin.
Tietämättä käytettyjä bensamääriä Mercedes oli kaiken kaikkiaankin talven vakuuttavin auto Jerezin ensimmäisten päivien ongelmien jälkeen. Nopeuden lisäksi Mercedes mittautti lopulta suurimman kilometrimäärän 5224 kaikista kärkiautoista. Ainoastaan keskiryhmän Sauber nieli vielä enemmän maileja.
Todennäköisesti Mercedes ottaa ison edistysaskeleen viime kauteen verrattuna, ja on omissa papereissa samanlainen musta hevonen kuin Lotus ennen kauden alkua. BBC:n tekninen F1-asiantuntija ja entinen pääsuunnittelija Gary Anderson povaakin Mercedestä heti kauden alussa nopeimmaksi autoksi yhdellä kierroksella. (Mersu onkin pirun hyvä pelivalinta Melbournen aika-ajon voittajaksi. Esim. Nicon kerroin tätä kirjoitettaessa tiistaina on 18).
Tallin kuskikaksikko Rosberg-Hamilton vaikuttaa hyvin tasapainoiselta. Nicon kertoimet Hamiltoniin verrattuna ällistyttävät ainakin toistaiseksi, ja niitä kannattaa hyödyttää.
KESKIRYHMÄ:
Sauber
11 Nico Hulkenberg, 12 Esteban Gutierrez
Sauber-Ferrari C32 on luultavasti samalla lailla hyvin ajettava ja rengasystävällinen kuin kauden 2012 Sauber. Autoa on muutettu ilmanvastuksen pienentämiseksi ja pidon parantamiseksi. Sauber oli jo viime kaudella hyvä, ja parantanee entisestään.
Force India
14 Paul di Resta, 15 Adrian Sutil
Taistelee kelpo kuskikaksikon kanssa samoista sijoista kuin Sauber. Nopeilla radoilla tänäkin vuonna yllätysvalmis.
Williams
16 Pastor Maldonado, 17 Valtteri Bottas
Williams-Renault FW35 ei ennakkoon yllä Force Indian ja Sauberin tasolle, mutta odotukset Valtterin suhteen ovat korkealla muuallakin kuin Suomessa. Kuinkahan Venezuelan presidentin ja Maldonadon tukijan Hugo Chavezin kuolema rokottaa tallin kehitysbudjettia kauden mittaan, vai menenkö jo liian pitkälle F1-spekulaatioiden ulkopuolelle politiikkaan?
Toro Rosso
18 Jean-Eric Vergne, 19 Daniel Ricciardo
Viime kauden yhdeksäs sija oli pettymys. Molemmat kuskit liipaisimella heti kauden alusta, koska Red Bullilla omia intressejä kuskien suhteen.
PISTEITÄ VAI EI?
Caterham
20 Charles Pic, 21 Giedo van der Garde
Ei pisteitä. Viimeisetkin toiveet menivät, kun kuskit menivät vaihtoon. Auto on vaikeasti ajettava, ja jos auto paranee, keskiryhmä parantaa aina enemmän.
Marussia
22 Jules Bianchi, 23 Max Chilton
Sama tilanne kuin Caterhamilla. Hyvän/huonon kuvan tallin tilanteesta antaa kuskin vaihto viime metreillä ennen kauden alkua.
Minikommentit
24.04.2013 14:46 <HasHasHas> Ty "tästäkin vähästä" muuten :)