Tänään on 16.04.2024, 16:52.

Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Yleiseen turisemiseen muustakin kuin pelaamisesta.
Vastaa Viestiin
R-bet
Jäsen
Viestit: 619
Liittynyt: 24.02.2013, 11:14

Tuotto: +138.08 yks.

Palautus%: 104.24%

Panosten ka: 6.67 yks.

Vetoja: 488

Pisteitä: 635

Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja R-bet »

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6215
Paikkakunta: Eura

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

Voinen linkittää tähän pohjaksi vanhan keskustelun, mutta uusi keskustelu voi toki jatkua tässä uudessa ketjussa :)

viewtopic.php?f=9&t=34767

Hauska tuotakin lukea nyt läpi :) Silloin tuli vietettyä ns. sinkkuelämää, mutta nykyisin sitä on kihloissa ja häät ensi vuonna tulossa. Kyllä mä tästä nykyisestä tilanteesta kuitenkin enemmän tykkään, vaikka yksinolossakin oli omat hyvät puolensa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 3. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 00:43 <R-bet> heh :) Tuollahan on ihan asiallista ja mielenkiintoista

26.10.2013 00:43 <R-bet> vääntöä. Tämän laitoin itse näin perjantaiväsyneenä :)


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3737
Paikkakunta: Kamppi

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

Kysymys on väärä.
Paikka on väärä.
Vastaajat ovat vääriä.

Oikea kysymys: Mikä on minun elämäni tarkoitus?

Ainoa mahdollinen vastaus Sinun esittämääsi kysymykseen on: Lisääntyä holtittomasti.
Elämällä ei ole muuta universaalia tarkoitusta. Marsissa koko kysymys on irrelevantti.

Tuhannen vuoden kuluttua maapalloa asuttaa jokin alkeellinen eliölaji, joka parhaansa mukaan yrittää sopeutua ihmislajin aikaansaamiin karmeisiin olosuhteisiin...
... ja lisääntyä niin paljon kuin olosuhteet antavat myöten.

Inhimillisen älykkyyden tasolla holtittoman lisääntymisen ei pitäisi voida olla minkään tarkoitus.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


videx
Jäsen
Viestit: 1241
Liittynyt: 23.01.2004, 12:40

Tuotto: -175.14 yks.

Palautus%: 93.79%

Panosten ka: 7.25 yks.

Vetoja: 389

Pisteitä: 144

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja videx »

Jep,holtiton lisääntyminen ja elämänlaatu,tarkoituksellisuus ja muu mahtuvat huonosti samaan yhteiskuntaan koska väestönkasvu aiheittaa niin paljon kurjuutta.Nälkäinen ihminen ei paljon ajattele.

Pitäisi päästä levittäytymään avaruuteen niin lisääntyminen olisi helposti perusteltavissa,sielä sitä tilaa riittäisi.

Tuhat vuotta tuntuu lyhyeltä ajalta ihmiskunnan kohtalonhetkille,vaikka taisihan Hawkingikin sanoa että sen verran aikaa olisi paeta kosmokseen.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

edellinen raviseuranta 402 kpl +150 yks. 109%

Minikommentit


R-bet
Jäsen
Viestit: 619
Liittynyt: 24.02.2013, 11:14

Tuotto: +138.08 yks.

Palautus%: 104.24%

Panosten ka: 6.67 yks.

Vetoja: 488

Pisteitä: 635

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja R-bet »

S.Mäenala kirjoitti:Oikea kysymys: Mikä on minun elämäni tarkoitus?
Tästä olen samaa mieltä. Siihen kun löytää vastauksen niin saattaa olla helpompi löytää elämälleen suunta ja nauttia siitä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 10:37 <betpanda> panna ja juhlia?

26.10.2013 10:55 <R-bet> kyllä se jossain vaiheessa elämää saattaa tuntua siltä :)

26.10.2013 10:59 <Lorimer> Aivan! Sitten kun on kehittänyt panemisen ja juhlimisen ...

26.10.2013 11:00 <Lorimer> ..korkeimpaan kategoriaan , joutaakin kupsahtamaan pois.

26.10.2013 11:11 <betpanda> se on surullista.

26.10.2013 11:15 <S.Mäenala> Lisääntymisvietti on ihmisen vahvimpia viettejä... ;)


S.Mäenala
Avatar
Jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 18.01.2011, 19:17
Pisteitä: 3737
Paikkakunta: Kamppi

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja S.Mäenala »

R-bet kirjoitti:
S.Mäenala kirjoitti:Oikea kysymys: Mikä on minun elämäni tarkoitus?
Tästä olen samaa mieltä. Siihen kun löytää vastauksen niin saattaa olla helpompi löytää elämälleen suunta ja nauttia siitä.
Joo, ymmärsin kyllä että pohdit asiaa henkilökohtaisella tasolla. Siltä osin me foorumilaiset emme varmasti voi paljonkaan olla avuksi kun emme tunne Sinun elämäsi ydinkysymyksiä.

Halusin vain ottaa vähän laajemman perspektiivin, ehkä sekin tuohon otsikkoon sopii.

On häkellyttävää kuinka vähän ihmiset näitä kysymyksiä pohtivat, vaikka lajillamme saattaa olla vain 50 - 100 sukupolvea elinaikaa.
Kenties ihmiskunta saattaisi pelastua jos sopivan kokoinen meteoriitti iskisi maapalloon tai jos seuraavaa jääkautta ennakoiva jäähtyminen alkaisi suunnilleen 'ensi viikolla' ja näiden seurauksena 95% populaatiosta tuhoutuisi.
Mutta aika raflaavia ajatuksiahan tälläiset ovat...

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 11:12 <Lorimer> Tulta ja tuhkaa!Holocaustia!Jäätä ja pimeyttä!Ankeutta!

26.10.2013 11:22 <S.Mäenala> Ja Carlisle - Bristol City klo 17:00!


R-bet
Jäsen
Viestit: 619
Liittynyt: 24.02.2013, 11:14

Tuotto: +138.08 yks.

Palautus%: 104.24%

Panosten ka: 6.67 yks.

Vetoja: 488

Pisteitä: 635

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja R-bet »

Täysin samaa mieltä. Onhan näistä joskus mukava jutella vakavasti. Istua ja pohtia. Keskustella. Aihe on parhaillaan hyvin mielenkiintoinen ja pahimmillaan jopa raskas kun ymmärtää kuinka vähän ymmärtää. Eikä ehkä haluakkaan ymmärtää.

Kuitenkin tosiaan tuo avausviestihän oli typerä väsyneen miehen huumoriviesti eikä pohdiskeleva tai ajatuksia herättävä, joten en ajatellut elämän tarkoitusta itseni kannalta enkä myöskään laajemmin. Asiasta tosin saa mielellään tässä keskustella ja mielellään niitä luen. Syvemmin en nyt juuri osallistu kun tämän tunnin tarkoitus on jalkapallo. Järkeä tai ei.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Hese
Avatar
Jäsen
Viestit: 4768
Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
Pisteitä: 2437

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja Hese »

42

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 3. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 13:26 <zot> Tämähän se. Täysin samaa mieltä

27.10.2013 00:20 <S.Mäenala> Tuopa juuri.


pikkupikkuliikeri
Avatar
Jäsen
Viestit: 706
Liittynyt: 08.04.2007, 23:28

Tuotto: -15.66 yks.

Palautus%: 93.53%

Panosten ka: 2.42 yks.

Vetoja: 100

Pisteitä: 285
Paikkakunta: Kullaanvuoren hiidenkirnu

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja pikkupikkuliikeri »

Miten elämä kuuluisi elää? Onko markkinalinja oikeassa? Löytyykö ylikertoimia poikkeamalla linjasta? Yksittäisessä kohteessa taitaa löytyä, mutta ovatko markkinat keskimäärinkään oikeassa? Onko joitain sisäpiirivinkkejä, joita hyväksikäyttämällä markkinat pystyy biittaamaan? Mitkä ovat perustavanlaatuiset virheet jotka eläjä tekee?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


R-bet
Jäsen
Viestit: 619
Liittynyt: 24.02.2013, 11:14

Tuotto: +138.08 yks.

Palautus%: 104.24%

Panosten ka: 6.67 yks.

Vetoja: 488

Pisteitä: 635

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja R-bet »

pikkupikkuliikeri kirjoitti:Miten elämä kuuluisi elää? Onko markkinalinja oikeassa? Löytyykö ylikertoimia poikkeamalla linjasta? Yksittäisessä kohteessa taitaa löytyä, mutta ovatko markkinat keskimäärinkään oikeassa? Onko joitain sisäpiirivinkkejä, joita hyväksikäyttämällä markkinat pystyy biittaamaan?
Onko viihdyttävä elämä paras elämä? Viihdyttääkö vaikea elämä eniten ja helppo elämä onkin tylsän helppoa? Vai onko helppo elämä kuitenkin se paras elämä? Vai vaan helpoin? Pientä juttua oli tästä privankin puolella, mutta esille tuli ajatus siitä kuinka elämä on helppoa ilman naista. Tässä varmaan kiteytyy se ongelma että kaikki ei tee päteviä arvioita. Itse olen ainakin monta kertaa vedellyt alikerrointa, mutta kun en itsekään ylikerrointa tarjoa niin tilanne on hankala. Vetojaan kannattaa tosiaan myös suojata, varsinkin jos tulee all-in tilanne niin olkaa varovaisia. Onko muuten jollakin limittien kanssa ongelmia?

Munkin elämää voisi tosiaan kokeilla. Tai nunnaa. Nojoo, nyt pitää vähän piristyä eli jotai energiaa. Nyt jos munkilla sais kahvit, munkkikahvit, munkin kahvit tai kahvilamunkit.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 15:08 <betpanda> betatjailbird.com ja limitit paukkuu. takakautta toki jotai

26.10.2013 15:08 <betpanda> inee mut ei kaikkee mitä haluis.


Diesel
Jäsen
Viestit: 3244
Liittynyt: 10.02.2003, 20:32
Pisteitä: 1195

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja Diesel »

Kannattaa katsoa 3-osainen dokkari: Stephen Hawking ja maailmankaikkeus, tuo hiukan perspektiiviä elämän tarkoitukseen.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

26.10.2013 23:14 <Diesel> löytyy mm. netflixistä

26.10.2013 23:31 <zot> Dokkari missä ei paljoa käsitellä vedonlyöntiä ja panemista?

27.10.2013 00:03 <Diesel> jotain ihan muuta, on siinä todennäköisyyksiä :)

27.10.2013 03:36 <videx> ja liikaa matemaattista ep-tod-näk-ollaskeen sattumaa?

27.10.2013 15:54 <Diesel> koko maailmankaikkeus on epätäydellisyyden seurausta


gra81
Jäsen
Viestit: 26
Liittynyt: 03.08.2012, 14:26
Pisteitä: 13

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja gra81 »

Itse näkisin ihmisen ´vain´ yhtenä eläinlajina. Näin ollen ei ihmisellä ole mitään erikoista velvollisuutta suojella kaikkia ja kaikkea, vaan kyse on vapaasta kilpailusta ja miten jutut vaan menee sen myötä. Aivan siis kuten muittenkin eläinlajien kesken samoilla apajilla ja seuduilla asuttaessa.

Muistan, kun 90-luvulla isoisäni kesämökkitontillaan kesäisin tappoi kyykäärmeitä rautaharavalla, ja ampui tarhasta karanneita minkkejä kiväärillä. Koska ne eivät hänen mielestään kuuluneet kesämökkimaastoon. Kyykäärmeet muuten ovatkin melkoinen riesa etelä-suomen maaseudulla kesä-aikaan paikkapaikoin. Niitä on vaan niin paljon paikkapaikoin, eivätkä ne mitenkään niin erikoisesti edes säiky ihmistä, ei ainakaan kesähelteillä. Isoilla mansikkapelloilla ollessa muistan kun joka 5 minuutti joku poimija aina nousi pystyyn.

Tarkoitin edellä lähinnä sitä, että on hassua ja turhaa miten maatalouden eläinsuojelukeskustelu saa välillä niin syyttäviä ja kiihkoilevia piirteitä.

Toisaalta ymmärrän kyllä myös kasvissyöjiä. Heillä varmastikin on hyvät perusteet sille, mutta kyse on nimenomaan hyvin henkilökohtaisesta asiasta ja valinnasta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 3. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

10.03.2014 15:22 <credit> Mahtavaa tajunnanvirtaa.


dos
Jäsen
Viestit: 79
Liittynyt: 19.09.2013, 09:46

Tuotto: +11.88 yks.

Palautus%: 124.49%

Panosten ka: 2.69 yks.

Vetoja: 18

Pisteitä: 96

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja dos »

Onko se elämän tarkoitus tehdä duunia eläkeikään asti ja siinä samalla saada hommattua itselleen oma asunto, auto, perhe (skideineen) ja vuosittaiset ulkomaanmatkat aurinkoon?

Olen pohtinut tätä kysymystä jo pidempään. Tulisin varmaankin toimeen suhteellisen hyvin pelkällä työttömyys+asumistuella. Ja vedonlyönnillä saattaisi tulla jotain extraa. Onko 37.5h viikossa (+työmatkat) ihan helvetisti liikaa uhrata vapaa-ajastani, jotta saisin joskus asua velattomassa omistuskämpässä?
En ole vielä kauaa ollut työelämässä, mutta tuntuu tällä hetkellä siltä että vapaa-aikaa on aivan helvetin vähän. Arki-iltoina ei voi oikein tehdä mitään, kun onkin jo aika käydä nukkumaan. Ja viikonloput menevät huomaamatta ohi. Kesälomakin kestää vain sen 4 viikkoa, jonka jälkeen on taas lähes täysi vuosi lusittavana työpaikalla ennen seuraavaa pidempää lomaa.

Autot ei pahemmin kiinnosta, ei myöskään ne skidit. Normipalkkaisella duunilla saattaisi eläkeikään mennessä olla maksettuna rivari tai omakotitalo, mutta ei oikeastaan kiinnosta ne pihatyöt ja remontit. Kerrostaloasuminen on sopivan helppoa minulle. Oikeastaan ainoa asia, mikä houkuttaa duunin jatkamisessa olisi se matkustelu. Jonnekin muualle olisi kiva päästä aina vähän väliä kuin Tallinna/Tukholma-risteilyille. Suomen sisäiset reissut on ihan jees, mutta ei ne silti vedä vertoja kunnon etelän lomaparatiiseille.

Mitä muut on mieltä? Löytyykö oman elämänsä vapaaherroja, näitä uudisaikojen paroneita? Käykö aika pitkäksi työttömällä? Tuleeko tuilla toimeen?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 13. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


RedDevilKarra
Jäsen
Viestit: 359
Liittynyt: 14.12.2003, 18:53
Pisteitä: 20
Paikkakunta: Sotkamo

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja RedDevilKarra »

Omasta puolestani sanon ettei yksistään tuilla tulla Suomessa toimeen. Olen ollut n. viitisen vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä ja tuloina kansaneläke+asumistuki. Onneksi saan Ruotsistakin eläkettä muuten en kyllä pärjäisi taloudellisesti jollen sitten eläisi ns. kädestä suuhun. Onhan mulla toki lisäksi satunnaisia tuloja pokerista ja vedonlyönnistä. :wink:
En valita nykytilannetta, onhan se ihanaa vapautta kun ei tarvitse nousta joka aamuisin johonkin duuniin josta ei välttämättä edes pidä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3193
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja Neo »

Hyvinvointiyhteiskunnassa pärjää vielä toistaiseksi (vähän luulen että nykyinen systeemi tavalla tai toisella ajetaan kohta alas) kotona hengailemalla, mutta itse olen ainakin viime vuosina huomannut sen, mihin sitä omistusasuntoa tai muuta omaisuutta tulee tarvitsemaan: siinä vaiheessa kun eletään viimeisiä 15-20 ikävuotta. Jos tuohon mennessä ei ole saanut mitään omaisuutta kasaan (jonka voi laittaa lihoiksi), niin viimeiset elinvuodet tulevat olemaan helvetin ankeat jos jotain sattuu eli tarvitset hoitoa tai hoitopaikan seniorikodeista hoidoilla & lääkkeillä jne. Ei tarvitse mitään muuta kuin yhtenä talvena liukastua ja lonkka paskaksi niin että liikuntakyky menee (se ei tuossa iässä enää palaudu), jolloin moni asia muuttuu ratkaisevasti. Noi summat on kk-tasolla aivan järkyttäviä mitä voi tarvitse jos haluaa elää siedettävissä asunnoissa ja saada hoitajan riittävän usein jne ja vaihtoehto on...

Jos haluaa avata silmänsä voi käydä vaikka kääntymässä jossain terveysaseman vuodeosastolla, niin saattaa tulla piristysruiske pieneen omaisuuden säästämiseen. Toisilla käy hyvä säkä ja voi asua kotona ja terveenä ns loppuun saakka, ja hyvä jos näin on. Tosin millainen asunto on vara vuokrata sillä eläkkeellä joka käteen tulee jos olet elänyt vapaaherrana viimeiset 20 vuotta - voi olla esim PKS:lla aika kusinen luukku, jos ei ole vara pistää omista kiinni mitään. Nythän toi pahin hoitoalan pommi ei ole vielä edes räjähtänyt, mutta itse olen seuraillut omien isovanhempien taistelua viimeiset pari vuotta ja en edes halua kuvitella mikä tilanne on 20+ vuoden päästä. Jo nyt erilaisten tukien saaminen on aivan järkyttävän paperisodan takana, koska valtio haluaa olla jakamatta pennin latia ja toivoo että moni ei yksinkertaisesti tuotakaan byrokratiaa jaksa. Ja sitten maksavat hoidot itse. Sentään eläkejärjestelmän uskon pysyvän suht kasassa, koska Suomessa ei nyt olla menty jenkkien kaltaiseen pyramidipeliin jossa tulee yksinkertaisesti pian pohja vastaan.

Odotettu elinikä kasvaa kuitenkin koko ajan ja meidänkin sukupolvella se on jo aika helvetin pitkä. Tiedä mihin asti se venyy tässä uusien eri hoitojen myötä mitä ehditään keksiä, mutta viimeiset ~20v elämästään ehtii käyttää vaikka mihin mukavaan jos on terveyttä, tai sitten niistä voi tulla aivan helvetin ankeita. Mutta se on 100% varma, että tuossa vaiheessa tarvitsee rahaa, ja omistuasunto tulee olemaan se säästöpossu jota voi sitten pistää lihoiksi. Tai mahdolliset muut sijoitukset. Tässä vaiheessa kun ikää on joku 30 elintason korotus on sitä että ostetaan parempi tv tai puhelin tai muutetaan kaksiosta kolmioon. Mutta loppuvaiheessa se voi olla sitä, että odotat jotain vaikka lonkkaleikkausta 2 vuotta tai menet viikon päästä yksityiselle. Tai se on sitä jo nytkin itse asiassa monessa paikkaa, ja ero tuossa on se, säästitkö aikoinaan itsellesi omaisuutta vai hengailitko työttömyystuilla kotona.

Toisaalta joku voi todeta: ennemmin makaan himassa ja pelaan pleikkaria 30 vuotta ja otan sen riskin että en omaisuutta myöhemmin tarvitse. Se on tietysti valinta, mutta kyllähän töissä käyminen on myös hyvin paljon sosiaalinen asia. Kun sitä asuntoa säästää ja rahaa tienaa niin samalla pitää itsensä järjissään muuten, pakottaa pysymään fyysisesti kunnossa ja niin edelleen. Suoraan sanottuna elämä kuulostaisi aika turhalta jos se nyt seuraavat pari kymmentä vuotta olisi kotona makaamista ilman sen kummempaa tavoitteellisuutta. Jos duuni taas vituttaa niin onhan siihen vaihtoehtoja, maailma on täynnä itsenäisiä työtehtäviä joihin ei tarvitse klo 08 nousta ja ajaa toimistolle. Lisäksi Suomessa niin kovin epäsuosittu yrittäjyys, jonka liian harva tosin näkee vaihtoehtona. Joka tapauksessa mitä tahansa mukavaa haluat tehdä -> se maksaa rahaa. Jos et ole "töissä" sitä rahaa tienaamassa, niin sitten joudut keksimään jonkun muun tavan, oli se pokerin pelaaminen tai vedonlyönti tms. Ja työksi sekin lopulta sitten muuttuu. Tavalla tai toisella on nähtävä vaivaa rahan tienaamiseksi jos haluaa kotoaan välillä poistua keskustoria kauemmaksi.

Vaikka nyt uskoisi että rahaa ei loppuvaiheessa tarvita, niin joka tapauksessa yhteiskunta pyörii verorahoilla koska mitään muitakaan tuloja sillä ei ole. Ja ihmisillä on se tietty siivu elämästään jolloin ne ovat työikäisiä ja työkykyisiä, ja se nyt on vain jokaisen käytettävä duunin tekemiseen tai koko systeemi romahtaisi. Yhä enemmän ihmisiä jää nykyään systeemin ulkopuolelle: osa haluaa sen tehdä koska ei vain huvita. Osa putoaa erilaisten huume/alkoholi/mielenterveysongelmien vuoksi. Kuinka moni uskoo että nyt tulevat sukupolvet ovat reippaampia ja ahkerampia, käyttävät vähemmän huumeita jne... enpä tiedä. Luulen että toi syrjäytyneiden määrä ei nyt ihan heti ainakaan laskuun lähde, joka tarkoittaa sitä, että taakka yhteiskunnassa töitä tekeviä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Eli yhä pienempi osa väestöstä on tienaamassa sitä veropottia jolla kaikki elätetään, ja samaan aikaan tuo kakku vielä kaiken lisäksi kasvaa. Katsokaa minkä verran valtio joutui ottamaan nytkin lisää velkaa (vaikka toisin piti käydä), ja voi miettiä mikä summa on siinä vaiheessa kun toi hoitoalan pommi kohta räjähtää käsiin. Tarkoittaa sitä, että työssäkäyvien verorasitus nousee pikkuhiljaa koko ajan sekä tuloveron myötä että kulutusverojen: ALV, tupakkavero, alkoholivero, dieselvero, ajoneuvovero jne jne. Ne jotka jaksavat lähteä aamulla duuniin joutuvat noi korotukset nahoissaan kärsimään.

Edessä voi olla tiukat ajat Suomen Hyvinvointiyhteiskunnassa, ja itse olen ainakin sitä mieltä, että pieni omaisuuden säästäminen ei ole pöllömpi idea. Lisäksi nykyään omistuasunnossa eläminen on muutenkin helvetin fiksua kun korotaso on nollissa ja se tulee olemaan sitä vielä pitkän aikaa. Jossain on asuttava joka tapauksessa, ja usein vuokra saman tasoisesta kämpästä voi olla jopa korkeampi mitä lainan hoitokulut. Tosin sen omistusasunnon saamiseksi pitää käydä myös töissä, mutta kuten sanottu, ainakin omasta mielestäni se on kokonaisuuden kannalta myös mielekkäämpi vaihtoehto. En itse syyllistä ketään joka haluaa vapaaherraksi jäädä ja hypätä sivuun vaikka siinä taas omakin verorasitus nousee pykälän, koska en oikein näe itse tuota asiana jota tavoitella. Suomessakin on aika paljon työttömiä jotka eivät mitään muuta halua niin kuin päästä töihin ja pois kotoa. Uskon myös siihen, että Etelä-Euroopan kurjistuessa entisestään tänne pohjolaan virtaa kyllä väkeä tekemään ne duunit mitä skandinaavit eivät viitsi. Tuo ilmiö on ollut jo vuosia nähtävissä ja sama tilanne on täällä Norjassa; harva paikallinen on enää tekemässä duuneja kuten a) taksikuski b) bussikuski c) siivooja d) tarjoilija. En muista milloin olisin ollut viimeeksi norjalaisen taksikuskin kyydissä, ja edellinen heppu puhui niin vaikeaa englantiakin ettei siitäkään meinannut saada mitään selvää.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 11. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut Neo, 11.03.2014, 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suomen paras opas kryptovaluutoista bitcoinkeskus.com | På Svenska bitcoincenter.se | På Norsk bitcoinsentralen.no | In English aboutbitcoin.io |

Minikommentit

11.03.2014 14:24 <MacGyver> Asiallista tekstiä!


ptets
Avatar
Jäsen
Viestit: 2226
Liittynyt: 16.05.2008, 09:49

Tuotto: -16.53 yks.

Palautus%: 97.79%

Panosten ka: 2.63 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 1371

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja ptets »

Jos miettii noita auto + asunto-juttuja niin auto on sellainen mihin kannattaa sitoa mahdollisimman vähän rahaa. Auton arvo tippuu vuosittain kuin kivi ja sama kai se on liikkuuko paikasta a paikkaan b halvalla vai kalliilla autolla. Lainan ottaminen autoa varten on varmasti suurin -ev-päätös mitä voi tehdä. Warren Buffet ajoi pitkään kuplavolkkarilla. Kovin suuri matemaattinen nero ei tarvitse olla jos vertaa kumpi kannattaa tehdä. Ottaa 20000 euroa lainaa autoa varten minkä arvo on 5 vuoden kuluttua käytännön nolla vai 20000 euron lainan indeksirahastoja varten minkä voi realistisesti odottaa tuottavan enemmän kuin lainan korko.

Asunto on eri juttu. Aika hyvä sijoittaja saa olla että saa rahan poikimaan vuokran ja lainanmaksun välisen erotuksen. Mutta silläkin on väliä minkälaisen asunnon ostaa ainakin jos varautuu siihen että asunnon aikaa joskus myydä. Keskisuuressa kaupungissa missä asun puolet ajastani myyntiajat ovat pitkiä. Tiedän useammankin hyvätuloisen tapauksen joka teettänyt itselleen satojentuhansien omakotitalon mitä eivät ole saaneet myytyä vuosiin kun ovat löytäneet paremmin palkatun työn toiselta paikkakunnalta. Eli siihen asuntoonkaan ei kannata työntää enempää rahaa kuin mitä ihmisillä on keskimäärin vara maksaa. Omakotitalot ovat varsinkin aika riskaabeleja sijoituksia. Lisäksi asunnon ostamisen järkevyyttä voi miettiä sen mukaan onko asuinalue kovin riippuvainen jostain/joistain isoista työllistäjistä. Esim. Salossa on Nokian loppumisen jälkeen paljon asuntoja myymättä.
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... 241167/310

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Children are innocent
teenagers fucked up in the head
adults are even more fucked up
and elderlies are like children

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3193
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja Neo »

Asuntolaina on lisäksi helvetin hyvä sijoitus nyt kun jenkeissä Fed:n painokoneet rullaa ja pakottavat vastaavat masiinat liikkeelle ympäri maailmaa muissakin keskuspankeissa. Rahaa painetaan koska se sopii valtioille tai toisin sanoen ne tarvitsevat sitä epätoivoisesti: inflaatio kun syö velkaa pois - ja samalla tavalla myös asuntovelkaa. Sitten kansalle uutisoidaan otsikoilla: xxx:n keskupankki pelasti jälleen kansalaiset deflaation vaaroilta. Jokainen joka on ostanut plasma tv:n tai tietotekniikkaa tai kännyköitä ym elektroniikkaa tietää, miten hyvin hintojen putoaminen vauhdittaa hankintaa. Mutta deflaation vaaroista puhuvat ovat sitä mieltä, että esim. kännyköitä ei osta kukaan koska miksi ostaa jotain minkä hinnan tiedät tippuvan 2kk päästä. Jännä juttu että ne menee kaupaksi aika hyvin siitä huolimatta, ja jos esim. led-telkkarit tai perus läppärit maksaisivat yhä yli 10K euroa niin aika harva niitä ostaisi. Mutta onneksi keskuspankit pelastavat meidät hintojen laskulta, nimittäin vituttaisi aika huolella jos esim sähkölasku vuosittaisin 10-20% nousun sijaan vaikka tippuisi 10%. Tai jos ruokakori ei kallistuisi joka vuosi vaan halpenisi, niin en kyllä tiedä mitä tekisin siinä raivon puuskassa. Hyvä että tästä ei tarvitse kärsiä ja saadaan nauttia inflaation ihanuudesta sen sijaan.

Mutta joka tapauksessa; hyvä olla ainakin asuntolaina niin pääsee jollain tasolla hyötymään tuosta paskapaperin painamisesta. Korkotaso on lisäksi pohjalukemissa nyt ja pitkään tulevaisuudessa, ja jossain on joka tapauksessa asuttava. Kuitenkin ~40% väestöstä asuu top 15 kaupungeissa/kunnissa jotka ovat käytännössä alueensa kasvukeskuksia, ja tällaisessa paikassa esim perus keskustakaksion omistaminen järkevien etäisyyksien päässä on aika huoletonta puuhaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Suomen paras opas kryptovaluutoista bitcoinkeskus.com | På Svenska bitcoincenter.se | På Norsk bitcoinsentralen.no | In English aboutbitcoin.io |

Minikommentit


razor
Jäsen
Viestit: 3729
Liittynyt: 26.01.2004, 18:48

Tuotto: +103.22 yks.

Palautus%: 104.39%

Panosten ka: 4.21 yks.

Vetoja: 558

Pisteitä: 2786
Paikkakunta: Razor`s any price picks. Through the wind and rain.

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja razor »

Tuohon yllä olevaan vois vaikka kommentoida että asunnon taikka talon saa lähes aina satavarmasti myytyä jos pakko. Eri asia sitten mitä siitä saa mutta myytyä sen saa takuullaa kunhan hinta tarpeeksi passeli.

Vuokralla ku asuu 15 vuotta ja maksaa 700 euroa/kk niin tekee yhteensä 126.000 euroa. Onko mitään järkee ?? Fyffendaaliat sulaa vinhaa vauhtia vuokriin. Siinä saa Henkan hiihtohedareita hakata lopun ikänsä että saa nuo 15 vuoden vuokrat hoidettua :D

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

"I will bide my time and wait as long as it takes to make a wager that I can truly say that win or lose I would make the same wager again and again...and that`s the name of the game"

Minikommentit


ptets
Avatar
Jäsen
Viestit: 2226
Liittynyt: 16.05.2008, 09:49

Tuotto: -16.53 yks.

Palautus%: 97.79%

Panosten ka: 2.63 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 1371

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja ptets »

Ei se omistusasumisen ja vuokra-asumisen vertailu ihan yksinkertaista ole. Tässä yksi vertailu
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/20 ... 138520/310

Jos nyt otetaan vaikkapa Helsingistä kolmioiden vertailu niin lainan ja vuokran ero on tuon mukaan 694 euroa kuussa/8328 euroa vuodessa. Tekee esim. 20 vuoden laina-ajalla n. 166000 euroa. Joku voi olla niin hyvä sijoittaja että saa tuon säästön poikimaan enemmän 20 vuodessa kuin asunnon arvo on. Ja tuohon vertailuun ei ole laskettu omistusasuntojen putki- yms. remontteja.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Children are innocent
teenagers fucked up in the head
adults are even more fucked up
and elderlies are like children

Minikommentit

11.03.2014 22:11 <betpanda> putki yms. -remontit toki lasketaan mukaan jos niitä

11.03.2014 22:12 <betpanda> näyttäs olevan tulossa. Toki vieläkin nään niitä että

11.03.2014 22:12 <betpanda> ostetaan sika säkissä ja sit ihmetellään ku

11.03.2014 22:12 <betpanda> remppahommat on niin kalliita :D

12.03.2014 19:32 <Betsaari> Omaisuus on yhtä kuin eläisi kahle jalassa ;)


dos
Jäsen
Viestit: 79
Liittynyt: 19.09.2013, 09:46

Tuotto: +11.88 yks.

Palautus%: 124.49%

Panosten ka: 2.69 yks.

Vetoja: 18

Pisteitä: 96

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja dos »

Hmm, asuntolainan puolesta rummutetaan.
Mitäs väliä sillä vuokraan menevällä rahalla olisi enää siinä vaiheessa, jos vapaaherrana valtio maksaisi suurimman osan vuokrasta?
Jos skidejä hommaisin, niin olishan se tosin helvetin hyvä saada omaisuutta haalittua, että penskoille jäis jotain perittäväksi.

Ehkä mun pitäs vaan ettiä joku duuni, jota ois mielenkiintoista/hauskaa tehdä.. Vedonlyönnissäkin näyttää vähän siltä, että kultavuodet on kaukana takana päin. En tosin sitä väitä, etteikö edelleenkin voisi tehdä fyrkkaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3193
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Re: Elämän tarkoitus ja syvällinen pohdiskelu

Viesti Kirjoittaja Neo »

dos kirjoitti:Vedonlyönnissäkin näyttää vähän siltä, että kultavuodet on kaukana takana päin. En tosin sitä väitä, etteikö edelleenkin voisi tehdä fyrkkaa.
Vedonlyönnissä näyttää AINA siltä, että kultavuodet on takana päin. Reilun 10v sitten kun opeteltiin A-E jakaumia, niin kaikki kiroili että perkele kun tämän olisi tajunnut 10 vuotta aiemmin niin olisi miljonääri. Ja silloin muisteltiin miten vielä 90-luvun lopussa oli helpompaa kun yksi ja toinen asia oli niin eri tavalla. Ja nyt voin kiroilla, että olisipa tämä tietotaito ollut käsissä 10v sitten niin nyt olisi miljoonia tilillä. Ja vuonna 2020 muistellaan miten vielä 2010 oli helppoa kun silloin ei sentään ollut xxx ja yyy ja limiittejä ja lakeja, ja Suomestakin pystyi pelaamaan ulkomaille eikä intter Net ollut suljettu jne. Tätä jossittelua se aina on, koska ala muuttuu vaikeammaksi koko ajan eikä niitä nykyhetken mahdollisuuksia aina näe ennen kuin tilanne on olennaisesti huonontunut. Eiköhän rahaa pysty tekemään vielä 10v päästäkin, mutta ei välttämättä samalla tavalla.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Suomen paras opas kryptovaluutoista bitcoinkeskus.com | På Svenska bitcoincenter.se | På Norsk bitcoinsentralen.no | In English aboutbitcoin.io |

Minikommentit

11.03.2014 20:57 <R-bet> Eli "kaikki oli ennen paremmin" myös tulevaisuudessa :)


200% 60€ vedonlyöntibonus Ninjacasino.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin