Tänään on 29.03.2024, 02:41.

Paljon ihmeteltävää

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Alkutilanne:
Olen aloittelija, vaikka olen tehnyt kiskalla pitkäävetoa yläasteelle siirtymisen jälkeen melko säännöllisesti tosin ilman mitään päämäärää heitellen mutu vetoja sinne tänne. Ehkä voitolla... tuskin. Mutta voitot on ainakin kaikki tuhlattu.

Nykytilanne & tavoite:
Nyt pelaaminen vei kokonaan mukanaan ja tätä tarvitsee kokeilla tosissaan. Tavoitteena ei enempää eikä vähempää kuin vedonlyönnin ammattilaisuus. Tulee tässä vaiheessa vielä aika paljon kysymyksiä ja ihmetyksiä enkä osaa pistää niitä sellaiseen lokeroon tänne foorumille, että ne olisivat aina oikeassa paikassa, joten pistän ne nyt kaikki tähän samaan ketjuun.

Ajattelin aluksi keskittyä kotimaiseen lätkään, koska sitä on helppo seurata ruutu.fi:n kautta ja ottelut tulevat minulle sopivaan aikaan. En itse ole kuitenkaan mikään asiantuntija kyseisestä liigasta. Alku lähtenyt minun osaltani ihan mukavasti käyntiin. Tosin vasta aika pieni otos pelattuna 41 vetoa, palautus 134%.

Synergiaa:
Toivottavasti, joku löytää tämän ketjun ja vastaa mulle jotain välillä tyhmiinkin kysymyksiini. Se helpoittaisi varmaan paljon tavoitteeseeni pääsyä. Aion myös puhua täysin avoimesti oivaltamistani asioista ja toivon, että niistä olisi jollekkin muullekkin jotain hyötyä.

Lisäksi aikomus valmistua tietotekniikan insinööriksi keväällä ja aion lopputyönä koodata foorumilta löytyvää kirjanpitoexceliä ja %-arvioiden tekemistä sekoittavan sovelluksen, jonka toivon helpottavan muidenkin vedonlyöjien elämää. Tulen laittamaan sovelluksen vapaaseen käyttöön ja testiversion nettiin heti, kun saan jotain aikaiseksi. Tulen laittamaan tänne myös mietteitä ja kysymyksiä sen kehityssuunnasta.

PS. Pahoittelen kirjoitusvirheitä, erityisesti yhdyssana virheitä ne ovat niin pirun vaikeita minulle.

edit: korjaan kirjoitusvirheitä

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 17. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

12.12.2013 14:43 <mikko> Joka kysymykseen johon osataan vastata myös vastataan.

12.12.2013 14:47 <pka> Nyt smurf kysymään mikolta jotain hyvin henkilökohtaista ;)

12.12.2013 14:52 <mikko> Oon unohtanut jo kaiken sen ;)

12.12.2013 22:12 <lammpa-1 v2.0> Asiaa... Tässä kaikille uusille mallia, kuinka asiapitoisell

12.12.2013 22:12 <lammpa-1 v2.0> e foorumille saavutaan jäseneksi.... ei takki auki, vaan

12.12.2013 22:13 <lammpa-1 v2.0> avoimesti kysyen, omat lähtökohdat kertoen, omia kokemuksia

12.12.2013 22:14 <lammpa-1 v2.0> jakaen ja tarvittaessa apua pyytäen... pari peukkua tuli het

12.12.2013 22:14 <lammpa-1 v2.0> ja apua tarjotaan, mikäli ehditään ja osataan


lammpa-1 v2.0
Jäsen
Viestit: 1746
Liittynyt: 28.09.2012, 18:03

Tuotto: -117.17 yks.

Palautus%: 96.72%

Panosten ka: 1.04 yks.

Vetoja: 3419

Pisteitä: 902
Paikkakunta: Utopia siellä jossain...
Viesti:

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 v2.0 »

siihen kannattaa sitten varautua, että aivan yksityiskohtaisia tietoja täältä foorumilta ei saa, koska kaikilla on omat liikesalaisuutensa, mutta yleisesti ottaen varmasti ohjausta oikealle polulle löytyy (joskin postauksistasi näkyy, että täysi aloittelija et ole, vaan olet perusasiat selvittänyt jo ennen foorumille saapumistasi).

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

lammpa-1 lyö oikeasti vetoa ja lammpa-1 v2.0 vain testailee, älä peesaa kakkoseen ;) paitsi formulaa...

Minikommentit

12.12.2013 23:05 <smurf> Kiitos vastauksesta =)

12.12.2013 23:34 <smurf> Ja kiitos kaikille asiallisesta vastaanotosta foorumille!

12.12.2013 23:39 <lammpa-1 v2.0> asiallisesta sisääntulosta palkitaan asiallisella

12.12.2013 23:39 <lammpa-1 v2.0> vastaanotolla.... noin niin kuin yleensä ;)


smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Tervetuloa matematiikan tunnille!

Ensimmäinen ihmetys onkin vähän kummallisempi juttu:
Miten ihmeessä tämä lasketaan?

Tässä on mun todennäköisyydet ottelun maalimäärille:
1 = 7,9%
2 = 12,1%
3 = 13,3%
4 = 18,5%
5 = 18,9%
6 = 13,1%
7 = 9,7%
Yli 7 maalia 6,5%

Nämä ovat laskemani todennäköisyydet sunnuntaina pelattuun Blues - Jokerit peliin. Ajattelin lisätä pelirepertuaariini over/under lisäksi vedon: "Ei maalia ajassa 0:00-9:59". Minulla on tuntuma, että matseihin joissa underin kerroin on rajoilla saisi hyvän vaihtoehdon tästä pelimuodosta, jota ainakin nordicbet tarjoaa. Tässä vedossa kerroin olisi ollut 1,8.

En kuitenkaan laittanut vetoa sisään, koska en pystynyt sitä itselleni matemaattisesti todistelemaan. Laskeskelin erilaisia vaihtoehtoja toteutukselle, mutta en saanut mitään järkeviä tuloksia. Kysymys kuuluukin: olisiko jollain jotain käryä siitä miten tämä lasketaan?


BONUS:
Jos joku oikeen alkaa hifistelmään (mitä itse arvostan, mutta yksinkertaisempikin ratkaisu käy hyvin) ottaa hän huomioon myös eräkohtaiset erot maalimäärän jakautumisessa:

Erä on maaliton todennäköisyydellä
erä 1: 24%
erä 2: 20,6%
erä 3: 19,6%

Todennäköisyydet kasvavat suurinpiirtein samassa suhteessa maalimääränlisääntyessä.

edit: taas korjattu kirjoitus virheitä en enää jatkossa kirjota tätä edittiin jos sitä teen.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


lammpa-1 v2.0
Jäsen
Viestit: 1746
Liittynyt: 28.09.2012, 18:03

Tuotto: -117.17 yks.

Palautus%: 96.72%

Panosten ka: 1.04 yks.

Vetoja: 3419

Pisteitä: 902
Paikkakunta: Utopia siellä jossain...
Viesti:

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 v2.0 »

smurf kirjoitti:Ensimmäinen ihmetys onkin vähän kummallisempi juttu. Miten ihmeessä tämä lasketaan?

Tässä on mun todennäköisyydet ottelujen maalimäärille:
1 = 7,9%
2 = 12,1%
3 = 13,3%
4 = 18,5%
5 = 18,9%
6 = 13,1%
7 = 9,7%
Yli 7 maalia 6,5%

Nämä ovat laskemani todennäköisyydet sunnuntaina pelattuun Blues - Jokerit peliin. Ajattelin lisätä pelirepertuaariini over/under lisäksi vedon: "Ei maalia ajassa 0:00-9:59". Minulla on tuntuma, että matseihin joissa underin kerroin on rajoilla saisi hyvän vaihtoehdon tästä pelimuodosta, jota ainakin nordic bet tarjoaa. Tässä vedossa kerroin olisi ollut 1,8.

En kuitenkaan laittanut vetoa sisään, koska en pystynyt sitä itselleni matemaattisesti todistelemaan. Laskeskelin erilaisia vaihtoehtoja toteutukselle, mutta en saanut mitään järkeviä tuloksia. Kysymys kuuluukin: olisiko jollain jotain käryä siitä miten tämä lasketaan?

Jos joku oikeen alkaa hifistelmään (mitä itse arvostan) ottaa hän huomioon myös eräkohtaiset erot maalimäärän jakautumisessa:

Erä on maaliton todennäköisyydellä
erä 1: 24%
erä 2: 20,6%
erä 3: 19,6%

Todennäköisyydet kasvavat suurinpiirtein samassa suhteessa maalimääränlisääntyessä.
Eipä taida olla oikotietä....
Eli ainoa mahdollisuus laskea tuo haluamasi vedon todennäköisyys on tilastoida kaikilta joukkueilta kaikki maalintekoajat ja laskea tn sitä kautta. Sen lisäksi pitää tietenkin huomioida:
- minkä tason joukkue teki maalin toisen tietyn tason joukkuetta vastaan keskimäärin missä ajassa
- oliko poissaoloja, merkittäviä sellaisia, maalintekijäpoissaoloja, maalivahdit, jne

Eli onnistuit heti kysymään sellaisen kysymyksen, johon ei ole kenelläkään vastausta.... ainakaan suoraa sellaista. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos onnistut kehittämään hyvän laskukaavan tälle vetotyypille, olet vahvoilla markkinaa vastaan....

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

lammpa-1 lyö oikeasti vetoa ja lammpa-1 v2.0 vain testailee, älä peesaa kakkoseen ;) paitsi formulaa...

Minikommentit

12.12.2013 23:51 <smurf> hmmm funtsitaas...


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

Kyllä tähän nyt sentään jonkinlaisen vastauksen voi antaa :)

Karkean arvion saat jakamalla ottelun kokonaismaalimäärän ensin erien kesken (1. erässä pienempi moa, kuin muissa erissä, kuten tuossa kirjoitatkin). Sitten jaat ensimmäisen erän moan puoliksi, niin sinulla on karkea arvio 10min. maalimäärästä. Siitä pystyy sitten laskemaan 0 maalin todennäköisyyden.

Karkea arvio siinä suhteessa, että tämä ei huomioi eroavaisuuksia moassa ensimmäisen ja toisen 10-minuuttisen aikana. Siinä on kuitenkin pieniä eroja. (eikä huomioi muitakaan mahdollisia erikoistekijöitä)

Tämä nyt näin nopeasti kirjailtuna.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

13.12.2013 00:27 <smurf> Juuri jotain tämmöstä kaavaa ajattelin!


kovaleka
Jäsen
Viestit: 1098
Liittynyt: 07.09.2003, 19:12

Tuotto: +216.43 yks.

Palautus%: 115.50%

Panosten ka: 6.50 yks.

Vetoja: 215

Pisteitä: 167
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja kovaleka »

smurf kirjoitti:
Ensimmäinen ihmetys onkin vähän kummallisempi juttu:
Miten ihmeessä tämä lasketaan?

Tässä on mun todennäköisyydet ottelun maalimäärille:
1 = 7,9%
2 = 12,1%
3 = 13,3%
4 = 18,5%
5 = 18,9%
6 = 13,1%
7 = 9,7%
Yli 7 maalia 6,5%
Äkkiseltään kun laskee nuo todennäköisyydet yhteen tulee 100%. Onkohan noin, että 0 maalin todennäköisyys on tasan 0%, vai onko tämä vain pyöristyksiä? Tämä toki sillä oletuksella että arvioon lasketaan vain 60min, ei jatkoaikoja. Ja ihan mielenkiinnosta kyselen että miteköhän olet päätynyt kyseisiin lukemiin? Eivät ainakaan ihan tavallista poissonia noudata. Esimerkiksi maaliodotuksella 5,5 lukemat olisivat suunnilleen:

0 0 %
1 2 %
2 6 %
3 11 %
4 16 %
5 17 %
6 16 %
7 12 %
7+ 19 %

Maaliodotuksesta voit laskea karkean arvion ei maalia vedolle ajassa 0-10min. Jos oletetaan että ottelussa tulee keskimäärin 6 maalia. 0-10min on kuudes osa pelistä, joten odotettumaalimäärä on 1/6, eli tässä tapaiksessa 1. Poissonilla maaliodotusarvolla 1 laskettuna 0 maalia on silloin 37% ja 1+ 63%.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

12.12.2013 23:57 <kovaleka> samalla idealla näköjään ollaan liikkellä Q:n kanssa...


lammpa-1 v2.0
Jäsen
Viestit: 1746
Liittynyt: 28.09.2012, 18:03

Tuotto: -117.17 yks.

Palautus%: 96.72%

Panosten ka: 1.04 yks.

Vetoja: 3419

Pisteitä: 902
Paikkakunta: Utopia siellä jossain...
Viesti:

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 v2.0 »

Mitenkään dissaamatta JQ:n ja Kovalekan vastauksia, niin heidän vastauksensa antavat oikotien onneen ja 98% palautukseen 98%-bookkereilla, koska nuo asiat pystyvät kaikki laskemaan (sinähän taisit olla valmistumassa tietotekniikasta ?, joten peruskauraa tuon tyyppiset tilastoanalyysit). Jos haluat biitata markkinat, niin pitää ottaa huomattavasti enemmän asioita huomioon, kuten aikaisemmassa postauksessa annoin ymmärtää. Hyvät lähtökohdat yksityiskohtaisemman tiedon liittämiseksi perustietoon JQ ja Kovaleka kuitenkin antoivat (molemmille peukku "aloittelijan" auttamisesta). :peukku:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

lammpa-1 lyö oikeasti vetoa ja lammpa-1 v2.0 vain testailee, älä peesaa kakkoseen ;) paitsi formulaa...

Minikommentit

13.12.2013 00:29 <smurf> Tässä onkin ideana se, että ollaan erilinjoilla moa bookk...

13.12.2013 00:29 <smurf> erien kanssa. Jolloin voidaan hyöyntää myös tätä vetotyyppiä

13.12.2013 00:30 <smurf> Tässä muuttujina moa ja "pelinhenki".

13.12.2013 02:02 <JussiQ> Joo, tosiaan tarkotus oli tuo "lähtökaava" antaa. Siitä

13.12.2013 02:02 <JussiQ> voi sitten viilailla :)


smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Kiitos oikein paljon kaikille vastauksista! :peukku: Mahtavaa porukkaa!

Tarkoitus tässä hommassa on pohjimmiltaan se, että kun tiedetään ottelun oletus arvoinen maalimäärä. On se sitten omaa laskemista tai esimerkiksi kuten olen nuo luvut laskenut yhden bookkerin tarjoamista kertoimista (siksi unohdin ottaa 0 maalia mukaan joka on nyt mukana tuossa tasan yhden maalin todennäköisyydessä).

Elikkäs kun on odotettavissa vähä maalinen ottelu niin silloinhan on todennäköistä, että ensimmäisen 10 minuutin aikana ei tule maalia. Kuinka todennäköistä -sitä laskemme.

Tämä vetotyyppi olisi nyt nimenomaan vaihtoehto Under vedolle, joitakin otteluita pelatessa, jossa tiedetään joukkoeiden lähtevän varovaisesti otteluun tai jostain muusta syystä voidaan olettaa vähä maalista. Tai sitten vain vaihtoehto siinä vaiheessa, kun underin kertoimet ovat päässeet laskemaan liikaa :(

Itse tuossa kehitin jotain tämmöstä laskukaavaa joka ei vielä ota huomioon tuota ensimmäisen erän eroa moa:ssa verrattuna muihin vaan kaikki 6kpl 10minuutin settejä ovat tasa-arvoisia:

(1* 1/6 * 0,079) +
(2* 1/6 * 0,121) +
(3* 1/6 * 0,133) +
(4* 1/6 * 0,185) +
(5* 1/6 * 0,189) +
(6* 1/6 * 0,131) +
(7* 1/6 * 0,097) +
(8* 1/6 * 0,065)

Tästä sain todennäköisyydeksi 65% johon olin vähän pettynyt =(

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

13.12.2013 00:33 <smurf> siis 65% että maali tulee. Varmaan noi mun todennäköisyydet

13.12.2013 00:34 <smurf> oli väärät. Mutta opin tästä ainakin jotain! Kiitos!

13.12.2013 00:34 <smurf> Eteenpäin etanan askelin!

13.12.2013 00:53 <lammpa-1 v2.0> tn-laskenta vedonlyönnissä on helppoa

13.12.2013 00:54 <lammpa-1 v2.0> ei tartte muuta kuim "keksiä" joka matsiin sellaiset

13.12.2013 00:54 <lammpa-1 v2.0> todennäköisyydet, että valitut vedot osuu ;)

13.12.2013 02:12 <JussiQ> Joo, joku tossa laskussa taitaa mennä pieleen. About 4,4

13.12.2013 02:13 <JussiQ> moalla toi ei maalia pitäs olla jotain 48% jos ei eka

13.12.2013 02:13 <JussiQ> erän vähämaalisuutta huomioi. Jos huomioi, niin sitten tuo

13.12.2013 02:14 <JussiQ> menisi jo yli 50%.

13.12.2013 02:14 <JussiQ> Mutta nyt uni painaa silmään sen verran, etten jaksa

13.12.2013 02:14 <JussiQ> tsekata missä mahdollinen virhe sun laskussa.


smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Mietteitä yleisesti (kannattaa skipata):
Ensimmäinen ihmetyksen aiheeni täällä oli ehkä vähän pieleen mennyt, sillä olisinhan tuon osannut itsekkin ratkaista aika helposti kun olisin vaan miettinyt asiaa ajankanssa. Vedonlyönti tuntuu koko ajan vain kiinnostavammalta ja janoan uutta tietoa. Pelit alkanut kivasti ja koko aika opin lisää. Tosiaan itse keskityn liigaan, joka jäi nyt Joulu tauolle, eli on aikaa miettiä vaikkapa esimerkiksi kokonaisuutta. Minulla ei ole ystäviä, jotka ymmärtäisivät tästä koko hommasta hölkäsen pöläystä, joten avaan ajatuksiani tänne ja toivon saavani aikaan keskustelua, että voin olla varmempi tekemään oikeita ratkaisuja.

Asiaa:
Pyrkimyksenä tuloksen maksimointi, silloin yksi osa-alue on myös muiden peesaaminen. Vai onko? Peesaan yllätys yllätys Sukkelaa NBA-vedoissa ja seuraan samalla muita tipsaajia. Sellaisiakin jotka ovat keskittyneet samaan sarjaan, kun mestari itse. Nyt kun Sukkelalla on ollut huonompi kausi niin silti, jotkut ovat pystyneet tekemään tulosta. Tämä johtuu varmaan siitä, että he käyttävät arvioiden tekemiseen erilaisia menetelmiä ja ajattelevat asioita hieman erilaisesta näkökulmasta. Tästä herää muutamia kysymyksiä joihin tahtoisin mielipiteitä:

Kysymykset:
1. Peesatakko vai eikö? Miksi?
2. Peesatakko sokeasti jos vihjeitä ei ole perusteltu? Kun ei voi tietää mihin arvio perustuu?
3. Jos samaan sarjaan kaksi vastakkaista vihjettä jättääkkö pelaamatta?
4. Onko ylipäätänsä järkeä peesata kahta eri tipsaajaa samasta sarjasta?

Omat mietteeni
1. Jos peesattava pitää avointa seurantaa ja on selvästi voitollinen vedonlyöjä en nää syytä olla kasvattamatta omaa kassaa peesaamalla. Ehtona itsellä siis avoimet tilastot.
2. Peesaan sokeasti kaikkia jotka ovat mielestäni peesaamisen arvoisia. Minulla ei ole aikaa itse tutkiskella vinkattuja kohteita, enkä voi tietää ilman perusteluja miksi kohde on hyvä. Joten sokeena mukana.
3. Tässä tilanteessa ajattelin peesata vain luotettavammaksi katsomaani tahoa. Eli sitä kummalla on pidemmät tilastot.
4. Tämä onkin sitten se kaikkein vaikein juttu... Itse olen toistaiseksi peesannut vain yhtä kerrallaan yhdestä sarjasta, mutta nyt olen miettinyt onko tämä optimaalisin ratkaisu, jos kerran on tarjolla hyviä muitakin vetoja. Vai onko kannaltani järkevämpää ajatella niin, että jos peesaan yhtä omistautunutta asiantuntijaa käy hän läpi kaikki mahdolliset vetovaihtoehdot ja ei hänen vihjeittensä ulkopuolisista peleistä löydy enää pelattavaa. Nyt kun olen sitten miettinyt arvioiden tekemistä oman sarjani osalta olen varma, että on varmaan useitakin tuottavia vaihtoehtoja arvoiden tekemiseen. Mietin vain, että olisiko kuitenkin helpompaa(parempi tuntipalkka), jos jättäisin peesattavat yhteen arvioijaan/sarja, sillä vihjeiden kyttäilystä ja peesaailusta koituu aika paljon myös vaivaa. Tämä kysymys eritoten askarruttaa tällä hetkellä mieltäni ja tahtoisin tietää onko joku jo paininut ongelman kanssa ja selättänyt sen?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Kuka vastas ja poisti viestinsä? Miksi? :cry:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

16.12.2013 18:22 <JussiQ> pka tuohon oli vastannut, mielestäni ihan fiksuja. En

16.12.2013 18:22 <JussiQ> tiedä miksi poisti viestinsä.

16.12.2013 23:27 <pka> Poistin, koska tuntui, että käsittelin aihetta liiaksi

16.12.2013 23:27 <pka> pelkästään peesaajan etua ajatellen, enkä jaksanut muokata

16.12.2013 23:27 <pka> ottamaan paremmin huomioon yhteisön kokonaishyötyä.


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3188
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja Neo »

Lyhyesti sanottuna, joko peesaamisen osaa tai sitten sitä ei osaa. Toisilla on hyvä taito nähdä milloin pelivihjeessä on järkeä eli markkinoihin verrattuna etua, tai milloin joku petsari on kartalla vihjaamastaan lajista. Tuo taito luonnollisesti paranee mitä enemmän peesaa ja saa kokemusta. Itse peesasin aikoinaan järkyttävät määrät vetoja kun tykkäsin petsata kaikkia mahdollisia sarjoja mitä nyt pystyi, joten tässä muutama asia:

- Jos kaverilla on asiallinen seuranta, niin älä peesaa ketään jonka luvut eivät ole kunnolla plussalla. Ihan sama vaikka janari kirjoittaisi lajistaan proosaa kuin S.Sukkela konsanaan ja vaikuttaisi tietävän kaiken kaikesta. Maailma on täynnä hyviä futistietäjiä tai kiekkoa ikänsä seuranneita henkilöitä, jotka eivät ikinä tule voittamaan vedonlyönnistä yhtään mitään. Vedonlyönti on aivan oma lajinsa ja siinä menestyminen on kokonaan toinen juttu kuin lajin tunteminen.

- Jos seuranta löytyy niin kelaa se läpi ja katso ettei tulos ole tullut roskafirmojen kertoimista, tai ulkomaisilla foorumeilla tyypillisesti sopupeleistä. Moni ulkomainen tipsari tekee lähelle +-0 tulosta ja sitten seurannassa on jossain 4kk takana Bulgarian liigan kauden viimeisen kierroksen HT/FT veto bwin 55 kerroin x 5.00 yksikköä ja osuma.

- Jos seurantaa ei ole kuten monesti on ongelmana, niin lue läpi mitä kaveri kirjoittaa aiemmissa vihjeissään ja katso onko kirjoituksissa järkeä. Kysy joltain tutulta joka myös seuraa sarjaa tai vaikka pistä privaa toiselle foorumin jäsenelle ja kysy mielipidettä jne. Jos vaikka aiot peesata Valioliigaan jotain foorumin x tyyppiä niin aika moni Valioliigan laskija tai sarjan tietäjä osaa sanoa onko esim poissaoloihin reagoinnissa mitään järkeä. Eli puhuuko kaveri paskaa vai ei, tuohon ei oikeasti tarvita montaa viestiä niin sen kyllä huomaa.

- Yleisesti vedonlyönnin kieli ja tapa vihjata. Jos arviot on tehty esim 5% tarkkuudella tai henkilö käyttää sanaa oletusarvo tai saa rajakertoimen 1.40 kun markkina on 2.20 tasossa jne. Vaikka olisi itse vielä amatööri niin ei nyt kannata silti hölmömpiään uskoa. Siinä sokea ohjaa kuuroa sitten.

- Jos tyypillä ei ole seurantaa eikä hän kirjoita vihjeisiin mitään perusteluita, niin yhtä hyvin voisit heittää noppaa ja valita kohteet mitä pelata. Eli älä edes harkitse tällaisen hepun peesaamista vaikka osumia olisi sata putkeen. Jos nyt jostain syystä kutkuttaa niin pistä tyypille vaikka privaviestiä ja kysy mikä on miehiään. Tuo on muutenkin hyvä tapa, sillä ihminen on luonteeltaan sellainen otus, että se tykkää saada huomiota. Jos joku pistää privaa ja kysyy tekemisistään niin aika moni vastailee mielellään.

- Jos olet löytänyt peesattavan tai esim ostat vihjepalvelun arvioita, niin peesaa vain jos a) saat annetun kertoimen b) markkina ei mene kovasti vastaan. Varma tapa hävitä rahaa on peesata hyvän tuntuiset vihjeet paskoilla kertoimilla. Vielä varmempi tapa on hävitä rahaa jos markkina menee toiseen suuntaan, silloin tipsaaja on tavalla tai toisella kohteessa kujalla: joko ajoitus oli pielessä tai arvio pielessä tai molemmat. Jos missasit vedon ja kerroin laski, hyväksy että se meni ohi ja se siitä, uusia tulee. Etenkin nämä "koko foorumin kuumat kohteet". Tuossa voi tietty käyttää maalaisjärkeä riippuen odotusarvosta ja miten paljon kertoimia tippui. Voi myös harkita muita pelimuotoja, usein esim suosikin voiton laskiessa monet handicapit tai HT/FT jne voivat roikkua vielä hyvillä odotusarvioilla.

- Niin kauan kun et lyö vetoa useampien satasien panoksilla niin älä maksa penniäkään vihjeistä kenellekään. Netistä löytyy vaikka miten paljon ilmaisia ideoita joilla voit tehdä helvetisti rahaa niin kauan kun panokset ovat pieniä. Maailma on täynnä bookkereita jotka tarjoilevat etenkin futikseen vaikka mitä eri markkinoita korteista maalintekijöihin jne, ja tuollaisissa on hirveitä etuja vielä kun ammattilaiset eivät niitä viitsi tai voi petsailla. Sitten kun panokset kasvavat, saat limiittejä ja joudut siirtymään isompiin sarjoihin joudut todennäköisesti myös ostamaan arvioita maksullisilta, jos et ilmaiseksi niitä riittävän suuriin sarjoihin löydä.

- Ennen kuin osaat oikeasti peesata ketään eli olet harjoitellut vaikkapa vuoden ajan ja tutkinut miltä kirjanpito näyttää, niin lyö omat vedot vaikka 10x suuremmalla panoksella. Voit nostaa toki panoksia aina sitä mukaa kun saat itseluottamusta yksittäiseen henkilöön, ja kyllä nyt esim Sukkelaa suosittaisin peesaamaan ihan normaali panoksilla. Samoin Aapo Mutasta, ja varmaan paria muutakin ns tunnettua nimiä. Mutta kaikki uudet tuttavuudet vedä ensin kärpäspanoksilla sisään, katso saatko vihjattuja kertoimia, miltä tulos näyttää käytännössä jne. Eli seuraa tarkasti miten peesattavat ja omat vedot menee.

- Kysy kokeneemmilta. Liittyen tuohon aiempaan kohtaan - pistä viestiä vaikka tämän foorumin aktiiveille ja kysy ketä he peesaavat. Joku ei vastaa mutta aika moni varmasti näin tekee, ja saat sieltä lisää vinkkejä. Mutta älä hirttäydy näihin ja peesaa jotain SM-Liigaheppua vain siksi että nimimerkki X niin tekee, tee omat johtopäätöksesi. Edit: Lisäyksenä tähän; vedot mitä olen itse lyönyt viime vuodet ovat ns "omia tuotoksia", joten en ole peesannut tältä foorumilta ketään aikoihin. Joskus varmaan 5v sitten viimeeksi, kun olin vielä petsari hieman eri statuksella. En siis voi antaa siis itse suosituksia ketä peesata täältä tai muiltakaan julkisilta paikoilta.

- Panostus: selvitä/kysy millä skaalalla vihjeet annetaan (yleensä 1-10/10), määritä peesattavalle joku yksikköpanos ja sitten sen mukaan vedät aina saman laakin sisään. Jos joku vihjaaja ei kerro millä panoksella veto vedetään niin sitten voi miettiä, miten fiksua peesaaminenkaan on. Välillä panoksissa ei ole ehkä mielestäsi järkeä ja haluaisit petsata suosikkijoukkueitasi enemmän tai vähemmän, mutta vihjaajalla on yleensä hyvä syy siihen miten panos milloinkin määräytyy (esim taustalla voi olla kp-tietoja jotka eivät ole 100% varmoja jne). Määritä panostaso niin, että silloin kun peesattava iskee 10/10 vihjeen tiskiin niin et ala hermoilemaan ja lyö vain 4/10 panosta sisään kun riski olisi mielestäsi liian suuri. Silloin voit tehdä ison virheen kun hukkaat parhaat edut.

Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen, pka voi pistää sen viestinsä sitten uudelleen jatkoksi jos siinä oli jotain fiksumpaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 57. Antamasi peukut: 0.

Suomen paras opas kryptovaluutoista bitcoinkeskus.com | På Svenska bitcoincenter.se | På Norsk bitcoinsentralen.no | In English aboutbitcoin.io |

Minikommentit

16.12.2013 19:35 <Tenkrat> peug neolle.

16.12.2013 19:40 <R-bet> Sama täältä

16.12.2013 19:43 <HasHasHas> Totta. Ite otan yleensä myös vihjaajaan yhteyttä, jos joku

16.12.2013 19:43 <HasHasHas> asia mietityttää, mutta harkitsen peesailua.

16.12.2013 19:44 <HasHasHas> Mm. varmistukseksi panostavasta ja ajankäytöstä tms.

16.12.2013 19:45 <Neo> unohtui toi panostus, lisäsin sen, tärkeä asia

16.12.2013 19:46 <Neo> yhteyttä kannattaa tosiaan ottaa kuten HasHasHas myös sanoi

16.12.2013 23:07 <peluri1974> Kiitos Neo tästä.

16.12.2013 23:45 <pka> Tässä monia paljon fiksumpia pointteja kuin minulla oli.

19.12.2013 01:11 <Betsaari> Tosin on "hauska" huomata, että 10v täällä pyörineet

19.12.2013 01:11 <Betsaari> peesaavat edelleen mitä sattuu ja pelaavat mikkihiireille.

19.12.2013 01:12 <Betsaari> Neolle siis peukku kaikesta tuossa kirjoituksessa! ;)

23.01.2014 01:32 <JussiQ> Aika vähän tulee vetoja, jos aina pitää ihan sama kerroin

23.01.2014 01:32 <JussiQ> saada mitä vihjeessä. Muutokset 0,05 asti mielestäni ihan

23.01.2014 01:32 <JussiQ> siedettävää luokkaa, riippuen toki arviosta.


credit
Jäsen
Viestit: 5495
Liittynyt: 02.08.2003, 00:47

Tuotto: +232.86 yks.

Palautus%: 104.64%

Panosten ka: 1.57 yks.

Vetoja: 3193

Pisteitä: 4777

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja credit »

Neo kirjoitti: Jos kaverilla on asiallinen seuranta, niin älä peesaa ketään jonka luvut eivät ole kunnolla plussalla. Ihan sama vaikka janari kirjoittaisi lajistaan proosaa kuin S.Sukkela konsanaan ja vaikuttaisi tietävän kaiken kaikesta.
Tätä ei oikeastaan voi painottaa liikaa. Netti on täynnä tipsaajia, joilla on 100-200 vedon vetohistoria ja joiden palautusprosentti huitelee päälle 110:n. Moni näistä kavereista on kuitenkin häviävä peluri.

Peesarin pitää ymmärtää, että suuresta tipsaajien joukosta jotkut onnistuvat saavuttamaan hyviä tuloksia puhtaan sattuman kautta. Jos 10 000 tipsaria alkaa vuoden alussa suoltaa pelivihjeitä kukin yhden päivässä, niin suurin osa heistä on tappiolla ensimmäisestä (tai viimeistään toisesta) päivästä lähtien, ja voitolla olevien joukko harvenee todennäköisesti päivä päivältä. Niukasti tappiollisella pelaajalla on vielä monen kuukauden jälkeenkin ihan hyvä mahdollisuus olla voitolla, ja kun tipsaajia on paljon, on varmaa, että jotkin heistä ovat selvästi voitolla. Vain harvoja kannattaa kuitenkin peesata.

Itse käytän nyrkkisääntöä, että jos tipsaaja saavuttaa 100 vedon sarjassa 120 %:n palautuksen, hän on "kiinnostava" tapaus. Sama koskee henkilöä, jolla on 200 vetoa ja 110 %:n palautus. En kuitenkaan välttämättä peesaa tällaisia kavereita. Vasta kun henkilöllä on vähintään 400 vetoa vähintään 104-105 %:n palautuksella, hän alkaa olla mielestäni peesaamisen arvoinen edellyttäen, ettei seurannasta löydy niitä Neon mainitsemia Bulgarian liigan päätöskierroksen matseja.

Moni tipsaaja, joka on pitkään voitolla ja jonka seuranta näyttää hyvältä, painuu ajan mittaan tappiolle. Sellaiset kaverit, jotka tekevät tulosta vuosi toisensa perään ja joilla on tuhansien vetojen voitollinen seuranta, ovat todella harvinaisia. On kuitenkin paljon fiksumpaa peesata kaveria, jolla on 2000 vetoa 103-105 %:n palautuksella kuin jotain uutta janaria, joka on parissa kuukaudessa suositellut 200 vetoa ja päässyt 110 %:n palautukseen. Edellinen on hyvin suurella todennäköisyydellä voitollinen vedonlyöjä, jonka vihjeillä ei jää pitkässä sarjassa ainakaan tappiolle, vaikka ei saisikaan vetoja sisään aivan yhtä hyvillä kertoimilla. Jälkimmäinen puolestaan kuuluu luultavasti suureen tappiollisten tipsaajien joukkoon. Hän on sattuman kautta plussalla, ja hänen vetosuosituksiaan pelaamalla menettää todennäköisesti rahaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 11. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


smurf
Avatar
Jäsen
Viestit: 33
Liittynyt: 05.11.2013, 00:10

Tuotto: +89.77 yks.

Palautus%: 144.44%

Panosten ka: 4.59 yks.

Vetoja: 44

Pisteitä: 37
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja smurf »

Kiitos kaikkille todella paljon vastauksista! Mulla tulee ihan tippalinssiin, kun jaksatte käyttää näin paljon aikaa toisten auttamiseen! Tulee sellainen fiilis, että kaikki pro betsarit on todella hienoja ihmisiä! Ajattelette todella syvällisesti mitä kirjoitatte ja vielä kaiken lisäksi kirjoitatte hyvin ja kiinnostavasti niin, että sitä mun mukava lukea! Luettuani kaikki vastaukset muutamaan kertaa läpitte peräkkäisinä päivinä minusta tuntuu, että peesaamisen kokonaiskuva on nyt jos ei ihan kristallin kirkkas niin ainakin todella paljon parempi kun pari päivää sitten. Toivottavasti muutkin aloittelijat lukevat kirjoituksenne ja ottavat opikseen.

Itse ainakin jätän peesattavat tästä lähtien minimiin. Itsellä listalle jää siis:
- Sukkela
- Aapo Mutanen
- Olli Koski
- Joni Collan
- Pete Käenmäki
- SuperSavonen
- Lunastus

Tässäkin on kyllä jo aika monta... eiköhän nämä riitä toistaiseksi! Jos joku haluaa vinkata lisää hyviä seurattavia niin laitetaan harkintaan :wink:
Muuten osaltani asia on ainakin toistaiseksi käsitelty.

KIITOS VIELÄ OIKEIN PALJON VASTAUKSISTA!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

17.12.2013 15:03 <mikko> Jonain päivänä sinä vastailet sitten tuleville.....

17.12.2013 15:05 <betpanda> Fät Maikki, siin on osaava kaveri.

17.12.2013 15:05 <betpanda> Tuttu sunnuntai-iltojen jackpoteista.

17.12.2013 16:41 <Neo> hyvä jos oli hyötyä monille, aika hätäisesti sen kirjoitin

20.12.2013 13:49 <petterik> Olli Koski on kyllä täyttä rautaa


Jonkka
Jäsen
Viestit: 1723
Liittynyt: 06.09.2011, 16:45

Tuotto: -147.14 yks.

Palautus%: 98.67%

Panosten ka: 2.92 yks.

Vetoja: 3790

Pisteitä: 861

Re: Paljon ihmeteltävää

Viesti Kirjoittaja Jonkka »

Laitetaan vielä lyhyt viesti peesaamisesta vaikka edellä tuli paljon hyviä vastauksia.

Seurannasta kannattaa myös hieman perehtyä siihen, mitkä ovat vihjaajan tuottoisimmat pelimuodot.

3. kysmykseesi sen verran, jos useammalla vihjaajalla on eri näkemys ottelusta niin itse olen skipannut tällaiset kohteet. Usein nämä ovat jollain tavalla vaikeammin arvioitavia pelejä (esim. koko kauden ylisuorittanut joukkuen vs koko kauden alisuorittanut joukkue). Peesattavia kohteita todennäköisesti riittää kuitenkin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Panos: 1-10 yksikköä. 10 yksikköä on 2% pelikassasta

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin