Onko Mersun valmistajien mestaruus anyprice kamaa?
Toivotaan, että seuraava jaarittelu vastaa ainakin osittain kysymykseesi
Autojen nopeusarvioita yhdellä kierroksella:
Ensinnäkin Lotuksesta ei voi sanoa oikein mitään edes etäisesti varmalta kuulostavaa. Niillä on Rellun kone, joka pudottaa ne kyllä varmasti ihan kärjestä, mutta jos tuo keula, jota ne ovat kehuneet (ja muutkin ilmeisesti joutuneet tutkimaan viime aikoina) toimii puheiden mukaisesti, niin noussevat kauden mittaan jopa Ferrarin uhkaksi nopeudessa.
Ferrari ei liene vielä vetänyt ollenkaan varsinaisia aika-ajovetoja. Siitä huolimatta olisin valmis pistämään vasemman kivekseni vetoa, että ilman havereita alkukaudesta paalut vie Mersu. Mersun takana seuraavat neljä sijaa mennevät ensin kaks Mäkkärille ja sitten 5/6 sijat ForceIndialle. Luulisin Ferrarin tappelevan sijoista 7/8 Williamsin kanssa. Voi kylläkin olla, että Ferrari ei pärjää tässäkään taistossa ja Williams yltää jopa FI:n kanssa tappelemaan.
Sauber lienee kohtuullisen turvallisessa "välitilassa" kärkiautojen takana, mutta yhtä selkeästi paskoja edellä.
ToroRossosta ei myöskään voi sanoa Lotuksen lailla oikein mitään. Eivät itsekään tiedä sanojensa mukaan yhtään mitään nopeudestaan eivätkä luotettavuudestaan. Arvalla asettaisin TR:n tappelemaan Marussian kanssa toiseksi paskimman tallin tittelistä nopeudessa. Caterham tulee olemaan... kuinka sen nyt sanoisi... ihan vitun paska. Niillä ei toimi mikään tulevalla kaudella. Kauden päätteksi sanomme Caterhamille hei-hei (ellei jo ennen kauden loppua
).
Autojen luotettavuudesta:
Paras A-ryhmä, jolla ei liene ongelmia edes kauden alussa. Tai ainakin ongelmia on hyvin selvästi vähemmän kuin keskimäärin talleilla.
Mese, Mäkkäri, Williams
Paras B-ryhmä, jolla esiintyy hieman (mutta vain hieman) enemmän ongelmia kuin A-Ryhmällä.
Ferrari, ForceIndia
Sitten C-ryhmä, eli Sauber, joka voisi kuulua edelliseen ryhmään, mutta tallin pienuuden ja resurssipuutteiden vuoksi ei kuulu.
Loput tallit kuuluvat toistaiseksi paskimpaan Ö-ryhmään luotettvuudessa. Lotus, RB, Toro, Marussia, Caterham. Nämä eivät välttämättä pysty ajamaan edes aika-ajoa, jos huonosti sattuu. Täyden kisan ajaminen ei nykyhetken tiedoilla onnistu näiltä yhdeltäkään muuten kuin tuurilla.
Vielä on toki kolme testipäivää jäljellä ja sen jälkeen tehdastyötä pari viikkoa ennen kisaa, joten moni asia voi muuttua. Mikään asia ei tulle kuitenkaan radikaalisti muuttumaan.
Pohdiskellaan lopuksi monimutkaisinta asiaa, eli kisanopeutta:
Kaikki voima, joka autoa eteenpäin liikuttaa tulee bensiinistä. Mikäli Bensaa ei ole, ei F1 liiku. Tallien välisissä bensoissa saattaa olla minimaalisia eroja, mutta oletetaan niiden seuraavassa olevan täysin marginaalisia.
Bensa omaa tietyn energiatiheyden (oliko oikea sana
), joten tietystä bensamäärästä ei kertakaikkiaan voi saada kuin tietyn verran energiaa, joka autoa eteenpäin vieväksi voimaksi muutetaan. Jokaiselle autolle annetaan kisaan 100 litraa bensaa. Jokaisella on siis sama energiamäärä muutettavaksi liikuttamaan autoa mahdollisimman nopeasti tietty matka. Tämä tulee olemaan hyvin merkittävässä osassa tämän vuoden lopputuloksia ajatellen.
(Onko muuten autoon laitettavan polttoaineen lämpötila määrätty säännöissä? Bensahan kyllä omaa kohtuullisen ison lämpölaajenemiskertoimen, joten kun täräyttää lämpöeristettyyn tankkiin vitun kylmää tavaraa, niin on myös vitusti enemmän energiaa käytössä. Kisan aikana bensa sitten laajenee lämmetessään, mutta samalla sitä käytetään, joten tankkiin mahtumisongelmaa ei tule.)
ERS kerää akkuun jarrutusenergiaa ja pakokaasujen lämpöenergiaa. Järjestelmästä saadaan kierroksen aikana otettua ulos haluttuina hetkinä kaikkiaan noin 30 sekunnin ajan noin 200 heppaa. Uskon, että yhdelläkään tallilla(moottorivalmistajalla) ei ole ongelmaa saada kerättyä järjestelmään noin paljon energiaa per kierros, joten kaikilla on aina se sama lisäenergia käytössä.
Listaan tähän ajatusvirtana mistä ne varsinaiset erot sitten voivat kisanopeudessa tulla?
- moottorin palotapahtuman puhtaudesta (en usko suuriin eroihin moottorien välillä)
- moottorin/voimansiirron kitkahäviöistä
- hyötysyhteesta siirrettäessä ERS:stä energiaa voimansiirtoon/ahtimen turbiinin pyörittämiseen
- AERODYNAMIIKASTA
Koska kaikissa Mersukoneita käyttävissä autoissa on keskenään erilainen aerodynamiikka, niin mikäli tämänpäivänen Ferrarin arvio pitää paikkansa (Mesellä kisassa 75hp enemmän), on Mesen täytynyt keksiä kolmen ensimmäisen asian kohdalla jotain todella mullistavaa?? Tai joku porsaanreikä säännöissä. En pysty millään uskomaan, että Mese olisi pystynyt kehittämään >10% paremman hyötysuhteen omaavan koneen kuin kaksi muuta valmistajaa, ellei takana ole jotakin.... jotakin.... polttoaineen viilennys, polttokammioon menevän ilman erityinen viilennys tms... en vaan usko. Uskon, että kaikillä valmistajilla moottorin polttomoottoriosa tuottaa käytännössä samat tehot (pienillä eroilla).
ERS on erittäin monimutkainen hässäkkä ja sen suhteen voisin Mesen jo uskoakin kehittäneen jotain erityislaatuista. Koska se ei voi liittyä energian talteenottamiseen (koska oletan hukkaenergiaa olevan niin paljon, että kaikki saavat sallitun määrän talteen), on se liityttävä energian uudelleenkäyttämiseen. Joko mese on onnistunut suhteuttamaan suoraan ahtimen turbiinille menevän ja akkuun menevän energian jotenkin parhaiten, tai sitten ovat onnistuneet tavalla tai toisella saavuttamaan täysin eri sfäärissä olevan hyötysuhteen siirrettäessä akusta enrgiaa pyörille. Nämä spekulaatiot pystyisin jo uskomaan, koska ERS on uusi ja monimutkainen järjestelmä, jota ei ole varmaankaan vielä säännöilläkään osattu kovin rajata.
Totuus lienee kuitenkin se, että Ferrarin mielestä Mese kulkee radalla niin kovaa kisavedoissa, että Ferrarin autoon pitäisi saada 75hp enemmän päästäkseen samaan nopeuteen. Eli kyse ei ole moottorin tehoista, vaan tod.näk. kaikesta muusta. Edellä käsittelin jo ERS:n, joten siirrytään aerodynamiikkaan..... (jatkuu seuraavassa postauksessa, ettei mene tekstit hukkaan....)
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...
Minikommentit