Tänään on 28.03.2024, 20:19.

F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Yksilölajit, muut palloilulajit (salibandy, pesäpallo jne.), moottoriurheilu...
Vastaa Viestiin
lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Aloitellaan aikaisella sääennustuksella. Sataa-sataa-ropisee... toivottavasti muuttuu poutaiseksi.
Kuva

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

06.03.2014 17:12 <lammpa-1> muokattu kuva järkevämmän kokoiseksi ;)


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Sitten vinkkejä

Jos joku haluaa pistää rahat kaniin 10 kuukaudeksi, niin siitä vaan. Tuttuun tyyliin vain Pinnyn vedot menee tageihin. Tässä tätä kausiherkkua tulee:

Jaa että Roosenbergin poika olis vaan alle 14% (Pinny 6.96). Ja sitten vastineeksi Hämäläinen olisikin yli 30% (Pinny 3.27). Höpö-höpö. Ensinnäkin tämä pari ei takuuvarmasti ole Hämikselle 68-32. Ihan maksimissaan 60-40. Ja sekin vaan sen takia, että Hämis on kultapoju. Se voipi olla, että tällä kaudella Nico hyvinkin pesee Hämiksen kun löpöä pitää säästellä ja silleen...rauhallisemmin. Nico nääs ajelee kisaa johtavan Aika-Ajo-Hämiksen takana puolella kaasulla takasiipi auki ja vetää sitten kisan lopussa urut auki, kun on jäänyt bensaa reserviin ;).

No... asiaan... Mun mielestä Mese vie mestaruuden yli 50%. Sanotaan nyt vaikka 55%. Jos me nyt jaetaan toi 55% Hämiksen ja RoosNicon kesken 60-40, niin Hämiksen rajakerroin on 3.03 ja Roosbergin on 4.54. Nää ei tietenkään oo auringon tarkat, kuten jokainen ymmärtää, mutta saa olla aika vitusti klappia, ettei kummassakaan olisi ilmaa (ainakin Roosperissa).

Molemmat näyttäis olevan ylikertoimia, ja nuo voittajakertoimet yhdistämällä saa tallimestaruuskertoimeksi 2.22 Pinnyn kautta (jos jakaa panokset oikein). Varsinainen tallimestaruuskerroin on vain 1.97. Joten yhdistelemällä siis:

Vedonlyöntivihje: - F1 World Champion 2014 - peliaika päättynyt

kohde
F1 World Champion 2014
veto
Hämilton
kerroin
3.270 (Pinnacle)
panos
2 yks.

Osuma! +4.54 yks.

Vedonlyöntivihje: - F1 World Champion 2014 - peliaika päättynyt

kohde
F1 World Champion 2014
veto
Roosberggi
kerroin
6.960 (Pinnacle)
panos
1 yks.

Huti: -1.00 yks.

Roosberggia suhteessa vähän enemmän, kun on selkeesti parempi oa. Jos haluaa ihan tasan pelata panokset, niin hämikselle 2 ja Rosalle 0.94

Vihjeet yhteensä: panokset 3.00, palautukset 6.54, tulos +3.54 yksikköä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 6. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Juu niin... pienet on limpit Pinnyllä (ei haittaa mua... pennipelaaja), mutta pienet on panostuksetkin. Jos Pinnyllä Hämppi putoo alle 3 ja Roosberggi alle 6, niin vielä siellä on se tallimestaruus 1.97 ja sitten pikkubookkereilta ainakin:
Hämis: Laddy 3.25
Rosperi: SBO 7.00, Bet365 7.00

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

07.03.2014 00:06 <Henkka> Eiks toi valmistajien mestaruus meinaa sitä et mikä talli

07.03.2014 00:06 <Henkka> kerää eniten pisteitä?

07.03.2014 00:06 <Henkka> Eli saletimmassa.

07.03.2014 00:09 <Henkka> Esim. 1.Räkä 2.Lars Leevi Hämilton 3. Niso ja voi osua

07.03.2014 00:09 <Henkka> Kun taas toi toinen viritys tässä tapauksessa posahtaa.

07.03.2014 00:12 <lammpa-1> äh joo... ääliö minä, mutta jonpikunpi

07.03.2014 00:13 <lammpa-1> sen kuskimestiksen vie... tallimestaruus oli

07.03.2014 00:13 <lammpa-1> mun ajatusmoka sorry

07.03.2014 00:14 <lammpa-1> tossa alemmassa viestissä ajatuskuvio jo oikein

07.03.2014 00:16 <lammpa-1> kaikki ne on kumminkin vielä yk

07.03.2014 00:17 <lammpa-1> tossakin kohtaa vielä kun kirjoitin, että Mese vie

07.03.2014 00:18 <lammpa-1> mestiksen yli 55%, niin tarkoitin, että jompi kumpi mesen

07.03.2014 00:18 <lammpa-1> kuskeista vie kuskimestaruuden 55%

07.03.2014 00:18 <lammpa-1> vittu kun pitäis osata kirjoittaa mitä ajattelee :)

07.03.2014 00:22 <lammpa-1> tallimestaruus meselle on varmaan yli 60%

07.03.2014 00:25 <JussiQ> ty roosperi 7 sbo napsauteltu :)

07.03.2014 00:26 <Henkka> Hämis taitaa olla kova poika keskeyttämään.

07.03.2014 00:27 <JussiQ> Tosin nyt nous pinacelillakin yli 7 ku otin ton Ham sinne.

07.03.2014 00:43 <lammpa-1> Hämis voi vähän keskeytellä, mutta niin taitaa

07.03.2014 00:43 <lammpa-1> aika moni muukin tällä kaudella ;)

07.03.2014 00:45 <lammpa-1> ei kannata Jussi vielä kiitellä ;) katellaan sitten

07.03.2014 00:45 <lammpa-1> marraskuussa vasta

07.03.2014 01:00 <Henkka> Parempi nyt koska maksakirroosi on silloin jo vienyt ;-)

07.03.2014 01:05 <lammpa-1> parempi sekin, kun paskoa vanhana vaippoihinsa :)


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Noi vedot meni ns täydellä panostuksella, joten seuraavat ovat niille vain vaihtoehtoja. Osassa on jopa parempi odotusarvo kuin noissa varsinaisissa vedoissa. En ala laskemaan erikseen tarkkoja näille. Jokainen voi päissään pohtia ovatko joko parempia vetoja ja paljonko pitäis panostaa, jos ei saanutkaan noita edellisiä tai sai niistä vain osan.

Laddyllä:
Championship Doubles - Hamilton / Mercedes - 4.00
Championship Doubles - Rosberg / Mercedes - 8.00

Näistä kombinaatio, että Mese voittaa mestaruuden Hämikselle 2 ja Roosbergille 1 yksikkö, niin kerroin on 2.66 (äärimmäisen pieni todennäköisyys tällä kaudella sille, että jos jompikumpi näistä voittaa mestaruuden, niin tallimestaruus menisi johonkin toiseen talliin). Tässä on siis ihan perhanasti valuee... ja käytännössä tallimestaruusveto.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Sitten "ei noista edellisistä niin riippuvaisia" - kausivetoja:

Laddyltä:
R Grosjean GP Wins - under 0.5 - 1.28 - 99%
S Vettel GP Wins - under 3.5 - 2.00 - 75% (ja odotusarvo oli 8--) )
V Bottas GP Wins - over 0.5 - 2.37 - tätä vaan kannatusvetona tosi pienellä ;) ja jos ei Boltteri Vattas ole voittanut ennen Eurooppaan tuloa (4 kisaa), niin saa pyyhkiä vedolla persettä..., koska sitten Williams alkaa varppina putoomaan kyydistä
J Button GP Wins - under 1.5 - 2.00 - 60% - hyvä jos pärjää tallikaverilleen ja mäkkäri nyt jo ferkkuakin perässä, 6 nopeempaa ja kaikki myös luotettavampia autoja

Sitten todellinen jokeri:

Red Bull GP Wins - nolla - 11.00 - tässä on oa varmaan miljoona, vaikka Rellun kone alkais toimaan, niin ne on ja pysyy pari kuukautta mesen perässä, eikä sitä gäppiä korjaa Adrianin aero riittävästi. Jos pystyisin, niin pistäisin itse tähän vetoon ainakin 3 yksikköä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 3. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Vielä pari alkuperäisistä vedoista riippuvaista kausivetoa:

Laddy
L Hamilton vs. J Button - Hämiltön - 1.40 - ensinnäkin mese on huomattavasti nopeempi ja toiseksi luotettavampi, kolmanneksi mäkkäri vaihtaa ens vuonna Hondaan, joten loppukaudesta..... Buttonia voi kylmätä, jos sattumoisin uhkaa pisteissä mesemiehiä....
S Vettel vs. N Rosberg - Roosa - 2.20 - salettiin yli 50%


ja sitten ei niin riippuvaisia:

V Bottas vs. N Hulkenberg - Boltteri - 1.83 - sen verran on eroa autoissa (ja suht samat kehitysresurssit talleilla), että pitänee Vattakselle antaa 60% (kuskitkin aika lailla =)
J Button vs. K Räikkönen - Räkä - 2.00 - jotain 55% mäkkärin ongelmien vuoksi ja tietty Button muutenkin lapanen

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Pakko on kyllä vielä jollekin nopealle heittää tämä, koska Jussi kävi kyykyttämässä SBO:ta Rosbergin mestaruusvedolla, niin siellähän Bottaksen mestaruus nousi kertoimeen 74.50

Vaikka Williams tod näk putoaakin mestistaistosta jossain vaiheessa, niin aina on se pienen pieni mahis, ettei putookaan 8--) vaan pysyvät kyydissä.

74.50 kertoimella ja vaikka sitten 1.5 - 2.0% arviolla Bottasta panosta voi laittaa vaikka ihan vitun vähän ;)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 5. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

07.03.2014 01:19 <JussiQ> TY kiitos, kiitän :D

07.03.2014 01:21 <JussiQ> Hyvä muuten toi Sbon 1,75 Vettel, eivät ole tainneet lammpan

07.03.2014 01:22 <JussiQ> lailla seurata mitä talvella tapahtunut :)

07.03.2014 01:32 <lammpa-1> Naureskelin kanssa samaa... Vettel 1.75 LOL

07.03.2014 02:57 <lammpa-1> Vitun reilusti Jussi tiputti Boltterin kertoimen 37 :)

07.03.2014 02:57 <lammpa-1> ilmeisen pienet limpit oli SBO:llakin?

07.03.2014 02:58 <lammpa-1> Juuri tän takia nää ei mee tageihin ;)

07.03.2014 08:33 <JussiQ> 56e bottas ja 167e nico, kyllä näillä jotain takaisin saa :)


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Siirrytään sitten Australian osakilpailuun:

Jätkät on jo ottaneet tähänastisista vinkeistä vaarin ja käyneet tiputtelemassa Williamsin kertoimia 8--) oikein!

Erittäin pienillä sitten lyödään näitä, koska yllätyksellisin kausi varmaan 20 vuoteen on alkamassa. Keskeytyksiä ja huimia nousuja sekä huimia hyytymisiä on luvassa....

Williamsille peliä Ausseihin, koska testien mukaan paras kisanopeus:
Bottakselle ja Massalle molemmille voitosta kelpaa kaikki yli 10 kertoimet ja Williams-merkkisen auton voitosta samoin yli 5 kertoimet. Tällä hetkellä SBO löytyy ainakin molemmille kuskeille 16 ja tallille 8. Laddyltä löytyy molemmille kuskeille 15ja Willylle 8. Bet365 löytyy kuskeille 13 ja 21. Voi jostain löytyä parempiakin, mutta en jaksa kaikkia kaivaa, kun en itse pääse kuitenkaan lyömään :(

Williams-kuskit top-3 kaikki yli 3 kertoimet kelpaa. SBO ~3.50 molemmille. Lädillä ~4.40 molemmille. Bet365 Bottakselle jopa 4.75. Williams on the luotettavin auto ja paras kisanopeudessa vielä viikko sitten, joten eiköhän ainakin toinen näistä kikkaile podiumilla ;)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 7. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Bet365 AUS fastest qualifier

Nico 4.50
Massa 11.00
Bottas 15.00

Noista kun tekee tasajakopanoksen, niin hyvä tulee. Tasajakopanoskertoimeksi tulee noin 2.65. Hämiksen 2.25 on naurettavan alhainen. Jos sattuu satamaan tuon aikaisen ennusteen mukaan niin Hämiksen mahikset vähän paranee, mutta silti tuon kolmikon lyönti on se kannattavin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 5. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

07.03.2014 02:11 <Manny> hienoo! ny lähti monta peukkuu näille :)

07.03.2014 02:11 <Manny> lisää odotellaa vink vink

07.03.2014 02:48 <lammpa-1> ty mutta eipä silti innostuta ;)

07.03.2014 02:49 <lammpa-1> luulen tietäväni jotain tästä, mutta olisi

07.03.2014 02:49 <lammpa-1> tärkeämpää todellakin tietää vaan luulevansa...


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

AUS race points finish

Bianchi Bet365 8.00 Laddy 5.50 - Marussia on nopeempi kun Sauber ja Rellut ei pääse maaliin. Bianchi on varmempi ja Nopeampi kuin Chilton -> Bianchi on jo sijalla 10 :o Jos nyt vahingossa joku Rellu maaliin pääsisi, niin on epätodennäköistä, että se olisi Nopeampi kuin Marussia, ja jos olisikin, niin joku/jotkin top10-auto keskeyttää kuitenkin ja avot pisteillä ollaan.

Eikö ollut erittäin hienosti luotu ruusuinen kuva rosoisesta tiestä? Ei se ihan noin helppoa ole, mutta Marussia tulee olemaan Nopeampi kuin monet luulivat. Vaikeuksia toki luotettavuudessa, muttei yhtä paljon kuin Relluilla. Kyllä voi helposti tyrkätä Bianchin pistesijoitukselle ekassa kisassa hatusta 15% minimissään.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut lammpa-1, 07.03.2014, 02:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

AUS race Laddyltä löytyy näitä kaikennäköisiä höpö-höpö -vetoja :wink:

Not to be Classified
Ricciardo 2.75
Vettel 3.25

Olen äärimmäisen yllättynyt mikäli molemmat pääsevät maaliin (tai siis pääsevät mukaan lopputuloksiin maaliinpäässeenä). Antaisko vaikka 40% kummallekin yksittäiselle autolle keskeytystodennäköisyydeksi, joka taas tarkoittaa, että järkyttäviä ylikertoimia on tarjolla. Muistakaa silti pienet panokset, koska yllätykset....

Not to be Classified
Grosjean 2.25
Maldonado 2.20

Näillä ei ole edes mahdollisuutta päästä maaliin :lol: Vähiten testikilometrejä tallilla ja siihen yhdistetään Rellun koneet törmäilevien kuskien kanssa (no... ei crashjean enää ole, perez on vienyt Grosjeanin paikan), niin "takuuvarmaa" on, että molemmat ei ruutulippua näe. Kummallekin sellainen 50% not to be classified. Pienillä panoksilla....

Not to be Classified
Kobayashi 2.62
Ericsson 2.50

Jos edellä mainituilla oli jotain mahiksia maaliin pääsystä, niin näillä ei ole mitään..... silti minimaaliset panokset.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 2. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Laddyltä löytyy myös Boltterille ja AsvalttiMassalle

to be classified
molemmille 1.28

Heittäisin hatusta, että Williamsit menee ekassa kisassa maaliin yli 80%/auto tod näk, mutta kun nää arviot on väkisinkin ihan hihavakioita, niin en suosittele vetoja kyllä näihin. Pienet kertoimet ja kaikki....

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Jos joku pystyy jotain 12Bet:lle lyömään, niin siellä on "surebetti"
Tuolla aikaisemmin jo mainostin, että Lay Vettel for Champion kaikki alle 10 kertoimet....
12Bet tarjoaa kuitenkin yhä:

F1 - World Drivers Championship 2014 Winner
The Field 1.25
Vettel 4.03

Mun mielestä ihan älytön kerroin. Vettelillä ei voi millään olla yli 20% mahiksia mestaruuteen. Ei vaan voi.

Gamebookersilta näytti myös löytyvän Williams to win AUS GP kertoimella 6.00

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Centrebetiltä löytyy näemmä Mersun valmistajamestaruus kertoimella 2.10
sieltä löytyy myös Rosberggi mestaruus top3 kertoimella 2.00

Molemmat on sellaisen sopivan vedon arvoisia....

edit: Näköjään tarjoilevat myös Boltterile 5.00 kerrointa AUS kisan top3:sta
Ja Mersun voitosta 2.00 sekä Williamsin voitosta 8.00

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

07.03.2014 12:45 <jone> Pystyyks centrebetille vielä pelaamaan?

07.03.2014 13:25 <lammpa-1> emmätiä ? tietääkö joku muu?

07.03.2014 14:37 <R-bet> Mulla väittää että käyttäjänimi/salasana väärin.. (ei ole)


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Kukas se oli kun nimesi tän bookkerin alunperin... no tässä se tulee...

Butshave tarjoilee

Kevin Magnussen season bet: How many pole positions?
nolla - 1.80 mäkkäristä olen jo kertonut... siellä on muut mersut ja vielä ferkkukin edellä nopeudessa

Jos haluaa tunkea rahaa 10 kuukaudeksi kasvamaan korkoa, niin tähän voi tunkea vaikka 7/10. Kaveri on kyllä nopee, mutta se auto ja siihen päälle mersu-mäkkäri-honda-ykköskuski -kuviot päälle....

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


Hese
Avatar
Jäsen
Viestit: 4768
Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
Pisteitä: 2437

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja Hese »

lammpa-1 kirjoitti: Mun mielestä ihan älytön kerroin. Vettelillä ei voi millään olla yli 20% mahiksia mestaruuteen. Ei vaan voi.
Ëi tosiaan. Ei millään voita. Tätyy muistaa, että tämän vuoden moottorien kehitys loppui jo helmikuussa. Renault ei siis suuria parannuksia saa aikaan. Naureskellen olen seurannut pre-season sessioita, koska pelasin 2.2. Vettel-Muut 1.60, niin "paljon" kuin sain, mutta pistivät nopeasti kiinni. Jos joku ei usko, niiin Betfairilla koko ajan tarjolla Vettelin mestaruudesta 4.70.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Maakkee
Jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 03.06.2011, 10:20

Tuotto: +1876.85 yks.

Palautus%: 142.34%

Panosten ka: 32.59 yks.

Vetoja: 136

Pisteitä: 90
Paikkakunta: Espoo

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja Maakkee »

Tämmönen veto löyty intertopsilta ja uudella accountilla menee 400 sisään. ;) Luulis että hyvin tasaväkinen pari. Näkisin kuitenkin että Bottaksella Williamsin nousevalla ja kokoajan uutta oppivalla kultapojalla on potentiaalia kehittyä kovemmaksi rattimieheksi kuin Massa.

Vedonlyöntivihje: - F1 2014 - Season H2h Massa Bottas - peliaika päättynyt

kohde
Season H2h Massa Bottas
veto
2
kerroin
2.350 (Intertops)
panos
6.5 yks.
raja
2

Osuma! +8.78 yks.


Huom! Vihjaajan vihjeseuranta ei täsmää tämän viestin osalta. Viestistä on poistettu 1 vihje, mutta sitä ei ole poistettu seurannasta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 1. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

07.03.2014 21:44 <lammpa-1> tulihan se Maakkeekin pitkästä aikaa takaisin :)

07.03.2014 22:12 <JussiQ> 6,5 yks? Sun edellinen veto ollut 143 yks. jotain linjaa

07.03.2014 22:12 <JussiQ> noissa tietty vois pitää.

07.03.2014 22:23 <Maakkee> panokset karkais jo käsistä jos jatkaisin samalla linjalla:D

07.03.2014 22:24 <Maakkee> jatkossa 0-10

07.03.2014 22:50 <TuplaJallu> Hyödyllinen seuranta ty. Ei ainakaan heti kassa lopu kesken.

07.03.2014 23:02 <betpanda> LOL. :D kassaa 2,8k. ei mee heti katki.


dos
Jäsen
Viestit: 79
Liittynyt: 19.09.2013, 09:46

Tuotto: +11.88 yks.

Palautus%: 124.49%

Panosten ka: 2.69 yks.

Vetoja: 18

Pisteitä: 96

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja dos »

No laitetaan nyt tänne pieni valistunut arvaus aika-ajojen voittajasta:

Vedonlyöntivihje: - Moottoriurheilu - F1 Australian GP: Aika-ajojen voittaja - peliaika päättynyt

kohde
F1 Australian GP: Aika-ajojen voittaja
veto
Bottas, Valtteri
kerroin
15.500 (Betsson)
panos
1 yks.

Lähtisin tässä kokeilemaan Williamsia heti avauskisaan. Williams ollut todella vakuuttava testeissä, ja uskon Bottaksella olevan paaluun paremmat mahdollisuudet kuin Massalla (jonka kerroin jostain syystä pienempi kuin Bottaksen???).

Huti: -1.00 yks.

10.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Pinnylle oli auennyt AUS GP Race Winner -kertoimet. Lähdetään aikaisempien jaaritteluiden pohjalta siitä, että se on todellakin Mese tai Williams, joka tämän kisan hoitaa. Pistetään noille neljälle kuskille "tasajakopanokset", jolloin saadaan Pinnyn kertoimilla yhteiskertoimeksi 1.62, että joku noista neljästä voittaa.

Vedonlyöntivihje: - AUS GP Race Winner - peliaika päättynyt

kohde
AUS GP Race Winner
veto
Hamilton
kerroin
3.500 (Pinnacle)
panos
5 yks.

Huti: -5.00 yks.

Rosberg

Vedonlyöntivihje: - AUS GP Race Winner - peliaika päättynyt

kohde
AUS GP Race Winner
veto
Rosberg
kerroin
5.500 (Pinnacle)
panos
3.18 yks.

Osuma! +14.31 yks.

Rosberg

Vedonlyöntivihje: - AUS GP Race Winner - peliaika päättynyt

kohde
AUS GP Race Winner
veto
Massa
kerroin
11.000 (Pinnacle)
panos
1.59 yks.

Huti: -1.59 yks.

Rosberg

Vedonlyöntivihje: - AUS GP Race Winner - peliaika päättynyt

kohde
AUS GP Race Winner
veto
Bottas
kerroin
17.000 (Pinnacle)
panos
1.03 yks.

Huti: -1.03 yks.

Rosberg

Hitusen menee yhteispanos yli 10 yksikön, mutta menköön. Sillä varmistetaan Alonson tai Räikkösen voitto :) Limitit on vielä Pinnyllä 180€, mutta löytyyhän noita kai vielä muualtakin. Arvio sille, että joku noista neljästä voittaa, täytyy olla yli 70%. Williamsin kertoimissa tässä enemmän valueta on, kuten tuolta ylempää voi tulkita, mutta varmistellaan voittoa, pelaamalla Meset mukaan.

Vihjeet yhteensä: panokset 10.80, palautukset 17.49, tulos +6.69 yksikköä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 5. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

10.03.2014 22:43 <lammpa-1> 188bet: Massa 15.00

10.03.2014 23:15 <Hese> AllYouBet Massa 17.00. Voi surettaakin


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

SBO:lta löytyy pirusti hedaripelattavaa AUS kisaan. Pistän tähän listaa. Katsokaa nyt, että ette ylipanosta, kun ovat aikaisemmista vedoista ainakin jonkin verran riippuvaisia. Ja näkemyksetkin ovat suhteellisen vahvat...

Winning Margin 1st -> 2nd under 6.0 s kerroin 2.28 arvio >66% 8--)
Tähän vähän selostusta: lopussa johtava kuski säästää takuulla konetta, koska myllyjä tällä kaudella vain 5 käytössä. Jos kaksi saman merkkistä peräkkäin, niin se kakkonen haluaa päästä kuitenkin mahdollisimman lähelle, jos ykköselle jotain vaikka sattuisi. Kuitenkin 4 noin samannopeuksista autoa kisassa (meset ja williamsit), joten kilpailutta ei selvitä, eli kolmonen ja nelonen ajaa kyllä kakkosta kisan lopussa edellään kohti ykköstä. Joku/jotkut noista ehkä keskeyttääkin, mutta ei kolme neljästä sentään...

Bottas vs Magnussen, Bottas 1.75, >60%
Magnussen vs Hulkenberg, Hulk 2.07, >55%
Gutierrez vs Bianchi, Bianchi 2.07, 50%
Räkä vs Button, Räkä 1.91, 60%
Ruusperi vs Alonso, Ruusperi 1.70, 65%
Alonso vs Massa, Massa 2.13, >60%
Massa vs Button, Massa 1.74, >60%

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 9. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

10.03.2014 23:29 <lammpa-1> expellä massa vs button: massa 1.90


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

En tiedä miten nuo SBO:n tiimihedarit ratkaistaan, mutta jos menee yhteispisteiden mukaan (tai pisteettömässä tapauksessa yhteissijoitusten mukaan), niin pari erittäin hyvältä vaikuttavaa siellä on:


Sauber vs Marussia, Marussia 2.72, 50%
McLaren vs ForceIndia, ForceIndia 2.02, 55%
Ferrari vs Williams, Williams 2.02, 55%
Mercedes vs Williams, Williams 2.88, >40%


Jos lasketaankin vain yhdestä paremmasta autosta, niin kelpaisi nuo siltikin...

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 5. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Oli jo tuolla aikaisemmin tämä sama Bet365:lle vihjattuna, mutta nyt sen saa tageihinkin Pinnyltä melkein samoilla kertoimilla:

Vedonlyöntivihje: - F1 AUS GP Qual Winner - peliaika päättynyt

kohde
F1 AUS GP Qual Winner
veto
Roosperi
kerroin
4.450 (Pinnacle)
panos
2.5 yks.

Huti: -2.50 yks.

Hamilton

Vedonlyöntivihje: - F1 AUS GP Qual Winner - peliaika päättynyt

kohde
F1 AUS GP Qual Winner
veto
Bottas
kerroin
16.000 (Pinnacle)
panos
0.7 yks.

Huti: -0.70 yks.

Hamilton

Vedonlyöntivihje: - F1 AUS GP Qual Winner - peliaika päättynyt

kohde
F1 AUS GP Qual Winner
veto
Massa
kerroin
11.000 (Pinnacle)
panos
1 yks.

Huti: -1.00 yks.

Hamilton

Ja tästähän siis muodostuu 2.64 kertoimella veto siitä, että Hamilton ei voita aika-ajoa... :mrgreen:
Jos haluaa pelata varman päälle niin ottaa tuohon Hamiltonin kertoimella 2.35 mukaan ja sille panosta ~4.7 yksikköä, niin saa 1.25 kertoimen sille, että joko mese tai williams vie qualit. Itse jätän Hamiltonin ottamatta, koska on vähän alhainen tuo kerroin mielestäni (aikaisemmin kommentoin tuolla, että on naurettavan alhainen, mutta tarkemmin mietittynä sitä se ei ole, ehkä kumminkin antaisin max 40% Hamiltonin aika-ajovoitolle :? tai jotain...)

Vihjeet yhteensä: panokset 4.20, palautukset 0.00, tulos -4.20 yksikköä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 4. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

11.03.2014 19:54 <lammpa-1> Ruusperi oli kumminkin Bahrainissa aika selkeästi nopeempi

11.03.2014 19:55 <lammpa-1> kuin Hämis (sama aika astetta hitaammilla kumeilla nääs)

11.03.2014 19:56 <lammpa-1> polttoainemääristä ei toki voi tietää.... kunpa tietäisi...


Hese
Avatar
Jäsen
Viestit: 4768
Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
Pisteitä: 2437

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja Hese »

F1 2014 ennakkoa. Seuraava teksti puhtaasti talven testien perusteella. Lammpa on ansiokkaasti käynyt asetelmia läpi, mutta tässä omia ja loppuun vielä maailmalta lainattuja mietteitä ja myöhemmin talliarvioita:

”Tämä on F1:n kaikkien aikojen suurin haaste”, totesi vanha kuminaama Niki Lauda tämän vuoden uudistuksista. Ja oli oikeassa. Muutokset eivät ole tällä kertaa kosmetiikkaa, vaan tärkeimmät uudistukset löytyvät kylmästi auton sisältä. Koska autot ja moottorit ovat täysin uusia, vanhat asetelmat saa kauden alussa heittää romukoppaan. Esimerkiksi Williamsissa on vanhaa enää nimi. Tämän takia arviointi on niin mielenkiintoista, ja rohkeasti talven testi-infoa analysoimalla löytää vieläkin hienoja vetoja. Jotka voi ensi yön ensimmäisten 03.30 alkavien harjoitusten jälkeen ehkä heittää roskakoriin... "Tämä on F1:n kaikkien aikojen suurin haaste."

Vaihdelaatikon pitää kestää entisen viiden sijaan kuusi kilpailua, ja välitykset saa vaihtaa vain kerran kauden aikana, eli sen jälkeen ne on lukittu koko loppukaudeksi. Tämä on suuri ero aikaisempaan, ja saa nähdä sallitaanko poikkeuksia, mikäli ongelmia ilmenee? Ainakin rangaistuksia lienee silloin luvassa.

Jo vaihdelaatikkojen uudistus välitysten lukituksineen olisi ollut teknisesti vaativa muutos, mutta tämän vuoden mootoreissa mentiin 26 vuotta eli kokonainen sukupolvi taaksepäin isä-Rosbergin turboaikaan. Entiset 2.4 litraiset vapaasti hengittävät moottorit on korvattu 1.6 litraisilla turboilla, joissa kierrokset on rajoitettu 15.000/minuutti. Mutta vaikka ääni puuttuu väännössä löytyy, ei pelkoa...

Mielestäni vielä suurempi uudistus löytyy kuitenkin energian talteenottojärjestelmässä: vanha KERS on nyt ERS, mutta muutos on radikaali. Vielä viime vuonna saattoi kisoja jopa voittaa ilman KERSiä, ei enää. Viime kaudella tehoja tuli 6,7 sekunnin ajaksi 80 lisäheppaa, nyt 33 sekunnin ajaksi asiantuntijasta riippuen 160-180(?) heppaa. Vaikka moottorien teho on laskenut 780 hevosvoimasta ehkä 600-620 hevoimaan, uudella ERS:llä mennään iloisesti ohituksiin. Jos ERS ei toimi (kuten Red Bullilla testeissä), kärkeen ei ole mitään asiaa.

Kaikkien uudistusten jälkeen moottorien ylikuumeneminen ja näin ollen jäähdytys ovat tärkeässä roolissa, ja juuri tämä on ollut Red Bullin (ja muidenkin Renaultia käyttävien autojen eli Toro Rosson, Caterhamin ja Lotuksen) suurin ongelma testeissä ennen Melbournea. Testiaikojen jälkeen (näistä myöhemmin) on vaikea uskoa näihin talleihin kauden alussa, ja H2H-vedoissa siis iloisesti em. autoja vastaan ainakin Melbournessa.

Pirellin renkaat ovat tänä vuonna aiempaa kovempia, jonka seurauksena vauhdit periaatteessa hidastuvat automaattisesti. Luultavasti tallit oppivat renkaiden käyttäytymisen kuitenkin suht nopeasti, eivätkä ne tule ratkaisemaan tallien välisiä voimasuhteita.

Ennen ensimmäistäkään GPtä on esitetty arvioita, että uudet säännöt turboautoilla suosisivat autoa, renkaita ja polttoainetta säästeliäällä tyylillä ajavia kuljettajia. Tämä sopii suomalaisille ja puoliveriselle, sillä kauden ennakkosuosikin Mercedeksen kuskeista Nicon pitäisi saada etua Hamiltoniin nähden, Leevihän repii autostaan perinteisesti koko ajan kaiken irti agressiivisella ajollaan.

Kisoissa saa tänä vuonna käyttää enää 100 kiloa löpöä, ja tämäkin sääntö suosii välittömästi ”fiksuja” kuskeja. Tosin esimerkiksi Leevi on kuulemma jo pyrkinyt muuttamaan ajotyyliään, ja huippukuskit ovat aina lopulta nopeita. Silti jossain kilpailuissa tullaan voittaja ratkaisemaan todennäköisesti taloudellisuusajolla, vaikka keskeytyksiä tuskin polttoaineen loppumisen takia nähdään.

Entä vauhti? Bahrainin neljän ensimmäisen päivän paras aika eli Nicon 1.33.283 jäi alle sekunnin päähän viime vuoden Nicon omasta paalusta 1:32.330 Bahrainin GPssä, vaikka nyt Nicolla oli mukana selvä ajovirhe vikassa mutkassa, eikä Nico edes käyttänyt supersofteja.
”Näytämme vahvimmalta”, Nico vahvistikin Bahrainin ensimmäisen neljän päivän jälkeen, ja oli useimpien mielestä oikeassa. Ja sama jatkui testien loppuun asti. Rosberg totesi myös, että rengasongelmat eivät enää kiusaa Mercedestä, koska uudet renkaat ovat viime vuotisia vahvempia. Nico, Hämis ja Mercedes ovat siis kauden suurimmat suosikit.

Puhtaasti talven aikojen perusteella Mercedes on V6-moottorin kehittämisessä askeleen muita edellä kauden alkaessa, mutta isäntätallin ajat ovat hyvinkin tasoissa samaa moottoria käyttävän Williamsin kanssa. Toisella viikolla Massa ajoi Bahrainin nopeimman ajan 1.33.258, ja Valtterikin pääsi alle 1.34:n viimeisenä päivänä.

McLarenin uusi isomies Boullier totesikin: Mercedes on muita edellä, me (Mac) ja Ferrari olemme seuravalla tasolla”. Näiden kolmen tallin perään voi mielestäni lisätä kauden alussa ilman muuta Williamsin.

Kovempien renkaiden takia pysähdyksiä nähdään aiempaa vähemmän, ja mukaan tulee paljon yhden pysähdyksen kilpailuja. NÄIN LÄHTÖJÄRJESTYS, ELI AIKA-AJON MERKITYS KASVAA! Jos Q3:ssa epäonnistuu, voittaminen tulee olemaan vaikeampaa kuin aiemmin.

Mercedeksen lisäksi siis Williams on ollut positiivinen yllätys, ja se on kylmästi testiaikojen perusteella jopa Mersun ykköshaastaja Melbournessa, niin uskomattomalta kun se viime kauden jälkeen tuntuu. Mutta Williamsin autossahan ei ole viime kaudesta jäljellä enää edes samaa väritystä. Koko auto on täysin uusi moottorivalmistajaa myöten. Kuten todettu, kaikilla Mercedeksen moottoreita käyttävillä autoilla – Mercedes, McLaren, Force India ja Williams - tuntuukin olevan selvä etu muihin nähden. H2H!

Viimeiset kaudet F1-sirkusta hallinnut RedBull ei ole saanut autoaan toimimaan lainkaan, ja se lähtee kauteen heikommalta pohjalta kuin koskaan aikaisemmin. Silti RB tulee todennäköisesti parantamaan paljon kauden mittaan, Adrian Newey tietää miten RB10 saadaan nopeammaksi. Pitää myös muistaa, että kauden päätöskisassa on tarjolla tuplapisteet. Toivottavasti ratkaisu ei mene sinne asti, tai menee hermot ja rahat...

Melbournessa vedot siis kylmästi moottorin mukaan. Eli Mersut edellä, Rellut viimeisinä. Viikonlopun jälkeen voi sitten itkeä. Itse olen lyönyt kylmästi testien perusteella Red Bullia vastaan myös seasonbetsejä, koska bookkerit tuntuvat luottavan edelleen sokeasti Neweyn autoon ja Vettelin nimeen. Suuri virhemahdollisuus on tietysti mun omissa arvioissa, mutta itsepä kärsin jos olen väärässä. Mutta tässä hieman muita arvioita, joita olen poiminut sieltä täältä Bahrainin testien viimeisen viikon lopussa tai testien jälkeen:

Sky Sportsin F1-toimittaja Ted Kravitz odottaa Red Bull -tallin olevan suuren suurissa vaikeuksissa F1-kauden avauskisassa Australian GP:ssä. Edes aika-ajon ensimmäiseltä osion jatkoon selviytyminen ei ole Kravitzin mielestä itsestään selvää hallitsevalle mestaritallille.
- Jos jäljellä olevat kolme testipäivää menevät kuten ensimmäinen (ne menivät perseelleen), niin uskoakseni Red Bullilla saattaa olla vaikeuksia päästä läpi Q1:stä, kun hitaimmat tallit pudotetaan jatkosta Melbournessa. Tilanne on niin vakava, Kravitz sanoi Sky Sportsin nettisivuilla. Torstain testeissä Daniel Ricciardo sai ajettua Red Bullin autolla 39 kierrosta jääden 2,6 sekunnin päähän Force Indian Sergio Perezinkierrosajasta. - Vaikka he pääsisivät joukon keskivaiheille tai lähtöruudukon etupäähän, niin näyttää siltä, että he pystyvät ajamaan vain puolikkaan kisan ennen kuin auto särkyy(!). Tilanne on hyvin, hyvin vakava Red Bullin kannalta, Kravitz jatkaa synkän tilanteen kuvailemista.
Ja Kravitz jatkaa ennustaen ensimmäisen kisan voittajaa:
– Veikkaukseni on Valtteri Bottas. Sehän voisi mennä niin, eikö vaan? Se tunne vain vahvistui, kun kuulin Stefano Domenicalin kehuvan Williamsia toiseksi nopeimmaksi autoksi heti Mercedeksen jälkeen. Valtterilla oli testien lopussa moottoririkko, mutta se johtui moottorin elinkaaren päättymisestä, ei luotettavuuspulmasta. Valtterin kisapituudet olivat erittäin ehjiä kokonaisuuksia.
– Jos harkitsisin pidempään, varmaan lopulta kuitenkin veikkaisin Nico Rosbergin voittoa. Mutta molemmat Williamsit ovat varmasti hyvin kuvassa mukana, kenties palkinnoilla. En näissä testeissä ole huomannut juuri eroa Bottaksen ja Felipe Massan välillä. Heillä on kaksi iskukykyistä kuskia.

- Suomalaiset ovat vahvoilla, mutta tällä hetkellä vahvimmat maailmanmestariehdokkaat löytyvät kaksikosta Rosberg - Hamilton. Heidän autonsa ovat toimineet ihan alusta saakka. Jos auto toimii ensimmäisistä testeistä asti, se tulee olemaan myös hyvä auto. Se fakta ei muutu Formula ykkösissä koskaan. Näin YLEn asiantuntija Jukka Mildh.

OSSI SAARINEN YLE: Mercedeksen moottoreita käyttäneet tallit pääsivät ajamaan selvästi eniten kilometrejä talvitesteissä. Näihin talleihin kuuluu muun muassa Valtteri Bottaksen edustama Williams. Williams on nostettu jopa kauden avauskisan voittajasuosikkien joukkoon. Ensimmäisellä F1-kaudellaan Bottas keräsi neljä MM-pistettä. Tänä vuonna niitä kertyy suomalaisen tilille moninkertainen määrä.
Soppaa maustavat myös Red Bullin ja Sebastian Vettelin kokemat vaikeudet talvitesteissä.

TS:n varikko gallup: Kuka on veikkauksesi avauskisan voittajaksi?

Michael Schmidt, Auto, Motor und Sport:
– Sanoisin, että voittaja on Massa, Hamilton tai Rosberg – yksi heistä kolmesta. Bottaksella on sama nopeus, mutta ehkä häneltä puuttuu vielä se riittävä kokemus, mitä voittamiseen vaaditaan. Luulisin, että aiemmin kisan voittaneilla on hieman helpompaa ihan kauden alussa. Ei sillä ole mitään tekemistä itse nopeuden suhteen. Pitää vaan tietää, miten voitetaan Grand Prix. Kun on voittanut kerran, seuraavat tulevat aina helpommalla.
Entä mitä mieltä olet väitteestä, ettei nopein auto välttämättä voita avauskisaa?
– En usko sitä, sillä tällä hetkellä nopeimmat autot ovat myös kaikkein luotettavimpia. Mercedes ja Williams ajoivat eniten kilometriä ja tekivät kärkiajat. Jos ne eivät voita, se johtuu sitten huonosta tuurista.
Entä sitten se voittaja?
– Massa – hänellä voisi alkaa nyt uusi elämä.

Luis Vasconcelos, Formula One Press
– Suosikkini paalulle ovat Nico Rosberg ja Valtteri Bottas. Siellä on kaksi nopeaa Mercedestä ja kaksi nopeaa Williamsia aika-ajossa.
– Kisassa ensimmäisenä maaliin pitäisi päästä Mercedeksen autolla. Kisan pitäisi olla Mercedeksen ja Williamsin välinen voittotaisto. Williams on vaikuttanut jopa tasaisemmalta, kun molemmat ovat tiimit ovat ajaneet kaikista eniten kierroksia.
– Mutta Melbournessa puhutaan taas eri lämpötiloista ja erilaisesta pitotasosta monimutkaisella radalla. Williams ei ole ollut loistava taktisella puolella viime aikoina – varsinkin sen rengasvaihdot olivat surkeita. Joten kysymysmerkkinä ei ole auton nopeus tai kuljettajien ajotaito, vaan enemmän tiimi kyky ajaa kärkitasolla. Siitä on aikaa.
– Mercedeksellä hieman enemmän luotettavuuspulmia, mutta olen vakuuttunut, että he tietävät, miten ajaa turvallisesti Melbournen kisapituus. 90 prosenttia tiimeistä ajaa turvarajalla avauskisassa, koska se on ainoa varma tapa saada pisteitä.
– Kun kaikki myös tarvitsevat vielä paljon kilometrejä siitä viikonlopusta. Ehkä McLaren saa pakettinsa toimimaan. Ferrarilla taas kuljettajat osaavat kyllä ajaa juuri niin kovaa kuin autolla pystyy päästäkseen maaliin asti. Ferrari ei aika-ajossa kuitenkaan ole kärjessä, joten takaa on vaikeampi nousta.
Nopein auto on kuitenkin mielestäni Red Bull, mutta se ei ole riittävän luotettava tällä hetkellä. MM-taistossa en löisi vielä Sebastian Vetteliä vastaan – ainakaan vielä.
(tämä vakavana varoituksena, vaikka itse olen lyönyt RedBullia ja Vetteliä vastaan reippaasti)

Toni Vilander, Maikkari
– Mercedes GP:n toiminta on ollut aika vakuuttavaa Jerezistä lähtien. Siihen kylkeen liitän heti kaikki Mersun koneilla ajaneet tiimit.
– Valtterin aika tuli pehmeillä ja hän harmitteli, kun ei ehtinyt ajaa superpehmeillä. Niillä olisi ollut puoli sekuntia nopeampi kierroksella. Kyllä se hänen kannaltaan näyttää kiistatta hyvältä. Molemmat kuskit pystyvät eri päivinä ajamaan niin, että sama suorituskyky jatkuu.
– Minun listallani kärjessä on Mercedes GP, sitten muut Mercedeksen moottoreilla ajavat tiimit, mutta Ferrari vaipui vähän kysymysmerkiksi sen suhteen, kuinka paljon sitä kurottavaa todellisuudessa on. Täällä selkeästi haettiin auton hienosäätöjä ja kierrosaikaakin.
Voittaja on siis Nico tai Lewis – radasta riippuen. Sen voi katsoa, kumpi on vahvemmilla Melbournen historiassaan – eli sanotaan nyt Hamilton.

Myöhemmin iltapäivällä vielä hiukan turhaa numerodataa ja vertailuja.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 14. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


lammpa-1
Avatar
Jäsen
Viestit: 2186
Liittynyt: 20.01.2007, 11:16

Tuotto: +96.12 yks.

Palautus%: 111.49%

Panosten ka: 2.56 yks.

Vetoja: 327

Pisteitä: 873

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja lammpa-1 »

Hese kirjoitti:Vaihdelaatikon pitää kestää entisen viiden sijaan kuusi kilpailua, ja välitykset saa vaihtaa vain kerran kauden aikana, eli sen jälkeen ne on lukittu koko loppukaudeksi. Tämä on suuri ero aikaisempaan, ja saa nähdä sallitaanko poikkeuksia, mikäli ongelmia ilmenee? Ainakin rangaistuksia lienee silloin luvassa.

Mielestäni vielä suurempi uudistus löytyy kuitenkin energian talteenottojärjestelmässä: vanha KERS on nyt ERS, mutta muutos on radikaali. Vielä viime vuonna saattoi kisoja jopa voittaa ilman KERSiä, ei enää. Viime kaudella tehoja tuli 6,7 sekunnin ajaksi 80 lisäheppaa, nyt 33 sekunnin ajaksi asiantuntijasta riippuen 160-180(?) heppaa. Vaikka moottorien teho on laskenut 780 hevosvoimasta ehkä 600-620 hevoimaan, uudella ERS:llä mennään iloisesti ohituksiin. Jos ERS ei toimi (kuten Red Bullilla testeissä), kärkeen ei ole mitään asiaa.

Kovempien renkaiden takia pysähdyksiä nähdään aiempaa vähemmän, ja mukaan tulee paljon yhden pysähdyksen kilpailuja. NÄIN LÄHTÖJÄRJESTYS, ELI AIKA-AJON MERKITYS KASVAA! Jos Q3:ssa epäonnistuu, voittaminen tulee olemaan vaikeampaa kuin aiemmin.
Erittäin hyvää tekstiä Hese. Itse en ollutkaan aikaisemmin huomannut ottaa esiin tuota vaihdelaatikkojen välitysten "jäädyttämistä". Erittäin hyvä, että toit sen kaikkien näkyville. Kun ajatellaan Monacoa (huiput ~280-290) ja Monzaa (huiput tänä vuonna ehkä 360), niin mielenkiitoiseksi menee, mutta toisaalta aski on nyt 8-lovinen entisen 7-lovisen sijaan, joten hitaimmilla radoilla jää ehkä vaan 8-vaihde käyttämättä? Veikkaan kuitenkin, että kaikki tallit menevät näillä kauden alun välityksillä vielä Monacon läpi ja sen jälkeen kaikki tekevät yhden sallitun välitysten muutoksen. Monaco on huomioitu alkukauden välityksissä ja Monza loppukauden välityksissä. Näin siis uskoisin.

ERS:iin puutun vielä sen verran, että mikäli ERS menee paskaksi, niin autolla ei ole käytännössä mahdollista päästä edes maaliin. Niin paljon energiaa se ERS kuitenkin pystyy ottamaan talteen sekä kierrättämään ja täten säästämään polttoainekulutuksessa. Jos siis ERS hajoaa -> keskeytys.

Kovemmat renkaat vaikuttanevat varmasti stoppien määrään, mutta toisaalta esim Bottaksen kisavedon kierrokset olivat Bahrainissa kolmen stopin taktiikalla keskimäärin 1.2 sekkaa nopeampia kuin 2 stopin taktiikalla. Kisamitassa eroa tulisi siis ehdottomasti niin paljon, että vähintään tuo 1 "ylimääräinen" stoppi kannattaisi tehdä. Nicolla taas 3 ja 4 stopin taktiikoilla vedettyjen kisasimulaatioiden keskimääräisissä kierrosajoissa oli vain parin kympän ero. Lisäksi noilla saman kuskin eri kisasimulaatiolla saattaa olla muutakin eroa kun vain stoppimäärä. Eipä siis vielä oteta turhan vahvoja kantoja näihin asioihin. Hyvin suurella todennäköisyydellä stoppien määrä vähenee, mutta ehkei yhtä paljon kuin aluksi saatetaan kuvitella??

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 5. Antamasi peukut: 0.

Panokseni ovat 0-10 yksikköä. 10 yksikköä = 2% kassasta.
You bet your money and in the worst case you can only lose.... bet your ass and you might really get hurt...

Minikommentit

13.03.2014 15:37 <Hese> Juuri näin. Kysymysmerkkejä paljon koko keväälle.


Hese
Avatar
Jäsen
Viestit: 4768
Liittynyt: 16.03.2004, 18:33
Pisteitä: 2437

Re: F1 Australian GP 14.-16.3.2014

Viesti Kirjoittaja Hese »

Tässä lyhyesti omat arviot talleista, ja Bahrainin kahden viikon jakson paras kierrosaika. Bahrainissa mukana olivat kaikki tallit.

Mercedes: Ainoa ehdokas kärkitalliksi, kun metriäkään kilpaa ei ole ajettu. Taustat kunnossa, nuori ja nälkäinen, mutta silti kokenut kuljettajakaksikko ja testien perusteella paras ja myös luotettavin moottori. Koko paketti siis kunnossa. Nico ja Leevi suurimmat mestarisuosikit.

Iso talli ja organisaatio, mutta silti tallipäällikkö Ross Brawnin lähtö kirpaisi. Mercedeksen moottorissa huhutaan olevan peräti 75hv enemmän kuin Ferrarilla. Vaikea uskoa tuohon, mutta jotain pohjaa näissä huhuissa aina on.

Mercedeksellä ei pidetä siitä, että McLaren on siirtymässä Hondan leiriin, ja vedonlyönnissä kannattaa viimeistään loppukaudesta muistaa, että Mercedes pystyy periaatteessa varmistamaan, ettei talli tiukan paikan tullen häviä ainakaan McLarenille mestaruustaistoa. Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff sanoi Melbournen kynnyksellä kylmästi: ”McLarenin siirtyminen kilpailijamme leiriin ei ole ideaalitilanne. Tällä hetkellä tavoitteemme on saada uudesta moottorista luotettava ja suorituskykyinen. Kun se asia etenee, suhteemme McLareniin saattaa muuttua.” Pelkästään tämän Wolfin lausunnon perusteella jättäisin Macin mestaruusvedot väliin, varsinkin kun tämän hetken näkymien perusteella kauden suurimmat suosikit ovat juurikin Mercedes ja sen asiakastalli McLaren!

Mercedeksen nopein aika Bahrainissa. Lewis Hamilton     Mercedes              1m33.278s
----------------


McLaren: Alla karmea kausi, ja tuttu Martin Whitmarsh sai potkut. Ron Dennis ja Eric Boullier tulivat tilalle, joten asiantuntemusta riittää edelleen. Mercedeksen moottori on sekä etu että miinus, sillä Mercedes saattaa pistää Macille kapuloita rattaisiin moottorintoimittajana, joten itse skippasin hyvistä testiajoista huolimatta McLarenin mestaruusvedot.
Macin kuskit ovat luotettavat Button ja vasta 22-vuotias juutti Magnussen. Tämä kaksikko häviää vertailussa kylmästi ainakin Ferrarin ja Mercedeksen kuljettajille, vaikka Button kruisailikin 2009 mestaruuteen ylivertaisella alkukauden autolla.

Kevin Magnussen       McLaren-Mercedes         1m34.910s HUOM. Aika tehtiin jo Bahrainin ensimmäisellä viikolla. Jäikö vauhtia jopa piiloon toisella viikolla?
-------------------------------

Ferrari: Tallilla on parhaat mahdolliset kuskit, ja Maranelloon on palkattu paljon uutta väkeä etunenässä liuta huippuinsinöörejä. F14T:tä on suunniteltu viimeiset pari vuotta jo Schumin ajoilta tutun Rory Byrnen ohjauksessa. Kauden mittaan Ferrari tuttuun tapaan vain vahvistuu.
Vaikka Mercedeksen moottori vaikuttaa tehokkaimmalta, Ferrarin moottorissa saattaa olla muita etuja. Ainakin alkutalvesta sen huhuttiin olevan huomattavasti Mercedeksen ja Renaultin voimanlähteitä kevyempi, mikä tuo pelivaraa.

Alonsoa pidetään kaikkialla muualla kuin Suomessa ykköskuskina, mutta Kimi ei kisanopeudessa jää yhtään. Kimin on kuitenkin ehdottomasti parannettava aika-ajoaan, koska tällä kaudella lähtöruudun merkitys vain kasvaa todennäköisissä yhden(?) pysähdyksen kilpailuissa. Toivottavasti miehet saavat ajaa kilpaa kauden loppuun asti, vaikka epäilyjä on ilmassa... Kimin pitää alkukaudesta näyttää olevansa yhtä nopea kuin Alonso, ja silloin asetelma muuttuu mielenkiintoiseksi.

Fernando Alonso    Ferrari               1m34.280s
--------------------------------------

Williams: Williams on talven perusteella jopa Mercedeksen ykköshaastaja. Tallissa on paljon uutta henkilöstöä, ja auto näyttää hyvin vahvalta kylmästi testien tuloslistaa katsomalla. Melkein 200 GP:n Felippe Massa kehuu vuolaasti autoa, ja uskoo tallin taistelevan jopa podium-paikoista heti Australiassa. Williamsin etupää näyttää toimivan hyvin, ja Mercedeksen moottori on suuri etu kaikille sitä käyttäville talleille ainakin kauden alussa. Uusi tekninen johtaja Pat Symonds totesikin testien jälkeen, että ”kun verrataan kilpailijoihimme, meillä on paljon parempi auto kuin viime vuonna.” Aikojen ja kilometrien perusteella tämä pitää paikkansa, eli betsejä Williamsille.
Kuljettajakaksikko Bottas & Massa on hyvä yhdistelmä. Valtteri saa konkarilta toivottavasti apua auton kehittämisessä. Williams on kauden alussa ennakkolaskujen, kierrosaikojen ja -määrien perusteella mukana voittotaistelussa.

Felipe Massa      Williams-Mercedes     1m33.258s. Bahrainin nopein aika.
-----------------------------------

Red Bull:
Newey on nero, mutta paljon väkeä lähti tallista ulos, tärkeimpänä Neweyn oikea käsi eli aerodynamiikan asiantuntija Peter Prodromou.

Tallit saattavat talvitestien aikana joissain tapauksissa piilottaa tahallaan vauhtia, mutta eivät koskaan jätä tahallaan harjoituskilometrejä ajamatta. Tässä suhteessa Red Bullin talvi oli katastrofi; siinä kun esimerkiksi suurin suosikki Mercedes ajoi 5000km Red Bull jäi 1700 kilometriin. Niitä ei kauden aikana saada takaisin.

RB10 oli talven 12 testipäivän aikana usein pysähtyneenä radan varteen tai jäi kokonaan varikolle. Auto syttyi monta kertaa tuleen eli ongelmia oli jäähdytyksessä. Saattoi olla, että viime vuosien nopein talli yritti saada Renaultin moottorista liikaa irti, ja tuntuukin todennäköiseltä, että kaikki auton osat eivät vielä täysin sovi yhteen.

Daniel Ricciardo  Red Bull    1.35,743   
-----------------------------------------------

FORCE INDIA: Niin sanotun keskitason talleista Force India näytti talvella nopeimmalta radalla ja tulosliuskoissa. Kaikki näyttää olevan kunnossa ennen Melbournea. Talli sai testeissä hyvin kierroksia ja oli todella nopea, mutta tässähän ei sinänsä ole mitään uutta. Usein ennenkin Force India on ollut huippunopeuksissa ajoittain kärkipäässä. Nyt homma kuitenkin toimi päivästä toiseen hyvin. Tallin kuskeista Hulkenberg on aivan huippukuskien tasoa. Vielä viime kaudella Macilla ajanut Perez tuskin pärjää tallin sisäisissä hedareissa.

Sergio Perez        Force India-Mercedes    1m35.290s
------------------------------------

Toro Rosso:Red Bullin kakkostiimi kärsii luonnollisesti samoista ongelmista kuin isäntä, mutta potenssiin kaksi. Kuskikaksikko Vergne ja Danill Kvyat on kysymysmerkki. Venäläinen voi kauden mittaan nousta jopa tallin ykköskuskiksi.

Jean-Eric Vergne   Toro Rosso-Renault    1m35.701s Toro paransi viimeisinä päivinä selvästi.
---------------------------------------------------

LOTUS: Vaikea sanoa mitään, talli ei edes tullut Jerezin ensi testeihin, ja vaihtuvuus tallin sisällä on ollut suurta. Tammikuun lopulla keskellä kaikkia vaikeuksia Lotuksen F1-tallipäällikkö Eric Boullier nimitettiin McLarenin kilpailutoimintojen johtajaksi. Lotuksella on jo viime kaudella esiin tulleita ongelmia sponsoreiden kanssa, ja talousvaikeuksien keskellä suunta on vääjäämättä alaspäin.
Tallim kuskeista Grosjean on varmasti sirkuksen lahjakkaimpia kavereita, ja pesee tallikaverinsa Maldonadon

Pastor Maldonado    Lotus-Renault           1m38.707s 
---------------------------------

SAUBER. Sauberkin on kysymysmerkki. Myös Sauberilla on talousvaikeuksia, ja uusi ykköskuski Sutil on auttamatta hitaampi kuin Force Indialle siirtynyt Hulkenberg.

Adrian Sutil       Sauber-Ferrari        1m36.467s
---------------------------------------


Marusia. Talli sai lisäpotkua, kun moottoriksi vaihtui Ferrari. Jättää takuuvarmasti ainakin Catterhamin taakseen. Bianchi jatkaa tallin ykkösenä ja lyö Chiltonin ilman ongelmia.

Max Chilton        Marussia-Ferrari      1m36.835s 
-----------------------------------

Caterham. Lyhyesti: huonoin talli ja hitain auto. Ellei Renaultin moottori ala kauden mittaan toimia, edessä on 20 epätoivoista GP-viikonloppua.

Marcus Ericsson   Caterham-Renault      1m38.083s
------------------------------------------------

Otan loppuun Force Indian ajat talventestien lopusta eli Bahrainin kahdeksalta päivältä Red Bullin kanssa vertailuun. Tämä lopetus sen takia, että jos Red Bull yllättää Melbornessa, Lammpa ja minä saadaan osittainen mielenrauha ja synninpäästö, kun ollaan dissattu tallia. Silti, eiväthän nämä numerot voi valehdella? Olisin voinut vertailla Red Bullia mitä tallia vastaan tahansa, mutta Force India on hyvä esimerkki, koska pidän sitä keskiryhmän autoista parhaimpana, mutta en missään nimessä yhtä hyvänä kuin neljää kärkitallia. Force India oli jokaisena päivänä Red Bullia nopeampi, ja vain viimeisenä päivänä Red Bull sai ajettua muutaman kierroksen enemmän kuin Force india, kun Hulkilla oli ongelmia moottorin kanssa.

1. Nico Hulkenberg   Force India-Mercedes  1m36.880s           78kier.
5. Sebastian Vettel  Red Bull-Renault      1m40.224s  +3.344s  14 kier.
…......................................
2. Nico Hulkenberg       Force India-Mercedes     1m36.445s  +1.535s  59 kier.
7. Sebastian Vettel      Red Bull-Renault         1m40.340s  +5.430s  59 kier.
…...........................................................
5. Sergio Perez          Force India-Mercedes     1m37.367s  +3.104s  57 kier.
9. Daniel Ricciardo      Red Bull-Renault         1m40.781s  +6.518s  28 kier.
…...................................
6. Sergio Perez        Force India-Mercedes    1m39.258s  +5.975s  19 kier.
7. Daniel Ricciardo    Red Bull-Renault        1m39.837s  +6.554s  15 kier.
…...........................................................
1. Sergio Perez        Force India-Mercedes    1m35.290s           105 kier.
7. Daniel Ricciardo    Red Bull-Renault        1m37.908s  +2.618s  39 kier.
…..............................................................
1. Sergio Perez      Force India 1.35,570   108 kier.
3. Daniel Ricciardo  Red Bull    1.35,743    66 kier.
…........................................
6.  Nico Hulkenberg   Force India-Mercedes  1m36.205s  +2.947s  115 kier.
11.  Sebastian Vettel  Red Bull-Renault                          0 kier
------------------------------------------------------------------
4.  Nico Hulkenberg    Force India-Mercedes  1m35.577s  +2.299s  74kier.
9.  Sebastian Vettel   Red Bull-Renault      1m37.468s  +4.190s  77kier

Kertooko tämä vertailu mitään? Ainoastaan sen, että täydellistä on Punaisen Härän hämäys, jos Milton Keynesin tehtailta tuodaan voittaja-auto Melbourneen. Näillä tiedoilla kaikki vedot(?) Vetteliä ja Ricciardoa vastaan avauskisassa. Imperiumin vastaiskua odotellessa...

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 9. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit

13.03.2014 18:19 <lammpa-1> allekirjoitan :)

13.03.2014 18:23 <lammpa-1> ja 9 tunnin kuluttua alkaa selviämään, että muutetaanko

13.03.2014 18:24 <lammpa-1> Kööpenhaminaan ja haetaan Ruotsin kansalaisuutta :)

13.03.2014 18:44 <pekkab> kuhan henkka ei tulis huutelee all in ferrari/red bull

13.03.2014 18:52 <Hese> Kyl mä Köpikseen voisin muuttaa. Muistaakseni siellä on aina

13.03.2014 18:52 <Hese> ollut hauskaa. Mutta ei ruåtsalaiseksi...

13.03.2014 18:53 <Hese> Köpikseen pakoon vihaisia betsaajia:(

13.03.2014 21:44 <betpanda> Sepastian Vetteli toki ylikylä. All in Redbull.

14.03.2014 01:52 <S.Mäenala> Kiitos! Hienoa taustoitustyötä F1 - kaksikolta!


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin