Tänään on 29.03.2024, 00:50.

Voimaluvut, prosentit ym..??

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
mutanen_aapo
Jäsen
Viestit: 3559
Liittynyt: 14.01.2004, 15:48

Tuotto: +115.89 yks.

Palautus%: 101.01%

Panosten ka: 6.84 yks.

Vetoja: 1671

Pisteitä: 4456
Paikkakunta: Fin/Ita

Voimaluvut, prosentit ym..??

Viesti Kirjoittaja mutanen_aapo »

Oon tässä touhussa aika aloittelija joten kysyisin mistä saisin imutettuu noita "koneita" joilla sais laskettuu vähän noita prossia?
Tähän asti oon vaan seuraillu vihjeitä ym. ja palautusprosentti on n. vuoden jälkeen vähän alle 100.. ja nyt olen alkanut kiinnostua vähän enemmän noista prosenteista ym jotta pääsisin voiton puolelle..
ja muutenkin tänne voisi laittaa vähän infoa esim voimaluvuista (luullakseni niitä tarvitsee laskettaessa prosentteja, mutta en kyllä ymmärrä miten ihmeessä ne lasketaan, vai saisiko ne jostain suoraan?) :?:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


mikkou
Jäsen
Viestit: 2128
Liittynyt: 14.01.2003, 00:21
Pisteitä: 11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkou »

Linkkejä löytyy ainakin selailemalla hiukan näitä Vedonlyöntikeskustelu & Yleinen Turina osioita joissa näistä asioista ollaan aiemminkin puhuttu.

Voimaluvuista löytyy asiaa mm. http://personal.inet.fi/koti/juha.piste/faq/voima.htm sekä selailemalla aiempia kirjoituksia. Myös topic viewtopic.php?t=3948 kannattaa lukea läpi.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


mutanen_aapo
Jäsen
Viestit: 3559
Liittynyt: 14.01.2004, 15:48

Tuotto: +115.89 yks.

Palautus%: 101.01%

Panosten ka: 6.84 yks.

Vetoja: 1671

Pisteitä: 4456
Paikkakunta: Fin/Ita

Viesti Kirjoittaja mutanen_aapo »

en oikeen ymmärrä noista voimaluvuista ku jos toisen voimaluku on 1000 ja toisen 0, ja tasapelillä 0,28 niin silti kotijoukkue saa kertoimen 1,3 tai suuremman??

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


mutanen_aapo
Jäsen
Viestit: 3559
Liittynyt: 14.01.2004, 15:48

Tuotto: +115.89 yks.

Palautus%: 101.01%

Panosten ka: 6.84 yks.

Vetoja: 1671

Pisteitä: 4456
Paikkakunta: Fin/Ita

Viesti Kirjoittaja mutanen_aapo »

ja vielä sitä että miten muutatte voimalukujanne aina pelin jälkeen? eli monta prosenttia annatte lisää esim voitosta tai tasapelistä? entä tappiosta?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Neo
Avatar
Jäsen
Viestit: 3597
Liittynyt: 19.01.2003, 18:32

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 3188
Paikkakunta: Norge
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Neo »

mutanen_aapo kirjoitti:ja vielä sitä että miten muutatte voimalukujanne aina pelin jälkeen? eli monta prosenttia annatte lisää esim voitosta tai tasapelistä? entä tappiosta?
Itse teen ainakin niin, että mulla on olemassa kaksi voimalukua. Toinen on joukkueen perusvoimaluku eli ns. "pre-season rank", joka muuttuu käytännössä harvoin eli maksimissaan pari kertaa kaudessa. Eli se muuttuu vain jos todetaan että ei perkele onpas tullut turattua, eihän joukkue näin hyvä/huono olekaan mitä aluksi luulin. Tuota ei siis muuteta jos se häviää yhden tai kaksi peliä vaan silloin, jos selkeästi huomaa että ei ole huomioinut jotain asioita tai on vain arvioinut voimasuhteet väärin.

Tämän lisäksi mulla on toinen voimaluku jota kone laskee koko ajan kauden peleistä - minulla se generoi sen tiettyjen parametrien (laukaisu- ja kulmapotkutilastot aika pitkälle) mukaan, joiden painotukset vain olen viilannut tiettyyn asentoon. Tämä voimaluku kertoo siis sen, miten hyvin joukkue käytännössä on sitten kauden pelannut.

Kun kone laskee prosenttiarvion eli joukkueiden lopullisen voimaluvun, se laskee sen tietyllä suhteella noista kahdesta arvosta. Kauden alussa tietysti pohjaluku painottuu enemmän, mutta mitä pidemmälle kausi etenee sen enemmän tuota todellista suoritusarvoa sitten suhteutetaan mukaan. Esimerkki: jos suhdeluku on 80% - 20% pohjaluku - todellinen luku, niin pohjaluku 5,00 ja todellinen luku 3,00 antaisivat voimaluvuksi: 0,8 * 5,00 + 0,2 * 3,00 = 4,60

Vaikka joukkue olisikin vetänyt kauden alle tasonsa niin kone ei silti hukkaa sen perustasoa mihinkään, ja sama tietty toisin päin ylisuorittajille. Mutta tämä on vain yksi tapa, varmasti moni päivittää vain yhtä ja samaa voimalukua.

Mutta periaatteena lienee se, että voimaluku päivittyy joukkueen suorituksen mukaan: Jos kärkijoukkue voittaa kotonaan sarjajumbon sen voimaluku ei saa päivittyä yhtä paljon, mitä se päivittyisi jos kärkijoukkue voittaisi vaikka vieraissa toisen kärkijoukkueen. Jokaisella on varmasti omat parametrit minkä mukaan nuo luvut päivittyvät - joku varmasti säätää niitä käsin lukemalla otteluraportteja ja toinen suoraan tuloksista jne.

Kyllä siihen aikaa menee ennen kuin sen oman tapansa ja tyylinsä menee, mutta pöytälaatikko on hyvä paikka harjoitella :) Ja tämä foorumi on täynnä päteviä henkilöitä (kuten eräs mysteerinen Ässä ;) )joiden arvioihin voi sitten aloitteleva jeppe lukujaan vertailla, jolloin voi hyvin katsoa että onko ne omat voimaluvut oikean suuntaiset.

T: Neo

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


mutanen_aapo
Jäsen
Viestit: 3559
Liittynyt: 14.01.2004, 15:48

Tuotto: +115.89 yks.

Palautus%: 101.01%

Panosten ka: 6.84 yks.

Vetoja: 1671

Pisteitä: 4456
Paikkakunta: Fin/Ita

Viesti Kirjoittaja mutanen_aapo »

Mietin tässä et oisko tällasessa tavassa mitään ideaa, kun laskee prosentteja otteluun:
lasketaan edellisen kauden prosentit joka joukkueelle:
voitot - tasapelit - tappiot

esim.
kotijoukkue
66 - 25 - 9
vierasjoukkue
44 - 27 - 29

joten prosentit otteluun:
(66+44)/2 - (25+27)/2 - (9+29)/2

55 - 26 - 19

mitä ootte mieltä, voiko toimii?

ja sitten tietysti kauden alusta voittojen, tasapelien, tappioiden mukaan lisättäs/laskettas prosentteja joukkueilta..

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Strat
Jäsen
Viestit: 397
Liittynyt: 06.05.2003, 11:38
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja Strat »

mutanen_aapo kirjoitti:Mietin tässä et oisko tällasessa tavassa mitään ideaa, kun laskee prosentteja otteluun:
lasketaan edellisen kauden prosentit joka joukkueelle:
voitot - tasapelit - tappiot

esim.
kotijoukkue
66 - 25 - 9
vierasjoukkue
44 - 27 - 29

joten prosentit otteluun:
(66+44)/2 - (25+27)/2 - (9+29)/2

55 - 26 - 19

mitä ootte mieltä, voiko toimii?

ja sitten tietysti kauden alusta voittojen, tasapelien, tappioiden mukaan lisättäs/laskettas prosentteja joukkueilta..
Ei taida toimia... Nimittäin nyt lasket molempien voitot yhteen eli miltei tasabookista tulee selkeä kotijoukkueen etu (55%). Parempi tapa voisi olla laskea:

(66+29)/2 - (25+27)/2 - (9+44)/2

Vielä parempi on erotella kotiottelut ja vierasottelut erikseen ja tätä voi varmaan iteroida sitten maailman tappiin saakka ;)

Itse aion lähteä tutkimaan asiaa säätöteorian pohjalta (eli miten päivitän lukuja kauden aikana) kun aikaa vaan riittää. Nyt on vielä softan teko kesken pörssi "peleihin".

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


vande
Jäsen
Viestit: 90
Liittynyt: 05.04.2004, 16:00
Pisteitä: 0

Re: Voimaluvut, prosentit ym..??

Viesti Kirjoittaja vande »

mutanen_aapo kirjoitti: ... palautusprosentti on n. vuoden jälkeen vähän alle 100..
Kuten jo todettu, sitten kun prossat alkavat olla lähellä hyväksi havaittujen heppujen lukemia, sitten vetoja sisään myös omilla arvioilla. Sitä ennen vetojen pohjaksi esim. TOTAL CTRL -sivujen arviot. Ne arviot ovat tietääkseni hioutuneet huomattavan pitkän harjoittelun tuloksena :!:

Mutta tuo 100 % ylittäminen on kyllä hyvä haaste, jota kyllä kelpaa tavoitella. Kannattaa myös suoda siihen itselleen aikaa :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


TuukkaR
Jäsen
Viestit: 47
Liittynyt: 19.12.2007, 19:02
Pisteitä: 0

Re: Voimaluvut, prosentit ym..??

Viesti Kirjoittaja TuukkaR »

Selailin näitä vanhoja topicceja kaikkea hyödyllistä infoa etsiskellen. Tässä viesti, joka varmasti luo uskoa moneen YK.comin aloittelevaan vedonlyöjään, itseni mukaanlukien:
mutanen_aapo kirjoitti:Oon tässä touhussa aika aloittelija joten kysyisin mistä saisin imutettuu noita "koneita" joilla sais laskettuu vähän noita prossia?
Tähän asti oon vaan seuraillu vihjeitä ym. ja palautusprosentti on n. vuoden jälkeen vähän alle 100.. ja nyt olen alkanut kiinnostua vähän enemmän noista prosenteista ym jotta pääsisin voiton puolelle..
ja muutenkin tänne voisi laittaa vähän infoa esim voimaluvuista (luullakseni niitä tarvitsee laskettaessa prosentteja, mutta en kyllä ymmärrä miten ihmeessä ne lasketaan, vai saisiko ne jostain suoraan?) :?:
Nollasta kaikki näköjään aloittavat
8--)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin