Tänään on 18.04.2024, 15:47.

Eroa kirkosta -säästä satoja euroja!

Yleiseen turisemiseen muustakin kuin pelaamisesta.
Sputnik
Jäsen
Viestit: 976
Liittynyt: 16.01.2003, 20:54
Pisteitä: 0
Viesti:

Eroa kirkosta -säästä satoja euroja!

Viesti Kirjoittaja Sputnik »

Okei, otsikko ei ole ehkä kaikkein "tyylikkäin", mutta totta. Näin loppuvuodesta tuonkin "jäsenyysmaksun" maksamista on ajankohtaista miettiä. Nimittäin ennen vuodenvaihdetta pitää erota jos mielii olla maksamatta vuoden 2005 kirkollisveroa. Tuota kirkollisveroa monii maksaa sitä sen kummemmin miettimättä. Jos tammikuussa tulisi kotiin tilisiirtolomake jossa olisi summana vaikkapa 300 euroa viimevuoden kirkollisveroa ja se olisi vapaaehtoista maksaa (mitä se nytkin on!) niin moniko maksaisi? Aivan.

Lisää infoa:
Kirkollisverolaskuri
http://www.eroakirkosta.fi/
Sata syytä erota kirkosta

Terveisin Sputnik -säästöä kertynyt jo tuhansia euroja :)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Life is a game. Money is how we keep score.

Minikommentit


Vislaus
Jäsen
Viestit: 398
Liittynyt: 25.03.2004, 14:02

Tuotto: -19.28 yks.

Palautus%: 67.87%

Panosten ka: 8.57 yks.

Vetoja: 7

Pisteitä: 56
Paikkakunta: Korpikanto
Viesti:

Jaah

Viesti Kirjoittaja Vislaus »

Kukin voi sitten omalta osaltaan miettiä millaisia palveluita seurakunta järjestääkin vuoden aikana vähäosaisille, lapsille sekä vanhuksille sekä lisäksi meille muille jäljelle jääville. Ainakin itse olen mielelläni omalta osaltani maksamassa nuo kirkollisverot, kun olen nähnyt omien lasten osalta aikanaan seurakunnan kerhojen yms tarjonnan. Hieman joskus v*ttaa, kun hyvässä talodellisessa asemassa olevatkin luopuu tuosta hommasta, kun laskee kuinka paljon maallista hyvää juuri itselleen saa säästymään. Onhan tietty varmaan kivaa jollain hieman paremmalla autolla ajaa laitapuolen kulkijan ohitse tai juoda jotain hieman parempi laatuista viiniä noilla itselle säästyneillä rahoilla.

Jokainenhan saa tehdä mitä lystää, mutta pitää muistaa mitä noilla rahoilla tehdään. Kirkossa edelleen vähäuskoisenakin oleva ja kirkollisveronsa mielellään maksava.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


MarkusM
Jäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 23.03.2003, 16:54

Tuotto: -109.66 yks.

Palautus%: 95.74%

Panosten ka: 14.63 yks.

Vetoja: 176

Pisteitä: 76
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja MarkusM »

Onhan tietty varmaan kivaa jollain hieman paremmalla autolla ajaa laitapuolen kulkijan ohitse tai juoda jotain hieman parempi laatuista viiniä noilla itselle säästyneillä rahoilla.

Jokainenhan saa tehdä mitä lystää, mutta pitää muistaa mitä noilla rahoilla tehdään. Kirkossa edelleen vähäuskoisenakin oleva ja kirkollisveronsa mielellään maksava.
Jos tässä ylikommunistisessa verohelvetissä ei pystytä valtion veroilla pitämään huolta niistä jotka eivät voi itse pitää itsestään huolta niin ei siihen pystytä kirkollisveron kanssakaan.

Sitäpaitsi sosialistisessa valtiossa tämä heikoista huolehtiminen kuuluu ihan selvästi valtiolle eikä kirkolla pitäisi olla siinä kuin historiallista merkitystä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Eltzu
Jäsen
Viestit: 435
Liittynyt: 24.04.2003, 22:26
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eltzu »

Olen kyllä samaa mieltä Vislauksen kanssa että kyllä kirkko saa paljon hyvääkin aikaan vaikka veroja se joutuukin keräämään pystyäkseen toimimaan. Pelkkä kolehti kun ei oikein riitä moniin lapsille (ja aikuisille) suunnattuihin aktiviteetteihin ja tukiryhmiin.

Muistan kun teininä olin kirkon Amiga kerhosssa ja aika surutta kopioitiin hirmuisesti pelejä siellä. Ehkä silloin ei vetäjä ymmärtänyt piratismin päälle juuri mitään.
Biljardia myös pelattiin pienellä ryhmällä alakerrasta ilman valvontaa ja myöhemmin keksittiin miten "murtauduttiin" (liian helppoa oli lukko ohittaa ja napsauttaa taa lukkoon) karkkikaappiin ja syötiin posket klommolla karkkeja sekä taskuissa vielä kotiinkin hieman vietiin. Aikaa tästä on varmaan jo kohta 15 vuotta, joten kai sitä pitäisi antaa jotain takaisin kirkollisveron muodossa. :) Kirkosta jäi ihan mukava mielikuva ja ei niis kerhois kyl Jeesuksesta höpisty oikeastaan ollenkaan vaan olivat pikemminkin mukavaa ajanvietettä nuorison näkökulmasta.

Meidät tekee niin erilaiset asiat onnelliseksi. Joku haluaa että on kaunis&edustava puoliso, joku haluaa elää suomenlinnassa missä ei pahemmin autot pörrää (inhoaa autoja), joku on mielellään mukana luonnonsuojelu toiminnassa esim. Green Piece, joku haluaa edetä urallaan maksoi mitä maksoi jne. eli kyllä meitä on joka junaan ja moni juna jää myös tulematta asemalle. Jos Sputnikin "tekee onnelliseksi" kirkollisveron säästö, niin suotakoon se hänelle. Minä taas näen kirkollisveron sen verran pienenä säästönä että miksen sitä voisi hyvään tarkoitukseen kuitenkin suoda, koska kuukaudessa se tekee suht vähän. Mutta jos kävisi ilmi että vähän väliä kirkkoa syytettäisiin erilaisista korruptio&kavallus jutuista, niin varmasti eroaisin sillä panokseni vähäosaisten hyväksi menisi hukkaan...

"Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan."

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


winorloose
Jäsen
Viestit: 3347
Liittynyt: 14.01.2003, 23:43

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 281

Viesti Kirjoittaja winorloose »

Mun mielestä nää on semmosia päätöksiä, että ei niitä tehdä ylikerroin.com:n "ohjeiden" perusteella. Tai en ainakaan itse tee.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

It's not gambling if you always win

Minikommentit


Villa
Jäsen
Viestit: 115
Liittynyt: 15.09.2003, 00:21
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Villa »

Eltzu kirjoitti: joku on mielellään mukana luonnonsuojelu toiminnassa esim. Green Piece, "
Ei helvetti, tää oli hyvä! :D

Sorry vaan, perjantain halvat huvit!! Sattuuhan näitä.... :D

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Sputnik
Jäsen
Viestit: 976
Liittynyt: 16.01.2003, 20:54
Pisteitä: 0
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sputnik »

Eltzu kirjoitti:Jos Sputnikin "tekee onnelliseksi" kirkollisveron säästö, niin suotakoon se hänelle.
Jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ei tuo rahan säästö ole se aivan päällimmäinen juttu mulle olla kirkkoon kuulumatta. Asiaan liittyy paljon muutakin mm elämänkatsomusta, filosofiaa, henkisiä arvoja/aatteita sekä kannanottoja. Vaikka kirkkoon kuuluminen olisi ilmaista, en kirkkoon liittyisi.

winorloose kirjoitti:Mun mielestä nää on semmosia päätöksiä, että ei niitä tehdä ylikerroin.com:n "ohjeiden" perusteella. Tai en ainakaan itse tee.
Asioista voi kuitenkin aina keskustella, vaihtaa mielipitetä sun muuta. Ei tässä ketään olla "käännyttämässä", lähinnä pikkasen herätellään ihmisiä miettimään asioita. Mun mielestä tällaisistakin asioista voi ihan hyvin keskustella tälläkin foorumilla. Musta on mielenkiintoista kuulla ihmisten ajatuksia melkeinpä asiasta kuin asiasta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Life is a game. Money is how we keep score.

Minikommentit


Elvis
Jäsen
Viestit: 259
Liittynyt: 10.02.2003, 15:15
Pisteitä: 2

Viesti Kirjoittaja Elvis »

Huvittavaa, että täällä puolustetaan kirkollisveroa sillä, että varat ohjataan johonkin hyvään tarkoitukseen. Eikös noi Veikkauksenkin tuotot mene tollaseen, tostahan on puhuttu melkosen erilaisella äänensävyllä :D.

Mutta eihän ton kirkostaeroamisen tärkein pointti välttämättä ole raha, vaan kirkon ja valtion erottaminen toisistaan. Ei munkaan mielestä näille meidän valtionuskonnoille pitäisi antaa mitään erikoisasemaa muihin uskontoihin verrattuna. En mä ainakaan keksi mitään mikä tekisi niistä yhtään sen parempia kuin jostain muustakaan uskonnosta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Jaude
Jäsen
Viestit: 667
Liittynyt: 23.01.2004, 17:21

Tuotto: +4.21 yks.

Palautus%: 103.60%

Panosten ka: 1.31 yks.

Vetoja: 89

Pisteitä: 57

Viesti Kirjoittaja Jaude »

Sputnik kirjoitti: Asioista voi kuitenkin aina keskustella, vaihtaa mielipitetä sun muuta. Ei tässä ketään olla "käännyttämässä", lähinnä pikkasen herätellään ihmisiä miettimään asioita. Mun mielestä tällaisistakin asioista voi ihan hyvin keskustella tälläkin foorumilla. Musta on mielenkiintoista kuulla ihmisten ajatuksia melkeinpä asiasta kuin asiasta.
Ilman muuta voi keskustella ja on hyvä keskustella. Yleinen turina on yleistä turinaa toivottavasti jatkossakin. Ehkä enemmän keskustelua voisi aiheesta syntyä uskonnollisilla tai kirkollisilla keskustelupalstoilta. Mutta mikä ettei täälläkin...joulupataketjusta kirkollisveroketjuun, kirkollisveroketjusta uskonto- tai kirkkoketjuun?

En voi olla ajattelematta, miten olisi täällä forumilla suhtauduttu, jos joku olisi alkanut esim. kristinuskon joulun sanomaa julistamaan hyvin tunnustuksellisella otteella.

Sputnik sanoikin, ettei ole käännyttämässä ketään ja hyvä niin. Kirkkoon kuulumisasiassa ei mun mielestä tarvi ketään muistutella. Jos hoksaa kirkkoon kuulumattomuuden/kuulumisen mahdollisuuden keskustelupalstalta, voi miettiä, mitä muuta pitäisi miettiä...

Onhan niitä perusteita kuulumiselle/kuulumattomuudelle mitä erilaisimpia: tavan vuoksi, uskonnon vuoksi, kirkollisten juhlien vuoksi, yleishyödyllisen asian vuoksi ja ilmeisesti sitten on joku ihan ajattelemattomuuttaan... Yleisin on varmaan tuo tavan vuoksi, mutta sekin lienee kuitenkin harkittu päätös.


EDIT: Kyllä noi Sputnikin linkit ja otsikko nyt pikkuisen viittaa käännytysyritykseen vaikka mies(?) muuta väittääkin :?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Viimeksi muokannut Jaude, 17.12.2004, 19:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Katsokaa tätä meteliä"

Minikommentit


Peoplez
Jäsen
Viestit: 234
Liittynyt: 05.01.2004, 22:20
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peoplez »

Suomalaiset on hirveen tekopyhää kansaa. Kirkkoon kuulutaan koska siihen pitää kuulua mutta moniko rukoilee vapaa-ajallaan kuten vaikka muslimit? Itse erosin kirkosta 15-vuotiaana. En niinkään rahan vuoksi mutta toki sekin vaikuttaa. Sitä paitsi kirkko on yksi Suomen rikkaimpia instituutioita, se kyllä tulee toimeen hieman vähemmälläkin.

EDIT: Se piti vielä sanoman että Suomalaiset käyttävät kirkon palveluja aivan törkeän vähän suhteutettuna tuohon hintaan. Kuka muka käy esim. sunnuntaihartauksissa? Ne on ne perinteiset rippikoulu, häät ja hautajaiset.

Itse en ymmärrä sitä yhtälöä että vaikka uskoisikin Jumalaan niin tarvitsee kuulua kirkkoon. Eikö oma usko riitä?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Manku
Jäsen
Viestit: 275
Liittynyt: 01.02.2003, 01:02
Pisteitä: 4
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Manku »

Niinhän se on, että kirkon vaikutuksen huomaa vasta kuollessaan; hautapaikan edullisuudessa ja (kirkko)häitä vietettäessä... :lol:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Xavi
Jäsen
Viestit: 3359
Liittynyt: 14.01.2003, 19:34

Tuotto: +9.21 yks.

Palautus%: 101.49%

Panosten ka: 2.18 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 218
Paikkakunta: Telakalla

Viesti Kirjoittaja Xavi »

Peoplez kirjoitti:Suomalaiset on hirveen tekopyhää kansaa. Kirkkoon kuulutaan koska siihen pitää kuulua mutta moniko rukoilee vapaa-ajallaan kuten vaikka muslimit?
Asia nyt sattuu olemaan vain niin, että luterilainen usko kuuluu aika vahvasti suomalaiseen kulttuuriperimään ja kirkkoon kuulutaan koska kristinusko on eräällä tavalla "osa suomalaisuutta". Suurin osa suomalaisista kuitenkin on kasvatettu kristiuskon periaatteiden mukaisesti, joten jos uskon asioita ei missään vaiheessa rupea kyseenalaistamaan, niin eikö normaali suomalainen ihminen silloin pohjimmiltaan ole kristitty?
Esimerkiksi juutalaisuus polveutuu niin, että jos lapsen äiti on juutalainen niin myös lapsi on juutalainen. Harvempi juutalainen alkaa myöhemmässäkään iässä kyseenalaistamaan uskoaan vaan säilyttää lapsena opetetun juutalaisen vakaumuksen. Ja mitä muslimien rukoiluun tulee, niin onko se sen enempää merkki uskosta. Jos uskonto määrää, että pyllistellään 5 kertaa päivässä, niin kyllä sen voi aivan hyvin tehdä pelkästään tavan vuoksi ja miettiä vaikka hehkeää naapurin tyttöä samalla... :wink:

Eli suomalaiseen kulttuuriin kuuluu, että periaatteessa uskotaan johonkin isoon Herraan, mutta kirkossa käydään vain kerran vuodessa jos sitäkään. Ja jos elää näiden periaatteiden mukaisesti, on mielestäni täysin normaali suomalainen kristitty eikä ole mitään syytä haukkua tekopyhäksi.

PS. Itse käyn kirkossa vähintään tuon kerran vuodessa, parhaimpana jopa kaksi... :wink:

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Ei taidolla vaan tuurilla... ja todennäköisyyksillä

Minikommentit


Sputnik
Jäsen
Viestit: 976
Liittynyt: 16.01.2003, 20:54
Pisteitä: 0
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sputnik »

Jaude kirjoitti:
EDIT: Kyllä noi Sputnikin linkit ja otsikko nyt pikkuisen viittaa käännytysyritykseen vaikka mies(?) muuta väittääkin :?
No joo, rajanveto mikä on käännyttämistä ja mikä tiettyjen faktojen kertomista saattaa olla vähän vaikeaa hahmottaa. Mutta ei nyt tehdä siitä isompaa juttua. Toki mielelläni enemmänkin kerron aiheesta :wink:

Ja sulkeissa olevalla kysymysmerkillä ilmeisesti kysyt että olenko miespuolinen? Jos näin niin kyllä, olen mies.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Life is a game. Money is how we keep score.

Minikommentit


Peoplez
Jäsen
Viestit: 234
Liittynyt: 05.01.2004, 22:20
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peoplez »

Xavi: Tiedän kyllä mistä puhut ja ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta kyllä se silti mun mielestä on vähän tekopyhää. Annan esimerkin: Kun olin 15-vuotias ja sanoin sukulaisilleni etten mene rippikouluun niin asiasta nousi kamala haloo. Kun kysyin syitä miksi sinne pitäisi mennä niin vastaukset olivat tyyliin: "koska kaikki muutkin menevät", "koska se on perinne". Mummonikin sanoi minulle että ei minun tarvitse uskovainen olla mutta rippikoulu "olisi hyvä" käydä. Itse en ymmärrä tällaista perinteiden kunnioittamista. Jotkut perinteet ovat kivoja mutta eivät kaikki. En tunne ketään joka oikeasti nauttisi esim. kevätkirkossa käynnistä vaikka kuuluisivatkin kirkkoon ja olisivat kristittyjä.

Mutta suotakoon jokaiselle vapaus omaan uskoon sun muihin!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Sputnik
Jäsen
Viestit: 976
Liittynyt: 16.01.2003, 20:54
Pisteitä: 0
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sputnik »

Manku kirjoitti:Niinhän se on, että kirkon vaikutuksen huomaa vasta kuollessaan; hautapaikan edullisuudessa ja (kirkko)häitä vietettäessä... :lol:
Uuden hautaustoimilain mukaan valtionkirkon (siis ev-lut) pitää tarjota hautaustoimet samalla hinnalla niin kirkkoon kuuluville kuin kuulumattomillekkin. Oli kirkollisveroa maksanut sitten 0 euroa tai 60 vuotta. Tästähän syntyi julkisuudessakin isoa keskustelua, kirkko toki olisi halunnut pitää vanhan systeemin ja eri hinnat "pakanoille".

Kirkkohäät onnistuu kunhan kuuluu kirkkoon. Kirkkoon voi liittyä takaisin vaikka sieltä joskus olisi eronnutkin.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Life is a game. Money is how we keep score.

Minikommentit


Jaude
Jäsen
Viestit: 667
Liittynyt: 23.01.2004, 17:21

Tuotto: +4.21 yks.

Palautus%: 103.60%

Panosten ka: 1.31 yks.

Vetoja: 89

Pisteitä: 57

Viesti Kirjoittaja Jaude »

Sputnik kirjoitti:
Jaude kirjoitti:
EDIT: Kyllä noi Sputnikin linkit ja otsikko nyt pikkuisen viittaa käännytysyritykseen vaikka mies(?) muuta väittääkin :?
No joo, rajanveto mikä on käännyttämistä ja mikä tiettyjen faktojen kertomista saattaa olla vähän vaikeaa hahmottaa. Mutta ei nyt tehdä siitä isompaa juttua. Toki mielelläni enemmänkin kerron aiheesta :wink:

Ja sulkeissa olevalla kysymysmerkillä ilmeisesti kysyt että olenko miespuolinen? Jos näin niin kyllä, olen mies.
Olet ihan oikeassa. Yksi pointtini oli, että herkemmin leimataan käännyttämisyrityksiksi ns. uskovaisten argumentointi. Tuli mieleen siitä, kun jollakin palstalla sitä oli... Vastaanotto oli aika...sivistymätön
Tosin niin oli "uskovaisen" lähestymisyrityskin...

Sukupuolesta ei tosiaan voi olla satavarma, vaikka arvaukseni onkin, että hieman alle yksi sadasta täällä on nainen. (MIKSI NÄIN?)

Oikein hyvä, että keskustellaan, kuten sanoit. Siinä en näe mitään pahaa, niin kauan kun hyväksytään erilaisia näkökantoja - puolin ja toisin.
Keep on the good work!

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

"Katsokaa tätä meteliä"

Minikommentit


Jaude
Jäsen
Viestit: 667
Liittynyt: 23.01.2004, 17:21

Tuotto: +4.21 yks.

Palautus%: 103.60%

Panosten ka: 1.31 yks.

Vetoja: 89

Pisteitä: 57

Viesti Kirjoittaja Jaude »

Peoplez kirjoitti: En tunne ketään joka oikeasti nauttisi esim. kevätkirkossa käynnistä vaikka kuuluisivatkin kirkkoon ja olisivat kristittyjä.

Mutta suotakoon jokaiselle vapaus omaan uskoon sun muihin!
Tunnet oletettavasti aika rajallisen joukon ihmisiä. On aika vaikea lopulta sanoa toisen puolesta, mitä hän tuntee.

Minä taas luulen tietäväni jonkin verran ihmisiä, jotka nauttivat/ saavat jotain kirkossa käynnistä. Eikä ne ole mitään "uskovaisia". Usein on kyse siitä, mitä kutsutaan hiljentymiseksi. Joku sellainen tarve on olemassa, mikä esim. jouluna saa kirkot täyteen. Usein myös jokin muukin kuin se, että muutkin menee.

Se on se jokin ihmisessä, mikä pistää etsimään vastauksia. Usein se on myös silloin, kun joku kuolee... Joku haluaa etsiä niitä vastauksia (tai löytää ne vastaukset), kirkon toiminnan kautta. Siinä ei silloin puhuta rahasta.

Mutta jos ei näe mitään syytä kuulua kirkkoon, niin miksi sitten kuulua. Ei kai siinäkään ole mitään järkeä.

Viimeisessä lauseessasi on kyllä pointtia. Silloin ollaan vähän hukassa, jos tuomitaan toisia uskontoon liittyviin asioihin liittyen. Senkin verran, kun kaikki miettisivät niin hyvin menisi

:)

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

"Katsokaa tätä meteliä"

Minikommentit


Xavi
Jäsen
Viestit: 3359
Liittynyt: 14.01.2003, 19:34

Tuotto: +9.21 yks.

Palautus%: 101.49%

Panosten ka: 2.18 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 218
Paikkakunta: Telakalla

Viesti Kirjoittaja Xavi »

Peoplez kirjoitti:Xavi: Tiedän kyllä mistä puhut ja ymmärrän mitä tarkoitat. Mutta kyllä se silti mun mielestä on vähän tekopyhää. Annan esimerkin: Kun olin 15-vuotias ja sanoin sukulaisilleni etten mene rippikouluun niin asiasta nousi kamala haloo. Kun kysyin syitä miksi sinne pitäisi mennä niin vastaukset olivat tyyliin: "koska kaikki muutkin menevät", "koska se on perinne". Mummonikin sanoi minulle että ei minun tarvitse uskovainen olla mutta rippikoulu "olisi hyvä" käydä. Itse en ymmärrä tällaista perinteiden kunnioittamista. Jotkut perinteet ovat kivoja mutta eivät kaikki. En tunne ketään joka oikeasti nauttisi esim. kevätkirkossa käynnistä vaikka kuuluisivatkin kirkkoon ja olisivat kristittyjä.
Kommentoidaan nyt vielä hiukan, eli kuten sanoin, suurin osa ihmisistä ei kyseenalaista uskon asioita vaan usko siirtyy sukupolvelta toiselle kuten kieli tai muu kulttuuriperimä. Jos joku joka on asioita miettinyt ja tullut siihen päätelmään, että oma näkemys henkimaailman asioista ei käy yksiin kristinuskon kanssa, päättää pysyä kirkon jäsenenä vain sen takia, että sosiaalinen paine pakottaa, hän on kyllä minunkin mielestäni eräällä tavalla tekopyhä. Mutta suurin osa suomalaisista tekee niin kuin aina on tehty, käy rippikoulun jne. eikä pohdi koskaan asioita sen syvällisemmin. Voiko heitä kutsua ateisteiksi? Tuskin. Kyllä heidän elämänkatsomuksensa on lähempänä kristinuskoa kuin mitään muuta jo pelkkien uskontoon liittyvien perinteiden kunnioittamisen vuoksi. Joten kyllä he mielestäni ovat kristittyjä siinä kuin "todelliset uskovaisetkin".

Niin ja kyllä siellä jouluyön kirkossa, jossa vuosittain käyn näkyy vuodesta toiseen ihmisiä (nimenomaan paljon nuoria), jotka eivät vilkaisekaan kirkon suuntaan tavallisena sunnuntai-aamuna. Kyseinen kirkko on nimittäin joulusta toiseen aivan ääriään myöden täynnä. Tuskin he keskellä yötä viitsisivät sinne rahtautua, ellei käynti heille myös jotain antaisi. Kouluun liittyvät kirkossakäynnit ovat täysin oma lukunsa, koska siellä sosiaalinen paine estää keskittymisen itse asiaan.

Summa summarum, jokainen uskokoon mihin haluaa tai olkoon uskomatta, mutta mielestäni on todella väärin leimata ihmisiä tekopyhiksi tai yleensä ottaen miksikään sillä perusteella, jos he eivät elä täysin uskonsa varassa ja rukoile joka päivä. Uskoa on monentasoista ja sitä voi harjoittaa eri tavoilla. Vaikka joku ei kävisi koskaan kirkossa eikä puhuisi sanallakaan uskon asioista, hän saattaa silti pohtia asioita syvällä mielessään ja olla erittäin vahvasti uskovainen. Kaikki ei näy päällepäin.


Hmm... jostain syystä tämä asia kolahti erittäin kovaa meikäläiseen, vaikka en mikään "himouskovainen" olekaan. No ehkä asiaan vaikuttaa se, että olen aikanaan toiminut useampana vuonna rippileirillä ja nähnyt erilaisten nuorten asenteita uskontoa kohtaan.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Ei taidolla vaan tuurilla... ja todennäköisyyksillä

Minikommentit


zrodi
Jäsen
Viestit: 62
Liittynyt: 12.04.2004, 10:30
Pisteitä: 0

Viesti Kirjoittaja zrodi »

"Jos tammikuussa tulisi kotiin tilisiirtolomake jossa olisi summana vaikkapa 300 euroa viimevuoden kirkollisveroa ja se olisi vapaaehtoista maksaa (mitä se nytkin on!) niin moniko maksaisi? Aivan. " (Sputnik)

Kun kuulun kirkkoon maksaisin kiltisti ja maksankin paljon enemmän jo nyt. Eikä häiritse tippaakaan ! Paljon tyhmempiä verojakin jo nyt otetaan kuten esim. kiinteistövero tai "katujen hoito maksu" Helsingissä jolla todellakaan ei tällä hetkellä saa mitään vastinetta. Kirkko on tärkeä instituutio Suomessa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


brickster
Jäsen
Viestit: 554
Liittynyt: 24.04.2003, 12:54
Pisteitä: 25

Viesti Kirjoittaja brickster »

Noin kuukausi sitten sain vihdoin aikaiseksi erota kirkosta. Suosittelen kaikille muillekin tapa uskovaisille. 8)

Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??

Älkää olko uskovaiset huolissaan kyllä se Jumala sitten rankaisee kaikkia pakanoita loppupeleissä. Taidankin alkaa tästä Buddhalaiseksi, tuntuu meikäläisen mieleen paljon järkevämmältä aatteelta.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


winorloose
Jäsen
Viestit: 3347
Liittynyt: 14.01.2003, 23:43

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 281

Viesti Kirjoittaja winorloose »

brickster kirjoitti: Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??
Hirveä haloo, missä? Vai onko kysymyksessä heti hirveä haloo, jos joku tuo keskusteluun myös eriäviä mielipiteitä?

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

It's not gambling if you always win

Minikommentit


brickster
Jäsen
Viestit: 554
Liittynyt: 24.04.2003, 12:54
Pisteitä: 25

Viesti Kirjoittaja brickster »

winorloose kirjoitti:Mun mielestä nää on semmosia päätöksiä, että ei niitä tehdä ylikerroin.com:n "ohjeiden" perusteella. Tai en ainakaan itse tee.
Mun mielestä nää on semmoisia asioita, että pitäisi olla internetissä lomake johon voisi laittaa tietonsa ja kirkosta eroaminen hoituisi sillä.

Nykyisinhän joutuu ottamaan printin ulos, raapustamaan nimikirjoituksen ja kiikuttamaan lapun postilaatikkoon, no onneksi on edes postimaksu maksettu.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


brickster
Jäsen
Viestit: 554
Liittynyt: 24.04.2003, 12:54
Pisteitä: 25

Viesti Kirjoittaja brickster »

winorloose kirjoitti:
brickster kirjoitti: Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??
Hirveä haloo, missä? Vai onko kysymyksessä heti hirveä haloo, jos joku tuo keskusteluun myös eriäviä mielipiteitä?
No eriäviä mielipiteitä nyt ei liene tässä asiassa kannata alkaa esittämään. Kyllä se nykyaikana on niin että kirkosta voi erota ja se on FAKTA. Silloin kun
kristinuskoa levitettiin niin ei kyllä tainut saada esittää eriäviä mielipiteitä, mutta niin se maailma muuttuu.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Xavi
Jäsen
Viestit: 3359
Liittynyt: 14.01.2003, 19:34

Tuotto: +9.21 yks.

Palautus%: 101.49%

Panosten ka: 2.18 yks.

Vetoja: 285

Pisteitä: 218
Paikkakunta: Telakalla

Viesti Kirjoittaja Xavi »

No kirkosta eroamiseen "kannustaminen" on ihan sama kuin että kannustettaisiin kääntymään buddhalaiseksi tai mormoniksi tai vaikka sitten kristityksi. Eli ihan samanlaista oman "uskon" (tai oikeastaan uskomattomuuden) tuputtamista se on kuin muukin käännytystyö. Kyllä jokainen aikuinen ihminen tietää (tai ainakin pitäisi tietää), että voi erota kirkosta ilman että se pitää tulla jonkun ulkopuolisen hänelle kertomaan.

Eli tästä johtuen syntyy ehkä tuo bricksterin mainitsema "haloo". Samanlainen ilmiö syntyisi, jos joku rupeisi valistamaan ihmisiä oman uskontonsa hyvillä puolilla.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Ei taidolla vaan tuurilla... ja todennäköisyyksillä

Minikommentit


winorloose
Jäsen
Viestit: 3347
Liittynyt: 14.01.2003, 23:43

Tuotto: +0.00 yks.

Palautus%: -

Panosten ka: -

Vetoja: 0

Pisteitä: 281

Viesti Kirjoittaja winorloose »

brickster kirjoitti:
winorloose kirjoitti:
brickster kirjoitti: Miksi muuten aina nousee hirveä haloo kun joku tuo ilmi että kirkosta voi erotakin??
Hirveä haloo, missä? Vai onko kysymyksessä heti hirveä haloo, jos joku tuo keskusteluun myös eriäviä mielipiteitä?
No eriäviä mielipiteitä nyt ei liene tässä asiassa kannata alkaa esittämään. Kyllä se nykyaikana on niin että kirkosta voi erota ja se on FAKTA. Silloin kun
kristinuskoa levitettiin niin ei kyllä tainut saada esittää eriäviä mielipiteitä, mutta niin se maailma muuttuu.

Hetkinen, luetun ymmärtäminen ei taida olla aivan vahvimpia puoliasi. Siis ei kai tässä keskustelussa pohjimmiltaan siitä ollut kyse voiko kirkosta nykyisin erota vai ei. Niin, ja kysy nyt sitten vielä että mistäköhän tässä sitten oikein on ollut kyse? Voin toki vastata, mutta käyn hakemassa ennen sitä kerän rautalankaa.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

It's not gambling if you always win

Minikommentit


200% 60€ vedonlyöntibonus Ninjacasino.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Viestiketju Lukittu