Tänään on 29.03.2024, 11:04.

Tasapelien ennustamisen vaikeus

Strategiat, kertoimenlaskenta ja muut ohjeet/vinkit tänne.
Vastaa Viestiin
KR
Jäsen
Viestit: 564
Liittynyt: 23.01.2004, 15:52

Tuotto: -1.50 yks.

Palautus%: 0.00%

Panosten ka: 1.50 yks.

Vetoja: 1

Pisteitä: 260

Tasapelien ennustamisen vaikeus

Viesti Kirjoittaja KR »

Tasuri on itselleni aika mieluinen pelimuoto. Tein tarkastelua kauden 2002-03 Engl div3 runkosarjan tuloksista. Ryhmittelin ottelutulokset (1 x 2) vastustajien runkosarjan loppusijoituksen mukaan.

Voimaluku- yms. esimerkeissä tasapelin määrittämisen hankala vaihe ohitetaan kätevästi esim. "valitsemalla" joku hyvän tuntuinen luku, esim kausikeskiarvo jolloin tasuri ei koskaan tule pelattavaksi. Kuinka malleissanne otette tasapelin mahdollisuuden huomioon? Maalikeskiarvoista saa suuntaa antavaa ennusteen mutta heikkous lienee siinä että tyypillisesti Poisson-jakaumalla laskettaessa oletetaan koti ja vierasmaalit riippumattomiksi toisistaan. Lisäksi Poisson olettaa hajonnan olevan sama kuin keskiarvo, eikö?

No, ei pelaaminen silti niin helppoa ole että pelataan aina tasuria kuin kärkiryhmän takana olevat joukkueet kohtaavat, tai keskikasti pelaa kärkeä vastaan... Hajonta on esimerkissä suurta johtuen pienestä otannasta, joka on tarkoitettu esimerkkinä vain keskustelun pohjaksi.

Kommentteja tasuriennusteista?

Kotivoitto%

Koodi: Valitse kaikki

               Vastustajat     
Kotijoukkue    Top4 Midtop5 Mid Midbot5 Bottom4 Avg
Top4           67   50      63  60      81     63
Midtop5        35   30      43  44      50     41
Mid            25   27      47  50      58     41
Midbot5        15   36      53  55      20     37
Bottom4        13   25      25  45      33     28
Koko sarjan kotivoitto% 2002-03: 42%


Tasapeli%

Koodi: Valitse kaikki

               Vastustajat     
Kotijoukkue    Top4 Midtop5 Mid Midbot5 Bottom4 Avg
Top4           25   25      33  25      19      25
Midtop5        30   45      43  28      40      37
Mid            54   43      20  37      29      37
Midbot5        25   16      23  15      35      23
Bottom4        38   15      29  25      25      26
Koko sarjan tasapeli% 2002-03: 30%


Kotitappio%

Koodi: Valitse kaikki

               Vastustajat     
Kotijoukkue    Top4 Midtop5 Mid Midbot5 Bottom4 Avg
Top4           8    25      4   15      0       11
Midtop5        35   25      13  28      10      22
Mid            21   30      33  13      13      22
Midbot5        60   48      23  30      45      41
Bottom4        50   60      46  30      42      46
Koko sarjan kotitappio% 2002-03: 28%


Kausivaihtelu on suurta. Esim 2001-02 vastaavat kausikeskiarvot
48.0 26.5 25.5


-KR-

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

@Rajainmaki

Minikommentit


linkku
Jäsen
Viestit: 335
Liittynyt: 04.06.2003, 22:40
Pisteitä: 0
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja linkku »

Kyllähän tuo varmaan jotain suuntaa antaa, mutta tuossa on yksi iso ongelma: yhden kauden otos on aivan liian pieni. Itse olen tehnyt samansuuntaisia arvioita Premier-2divariin ja ottanut huomioon 8-10 kauden pelit. Tässäkin otos on vielä liian pieni, joten dataa on jouduttu tasoittelemaan.

Vertailun vuoksi mulla Premieressä korkein tasuri-% on 35,8 1divarissa 35,6 ja 2divarissa 35,0 %. Nämä siis ihan suuntaa antavia.

L

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


LFM
Jäsen
Viestit: 204
Liittynyt: 08.11.2004, 23:11
Pisteitä: 22

Viesti Kirjoittaja LFM »

Lueskelin noita vanhoja juttuja, hauska huomata että monella tämä sama on tullut vastaan, tosin noin pari vuotta sitten :wink: .

Olen itse pelannut tähän asti aika pitkälle omalla mutulla+kerroinvertailulla eri välittäjien kesken, mutta nyt olen alkanut laskemaan noita prosentteja itse ja pyöritellyt läpi jos jonkun näköisellä kaavalla :roll:.

Törmään jatkuvasti tuohon ongelmaan noissa tasapeleissä--> Eli kun lasken voimalukuja eri joukkueiden välillä, niin tuntuu jotenkin hassulta heittää johonkin matsiin että " Ööö, tasapelin todennäköisyys on nyt vaikka 28,5% ".
Tottakai itse arvioin tilanteet, eli jos molemmille piste riittää vaikkapa putoamisen välttämiseksi tai nousun varmistamiseksi, niin tasapelin todennäköisyys on huomattavasti suurempi.
Huomioin myös maalioa:t-->pieni moa-->tasapeli todennäköisempi.

Mutta: Onko olemassa kaavaa, millä saisi matemaattisesti laskettua tuon tasapelin todennäköisyyden, itse en ole keksinyt parempaa kuin verrata esim. ko. sarjan tasapelitodennäköisyyteen?

Neo, JussiQ ja kumppanit, löytyykö vinkkiä :) ?

Ja toinen kysymys: Mistä päin nettiä löytyy eri sarjojen aikaisempien vuosien sarjataulukot?

-LFM-

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


Berrie
Jäsen
Viestit: 1490
Liittynyt: 14.01.2003, 09:40
Pisteitä: 33

Viesti Kirjoittaja Berrie »

LFM kirjoitti:Ja toinen kysymys: Mistä päin nettiä löytyy eri sarjojen aikaisempien vuosien sarjataulukot?
www.soccerway.com -osoitteesta löytyy myös vanhat sarjataulukot

Valitse liiga, sitten combosta vuosi ja sitten Tables ja siinäpä se.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


FMaster
Jäsen
Viestit: 321
Liittynyt: 12.02.2005, 10:35

Tuotto: -3.38 yks.

Palautus%: 97.30%

Panosten ka: 5.21 yks.

Vetoja: 24

Pisteitä: 36
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja FMaster »

Tämä nyt tietysti menee hieman ohi aiheesta, mutta kun itse lyön vetoa lähes yksinomaan jääkiekosta niin päätin kommentoida tätä siltä kannalta. Tasuria laitan harvoin lapulle yksikseen (todennäköisyys on tietysti pienempi kuin jalkapallossa) ja jos pistän niin vain etukäteen vähämaaliseksi tai/odotettua tasaisemmaksi arvioivani peliin. Silloinkin aina vain pienellä. Tasuria käytän yleensä kaverina ylikertoimiselle joukkueelle pienentämään riskiä/tuomaan osuessa omat takaisin.

Tällä on eräs (minut) yllättävä vaikutus pelikassaan. Vaikka palautusprosentti olisi ylikerrointa ilman Xvarmistusta ollut korkeampi (117 SM-liigassa tällä kaudella) ristivarmistuksella kassa kasvaa nopeammin (PP 114) En ole niin hirveästi tuohon matemaattiseen puoleen perehtynyt.

Ja niin, en käytä Kellyn kaavaa panostuksessa kuin suuntaa antavasti, vaan käytän apuna kolmiportaista "rankingia", johon vaikuttavat vielä osumistodennäköisyys jne..

Jalkapallossa tilanne on tietysti toinen, mutta siinäkin lajissa kierrän tasurit hyvät matkan päästä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


JussiQ
Avatar
Jäsen
Viestit: 11549
Liittynyt: 25.02.2003, 18:55

Tuotto: +29.24 yks.

Palautus%: 103.49%

Panosten ka: 0.34 yks.

Vetoja: 2474

Pisteitä: 6214
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JussiQ »

LFM kirjoitti:Neo, JussiQ ja kumppanit, löytyykö vinkkiä :) ?
-LFM-
Jepjep. No aluksi kannattaa varmaan vielä selailla lisää noita vanhoja juttuja, sieltä löytyy vinkkejä.

Tiivistetysti voisi sanoa, että yksi vaihtoehto on tehdä toteutumataulukoita edellisiltä vuosilta eri tasoisten joukkueiden kohtaamisista. Sellaisista saa pohjan myös tasuriarviolle.

Toinen käyttökelpoinen tapa on toki maaliodotusarvojen ja Poissonin avulla määrittää tasuriprosentti. Toki korotusta käyttäen. Uskoisin että niin toimimalla saa varsin vertailukelpoiset arviot aikaan.

Mutta näistä on muistaakseni ollut varsin laajaakin keskustelua aiemmin. Kannattaa siis lähteä siitä taas eteenpäin, ja toki täältä voi aina lisää kysellä.

Pisteitä

Pisteitä yhteensä: 0. Antamasi peukut: 0.

Minikommentit


100% 200€ bonus librabet.com.

Katso kaikki vedonlyöntibonukset.

Vastaa Viestiin