Urheilupelien asema kilpapelimarkkinoilla

Urheilupelien asema kilpapelimarkkinoilla

Updated on La, 24/12/2016 - 21:02

Comments: 0

Elektronista urheilua seuratessa kuulee usein puhuttavan, että PC on se ainoa oikea kilpapelaamisen väline. Tietokoneiden puolestapuhujat perustelevat kantaansa yleensä paremmalla ohjattavuudella sekä kustannustehokkuudella. Tottahan se on, että hiiren ja näppäimistön avulla esimerkiksi FPS-peleissä ampuminen on huomattavasti tarkempaa ja vaivattomampaa. Tästä päästään kuitenkin konsolipelaajien ehkä yleisimpään argumenttiin PC-pelaamista vastaan: konsolilla pelaaminen vaatii vielä enemmän taitoa ja kykyä kuin tietokoneella.

Konsolit ovat viimeisimpinä vuosina ottaneet PC-puolen pelaamista kiinni usealla eri osa-alueella. Voidaan jopa ajatella, että konsoleista on tulossa samankaltaisia kuin tietokoneista. Nykyään konsoleille julkaistavia pelejä päivitetään, niiden vikoja eli ”bugeja” korjataan ja niihin voidaan lisätä erilaisia laajennuksia. Ennen tämä oli ainoastaan PC-pelien ominaisuus, mikä osaltaan teki niistä niin suosittuja. Esimerkiksi yhdessä ikonisimmista elektronisen urheilun peleistä, StarCraftissa, oli jatkuvia päivityksiä sekä kirjaimellisesti miljoonia laajennuksia, missä peliin lisättiin muun muassa fanien ehdotuksien mukaan kustomoituja karttoja. Nyt, kun konsolit ovat kehittymässä tietokoneiden tasolle, ovat myös konsolipelien kehittäjät alkaneet ajatella samalla tavalla kuin PC-puolella.

Konsolipuolen kehitys näkyy osaltaan myös kilpapelaamisessa, kun joidenkin turnausten rahapalkinnot ovat olleet selvässä nousussa. Esimerkiksi kuluvan vuoden maaliskuussa pelatusta Halon maailmanmestaruuskisoista tuli tämän hetken rahakkain konsoliturnaus kokonaispalkintopotin ollessa huimat 2,5 miljoonaa yhdysvaltain dollaria. Turnauksen voittajalle jaettiin kyseisestä summasta tasan miljoona dollaria. Vaikka palkintopotti on konsolipuolella hyvin merkittävä, jää se silti rahakkaimpien turnausten kokonaistilastossa vasta sijalle 11. Tilastoja hallitsevat ennen kaikkea PC-puolen Dota 2, mutta myös League of Legends- ja Smite-pelien viimeisimmät maailmanmestaruuskilpailut ovat saavuttaneet paikat kymmenen rahakkaimman turnauksen joukossa.

Konsolipuoli on siis yleisesti ottaen mennyt eteenpäin elektronisen urheilun kilpailullisilla markkinoilla, mutta millaisessa asemassa ovat nykyään suomalaistenkin suuressa suosiossa olevat urheilupelit, joita voi nykyään pelata ainoastaan konsoleilla (PS4 ja Xbox One). Varsinkin NHL- ja FIFA-pelisarjojen tuotokset ovat vuosittain Suomen myydyimpien pelien kärjessä. Usealle näiden pelien syksyinen julkaisupäivä onkin yksi loppuvuoden kohokohta, kun pelisarjan uusin tulokas saadaan tuotantouunista ulos.

NHL

NHL on EA Sportsin tuottama sekä julkaisema videopelisarja, joka perustuu ”National Hockey League” -nimiseen jääkiekkoliigaan. Kyseistä pelisarjaa on jatkettu uudella julkaisulla vuosittain sen ensimmäisen osan ilmestymisvuodesta (1991) lähtien. Uusin NHL-sarjan peli on kuluvan vuoden syyskuussa julkaistu NHL17, jota pystyy pelaamaan ainoastaan Playstation 4:lla tai Xbox Onella. Aiempiin sarjan peleihin verrattuna NHL17 tarjoaa hieman kattavamman sisällön World Cupin sekä muutaman muun suosikkipelimuotojen rinnalle rakennetun pelitilan muodossa. Pelillisesti tämä uusin NHL-sarjan julkaisu on varsin samanlainen kuin sitä edeltänyt versio.

Kuva 1: NHL-pelisarjan tuoreimman version pelikanteen saivat fanit ympäri maailmaa äänestää suosikkiaan kahdeksan pelaajan joukosta. Voittajaksi selviytyi St. Louis Bluesin Vladimir Tarasenko.

Kilpailumielessä NHL:n pelaaminen tapahtuu lähinnä 1vs1 -otteluiden muodossa. Myös ”EA Sports Hockey League” (EASHL) -nimisessä sarjassa voi luoda oman joukkueen ja kamppailla muita samaan liigaan perustettuja joukkueita vastaan. Virallisemmat EASHL -turnaukset kuten ”European Championship League” (6vs6) ovat kuitenkin tähän asti järjestetty aina Internetin välityksellä ilman rahapalkintoja. NHL-pelisarjan 1vs1 -turnauksissa sen sijaan rahapalkintoja on ollut, mutta ne eivät ole olleet kovinkaan suuria. Joskus turnausten voittajille on jaettu myös muunlaisia palkintoja kuten ulkomaan pelimatkoja. Esimerkiksi viimeisimmässä SM-turnauksessa pääpalkintona oli matka Venäjälle seuraamaan KHL-liigan peliä. Ehdottomasti merkittävin ja rahakkain NHL-turnaus järjestettiin vuonna 2013 Las Vegasissa Virgin Gaming -nimisen yhtiön toimesta. Tällöin rahapotissa oli jaossa yhteensä 200 000 yhdysvaltain dollaria, josta voittaja kuittasi 70 000 dollarin siivun.

Vaikka Las Vegasissa järjestetty turnaus oli mittava niin rahallisesti kuin osallistujamäärältäänkin, ei se ole innostanut muita turnausjärjestäjiä vastaavanlaisten kilpailujen luomiseen. NHL onkin jämähtänyt kilpapelaamisessa varsin alhaiselle tasolle. Vaikka Suomessa NHL-pelaamisen taso on varsin korkealla ja peli on hyvin suosittu, ei se ole heijastunut vielä kilpapelaamisen kehitykseen tai etenkään turnausten palkintosummiin. Tämä johtuu osaltaan varmasti siitä, että NHL:n pelimarkkinat ovat varsin marginaaliset. Pelaajamäärät ovat maailmanlaajuisesti pienet verrattuna suosituimpiin ja kilpailluimpiin konsolipeleihin. Potentiaalia NHL-pelisarjan tuotoksilla on kuitenkin paljon. EA Sports on kyennyt vuosi toisensa jälkeen luomaan kilpailuviettiä herättävän pelin, missä tunteet nousevat otteluiden aikana hyvin helposti pintaan ja kylmähermoisin peluri vie usein voiton.

FIFA

Aivan kuten NHL, myös FIFA on EA Sportsin kehittämä ja julkaisema videopelisarja. Tätä jalkapalloon keskittyvää peliä on niin ikään jatkettu vuosittain uudella julkaisulla sen vuonna 1993 ilmestyneen ensimmäisen osan jälkeen. Uusin FIFA-sarjan peli on tämän vuoden syyskuussa julkaistu FIFA17, jota pelataan pääasiassa Playstation 4 sekä Xbox One -konsoleilla. EA Sportsin julkaisemat FIFA -pelit ovat olleet läpi vuosien hyvin suosittuja niin Suomessa kuin maailmanlaajuisestikin. Suosiosta puhuu puolestaan yli 100 miljoonan kappaleen myyntimäärä sekä tästä ansaittu maailman parhaiten menestyneen urheilupelin titteli.

Kuva 2: Kumpikohan on kehittynyt vuosien mittaan ripeämmin FIFA-pelisarjan visuaalinen ulkoasu vai Lionel Messin otteet kentällä.

Osaltaan tästä huimasta suosiosta johtuen FIFA:n kilpapelaamisen taso on yleisesti muihin urheilupeleihin verrattuna varsin kova. Tämä näkyy niin turnausten määrissä kuin niiden kokonaispalkintosummissakin. Suurimpia pelisarjan turnauksia on FIFA Interactive World Cup, jonka järjestysmaa vaihtelee vuosittain. Kokonaispalkinto on yleensä 25 000 dollaria, josta voittajalle suunnattu osuus on 20 000 dollaria. Myös Gfinity-nimisen sivuston kautta e-urheilija pystyy osallistumaan rahakkaisiin turnauksiin. Vuosittain järjestettävässä FIFA-lopputurnauksessa palkintopotti on ollut usein noin 15 000 yhdysvaltain dollaria. Kolmas maininnan arvoinen vuosittainen turnaus on ESWC, joka pelataan aina Ranskassa. Tänä ja viime vuonna kokonaispalkintopotti on ollut niin ikään 15 000 dollaria, josta voittaja on kuitannut täydet 10 000 dollaria. Mutta kuten NHL:ssä, myös FIFA:ssa merkittävin ja rahakkain turnaus on järjestetty vuonna 2013 Las Vegasissa Virgin Gamingin toimesta. Tämän Challenge Series -lopputurnauksen palkintopotti oli FIFA:ssa jopa 400 000 dollaria, josta voittajalle kuuluva osuus oli 140 000 dollaria.

Vaikka muhkeita rahapalkintoja sisältäviä turnauksia onkin järjestetty tässä maailman suosituimmassa jalkapallopelissä, ovat ne silti jääneet vielä rahakkaimpien konsolipelien (Halo, Call of Duty) varjoon. Kuluvana vuonna EA on kuitenkin panostanut todella hyvin huipputurnauksien palkintoihin, mikä on nostanut turnauksien yhteisen palkintopotin 1,2 miljoonaan dollariin maailmanlaajuisesti. Hiljattain käynnistynyt FIFA17 -kausi on myös toisella tapaa hyvin mielenkiintoinen, kun yksi jalkapalloilun suurseuroista, Paris Saint-Germain, kiinnitti itselleen FIFA-pelaajan uusimman pelin julkaistua. Myös Manchester City ilmoitti kesällä tehneensä sopimuksen nuoren FIFA-lupauksen kanssa. PSG ja City eivät ole kuitenkaan ainoat seurat, jotka ovat sijoittaneet e-urheiluun. Esimerkiksi VFL Wolfsburg, Sporting CP sekä FC Schalke 04 ovat myös tarttuneet tilaisuuteen elektronisen urheilun trendin kasvaessa. Jalkapallojoukkueet ovatkin nähneet kilpapelaamisen nopean kehityksen sekä potentiaalin ja näin ollen laajentaneet omaa brändiään sijoittamalla siihen. Tällä kaudella tullaan siis näkemään ennätysmäärä jalkapallojoukkueiden kiinnittämiä huippupelaajia, mikä luo varmasti lisää mielenkiintoa viheriöille.

Yksi Suomen kiistattomasti menestyneimpiä ja taitavimpia FIFA-pelaajia on Juho ”Koppinen” Järvelä. Vasta 23-vuotiaalta Koppiselta löytyy muun muassa kaksi suomenmestaruutta, vuosien 2013 ja 2014 Lantrek -turnauksen mestaruudet, Winter Assembly 2013 -mestaruus sekä Las Vegasin MM-kilpailujen paikkasijoitus 9.-16. Tällä hetkellä hän pelaa FIFA:a aivan maailman eliitin tuntumassa Rynnäkköviiksien kasvavassa organisaatiossa. Uuden FIFA-kauden ollessa jo hyvässä vauhdissa, teetimme Koppiselle haastattelun, missä hän jakaa omia tuntemuksiaan pelistä.

Mikä on miehen nykykunto?

Aivan hyvin alkanut tämä uusi FIFA. Ensimmäisessä kuukausittaisessa rankingissa jäin ainoastaan parin voiton päähän maailman top 100 -listasta, mikä on jo ihan hieno saavutus.

Mitä olet mieltä uusimmasta FIFA-sarjan pelistä?

Mielestäni FIFA17 on parempi peli pelattavuudeltaan kuin FIFA16. Lisäksi Ultimate Teamissa on erittäin paljon uutta sisältöä kuten FUT Champions –pelimuoto, josta voi voittaa loistavia palkintoja.

Mitä FIFA-ammattilaisuus mielestäsi vaatii?

Ammattilaisuus vaatii ennen kaikkea paljon pelaamista. Jotta FIFA:ssa pärjää, vaaditaan siihen nopeata reagointia tilanteisiin sekä jonkinlaista pelisilmää jalkapallon suhteen. Mistä tulevat parhaat vastustajat? Saksa, Ranska, Englanti, Ruotsi ja Tanska. Näissä kaikissa maissa on todella kova taso.

Mikä on FIFA:n tämän hetkinen taso Suomessa?

Rehellisesti sanottuna ei kovin hyvä yleisesti. Muutamia hyviä pelaajia löytyy.

Mitä mieltä olet turnauksien palkintosummista?

Turnauksia järjestetään varsinkin Suomessa todella harvoin ja palkintopotit ovat siihen nähden pieniä paria SM-turnausta lukuun ottamatta. Tänä vuonna EA on panostanut todella hyvin maailmalla järjestettävien huipputurnauksien palkintoihin. Lisäksi Gfinity -sivustolla on hyviä rahaturnauksia.

Tulevaisuuden tavoitteet FIFA:ssa?

Yritän päästä aivan maailman huipun tasolle.

Kuten Koppinenkin toteaa, ei palkintojen tasot ole varsinkaan Suomessa järjestettävissä turnauksissa kummoiset. Joskus rahapalkinnot saattavat olla niin pieniä, että kauempaa paikan päälle matkustava peluri jää reissusta kokonaisuudessaan tappiolle. Tämän lisäksi turnauksia järjestetään aivan liian harvoin, jotta urheilijat pystyisivät niiden kautta elantoa tekemään. Maailmanlaajuisesti tilanne on kuitenkin kehittymässä parempaan suuntaan etenkin EA:n tekemän, palkintopotteihin kohdistetun yli miljoonan dollarin panostuksen johdosta. Sen sijaan NHL-turnauksien puolelle vastaavanlaisia panostuksia ei ole ainakaan kuluvalle kaudelle tehty. Yleisesti ottaen NHL onkin kilpapelaamisessa vielä FIFA:a jäljessä. Ainakin yksi selvä syy tähän on se, että pelaajamäärät ovat maailmalla paljon suuremmat FIFA:ssa kuin NHL:ssä. Myös kilpailevan jalkapallopelin olemassaolo saattaa vaikuttaa FIFA:n parempaan asemaan kilpapelimarkkinoilla.

Vaikka FIFA:n kilpailulliseen pelaamiseen onkin luvassa pientä nostetta turnauspalkintojen kasvaessa, jäävät nämä molemmat urheilupelit silti monien rahakkaampien konsolipelien varjoon. Tämä on kotimaista e-urheilua ajatellen harmi, sillä Suomesta löytyy suuren suosion lisäksi muutama todellinen huippupelaaja NHL:stä ja FIFA:sta. Urheilupelien yleisen kilpatason nostaminen tulee kuitenkin vaatimaan jatkossa vastaavanlaisia rahallisia sijoituksia EA:lta sekä mahdollisesti myös muilta tahoilta. Mikäli näitä panostuksia tullaan siis jatkamaan ja konsolipelaaminen kehittyy entisestään, niin voi hyvinkin olla, että Suomesta tulee lähitulevaisuudessa näiden urheilupelien kovimpia ammattilaisia. Joidenkin pelaajien nykyinen taitotaso luovat nimittäin jo todellisen potentiaalin ammatillista kilpapelaamista ajatellen. Tämän lisäksi suosio ja intohimo näitä pelejä kohtaan tulevat tuskin koskaan loppumaan urheiluhullussa Suomessa.

Pekka Riihimaa

Perustaja, Manageri

Rynnäkköviikset

Rynnäkköviikset on suomalainen, vuonna 2016 perustettu elektronisen urheilun joukkue. Rynnäkköviikset eli lyhemmin RV on perustettu tukemaan ja edistämään juuri suomalaista e-urheilua. Rynnäkköviiksien päätavoite on viedä kilpapelaajien uraa kohti ammattilaisuutta. Rynnäkköviikset löydät myös täältä: Facebook, Twitter ja Youtube.

Kommentit (0)