Urheiluseurat mukaan e-urheiluun

Urheiluseurat mukaan e-urheiluun

Updated on Su, 12/03/2017 - 14:00

Comments: 0

E-urheilu on kasvattanut suosiotaan läpi koko 2010-luvun. Niin turnausten osallistujamäärät ja palkintopotit kuin ylipäänsä elektronisen urheilun katsojaluvutkin ovat olleet äärimmäisessä nousussa. Viimeisimpien vuosien aikana kilpapelaamisesta onkin tullut yksi nopeimmiten kasvavista ”urheilulajeista". E-urheilua voidaan pitää jo erittäin merkittävänä trendinä ympäri maailmaa.

Tämän trendin myötä myös osa maailman suurimmista yritysmerkeistä ja brändeistä on löytänyt tiensä elektronisen urheilun kasvaville ja kehittyville markkinoille. Esimerkiksi Coca-Cola, Intel, Mastercard, Vodafone ja Samsung tukevat osaltaan alan toimijoita. Vaikka e-urheilun kasvutarina isojen yritysten mukanaololla höystettynä onkin jo itsessään eräänlainen muoti-ilmiö, on se luonut hiljattain vierelleen täysin uuden trendin: urheiluseurojen sijoittamisen elektroniseen urheiluun.   

 

Miksi urheiluseurat sijoittavat e-urheiluun?

Elektroninen urheilu on alkanut vaikuttaa nyt myös ”oikeaan” urheiluun, kun monet perinteikkäät urheiluseurat ovat tehneet sijoituksia kilpapelimarkkinoille. Yksi pääsyy näihin sijoituksiin ja kasvavaan kiinnostukseen e-urheilua kohtaan on varmasti raha. Elektronisen urheilun alalla rahaliikenne on ollut nimittäin niin ikään kovassa nosteessa. Vuoden 2016 ennusteet povaavat ammattimaiseen pelaamiseen liittyvän liikevaihdon kipuavan lähes 500 miljoonaan dollariin. Vuonna 2019 vastaavan luvun odotetaan olevan jo yli miljardi dollaria. Nyt tähän noususuhdanteeseen tuntuvatkin haluavan lähes kaikki mukaan, niin isot kansainväliset yritykset, julkisuuden henkilöt kuin myös voittoa tavoittelevat urheiluseurat.   

Toinen selkeä syy urheiluseurojen sijoituksiin on uusien asiakasryhmien tavoittaminen. Urheiluorganisaatioilla onkin erityinen tilanne ja mahdollisuus kohdentaa markkinointiaan sellaisille ihmisille, jotka eivät ole niinkään urheilun kanssa tekemisissä, mutta pelaavat mahdollisesti seuran toimintaan liittyviä urheilupelejä. Esimerkiksi suositun FIFA-pelisarjan fanien keskuudessa on varmasti ihmisiä, jotka pelaavat ainoastaan kyseistä videopeliä, mutta eivät syystä tai toisesta harrasta itse jalkapalloa tai edes seuraa oikeiden viheriöiden tapahtumia. Toisinpäin asiaa on hieman hankalampi hahmottaa: tuskin on montaa jalkapallon ystävää, joka ei tykkäisi pelailla FIFA:a kavereiden kanssa saunaillan yhteydessä.

Newzoon tekemän tilastoinnin mukaan esimerkiksi Yhdysvalloissa on noin kuusi miljoonaa elektronisen urheilun ystävää, jotka eivät seuraa laisinkaan muuta urheilua. Yhdysvalloissa kilpapelaaminen onkin hyvin suosittu urheilun muoto. 21−35 vuotiaiden miesten keskuudessa elektronien urheilu on jo yhtä suosittu laji kuin baseball tai jääkiekko. Tästä ikäluokasta 22 % seuraa kilpapelaamista säännöllisesti. Lisäksi 76 % e-urheilun aktiivisista katsojista kertoo, että lajin seuraaminen vie jopa tunteja heidän päivittäisestä urheilun katselustaan. Myös Yhdysvaltojen 80 miljoonasta koripallofanista 9,6 miljoonaa seuraa elektronista urheilua. E-urheiluun jo sijoittaneet seurat ovatkin nähneet kilpapelimarkkinoiden potentiaalin ja piilevät mahdollisuudet, joiden kautta organisaatiot pystyvät tavoittamaan suuren määrän urheilun ulkopuolisia kannattajia.

 

Newzoon tekemä tilastointi eri lajien näkyvyydestä Amerikassa miesten keskuudessa. 

 

Urheiluseurojen sijoitukset

Vaikka elektroniseen urheiluun sijoittaneiden urheiluseurojen lista on jo varsin pitkä, kasvaa se koko ajan nopeammin ja nopeammin. Tähän asti aktiivisimpia sijoittajia ovat olleet ehdottomasti jalkapalloseurat. Elektroniseen urheiluun ovat lähteneet mukaan muun muassa Paris Saint Germain, AS Monaco, FC Schalke 04, Manchester City, Sporting CP, West Ham United, VFL Wolfsburg, U.C. Sampdoria, FC Volga Ulyanovsk, FC Ufa, Odense Boldklubb ja Galatasaray SK. Kenties suurimman mediahuomion näistä seuroista on kerännyt maailmankuulu Paris Saint Germain, jonka on kerrottu käynnistävän e-urheiluhankkeensa nimekkäällä joukkueella sekä hyvin rahakkaalla budjetilla.  

Sijoituksen myötä PSG hankki uuteen e-urheilujoukkueeseensa kaksi FIFA-pelaajaa, mikä on varsin luonnollinen ratkaisu tälle ranskalaiselle jalkapalloseuralle. Joukkueen manageriksi PSG valitsi legendaarisen League of Legends pelaajan, Bora ”YellowStar” Kimin. Vaikka Paris Saint Germain onkin tunnettu jalkapalloseura, ei se tarkoita, että heidän tulisi tyytyä kilpailemaan ainoastaan FIFA:ssa. Seura kiinnittikin osaksi e-urheiluorganisaatiotaan myös League of Legends -joukkueen. Esimerkiksi AS Monaco näyttäisi kuitenkin keskittyvän kilpapelimarkkinoille siirtymisen alkupuolella ainoastaan juuri FIFA-pelisarjaan. Monacon jalkapalloseura teki nimittäin tämän vuoden loppukesästä yhteistyösopimuksen menestyksekkään Epsilon eSports -joukkueen kanssa, jonka myötä FIFA-pelaaja Nathan ”Sneaky” Nayagom siirtyi pelaamaan Monacon punavalkopaitaan kaudeksi 2016−2017.

PSG:n eSports-joukkue

Jalkapalloseurat eivät ole kuitenkaan ainoita urheilujoukkueita, jotka ovat lähteneet mukaan elektronisen urheiluun. Myös osa amerikkalaisen koripallosarja NBA:n joukkueista on havainnut e-urheilun sisältämän potentiaalin. Muun muassa Philadelphia 76ers, Dallas Mavericks ja Memphis Grizzlies ovat jo tehneet sijoituksen uskoen, että kilpapelaamisen kasvutarina jatkuu myös tulevaisuudessa. Näiden lisäksi myös eräs NBA -joukkueiden omistajista ja entisistä pelaajista koostuva ryhmä osti vuoden alkupuolella Team Liquidin, yhden maailman menestyksekkäimmän e-urheilujoukkueen. Kyseinen aXiomatic -nimellä toimiva ryhmä pitää sisällään muun muassa eläköityneen koripalloilijan ”Magic” Johnsonin, Washington Wizardsin omistajan Ted Leonsisin sekä Golden State Warriorsin osaomistajan Peter Guberin. 

 

Suomalaisten urheiluseurojen sijoitukset

Myös Suomessa urheiluseurat ovat aktivoituneet ja lähteneet mukaan elektronisen urheilun maailmaan. Vuoden 2016 loppupuolella HIFK ilmoitti ensimmäisenä suomalaisseurana perustavansa eSports -joukkueen nimeltä Helsinki Reds, joka pelaa toistaiseksi pelisarjaa Overwatch. Tämän jälkeen e-urheiluun on lähtenyt mukaan myös Tampere Saints. Ehkäpä tähän asti mittavimman elektronisen urheilun hankkeen on aloittanut Suomessa kuitenkin jalkapalloseura SJK.

Seinäjoen jalkapallokerho ilmoitti hiljattain perustavansa oman e-urheilujoukkueen, jonka päälajina on FIFA. Seura on myös tiedottanut, että heidän ensimmäinen edustuspelaajansa tulee olemaan kyseinen pelin taituri, Juho ”Koppinen” Järvelä. SJK on kiinnostunut lähitulevaisuudessa laajentamaan muihinkin lajeihin kuten maailmalla kovassa nosteessa olevaan Overwatchiin. Oman e-urheilujoukkueen lisäksi SJK:n kotikentästä, OmaSp Stadionista on tarkoitus tehdä eräänlainen virtuaalinen eSports-areena, jossa järjestetään talvisin alan kilpailutapahtumia. Seinäjoen jalkapallokerhon hankkeella tuleekin olemaan varmasti hyvin merkittävä vaikutus suomalaisen kilpapelaamisen kehittymiseen sekä ylipäänsä alan tunnettavuuden leviämiseen. SJK:n sisällä uskotaan myös siihen, että uudella aluevaltauksella tulee olemaan positiivisia vaikutuksia jo olemassa olevaan toimintaan.

 

Uskoaksemme pystymme tällä tavoin myös vahvistamaan käsitystä siitä, että Seinäjoella uskalletaan tehdä asioita. Laajennettavan toiminnan potentiaali on valtava niin ikään seuran yhteistyökumppaneille. SJK eSports tulee tuomaan seuralle uusia kumppaneita ja tuomaan mukaan uusia, monipuolisempia intressiryhmiä jo olemassa oleville partnereille, sanoo SJK:n myyntipäällikkö Jussi Kankaanpää.

Toivomme myös, että eSports-joukkueen lanseeraamisen avulla pystymme tavoittamaan henkilöitä, jotka eivät ole aiemmin seuranneet suomalaista huippujalkapalloa. Konsolipelaaminen (FIFA) ja jalkapallo ovat vastoin yleistä käsitystä paljon lähempänä toisiaan ja mielestäni molempien lajien edustajat voivat oppia toisiltaan. Tietysti tavoitteenamme on lisätä myös e-urheilun tunnettavuutta sekä alueellisesti että kansallisesti, sanoo Kankaanpää lopuksi.

 

Vaikka monta perinteistä urheiluseuraa on jo laajentanut elektroniseen urheiluun, tullaan vastaavia hankkeita näkemään vielä useita tulevaisuudessa. Urheiluseurojen sijoitukset vahvistavat näkemystä siitä, että e-urheilusta on tulossa kovaa vauhtia urheiluun rinnastettava laji. Saattaa myös olla, että tulevaisuudessa ainakin urheiluun liittyviä kilpapelejä tullaan järjestämään nimellisesti samanlaisissa turnauksissa ja liigoissa kuin perinteistä urheilua. Esimerkiksi Norjan jalkapallon pääsarjassa puuhataan omaa liigaa jo tulevalle kaudelle FIFA:n osalta. Ja kuka tietää, jos aivan lähitulevaisuudessa SJK tulisi kohtaamaan PSG:n FIFA-pelisarjassa, UEFA Champions League -nimisessä turnauksessa.  

 

Pekka Riihimaa

Manageri

SJK eSports / Rynnäkköviikset*

*Rynnäkköviikset on suomalainen, vuonna 2016 perustettu elektronisen urheilun joukkue sekä SJK eSportsin kasvattajaseura. Rynnäkköviikset eli lyhemmin RV on perustettu tukemaan ja edistämään juuri suomalaista e-urheilua. Rynnäkköviiksien päätavoite on viedä kilpapelaajien uraa kohti ammattilaisuutta. Rynnäkköviikset löydät myös täältä: FacebookTwitterYouTube, Instagram

Kommentit (0)