E-Sports - tulevaisuuden miljardiala

E-Sports - tulevaisuuden miljardiala

Comments: 1

Elektroninen urheilu tarkoittaa yksinkertaisimmillaan kilpailullista videopelien pelaamista. Tästä kilpailumuodosta voidaan käyttää monia eri termejä kuten e-urheilu, ammattipelaaminen ja ”e-sports”. E-urheilijoiden taso voi vaihdella aina ammattilaisesta harrastepelaajiin. Usein kilpailullista pelaamista pyritään harjoittamaan erilaisten liigojen, kaaviojärjestelmien ja turnausten kautta. Elektroniseen, ammattimaiseen pelaamiseen liittyy tavanomaisesti myös rahapalkinnot sekä pelaajien kuuluminen johonkin joukkueeseen tai vastaavaan esports-organisaatioon, joita sponsoroivat eri yritykset.

Viimeisimpien vuosien aikana kilpapelaamisesta on tullut yksi nopeiten kasvavista ”urheilulajeista". E-urheilusta voidaankin puhua nykypäivän trendinä ympäri maailmaa. Yksi pääsyy tähän kilpapelaamisen nousevaan suosioon on varmasti turnauksista saatavien palkintopottien huikea kasvu. Esimerkiksi viime vuoden League of Legends (LoL) -pelin MM-turnauksesta voittajat kuittasivat tasan miljoona yhdysvaltain dollaria (n. 900 000 euroa). Rahapalkintojen määrät vaihtelevat kuitenkin suuresti turnauksista sekä niissä pelattavista peleistä riippuen.

E-urheilun suosion voidaan ajatella nousseen myös online-pelien tuotannon kasvun sekä erilaisten videopelien suoralähetysmenetelmien teknologian kehityksen myötä. Kilpapelaamiseen liittyykin kiinteästi Internetin kautta pelien lähettäminen eli ”streamaus”. Videopelien streamaaminen on tuonut kilpapelaamisen entistä lähemmäs e-urheilun ystäviä. Oikeastaan kuka tahansa pystyy seuraamaan nykyään niin ammattipelaajien kuin harrastelijoidenkin suorituksia vaivattomasti kotisohvaltaan reaaliajassa eri suoratoistopalveluiden kautta. Esimerkiksi jo vuonna 2013 elektronista urheilua seurasi eri tavoin yli 70 miljoonaa ihmistä. Tämä on enemmän kuin Iso-Britannian tai Ranskan kokonaisväkiluku. Yksi suosituimmista suoratoistosivustoista on Twitch, joka on ollut omalla tavallaan e-urheilun kasvun keskiössä tarjoten niin teknologisesti kuin yhteisöllisesti mainion alustan pelaajien ja yritysten tarpeisiin kerätä isoja yleisömääriä. Muita suosittuja ”striimikanavia” ovat muun muassa YouTube ja Major League Gaming.

E-sportsin kehitys

Vaikka kilpaileminen on ollut jo pitkään osa elektronista urheilua, ovat turnausten osallistuja- ja katsojamäärät kääntyneet selkeämpään kasvuun vasta 2000-luvun loppupuolella. Vielä 2000-luvun alussa kilpailut käytiin useimmiten harrastelijapelaajien kesken palkintojen ollessa suhteellisen pieniä. Nykyään ammattilaisille suunnattuja turnauksia järjestetään yhä enemmän ja isommille yleisömassoille, mikä mahdollistaa myös pelaajien sekä joukkueiden ammattimaisen toiminnan. Osa ammattinaan kilpapelaamista harjoittavista e-urheilujoista saakin jo säännöllistä palkkaa edustamaltaan organisaatiolta. Uusimpana trendinä myös sijoittajat ovat lähteneet mukaan elektronisen urheilun maailmaan.

Osallistuja- ja katsojamäärien kasvun myötä myös rahaliikenne on kasvanut räjähdysmäisesti kilpapelaamisen ”alalla” 2010-luvulla. Newzoon tekemän tilastoinnin mukaan e-urheilun parissa tehty liikevaihto oli vuonna 2014 vielä noin 194 miljoonaa yhdysvaltain dollaria, kun kuluvana vuonna vastaavan luvun ennustetaan kipuavan reiluun 400 miljoonaan dollariin. Newzoo ennustaa myös, että kilpapelaaminen saavuttaa miljardin dollarin rajan jo vuonna 2019.

Pelit & turnaukset

Kilpapelit ovat yleensä konsolin tai tietokoneen kautta pelattavia videopelejä, jotka voidaan jakaa useaan eri kategoriaan. Näistä tavallisimmat ovat ensimmäisen persoonan ammuntapelit (First Person Shooter, FPS), taisteluareenamoninpelit (Multiplayer Online Battle Arena, MOBA), reaaliaikaiset strategiapelit (Real-Time Strategy, RTS), keräilykorttipelit (Collectible Card Games) sekä urheilupelit. Elektronisen urheilun parissa suosituimpia pelejä ovat muun muassa Dota 2, League of Legends (LoL), Counter-Strike: Global Offensive ja Call of Duty: Black Ops III. Näissä peleissä myös turnausten palkintosummat ovat kovimmat. Esimerkiksi Dota 2:ssa on jaettu vuosien varrella 634 turnauksessa yli 87 miljoonan dollarin edestä rahapalkintoja. Vastaavasti League of Legendissä turnauksia on kertynyt 1750 kappaletta, joissa myönnettyjen palkintojen kokonaissumma on lähes 31 miljoonaa yhdysvaltain dollaria.

Elektronisen urheilun turnaukset ovat usein livetapahtumia, minne päästetään myös yleisöä ihastelemaan sen hetken kovimpia kilpapelaajia. Maailman suurimpia e-urheiluturnauksia ovat muun muassa World Cyber Games (WCG), pohjoisamerikkalainen MLG-liiga, Electronic Sports World Cup (ESWC) ja World e-Sports Games. Peliturnauksia järjestetään joskus myös osana isompaa tapahtumakokonaisuutta kuten Dreamhackissa, joka on Ruotsissa pidettävä, maailman suurin ”digifestivaali”. Vuonna 2011 siellä järjestettiin myös League of Legends -pelin MM-turnaus, joka on niin ikään yksi suosituimmista elektronisen urheilun turnauksista.

League of Legends World Championship

Onko e-sports urheilua?

Kun ihmiset kuulevat puhuttavan videopeleistä, he yhdistävät sen usein lasten ja nuorten ajanvietteeseen. Monissa maissa e-urheilusta on tullut kuitenkin jo todellista liiketoimintaa. Toinen ristiriitainen/ kiistelty aihe videopeleistä puhuttaessa on se, tulisiko pelaaminen luonnehtia oikeaksi urheiluksi. Näyttäisi siltä, että monien, varsinkin perinteisten urheilulajien ystävien mielestä pelaamista ei voida kutsua urheiluksi. Tämä selittyy yksinkertaisesti sillä, että e-urheilijoiden nähdään kilpailevan lähinnä tuoleihin naulittuina eikä paremmuutta ratkaista fyysisten kykyjen tai taitojen perusteella.

Todellisuudessa pelaajien fyysiset ja henkiset ominaisuudet ovat kuitenkin tärkeässä roolissa osana kilpapelaamista. Vaikka e-urheilijoiden paremmuus ratkotaankin usein tietoteknispainotteisessa ympäristössä, ei se millään tapaa tarkoita sitä, että kilpapelaaminen ei voisi olla fyysisesti kuluttavaa pelaajille. Elektroninen urheilu vaatii usein myös asioiden tarkkaa suunnittelua, ajoittamista sekä tehokasta toteutusta. Tämä osoittaa sen, että kilpapelaaminen on parhaimmillaan ainakin todellista mielen urheilua. Vaikka aihe kilpapelaamisen urheilullisuudesta pysyy todennäköisesti vielä pitkään kiisteltynä, on tosiasia kuitenkin se, että ala on kasvanut huimasti viimeisinä vuosina ja tämä kasvu tulee tulevaisuudessa varmasti myös jatkumaan.

 

Pekka Riihimaa

Perustaja, Manageri

Rynnäkköviikset

Rynnäkköviikset on suomalainen, vuonna 2016 perustettu elektronisen urheilun joukkue. Rynnäkköviikset eli lyhemmin RV on perustettu tukemaan ja edistämään juuri suomalaista e-urheilua. Rynnäkköviiksien päätavoite on viedä kilpapelaajien uraa kohti ammattilaisuutta. Rynnäkköviikset löydät myös täältä: Facebook, Twitter ja YouTube

Kommentit

Iso laji

Käyttäjän csw kuva

Vähän vanhentunutta tietoa sinulla :)

Suosituimmat pelit ovat tosiaan LoL, Dota2, CSGO ja Heartstone. LoL-turnauksen voittajat saivat miljoonan, mutta Dota2 Internationalin voittajat tahkosi 9,15 miltsiä.

Dota2 ja LoL ovat vielä ihan omalla tasolla turnauspoteissansa, mutta CSGO nousee kokoajan. CSGO:Ssa on ollut jo useita "major"-turnauksia, jossa voittajat ovat saanet 500.000 dollaria. Ja lisää turnauksia ilmoitetaan kokoajan. Suurn palkintopotti on nyt tulevassa WESG-turnauksessa, jossa on 1,5 miljoonaa jaossa.

Päivän spesiaali

Triplaa voittosi 888sportilla!

888Sport on uusi tulokas Suomen vedonlyöntimarkkinoille. Tämä suuri välittäjä on avannut nyt myös suomenkieliset sivut.

888Sport tarjoaa tervetulobonuksena ensimmäisen vetosi (max 10e) voitot triplana. Esimerkiksi panostamalla 10 euroa 2,00 kertoimeen saatkin voittona 20 euron sijaan 40 euroa.

ETA-välittäjänä 888sport on myös voittojen suhteen veroton.

888sportin kertoimien toimittajana on sama yritys, joka tekee kertoimet myös mm. Unibetille ja PAFille. Jos Unibetin panosrajoitukset tuovat sinulle jo harmaita hiuksia, niin tässä on erinomainen vaihtoehto sille!

Help!

Hallitseeko pelaaminen elämääsi liikaa? Tuntuuko, että pelaaminen aiheuttaa sinulle tai läheisillesi ongelmia?

Peluuri.fi on peliongelmien asiantuntija. Se on maksuton palvelukokonaisuus pelaajille, heidän läheisilleen sekä työssään pelihaittoja kohtaaville.