Rahapelaajan virhepäätelmät
Monilla rahapelaajilla on peleihin liittyviä virheellisiä päätelmiä, jotka myös usein ylläpitävät liiallista pelaamista. Alla on muutamia esimerkkejä virhepäätelmistä.
Lue esimerkit läpi ja tutki rehellisesti, onko sinulla vastaavankaltaisia – varsin tavanomaisia – ajatuksia peleistä?
Ihmisillä on taipumus:
- nähdä syy-seuraussuhteita sielläkin, missä niitä ei todellisuudessa ole
- muistaa vain tietyt tapahtumat ja unohtaa toiset
- tulkita omat taitonsa tai pelissä vaadittavat taidot yläkanttiin
- uskoa erilaisiin yliluonnollisiin ilmiöihin.
Virhepäätelmät liittyvät siis pääasiassa:
- satunnaisuuden väärinymmärtämiseen
- taikauskoon (huomaa lieväkin taikausko)
- omien taitojen tai pelissä vaadittavien taitojen yliarviointiin
Satunnaisuuteen liittyviä virhepäätelmiä
Satunnaisuuteen liittyvissä virhepäätelmissä koetaan, että tulokset eivät ole riippumattomia toisistaan. (Tälle virhepäätelmälle on nimikin; pelaajan harha (gambler’s fallacy)). Toisin sanoen edellisten satunnaisten pelitapahtumien koetaan vaikuttavan tuleviin pelitapahtumiin.
Esimerkkejä:
- ruletin numeroiden tai värin ennustaminen edellisistä pyöräytyksistä
- kokeminen, että koska pelikone ei ole antanut voittoja, se alkaa täyttyä ja voitonmahdollisuudet lisääntyvät
- kokeminen, että koska pelikoneesta on tullut voittoja, kone on nyt antavalla tuulella ja voittoputki jatkuu
- uskominen, että valitsemalla itse arvan kasvattaa voiton mahdollisuutta
- uskominen, että koska kolikon heitossa on tullut useampi kruuna putkeen, on suurempi mahdollisuus, että nyt on vuorossa klaava
- uskominen, että koska tuplatessa on tullut kolme pientä putkeen, on sen takia nyt suuren vuoro
- uskominen, että koska onni ei ole potkaissut itseä rahapelissä pitkään aikaan/koskaan, sen täytyy potkaista kohta
- uskominen, että loton tai kenon numeroita voi ennustaa edellisistä numeroista
Taikauskoon liittyviä virhepäätelmiä
Taikauskoon liittyvissä virhepäätelmissä toisiinsa liittymättömien asioiden nähdään jollain ”yliluonnollisella” tavalla liittyvän toisiinsa.
Esimerkkejä:
- ruletin värin tai numeron ennustaminen jostain ”merkistä” tai ilmestyksestä
- pelikoneen näppäinten painaminen tietyssä järjestyksessä tai kovaa/pehmeästi
- voiton pyytäminen pelikoneelta tai koneelle jutteleminen
- onnenpäivinä, onnenpaikoissa ja/tai onnenvaatteissa pelaaminen
- uskominen, että horoskoopit, mustat kissat tai onnenamuletit vaikuttavat rahapelin lopputulokseen
- noppien heittäminen hitaasti/kovaa kun toivotaan pientä/suurta numeroa yms.
- arvontapelien voittonumeroiden ennustaminen syntymäpäivien tai muiden onnennumeroiden avulla
- pelaaminen kioskilla, josta on voitettu suuri voitto
Taitoon liittyviä virhepäätelmiä
Taitoon liittyvissä virhepäätelmissä taidon merkitys pelissä tai omien taitojen osuus on väärin tulkittu.
Esimerkkejä:
- koetaan harjoittelun auttavan lopputulokseen puhtaassa sattumapelissä
- koetaan omat taidot suuremmiksi kuin ne ovat taito/tieto-ominaisuuksia sisältävissä peleissä (esim. toisia vastaan pelattavassa pokerissa).
- luulo, että esimerkiksi kasinopelin tai pelikoneen ilmoitetun palautusprosentin voi taidoilla, strategioilla tai muilla keinoin ylittää
- taipumus kokea tappioiden johtuvan useimmiten huonosta tuurista ja voittojen taas omista taidoista
- pelistrategioiden käyttämisen (esim. ruletissa tai Black Jackissa) koetaan olevan avain voitolliseen pelaamiseen
- Esim. Black Jackin optimistrategialla (”basic strategy”) saavuttaa ainoastaan ilmoitetun palautusprosentin ja on siis edelleen altavastaajana joka kierroksella
- kuvitelma sekä oman että pelissä vaadittavan taidon tai tiedon merkityksestä ylikorostuu
- myös osassa ”tuuripeleistä” on lieviä ”tieto-ominaisuuksia”: esim. pokeriautomaatissa korttien valinnalla on toki merkitystä, mutta valinnat ovat helppoja.
- Oikeilla valinnoilla olet konetta vastaan n. 10 % altavastaaja jokaisella kierroksella
- Huonoilla valinnoilla (esim. lukitsemalla kaikki kortit, kun voittavaa kättä ei ole) suurennat talon etua entisestään
- myös osassa ”tuuripeleistä” on lieviä ”tieto-ominaisuuksia”: esim. pokeriautomaatissa korttien valinnalla on toki merkitystä, mutta valinnat ovat helppoja.
- urheiluvedonlyönnissä tai hevospeleissä käytetään hyödyksi tilastoja ja muuta lajitietoa, mutta pitkäaikainen pelikassa on tästä huolimatta miinuksella
- urheiluvedonlyönnissä ”ylikertoimia” metsästäessä ei havaita talon etua (tarjotut kertoimet ovat pelinjärjestäjän näkökulmasta aina alakanttiin)
Katso parhaat vedonlyöntisivut ja hyödynnä saatavilla olevat rahanarvoiset vedonlyöntibonukset.
Lähteitä ja lisätietoa:
Probability, Random Events and Mathematics of Gambling (link is external), s. 18-22, Problem Gamling.ca
Get Gambling Facts: Psychology of Gambling (link is external)
Artikkeli on ensin julkaisu rahapelaamisen Peluuri.fi sivustolla, jonka tavoitteena on rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen.
Katso myös nämä tarjoukset
Vedonlyöntibonus: 100 % ilmaisveto 100 € saakka
Vedonlyöntibonus: 100 % bonus 100 € asti
Vedonlyöntibonus: 20 € riskitön veto
Vedonlyöntibonus: 100% 150€ (Jopa 6x 25€ ilmaisvetoa)
Vedonlyöntibonus: 7 € ilmaisveto + 100% 200€
Vedonlyöntibonus: 100 % bonus 250 € asti
Vedonlyöntibonus: 100 % bonus aina 200 € asti
Vedonlyöntibonus: 200% 60€ asti
Bonukset ovat vain uusille asiakkaille.